Tips til effektiv epost-markedsføring

E-post er mer personlig enn mange andre kanaler (bortsett fra SMS), og ettersom medlemmene i kundeklubben har tatt et personlig valg å bli medlem kjenner de til deg allerede. Sørg for å gi god verdi i hver eneste e-post og at den er lett å lese og ser bra ut på mobil. En god e-post er kort nok til at den ikke tar mer enn 3-4 minutter å lese.

Emnefeltet er viktig

Etter avsender er emnefeltet det første mottakeren ser. For organisk reklame i den fysiske verdenen er det noe som kalles ”5-sekunders-regelen”. Det er den tiden du har på å vekke interesse hos mottakeren og få de til å oppfatte et budskap på feks en plakat eller banner. Men i e-post-markedsføring har vi langt mindre tid til å skape interesse hos mottaker. Her snakker vi om 0,5 sekunder. Jobben til emnefeltet er å få mottaker til å klikke og åpne, og samtidig gi en pekepinn på hva eposten inneholder. Det er en kunst å skrive kort nok, men samtidig gi tilstrekkelig informasjon.

Har du et interessant emnefelt vil flere klikke seg inn umiddelbart, men drukner emnefeltet ditt i havet av generiske emnefelt fra andre aktører, så forblir den uåpnet. Når du først har fått en mottaker til å åpne e-posten du har sendt, tikker 5-sekunders regelen om å komme til poenget og få kunden interessert raskt.

  • Lær bort – ikke selg! “Salg”, “Tilbud”, “Gratis”, osv. blir ofte merket som spam.
  • Unngå fremmedord og slang. Fremmedord kan gi emnefeltet et useriøst preg.
  • IKKE ROP!!! Store bokstaver og utropstegn blir ofte merket som spam.
  • Vurder nøye bruken av emojis.Tenk gjennom hvem målgruppen er.
  • Unngå altfor personlig språk. Det kan oppfattes som påtrengende.

 

Hvordan skrive gode nyhetsbrev

Nyhetsbrev er en av de vanligste og mest effektive formene for epost-markedsføring. Dette er rett og slett en fast «publikasjon» som du kan sende ukentlig eller månedlig, fylt med nyheter, gode blogginnlegg eller tilbud. Det bidrar til å holde bedriften friskt i minne, skape verdi for mottakeren, og oppfordre til kjøp – avhengig av hva det inneholder. 

Har dere et nytt produkt, spesialtilbud, eller et spennende event, kan dette være en veldig populær e-post å motta for mange. Presenter tydelig hva dere har å tilby og hvilke verdier det vil gi mottakeren. Andre ting du kan gjøre for å skille deg ut, er å kombinere tilbudene med ulike goder, konkurranser, gaver eller premier. Vær kreativ og bruk muligheten til å teste ulike ideer.

  • Godt emnefelt som gjør at e-posten blir åpnet
  • Tydelig budskap og munter ”tone of voice”
  • Lett synlige CTA-knapper (“call to action”) som oppfordrer til handling
  • Unngå fristelsen med for lange nyhetsbrev
  • Legg gjerne ved anbefalte produkter eller bestselgere

 

Flere tips til lojalitetsbyggende nyhetsbrev

  • Veldig mange lurer på når man skal sende nyhetsbrev og om tidspunktet har mye å si for om e-posten leses eller ikke. Om du velger å sende ut ukentlig eller månedlig, hjelper forutsigbarhet deg med å gjøre det til et fast, kjærkomment innslag i mottakerens innboks.
  • Husk at all statistikk er et gjennomsnitt og ingen fasit. Så før du bestemmer deg for dato og tidspunkt for utsendelse, kjenn på magefølelsen og test ut. Du kjenner din målgruppe best, og det kan hende at nettopp din målgruppe har et annet mønster enn det statistiske gjennomsnittet tilsier.
  • Bruk innsikt fra analysefunkjsonen for å se hvilke utsendinger som får best respons. I beste fall finner du et skikkelig gunstig tidspunkt å sende på; i verste fall har du lært hva du burde unngå.
  • Benytt innholdsplanen til å planlegge sesongbaserte utsendelser med relevante tilbud. Presenter tydelig hva dere har å tilby, hvilke verdier det vil gi mottakeren, og inkluder bilder samt en fristende knapp, lenke eller rabattkode som oppfordrer til handling.
  • Send til samme tidspunkt hver gang, og ikke begynn utsendingen etter klokken 15. Det tar flere timer å sende ut en stor ladning med nyhetsbrev, så det bør helst ligge klart i innboksen før klokka åtte om kvelden.
  • Avmeldinger – ikke fortvil! Det er helt greit at noen melder seg av. Alt under 0,5% er normalt. Ha fokus på hvor mange som kjøper, åpner og leser. Om ikke alle åpner, så er du iallefall ”top of mind” ved at de ser deg i innboksen.
  • Til syvende og sist er det hverken dagen eller klokkeslettet du sender ut som er viktigst for å få nyhetsbrevet ditt lest. Fokuser aller mest på å skape relevant og godt innhold, og emnetitler som frister mottakeren til å åpne!
"Alle mulige tredjepartskanaler blir mindre og mindre effektive, og vi ser at det er nødvendig fremover å eie dialogen med kunder. Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten vår skyldes økt lojalitet fra medlemmer."

