Archives

Ofte stilte spørsmål

På denne siden finner du de oftest stilte spørsmålene fra kundene våre, og vi gir svar på alt som handler om å lykkes med lojalitetsprogrammet ditt. Du finner også mange videoer med demonstrasjon av hvordan du bruker Diller i praksis.

Les vår fullstendige FAQ her.

Diller loyalty program_proprietary illustration_copyright

9 tips til å lykkes med SMS-utsendinger

SMS-markedsføring er svært effektivt. Ifølge Link Mobility leses 90% av alle SMS innen 3 minutter, 98% av alle SMS åpnes, og SMS har 209% høyere svarprosent enn e-post eller facebook-meldinger. Nesten ingen lar en SMS bli liggende ulest, med andre ord.

SMS er en enkel form for utsendelser til medlemmene dine, og det går fort å lære seg hvordan oppsett og utsending gjøres i Diller®. Nedenfor følger råd og tips for å lykkes!

1. Er det best med SMS-utsendinger til alle medlemmene eller til utvalgte segmenter?

SMS fungerer utmerket til utvalgte segmenter i medlemsbasen din. Det kan være en fordel – og også økonomisk smart – å sende SMS til utvalgte grupper med tilpasset budskap. Det er som regel bedre med spisset kommunikasjon basert på medlemmenes preferanser og kjøpsmønstre enn generelle SMS’er som sendes til alle.

Jo bedre tilpasning til et medlems interesser og preferanser, jo bedre respons vil du få. For eksempel vil et medlem i en hageklubb som har balkong, men ikke egen hage, respondere bedre på informasjon om blomster/grønnsaker til balkongkasser eller mikrodyrking innendørs, enn på kampanjer om stauder og hagejord. Det er derfor viktig å segmentere godt for å bli kjent med kundene dine, for da klarer du å sende SMSer som går “rett hjem”.

Noen ganger kan det imidlertid være smartere å sende samme melding til alle på én gang. Når det er store kampanjer (som for eksempel Black Week eller salg på hele butikken), er det bedre å sende til hele medlemsbasen for størst mulig besøk til butikk eller nettbutikk.

2. Hvor ofte bør du sende SMS?

Det kan føles mer privat å motta en SMS fra noen enn en e-post. Det er derfor viktig at du som avsender respekterer mottageren og passer på å ikke sende SMS for ofte. Videre må innholdet i det du sender oppfattes som relevant, for da blir ikke meldingen forstyrrende. De aller fleste er glade for å få varsler eller meldinger som er interessante og relevante.

Vi anbefaler derfor en SMS-frekvens per 1-3 per måned. For nye medlemmer er det imidlertid viktig å sende velkomst-SMS når de har blitt medlemmer, slik at du starter dialogen på en god måte.

3. Hvor lang bør en SMS-utsending være?

For det første er det økonomisk grunner til å holde meldingen på maksimalt 160 tegn (da går meldingen ut som én SMS). I tillegg er det også best å fatte seg i korthet, for de fleste av oss foretrekker at en avsender kommer “fort til poenget”. Forfatteren Mark Twain skrev en gang i et brev til en venn: “I apologize for such a long letter – I didn’t have time to write a short one.” Med andre ord, bruk litt ekstra tid på å formulere deg i korthet – det blir (nesten) alltid bedre.

4. Send en bursdagshilsen – alle liker en oppmerksomhet på fødselsdagen

Et medlems fødselsdag er en god mulighet til å gi ekstra oppmerksomhet og skape personlig dialog. De fleste mottar en slik SMS med glede!

  • Gratulerer med dagen, <fornavn>! Få 20% bursdagsrabatt på valgfri vare i butikk eller på nett: tinyurl.com/f5u-cn3bd Bursdagshilsen fra <butikknavn>
  • Hurra, du har bursdag! Vi håper du får en fin feiring, <fornavn>! Du får 20% på en valgfri vare i butikken. Velkommen innom oss!  Hilsen <butikknavn>

 

5. Eksempler på SMS til nye medlemmer

Alle nye medlemmer bør få en velkomsthilsen så snart de har meldt seg inn. Du minner medlemmet på at de har meldt seg på kundeklubben og at de kommer til å motta SMS og e-poster fra deg fremover, pluss at kunden opplever en umiddelbar fordel med medlemskapet.

  • Velkommen i <kundeklubbnavn>! Få <velkomstfordel> på ditt neste kjøp ved å fullføre registreringen her: https://diller. app/signup/49345/ Hilsen <butikknavn>
  • Velkommen i <kundeklubbnavn>! Som takk  ønsker vi å gi deg <velkomstfordel>. Vis frem denne SMS i butikk eller bruk <rabattkode> i nettbutikken: lenke

 

 6. Eksempler på SMS-kampanjer som sikrer god respons

Timing er viktig, men innholdet må også være relevant og treffende. Her er noen eksempler på gode kampanjer. Men ikke glem at medlemmer er lojale av mange flere grunner enn rabatter! De kommer tilbake igjen og igjen hvis de føler at akkurat din butikk får dem til å føle seg mer velkommen enn hos naboen eller i en nettbutikk.

  • BLACK FRIDAY-salget starter nå! 50% på mengder av varer i butikk og på nett. Sikre deg de beste kuppene allerede nå: tinyurl.com/f5ucn3bd Hilsen <<butikknavn>>
  • SOMMERSALG på en mengde varer. Nå gir vi medlemsrabatt på opptil 70%. Besøk butikk eller handle i nettbutikken i nettbutikken: tinyurl.com/f5ucn3bd Hilsen <butikknavn>
  • Invitasjon kun til klubbmedlemmer – vårkolleksjonen presenteres tirsdag kl 17.  Vi serverer fingermat og bobler! Meld deg på her: lenke Hilsen <<butikknavn>>

 

7. Det er lurt å planlegge utsendingene i forveien

Det lønner seg å planlegge sesongbaserte kampanjer i god tid, slik at du treffer medlemmene med relevante tilbud de har nytte av – når de er interesserte i det. Benytt segmenter og kjøpsdata til å skreddersy innhold til de ulike målgruppene.

  • Høstnyhetene har kommet! Velkommen til medlemskveld med ekslusiv forhåndsvisning og servering av bobler onsdag 11/8 kl 19. Velkommen! Hilsen <butikknavn>
  • Vi ønsker våren velkommen med 20% på alle SYKLER! Tilbudet gjelder tom 30. mars. Besøk oss i butikk eller handle på nett:  tinyurl.com/f5ucn3bd
  • Hei <fornavn>. Ta vare på vinterhuden! Denne uken er det doble poeng på renseprodukter og hudkremer. Hilsen <butikknavn>

 

8. Ikke glem å fortelle ansatte om pågående kampanjer
  • Ansatte må informeres når du sender ut en ny kampanje, slik at kundene ikke må forklare SMS’en de viser frem når de kommer inn i butikken. Kunden skal føle at det de mottar av SMSer og e-poster henger sammen med opplevelsen de har når de besøker butikken eller nettbutikken.
  • Det enkleste er å sørge for at de ansatte står på SMS- og e-postlistene for kampanjene som sendes ut. Da blir det ingen overraskelser når glade kunder kommer inn i butikken for å “hente ut” bonusen sin, skal kjøpe en vare som er på tilbud eller når de ønsker å melde seg på et annonsert arrangement.

 

9. Hvordan holde seg under 160 tegn (for da koster utsendingen kun én SMS)

Ettersom mange linker kan bli lange og bruke opp mange tegn, bør du forkorte linker med URL-shorteners som tinyurl eller bit.ly. De fleste setter pris på å lese kjapt gjennom SMS for å gjøre seg opp en mening om innholdet. Når du sender SMS, teller hver bokstav, og 160 tegn er maksimum. Du kan selvsagt dele meldingen over flere utsendinger, men det koster “en ekstra SMS”.

 

Her kan du se en film som viser hvordan du sender SMS i Diller

Bransjespesial: Bakerier og kafeer

Hva er de viktigste utfordringene bakerier og kafeer står ovenfor for å øke lønnsomheten?
  • Hvordan øke snitthandelen? Husleie og lønn er faste kostnader, mens usolgte ferskvarer må kastes eller gis vekk om de ikke blir solgt.
  • Hvordan nå frem til kundene? Det er hard konkurranse og både vanskelig og dyrt å nå frem med markedsføring for å skaffe nye kunder.
  • Hvordan skape et rettferdig lojalitetsprogram som ikke bare gir vekk rabatt? Det er viktig å bli mer kjent med kundene, deres preferanser og kjøpsmønstre for å kunne belønne de mest lojale kundene i stedet for å «gi bort» lik rabatt til alle.

Diller lojalitetsplattform sørger for at du kan løse disse utfordringene, slik at salg og lønnsomhet økes samtidig med at markedsføringskostnadene reduseres. Kundeklubb er en raskere vei til den neste handelen!

Konsept 1: Enkeltstående bakeri eller kafé

Det er lurt å digitalisere klippekortene på kaffe og brød, pluss å jobbe aktivt med mersalg for økt snitthandel. Klippekort på de produktene du har god margin på og som bidrar til at kundene kommer hyppigere inn i butikken for å kjøpe mer, er en svært god idé som er enkel å implementere.

En kunde som har et klippekort på kaffe, jobber typisk i nærheten av bakeriet/kafeen. Med et digitalt kaffekort vil du ha GDPR-samtykke til dialog gjennom egeneid markedsføringskanal, hvilket vil si at alle med klippekort kan få informasjon om lunsjpakker, møtemat, kaker osv. til arbeidsstedet sitt. Dette åpner for økt besøksfrekvens og større handel per kunde. Her er flere ideer til å skape et godt lojalitetsprogram (som selvsagt også gjelder for større kjeder):

  • Gratis påfyll kaffe for medlemmer – enkelt og populært.
  • La lojale kunder få smake på nye ting, slik at du involverer dem i produktutviklingen.
  • Pepperkakebake-verksted med barna og andre kurs/temakvelder – det er en sikker lojalitetsvinner å bli invitert inn i bakeriet eller kafeen til et hyggelig arrangement.
  • Brødkort hvert 7 gratis (alle liker «en god deal»), og dette sikrer at kundene husker på deg og kommer tilbake for å få utnyttelse av klippekortet.
  • Levere varer direkte hjem – kun for medlemmer.
  • Tilby rabatt på 2 eller 3 samleprodukter for å få opp snittsalget.
  • Bonusstige som utløser noe som kunden kan ta med seg hjem og overraske kjæresten, venner, familie eller barna med.
  • By på spennende kurs og arrangementer som gir inspirasjon å bake eller kjøpe bakervarer – dette bygger lojalitet!

Husk at med kundeklubben får du på plass GDPR-samtykket, slik at du kan snakke direkte med dine kunder på e-post eller SMS for å øke snitthandelen. Det er ikke alltid lett å få ansatte til å spørre om kundene ønsker det ekstra produktet…

Konsept 2: Mindre kjede

Her har vi et eksempel på et lojalitetsprogram som driver mersalg og øker besøksfrekvensen. Sammen med en nettbutikk muliggjør dette digital handel, som igjen styrker marginen, siden varer går direkte fra lager til kunde. Her er noen viktig elementer for å øke lønnsomheten:

  • Hvis man gir medlemmer tilgang til matvarer som ellers ville går ut, dvs bidra til at matvarer ikke kastes, vil dette appellere til hjertet. Man kan for eksempel samarbeide med Too good to go, som har bruker betydelige ressurser på å redusere matsvinn og bygger bro mellom salgssteder og konsumenter.
  • Medlemmene må få en «god deal» på kaffe, brød eller andre produkter med god margin. Ingen kundeklubber fungerer uten gode fordeler.
  • Medlemmene kan få tilgang til kurs, opplevelser og være med å påvirke produktutviklingen gjennom invitasjon til frokost o.l. Her er det bare å kikke på ideene ovenfor for å lage gode fordelsprogrammer som kundene blir glade for.

Det er hard konkurranse om kundene, så tør du å stå der om 6 måneder og ikke ha kunder du kan kommunisere lovlig og direkte med til en mye lavere kostnad enn vanlig markedsføring? Det blir dyrere og dyrere å få inn kunder i butikken, og de faste kostnadene er det vanskelig å gjøre noe med. Kom i gang med kundeklubb i dag!

Konsept 3: Større kjeder med en tydelig profil

Det er smart å gi noe tilbake til lojale kunder som bidrar til økt snittsalg og frekvens. Det er disse kundene som gir grunnlag for å drive fremtidens bakeri/kafé, med mer relevant dialog med kundene og mulighet til å bringe varene hjem til dem som ønsker det. Du kan begynne helt enkelt og heller utvikle lojalitetsprogrammet etter hvert som kjeden blir bedre kjent med medlemmene. Finn et godt konseptnavn, for man trenger ikke nødvendigvis kalle lojalitetsprogrammet for «Kundeklubben». Her er det lov å være litt kreativ!

Kjeden trenger først og fremst et GDPR-samtykke fra kundene, slik at det er lov og mulig å starte en relevant dialog direkte. Det får du gjennom Diller. Kommunikasjon mot medlemmer er også mye billigere enn tradisjonell markedsføring! Her kan du lese mer om hvordan man kan lykkes med SMS-markedsføring mot medlemmer. GDPR-samtykket gir kjeden mulighet til å lykkes med følgende:

  • Øke snitthandelen gjennom å friste med nye produkter, «bundle» produkter, teste ut nye bakervarer til kaffen, friste med produkter som kunden kanskje ikke vet om at bakeriet eller kafeen selger.
  • Øke frekvensen gjennom å tilby digitalisert klippekortet på kaffe, gratis påfyll på kaffe, nyheter, happeninger i butikken, smak på nyheter, evt. tilgang til «varer som snart går ut på dato» – se for øvrig liste med ideer ovenfor.
  • Øke kundemassen ved å tilby møtemat eller lunsj til bedriftskunder gjennom å fange kunden som huker av at han/ hun jobber i nærheten av bakeriet/kafeen. Starte dialog om møtemat-konsepter og lunsjpakker osv. Du kan også oppfordre kunden til å anbefale dette for andre de kjenner.
  • Utvide salgsområdet ved å levere produkter rett hjem til kunden. Dersom du har GDPR-samtykke fra kunden gjennom Diller, kan du starte med å tilby dem matvarer sendt hjem eller til jobb rett fra nettbutikken.

Og husk: Lær opp alle ansatte til å forstå hvorfor dere har laget et kundeklubb-konsept, slik at rekruttering av nye medlemmer blir den største selvfølge som gjøres av alle ansatte hver gang det er en kunde i bakeriet eller kafeen.

 

Gode løsninger for effektiv verving av nye medlemmer

Her er noen forslag som løser utfordringene knyttet til kø i kassen. Man kan fint digitalisere alle manuelle klippekort på kaffe eller brød uten at det fører til ekstra ventetid for kundene!

3 måter å rekruttere kunder til kundeklubben i kassen:
  • Mobil: Nyt medlem legges til av selger fra kassen, og SMS går direkte til kunde som gjør registreringen. Dette er den vanligste metoden og går fort når de ansatte har god opplæring. Du kan også lese om hvordan Fredrik & Louisa og PetXL har fått til rekordverving av medlemmer etter at de tok i bruk Diller.
  • QR kode: I tillegg til at alle ansatte spør om kundene er eller vil bli medlem av kundeklubben i kassen, kan man ha en synlig QR-kode som skannes av kunden for å få tilgang til sitt klippekort. Kunden registrerer seg selv, gjerne allerede mens han eller hun står i kø. Her trengs det ingen ansattte for registrering.
  • Send kodeord til mobilnummer: Ved SMS-sending av kodeord, som feks. Kan være navnet på kundeklubben, blir de registrert i kundeklubben direkte. Her trengs det ingen ansattte for registrering.

 

Når medlemmene skal bruke fordelene sine hos bakeriet/kafeen:
  • QR kode: Koden skannes med mobil og kundens fordeler kommer automatisk opp i kassen. Kunde kan lagre sin QR kode eller ha tilgang til denne på sin medlemssiden.
  • Mobilnummer: Kunden oppgir sitt mobilnr. og fordelene kommer automatisk opp i kassen.

 

Sjekk vår lojalitetskalkulator – her kan du kjapt regne ut hva som skal til for å øke salget!

Bransjespesial: Klær og mote

Hva er de viktigste utfordringene klesbransjen står ovenfor for å øke lønnsomheten?

  • Det er sterk konkurranse om kundene, og det er både vanskelig og dyrt å skaffe nye kunder.
  • Kundelojaliteten er synkende i takt med økt netthandel og prissammenligninger før kjøp.
  • Husleie og lønn er faste kostnader, mens det gir store økonomiske utfordringer «å brenne inne» med for mange varer. Sesongkolleksjoner gir utfordringer, både med tanke på bestilling og salg. Det er en kunst å bestille de rette produktene i riktig mengde, slik at butikken unngår å bli enten utsolgt for tidlig eller å måtte selge dem ut med lav margin eller tap.
  • Hvordan øke snittsalget per kunde? Når kunden er inne i butikken eller nettbutikken, er det avgjørende å få solgt flere produkter til kundene. Det er ofte vanskelig å få personalet til å drive mersalg.
  • Det er en utfordring å kjenne og forstå kundene; hvem er de, hva er de interesserte i, når handler de osv. Butikkene har få eller ingen data på kundene, og det er personalet i butikk som evt. må gjenkjenne kundene og forstå deres preferanser, slik at kundene får en god følelse av å “bli sett”.
  • Hvordan skape et rettferdig lojalitetsprogram som ikke bare gir vekk rabatt? Det er viktig å bli mer kjent med kundene, deres preferanser og kjøpsmønstre for å kunne belønne de mest lojale kundene i stedet for å «gi bort» lik rabatt til alle.

Diller lojalitetsplattform sørger for at du kan løse disse utfordringene, slik at salg og lønnsomhet økes samtidig med at markedsføringskostnadene reduseres. Kundeklubb er en raskere vei til den neste handelen!

Vær i forkant med mote- og sesongvarer til kundene

En kundeklubb vil hjelpe deg med å få kundene oftere inn i butikken, og til å bygge en lojal kundebase som du kan henvende deg mot for å få solgt sesongvarer tidligere i sesongen til en bedre margin, heller enn å vente til slutten av sesongen. Sent i sesongen må man selge til lavere pris/margin for å tømme varelageret og unngå å brenne inne med varer som koster likviditet og gir tap. Det er mye bedre å heller bruke kundebasen til å informere om når sesongvarer og nyheter er på lager, noe som bidrar til en fornøyd kunde, samt salg av varer med god margin. Du kan med andre ord hjelp kunden å få kjøpt varene de ønsker før du er utsolgt.

Redusér markedsføringskostnadene

Med en egen markedsføringsplattform på Diller, hvor du har et GDPR-samtykke fra medlemmene for direkte dialog, kan butikken informere om nye varer på lager, «trend-kupp» og invitere til førvisning for medlemmer. Det koster svært lite å sende ut nyhetsbrev eller SMS til lojale kunder sammenlignet med å annonsere «til alle og enhver» i massemediene. Du kan heller bruke markedsbudsjettet til å ta vare på lojale kunder, som også vil være gode ambassadører for nye kunder til butikken. Her kan du lese mer om hvordan man kan lykkes med SMS-markedsføring mot medlemmer.

Jo større kundegruppe butikken eller kjeden har, jo enklere blir det å nå raskt ut til kundene med relevante salgsaktiviteter som driver salget, eller å tømme lageret for å unngå for store tap. Det koster 5 til 10 ganger mer å hente inn en ny kunde enn å få dine lojale kunder inn litt oftere til å kjøpe mer. Har du mange kunder i kundeklubben din, er du mye mindre avhengig av kundeflyten utenfor butikkdøren. Beliggenheten nær stor kundestrøm vil med andre ord ikke være avgjørende for omsetningen i butikken, siden du har en direkte dialog med tidligere kunder i egne markedskanaler.

 

Øk mersalget

Du kan bruke kundebasen til å informere om typiske mersalgsprodukter som driver opp snittsalget, uten å utelukkende bruke selgerne i butikken til mersalg. Du kan sende en SMS eller epost og friste med spennende nyheter, «3 for 2»-kampanjer, spesielle produktnyheter osv. Du kan til og med kjøre timessalg for medlemmer og fortelle om det med en SMS f.eks. når kunden er på vei hjem fra jobb. Husk at slike kampanjer blir enda mer effektive hvis du har segmentert medlemmene dine etter alder, kjønn, bosted eller hva de er interesserte i (ønsker de informasjon om nye trender, handler de for seg selv eller også for ektefelle/familie, ønsker de invitasjon til arrangementer i butikken, foretrekker de i handle i nettbutikken osv).

  • Sjekk vår lojalitetskalkulator – her kan du kjapt regne ut hva som skal til for å øke salget!

Husk at med kundeklubben får du på plass GDPR-samtykket, slik at du kan snakke direkte med dine kunder på e-post eller SMS for å øke snitthandelen. Det er ikke alltid lett å få ansatte til å spørre om kundene ønsker det ekstra produktet…

Bli kjent med kundene dine og vær mer relevant i dialogen med dem

Ved å ta i bruk en kundeklubb får du i tillegg til GDPR-samtykke for dialog også vite hvem kunden er, hvor han/ hun bor, alder, hva de kjøper i butikk og på nett, har deres interesser er mm. Det er mye lettere å få kunden til å føle at informasjonen fra din butikk er relevant dersom budskapet treffer blink.

Bruk gjerne et insentiv for å få inn fødselsdagen til kundene, for dette gir deg mulighet til å segmentere på alder og gi dem en hyggelig overraskelse på bursdagen. Alle liker en oppmerksomhet når de fyller år, og det kan gjøre at de tar en tur innom butikken din og får en hyggelig prat når de henter gaven sin – og kanskje handler de noe mer samtidig. Uansett bygger slike tiltak sterk lojalitet over tid.

 

Ikke glem at det er de lojale kundene som lønner seg i lengden

Det er smart å gi noe tilbake til lojale kunder som bidrar til økt snittsalg og frekvens. Det er disse kundene som gir grunnlag for å drive fremtidens butikkonsept, med mer relevant dialog med kundene og mulighet til å bringe varene hjem til dem som ønsker det. Du kan begynne helt enkelt og heller utvikle lojalitetsprogrammet etter hvert som du blir bedre kjent med medlemmene. Finn et godt konseptnavn, for man trenger ikke nødvendigvis kalle lojalitetsprogrammet for «Kundeklubben». Her er det lov å være litt kreativ!

… Og husk å verve nye medlemmer ved hvert salg!

Og husk: Lær opp alle ansatte til å forstå hvorfor dere har laget et kundeklubb-konsept, slik at rekruttering av nye medlemmer blir den største selvfølge som gjøres av alle ansatte hver gang det er en kunde i butikken. Her kan du lese mer om verving av medlemmer.

Det er hard konkurranse om kundene, så tør du å stå der om 6 måneder og ikke ha kunder du kan kommunisere lovlig og direkte med til en mye lavere kostnad enn vanlig markedsføring? Det blir dyrere og dyrere å få inn kunder i butikken, og de faste kostnadene er det vanskelig å gjøre noe med. Kom i gang med kundeklubb i dag!

Bransjespesial: Sportsbransjen

Hva er de viktigste utfordringene sportsbransjen står ovenfor for å øke lønnsomheten?

  • Det er sterk konkurranse om kundene, og det er både vanskelig og dyrt å skaffe nye kunder.
  • Kundelojaliteten er synkende i takt med økt netthandel og prissammenligninger før kjøp.
  • Husleie og lønn er faste kostnader, mens det gir store økonomiske utfordringer «å brenne inne» med for mange varer. Sesongkolleksjoner gir utfordringer, både med tanke på bestilling og salg. Det er en kunst å bestille de rette produktene i riktig mengde, slik at butikken unngår å bli enten utsolgt for tidlig eller å måtte selge dem ut med lav margin eller tap.
  • Sportsklær har blitt mer og mer motepreget, og mange sportskjeder starter tidligere enn før med tømming av varelager gjennom kampanjer som starter lenge før sesongslutt.
  • De viktigste sesongene for kjedene er vinter og julehandelen, og hvordan kan man få en god andel av dette markedet uten å bli prisdriver?
  • Hvordan øke snittsalget per kunde? Når kunden er inne i butikken eller nettbutikken, er det avgjørende å få solgt flere produkter til kundene. Det er ofte vanskelig å få personalet til å drive mersalg.
  • Det er en utfordring å kjenne og forstå kundene; hvem er de, hva er de interesserte i, når handler de osv. Butikkene har få eller ingen data på kundene, og det er personalet i butikk som evt. må gjenkjenne kundene og forstå deres preferanser, slik at kundene får en god følelse av å “bli sett”.
  • Hvordan skape et rettferdig lojalitetsprogram som ikke bare gir vekk rabatt? Det er viktig å bli mer kjent med kundene, deres preferanser og kjøpsmønstre for å kunne belønne de mest lojale kundene i stedet for å «gi bort» lik rabatt til alle.

Diller lojalitetsplattform sørger for at du kan løse disse utfordringene, slik at salg og lønnsomhet økes samtidig med at markedsføringskostnadene reduseres. Kundeklubb er en raskere vei til den neste handelen!

Vær i forkant med sesongvarer til kundene

En kundeklubb vil hjelpe deg med å få kundene oftere inn i butikken, og til å bygge en lojal kundebase som du kan henvende deg mot for å få solgt sesongvarer tidligere i sesongen til en bedre margin, heller enn å vente til slutten av sesongen. Sent i sesongen må man selge til lavere pris/margin for å tømme varelageret og unngå å brenne inne med varer som koster likviditet og gir tap. Det er mye bedre å heller bruke kundebasen til å informere om når sesongvarer og nyheter er på lager, noe som bidrar til en fornøyd kunde, samt salg av varer med god margin. Du kan med andre ord hjelp kunden å få kjøpt varene de ønsker før du er utsolgt.

Er du f.eks. en fjelldestinasjon, kan du sørge for at kundene får den informasjonen de trenger til å gjøre vinter- og julehandelen hos deg i stedet for å ta dette med fra byen. La dem få vite hva du har og gi dem en fordel med å handle varer hos deg. Fordelen kan være at dette står klart på fjellet i stedet for at de må frakte det i bilen til hytta. Gi gjerne et gavekort på enkel service (f.eks. sommeroppbevaring av ski, vinteroppbevaring eller service på sykler) o.l. for å hjelpe kunder å ta vare sine produkter for å melde seg inn i din kundeklubb.

Redusér markedsføringskostnadene

Med en egen markedsføringsplattform på Diller, hvor du har et GDPR-samtykke fra medlemmene for direkte dialog, kan butikken informere om nye varer på lager, «trend-kupp» og invitere til førvisning for medlemmer. Det koster svært lite å sende ut nyhetsbrev eller SMS til lojale kunder sammenlignet med å annonsere «til alle og enhver» i massemediene. Du kan heller bruke markedsbudsjettet til å ta vare på lojale kunder, som også vil være gode ambassadører for nye kunder til butikken. Her kan du lese mer om hvordan man kan lykkes med SMS-markedsføring mot medlemmer.

Jo større kundegruppe butikken eller kjeden har, jo enklere blir det å nå raskt ut til kundene med relevante salgsaktiviteter som driver salget, eller å tømme lageret for å unngå for store tap. Det koster 5 til 10 ganger mer å hente inn en ny kunde enn å få dine lojale kunder inn litt oftere til å kjøpe mer. Har du mange kunder i kundeklubben din, er du mye mindre avhengig av kundeflyten utenfor butikkdøren. Beliggenheten nær stor kundestrøm vil med andre ord ikke være avgjørende for omsetningen i butikken, siden du har en direkte dialog med tidligere kunder i egne markedskanaler.

Øk mersalget

Du kan bruke kundebasen til å informere om typiske mersalgsprodukter som driver opp snittsalget, uten å utelukkende bruke selgerne i butikken til mersalg. Du kan sende en SMS eller epost og friste med spennende nyheter, «3 for 2»-kampanjer, spesielle produktnyheter osv. Du kan til og med kjøre timessalg for medlemmer og fortelle om det med en SMS f.eks. når kunden er på vei hjem fra jobb. Husk at slike kampanjer blir enda mer effektive hvis du har segmentert medlemmene dine etter alder, kjønn, bosted eller hva de er interesserte i (ønsker de informasjon om nye trender, handler de for seg selv eller også for ektefelle/familie, ønsker de invitasjon til arrangementer i butikken, foretrekker de i handle i nettbutikken osv).

Er kunden din knyttet til en sportsklubb eller forening/bedrift, kan du bygge inn fordeler for dem slik at du tiltrekker deg nye kunder eller økt frekvens på kunder innenfor spesialfelt. Du kan kommunisere direkte med dem om deres fordeler og verdi av å handle hos deg.

  • Sjekk vår lojalitetskalkulator – her kan du kjapt regne ut hva som skal til for å øke salget!

Husk at med kundeklubben får du på plass GDPR-samtykket, slik at du kan snakke direkte med dine kunder på e-post eller SMS for å øke snitthandelen. Det er ikke alltid lett å få ansatte til å spørre om kundene ønsker det ekstra produktet…

Bli kjent med kundene dine og vær mer relevant i dialogen med dem

Ved å ta i bruk en kundeklubb får du i tillegg til GDPR-samtykke for dialog også vite hvem kunden er, hvor han/ hun bor, alder, hva de kjøper i butikk og på nett, har deres interesser er mm. Det er mye lettere å få kunden til å føle at informasjonen fra din butikk er relevant dersom budskapet treffer blink. Har kunden kjøpt en sykkel, kan du f.eks. invitere dem inn på service i starten og slutten av sesongen.

Bruk gjerne et insentiv for å få inn fødselsdagen til kundene, for dette gir deg mulighet til å segmentere på alder og gi dem en hyggelig overraskelse på bursdagen. Alle liker en oppmerksomhet når de fyller år, og det kan gjøre at de tar en tur innom butikken din og får en hyggelig prat når de henter gaven sin – og kanskje handler de noe mer samtidig. Uansett bygger slike tiltak sterk lojalitet over tid.

Ikke glem at det er de lojale kundene som lønner seg i lengden

Det er smart å gi noe tilbake til lojale kunder som bidrar til økt snittsalg og frekvens. Det er disse kundene som gir grunnlag for å drive fremtidens butikkonsept, med mer relevant dialog med kundene og mulighet til å bringe varene hjem til dem som ønsker det. Du kan begynne helt enkelt og heller utvikle lojalitetsprogrammet etter hvert som du blir bedre kjent med medlemmene. Finn et godt konseptnavn, for man trenger ikke nødvendigvis kalle lojalitetsprogrammet for «Kundeklubben». Her er det lov å være litt kreativ!

… Og husk å verve nye medlemmer ved hvert salg!

Og husk: Lær opp alle ansatte til å forstå hvorfor dere har laget et kundeklubb-konsept, slik at rekruttering av nye medlemmer blir den største selvfølge som gjøres av alle ansatte hver gang det er en kunde i butikken. Her kan du lese mer om verving av medlemmer.

Det er hard konkurranse om kundene, så tør du å stå der om 6 måneder og ikke ha kunder du kan kommunisere lovlig og direkte med til en mye lavere kostnad enn vanlig markedsføring? Det blir dyrere og dyrere å få inn kunder i butikken, og de faste kostnadene er det vanskelig å gjøre noe med. Kom i gang med kundeklubb i dag!

Bransjespesial: Restauranter // økt lønnsomhet

Hvordan redusere kostnadene og samtidig få mer effektiv markedsføring?

Restauranter bruker ofte sosiale medier og lokal annonsering for å tiltrekke eksisterende og nye kunder. Noen sender ut nyhetsbrev, mens veldig få har gode kunde- og lojalitetsprogrammer som bidrar til at kundene tilbake oftere og kjøper for mer.

Mange restauranteiere har en filosofi om at leveransen deres, altså mat og service, skal gi faste, lojale kunder av seg selv. Vi er naturligvis helt enige i at det viktigste er at maten er god, men det er mer som kan gjøres for at gode kunder skal finne veien tilbake litt oftere. En kundeklubb kan gi den lille påminningen og det insentivet som trengs for at gjestene skal huske på akkurat din restaurant.

Hvis restauranten får én kunde til å spise én gang mer, betyr det mye for omsetningen. Her er et enkelt eksempel: En kunde som vanligvis gjester restauranten to ganger i året, kommer én ekstra gang per år. Han spiser for 400 kroner hver gang. Den nye besøksfrekvensen vedvarer i to år. Dette vil bety en prosentvis økning i omsetning på hele 350 % – og da er ikke mersalg per besøk tatt med i regnestykket. Du kan raskt gjøre egne beregninger som passer til din type restaurant – sjekk vår lojalitetskalkulator.

Lavere kostnader på markedsføring

Med en egen markedskanal hvor du har et GDPR-samtykke fra medlemmene, kan restauranten friste kunden til å komme litt oftere med venner, jobb eller familie litt oftere og kanskje kjøpe for litt mer når de besøker restauranten. Det koster svært lite å sende ut nyhetsbrev eller SMS til lojale kunder sammenlignet med å annonsere «til alle og enhver» i massemediene. Du kan heller bruke markedsbudsjettet til å ta vare på lojale kunder, som også vil være gode ambassadører for nye kunder til å besøke restauranten.

Hvis du lager et årshjul for kampanjer og aktiviteter, kan dere arbeide strukturert med utsending av eposter og SMS for å få inn kunder til julebord, fårikål, sommermeny, eksklusiv medlemsaften med vinsmaking, bursdagsfeiring, kokkekurs, fredagspizza, søndagsbrunch, firma-sommerfest, Valetine’s og så videre.

Bedre kontantstrøm med direktebetaling og bonuspoeng

En restaurant med mange bedriftskunder som ønsker å betale med faktura, gir en dårligere kontantstrøm salg til privatkunder. Pengene kommer sent inn, og det er dyrt å sende ut faktura. Da kan det være bedre å insentivere bedriftskundene til å betale med firmakort eller legge ut privat, slik at restauranten får bedre likviditet. Et insentiv kan være å gi bonuspoeng til den som betaler med kredittkort fremfor å ta det på regning. Bonuspoeng skal kunne brukes av betaleren ved en senere anledning, og dette er en del av lojalitetsprogrammet til restauranten. Dette ligner mye på Eurobonus og andre tilsvarende bonusprogrammer. Her kan du for øvrig lese mer om bonusprogrammer.

Økt snitthandel

Eiere og drivere er opptatte av å få gjestene til å handle for litt mer når er i restauranten, dvs. øke snitthandelen. Bare én kaffe ekstra gir økt salg og bedre margin på kundens kjøp. Hvordan kan restaurantene friste kunden der og da? Eller kanskje allerede før de kommer?

Etter at en kunde har booket bord, kan man for eksempel sende en SMS med informasjon om menyvalg, nye retter, «tasting menus» osv. Eller du kan sende jevnlige nyhetsbrev med informasjon om menyendringer, nye retter, en kokebok som chef’en har laget o.l. Ikke bare minner det kunden om restauranten, men det kan friste til nytt besøk hvor man prøver nye retter. Når gjesten er på restauranten, kan man gi et tilbud – kun til medlemmer – om gratis kaffe når de bestiller dessert. Èn dessert mer ved å gi bort en kaffe til 1000 lojale kunder – hva slags omsetningsvekst kan det gi? Eksempel: Desserten selges for 120 kr. Kaffen koster 10 kr å «gi bort». 120-10 x 1000 = 110 000 kr i økt salg.

Det må lønne seg å bli medlem

Rekruttering av nye medlemmer (det er da du får deres GDPR-samtykke til direktedialog) må gi en tydelig fordel, en «god deal» eller rabatt til kundene. En smart idé for verving av medlemmer kan være å gi et gavekort på 100 kr som kan brukes på mat eller drikke når de har blitt medlem. Du kan også gi dem en ekstra matrett ved neste besøk. Dette løses i Diller med å gi en kupong (gavekort) som innehar en verdi som kan benyttes ved neste besøk. Dette trekker også kunden tilbake til restauranten. Her kan du for øvrig lese mer om verving av medlemmer i restaurantbransjen.

Et vanlig og hyggelig insentiv, er å gi en oppmerksomhet på fødselsdagen. Alle liker en oppmerksomhet og å «få noe». Du som restaurant har mulighet til å gjøre noe hyggelig for kundene, hvilket skapet lojalitet, og du får alder på gjesten, hvilket selvsagt kan være veldig relevant for fremtidig dialog. Kanskje gjesten også ønsker å holde bursdagsfeiringen på restauranten din? Her kan du også ha mulighet til stort mersalg ved å «gi bort» litt rabatt i form av eksklusivt medlemstilbud på en bursdagsfeiring.

Du kan invitere tidligere kunder til å bli med i kundeklubben, men det må gjøres riktig iht GDPR-lovgivningen. Dette kan vi hjelpe deg med!

Bransjespesial: Restauranter // medlemsverving

Hvordan øke salget og lønnsomheten for din restaurant?

Det er viktig å skape et effektivt løp for å verve nye medlemmer, slik at du minner alle besøkende kunder på at det finnes en kundeklubb som gir gode fordeler. Når de er medlemmer, kan du bli bedre kjent med kundene og starte en dialog, slik at de ønsker å komme tilbake til restauranten din med jevne mellomrom. Diller lojalitetsplattform bidrar til at salget og lønnsomheten for din restaurant økes, samtidig med at markedsføringskostnadene reduseres.

  • I digitalbookingen

Vanligvis har kundene anledning til å melde seg på et nyhetsbrev. Det er en god måte å tiltrekke seg kunder på, men det gir kun en epost-adresse uten mulighet til å tilpasse kommunikasjonen til kundenes interesser. Dersom man heller tar booking-data automatisk inn i Diller, med avkrysning i bookingsiden for GDPR-samtykke (slik man gjør i utsjekk på nettbutikker), får restauranten mye bedre informasjon med bl.a. kundens mobilnummer. I tillegg får man også anledning til å vite hva kunden er interessert i av kurs, oppskrifter mm. Videre kan kjøpsdata kobles opp mot kunden, og Diller oppdaterer epostintegrasjonen (feks Mailchimp), slik at du kan bruke både SMS og e-post som kommunikasjons kanal ut mot kundene. Les mer om hvordan du kan lykkes med SMS-utsendinger her.

  • I restauranten

Det er naturlig å spørre om kunden ønsker å bli medlem i kundeklubben i det de ber om regningen. Det er ikke mange som sier nei til en rabatt på måltidet de nettopp har spist – eller kanskje heller kommende måltid – dersom de blir medlemmer! Det mange muligheter for din restaurant til finne gode og kreative måter å få kundene til å føle seg verdifulle på. Det er ikke kun rabatter som er interessante for gjestene. Kanskje de kan inviteres til vinsmaking, matkurs eller ny sesongmeny? Kanskje kjøper de kokebøker eller andre artikler restauranten selger?

Et bonusprogram kan også være en god modell for restauranter; samle poeng og få fordeler. Det er mye lettere å få kunder tilbake til restauranten når det lønner seg for dem – alle liker “en god deal”. Kanskje det frister medlemmer å ta jobbmiddagen på restauranten din og samle poeng til senere bruk. Du kan for øvrig lese mer om fordeler og ulemper med ulike bonusmodeller her. Husk at når kundene har blitt medlemmer, har du mulighet (og lov) til å holde direkte dialog med dem – det er synd å la gjestene forsvinne ut av restauranten uten at du får muligheten til å inviterer dem tilbake. Et ekstra besøk er bare èn SMS unna!

  • Mot tidligere kunder i kundedatabasen

Det er ikke bare nye kunder som skal inviteres til kundeklubben. De som allerede er kunder, bør også få del i fordelene som kundeklubben gir, samt at du øker sjansen for at de kommer tilbake til din restaurant. Du kan invitere tidligere kunder til å bli med i kundeklubben, men det må gjøres riktig iht GDPR-lovgivningen. Dette kan vi hjelpe deg med!

  • Mot bedriftskunder

Bonusstiger og andre mer strukturerte fordelsprogrammer kan være en svært god metode for å tiltrekke seg bedrifter som kunder – de er ofte både lojale og lønnsomme, men det er en stor fordel med et godt lojalitetsprogram for at de skal velge din restaurant igjen og igjen.

Husk at kundeklubber ikke handler om at du som bedriftseier skal gir økt rabatt. Kundeklubber gir svært gode forutsetninger for gjenkjøp og økt handel per besøk. Det handler om å få gode og fornøyde kunder til å komme tilbake til deg – og da må du først og fremst sikre at du har lov til å kommunisere med dem. Dernest må du sørge for å være relevant og interessant. Det sikrer du med god segmentering, for ikke alle liker det samme. Et godt lojalitetsprogram gjør at kunder får lyst til å handle oftere og mer hos akkurat deg.

Sjekk vår lojalitetskalkulator – her kan du kjapt regne ut hva som skal til for å øke salget!

Bransjespesial: Interiør og fargehandel

En faghandel innen interiør og farge har tradisjonelt gitt kundene gode kjøpsopplevelser med fokus på rådgivning. Butikkene har sørget for god opplæring av selgerne, slik av de oppleves som interiørkonsulenter og verdifulle rådgivere for kundene. Dette har blitt forventet i denne bransjen og er nødvendig for at kundene skal komme tilbake eller anbefale andre til å besøke butikken/kjeden.

Det er sterk konkurranse i faghandelen. I tillegg er priser, tilgjengelighet og produktkunnskap mer tilgjengelig enn aldri før – og det rett på mobilen. For en faghandel er det derfor enda viktigere enn før å oppleves som verdifull for kundene for å øke lojaliteten og sjansen for at de kommer tilbake til butikken.

En bransje av gode kremmere, men med rom for forbedring!

Mange innenfor faghandel er gode kremmere med god kontroll på kostpriser. Det betyr at de ønsker å få salget over på egne merkevarer eller merkevarer med god margin og at mersalg er i fokus. Dersom du kjøper maling, skal du også tilbys alt som trengs av tilbehør for å få jobben gjort – inklusive gode råd.

En utfordring er imidlertid at faghandelen typisk ikke kjenner kundene sine spesielt godt. De vet ikke hva de har kjøpt tidligere, eller om de bor i by, distrikt, leilighet, villa, om har hytte osv. Når kunden går ut døren, må de derfor bare håpe på at de kommer tilbake om de trenger noe annet eller har nye oppussings-prosjekter på gang.

Stort potensial i å koble kjøpsdata med kundedata

I denne bransjen er det mange sammenhenger mellom produkt/kategorier og hendelser. Med enkel segmentering og litt systematikk, kan man hente ut store gevinster. Det er også et stort potensial i å få opp salget på tilstøtende produkter. Alt denne informasjonen kan enkelt hentes ut i Diller. Man får mye kunnskap om kundene ved å koble sammen kjøpsdata med kundedata.

For eksempel, dersom du er 27 år og kjøper maling, er sannsynligheten stor for at du har ditt eget hus når du er 32+. Kjøper du beis for å male terrassen, så må du beise denne på nytt etter 2 år. Pusser du opp stuen, er det sannsynlig at du kommer til å pusse opp kjøkkenet etter et par år. Relevant kommunikasjon til rett tidspunkt er nøkkelen til mersalg og økt lojalitet. For å holde en slik dialog, er det nødvendig med et GDPR-samtykke. Dette kommer automatisk gjennom kundeklubben.

I denne bransjen er det et enormt potensiale til å arbeide mer systematisk med kundene sine. Husk at det koster 5–10 ganger mer å få en ny kunde som å holde på en eksisterende kunde (Inc.com).

Hvordan øke salget og lønnsomheten?

Med bonusstiger og andre kundefordeler blir det mye mer naturlig for en kunde å handle på samme sted neste gang. For eksempel kan lojale kunder som har handlet for over et visst beløp siste år, inviteres til et arrangement i butikken om oppussing e.l. Nye medlemmer kan få 15% på neste kjøp. Rabatter kan gis eksklusivt til medlemmer, slik at det oppleves som “nødvendig” å bli medlem av kundeklubben. Mersalg og gjenkjøp får ny betydning når de kobles mot en lojal medlemsbase.

En utfordring er at mange innenfor faghandel har dårlig utviklede nettbutikker og mangler en strategi for å få kontantsalg-kunder til å komme tilbake. I nettbutikken kan man derfor tilby hjemsending av varer eller «klikk og hent». Diller lojalitetsplattform sørger for at du kan løse disse utfordringene, slik at salg og lønnsomhet økes samtidig med at markedsføringskostnadene reduseres.

Ta gjerne en titt på vår lojalitetskalkulator – her kan du kjapt regne ut hva som skal til for å øke salget.

Hvordan ta gode bilder

Noe av det viktigste å tenke på når du skal ta bilder til nyhetsbrevet, nettsiden eller sosiale medier, er at bildene er skarpe. Det bør heller ikke være for mye “støy” i bildet. Da er det lettere for mottageren å oppfatte det som formidles. Her er noen enkle kjøreregler:

Husk på lyssettingen
  • Bruk gjerne en stor lyskilde for å få myke skygger i bildet.
  • Bruk en reflektor til å reflektere lyset (det kan være en hvit t-skjorte, et hvitt ark eller ganske enkelt hånden din).
  • Ta bildene utendørs hvis du kan.
  • Husk å ha solen/lyset i ryggen, ellers blir objektet for mørkt.

 

Pass på komposisjonen
  • Vær obs på bakgrunnen, slik at det ikke blir for mye “støy” i bildet.
  • Husk tredjedelsregelen som sier at du bør se bildet som delt opp i ni deler (se figuren). De viktigste delene av komposisjonen skal være langs disse linjene eller der linjene krysser.
  • Bruk symmetri som virkemiddel.
  • Vær bevisst på linjer og mønstre, for eksempel i naturen eller på former/objekter.
  • Ved portrettfotografering er det ofte fint med en “uklar” bakgrunn (portrett-funksjon på smarttelefoner) – da kommer modellen best mulig frem og bildet blir ryddig og tydelig.

Rule of thirds Diller

Tenk utradisjonelt
  • Gå nærmere objektet enn du først hadde tenkt.
  • Finn riktig vinkel og bruk kroppen aktivt – noen ganger er det best å sette seg på huk, andre ganger kan du stå på en stol.
  • Lek med kontraster og “negativt rom”.

 

Ta bilder som passer med varemerket ditt
  • Pass på at det er mer eller mindre samme bildestil på de ulike flatene dere bruker, slik at kundene kjenner dere igjen på stilen. Dette gjelder for øvrig også for tekst/språk.
  • Husk på hvilke profilfarger dere har og bruk dem gjerne aktivt som bakgrunn, bildedetaljer eller på filtre.

 

Sist, men ikke minst
  • Husk å rense linsen før du starter – fort gjort å glemme!
  • Hold kameraet stille til du er helt ferdig med å ta bildet – ofte tar man kameraet/mobilen ned akkurat i det bildet tas, slik at bildet blir uskarpt.
  • Ikke overdriv med filtre – det enkle er som oftest det beste.

 

Her er noen gode kilder til videre lesning: