Tips til effektiv epost-markedsføring
E-post er mer personlig enn mange andre kanaler (bortsett fra SMS), og ettersom medlemmene i kundeklubben har tatt et personlig valg å bli medlem kjenner de til deg allerede. Sørg for å gi god verdi i hver eneste e-post og at den er lett å lese og ser bra ut på mobil. En god e-post er kort nok til at den ikke tar mer enn 3-4 minutter å lese.
Emnefeltet er viktig
Etter avsender er emnefeltet det første mottakeren ser. For organisk reklame i den fysiske verdenen er det noe som kalles ”5-sekunders-regelen”. Det er den tiden du har på å vekke interesse hos mottakeren og få de til å oppfatte et budskap på feks en plakat eller banner. Men i e-post-markedsføring har vi langt mindre tid til å skape interesse hos mottaker. Her snakker vi om 0,5 sekunder. Jobben til emnefeltet er å få mottaker til å klikke og åpne, og samtidig gi en pekepinn på hva eposten inneholder. Det er en kunst å skrive kort nok, men samtidig gi tilstrekkelig informasjon.
Har du et interessant emnefelt vil flere klikke seg inn umiddelbart, men drukner emnefeltet ditt i havet av generiske emnefelt fra andre aktører, så forblir den uåpnet. Når du først har fått en mottaker til å åpne e-posten du har sendt, tikker 5-sekunders regelen om å komme til poenget og få kunden interessert raskt.
- Lær bort – ikke selg! “Salg”, “Tilbud”, “Gratis”, osv. blir ofte merket som spam.
- Unngå fremmedord og slang. Fremmedord kan gi emnefeltet et useriøst preg.
- IKKE ROP!!! Store bokstaver og utropstegn blir ofte merket som spam.
- Vurder nøye bruken av emojis.Tenk gjennom hvem målgruppen er.
- Unngå altfor personlig språk. Det kan oppfattes som påtrengende.
Hvordan skrive gode nyhetsbrev
Nyhetsbrev er en av de vanligste og mest effektive formene for epost-markedsføring. Dette er rett og slett en fast «publikasjon» som du kan sende ukentlig eller månedlig, fylt med nyheter, gode blogginnlegg eller tilbud. Det bidrar til å holde bedriften friskt i minne, skape verdi for mottakeren, og oppfordre til kjøp – avhengig av hva det inneholder.
Har dere et nytt produkt, spesialtilbud, eller et spennende event, kan dette være en veldig populær e-post å motta for mange. Presenter tydelig hva dere har å tilby og hvilke verdier det vil gi mottakeren. Andre ting du kan gjøre for å skille deg ut, er å kombinere tilbudene med ulike goder, konkurranser, gaver eller premier. Vær kreativ og bruk muligheten til å teste ulike ideer.
- Godt emnefelt som gjør at e-posten blir åpnet
- Tydelig budskap og munter ”tone of voice”
- Lett synlige CTA-knapper (“call to action”) som oppfordrer til handling
- Unngå fristelsen med for lange nyhetsbrev
- Legg gjerne ved anbefalte produkter eller bestselgere
Flere tips til lojalitetsbyggende nyhetsbrev
- Veldig mange lurer på når man skal sende nyhetsbrev og om tidspunktet har mye å si for om e-posten leses eller ikke. Om du velger å sende ut ukentlig eller månedlig, hjelper forutsigbarhet deg med å gjøre det til et fast, kjærkomment innslag i mottakerens innboks.
- Husk at all statistikk er et gjennomsnitt og ingen fasit. Så før du bestemmer deg for dato og tidspunkt for utsendelse, kjenn på magefølelsen og test ut. Du kjenner din målgruppe best, og det kan hende at nettopp din målgruppe har et annet mønster enn det statistiske gjennomsnittet tilsier.
- Bruk innsikt fra analysefunkjsonen for å se hvilke utsendinger som får best respons. I beste fall finner du et skikkelig gunstig tidspunkt å sende på; i verste fall har du lært hva du burde unngå.
- Benytt innholdsplanen til å planlegge sesongbaserte utsendelser med relevante tilbud. Presenter tydelig hva dere har å tilby, hvilke verdier det vil gi mottakeren, og inkluder bilder samt en fristende knapp, lenke eller rabattkode som oppfordrer til handling.
- Send til samme tidspunkt hver gang, og ikke begynn utsendingen etter klokken 15. Det tar flere timer å sende ut en stor ladning med nyhetsbrev, så det bør helst ligge klart i innboksen før klokka åtte om kvelden.
- Avmeldinger – ikke fortvil! Det er helt greit at noen melder seg av. Alt under 0,5% er normalt. Ha fokus på hvor mange som kjøper, åpner og leser. Om ikke alle åpner, så er du iallefall ”top of mind” ved at de ser deg i innboksen.
- Til syvende og sist er det hverken dagen eller klokkeslettet du sender ut som er viktigst for å få nyhetsbrevet ditt lest. Fokuser aller mest på å skape relevant og godt innhold, og emnetitler som frister mottakeren til å åpne!