Kai Gulbrandsen

Adm.dir. i Princess-kjeden

"Kundeklubb-knappen ligger på forsiden i kassen, så alt går automatisk. Medlemmer våre benytter klippekortene og kupongene, fordi det er så enkelt å bruke. Vi ser at vi har høy omsetning på medlemmer."

Evy Ingebrigtsen

Operations and HR Manager, Baker Brun

"Data er det nye gullet. Det er vesentlig at kjøpsinformasjon og kundedata er fundamentet for alle gode kundedialoger. Å ha kontroll på dette, er etter min mening helt avgjørende."

Pål Wibe

Norway's "Mr Retail" Pål Wibe

"A terrific app that really helps our business to grow together with our customers. Adds value for both us and the customer, a complete customer journey from the physical to the online store."

BMP Paleet

"Thank you very much for the fantastic follow-up when we launched our loyalty program from Diller. You guys made the whole process painless. Looking forward to seeing what we can achieve together. We really recommend Diller AS to anyone that need a loyalty program on the Shopify platform."

Bolina

"Annonsering må planlegges 2 uker i forkant, men da kan jo kampanjen være helt irrelevant. Med Diller kan vi derimot snu oss rundt på et blunk! Vi kan legge ut en kampanje over natten, for Diller hjelper oss med å få det ut med én gang. Dette er helt uvurderlig for oss."

Tone Tengesdal Stavnheim

Tengesdal Sport

"Great app, easy to customize and simple to use. Customer service is outstanding and helpful. The few times we have had any issues, customer support was very responsive and resolved the issues in minutes! Highly Recommend!"

MARK+BRANDY

"Jeg hadde aldri kjøpt et kassesystem uten mulighet for lojalitetsprogram. For meg var det helt vesentlig at det fulgte et godt lojalitetsprogram med i POS."

Maria Quarnström

Eier, Rilo Zoo

"We recently startet using Diller and are very pleased with the app. It is easy and understandable to use, and it has already generated more customers and sales. What is important to mention is that the customer service is outstanding, and we are getting all the help and support we need! Our contact has been patient and so happy to help and guide in out teams-meetings for the set up :)"

Shine

"Great app and customer service! The loyalty features combined with the SMS engine and mail integration towards MailChimp is a winner for me. Thanks to Erik for helping me set everything up!"

Henriks Herre

"Vi er veldig opptatt av kundereisen og har vært på jakt etter et verktøy som kan hjelpe oss med å gi best mulig service til våre kunder. Diller muliggjør dette og er et veldig bra verktøy som er meget godt integrert med Shopify. Vi er helt sikker på at Diller vil bidra til økt kundetilfredsstillelse og kan trygt anbefale Diller. I tillegg til et bra konsept, lever kundeservice opp til sitt eget konsept og gir en strålende veiledning og service."

frimina.com

"Very easy to set up the app. It’s perfect for creating a good-looking loyalty program widget, that is customized to my brand and webshop.   Super friendly and helpful support team! They answer very fast and do everything to help you out.  Great experience so far."

Corado Coffee Roasters

"Med en kundeklubb blir vi mye bedre kjent med kundene og kan lage godt materiell og relevant innhold for dem. Dette er veldig viktig. Vi slipper alle mid season-salg og kan heller belønne dem som velger oss over tid."

Tobias Tjørstad

General Manager, Linestore

"Det var både raskt og enkelt å sette opp lojalitetsprogrammet, og Dillers kundeservice-team er fantastisk. Vi ser frem til å få glede av programmet i tiden fremover, slik at vi kan få enda mer lojale og fornøyde kunder!"

Julia Dyblie

Daglig leder, Milla Web

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien