9 tips til å lykkes med SMS-utsendinger i 2025

SMS-markedsføring er fortsatt en av de mest effektive markedsføringsmetodene. Ifølge Link Mobility leses 90% av alle SMS innen 3 minutter, og hele 98% av alle SMS åpnes. SMS har også 209% høyere svarprosent enn e-post eller Facebook-meldinger, noe som gjør det til et ideelt verktøy for å nå kundene dine. Nesten ingen lar en SMS bli liggende ulest, med andre ord.

I Diller er det superenkelt å sende SMS til utvalgte segmenter eller til alle medlemmene dine. Her er noen nyttige tips for å maksimere effekten av SMS-markedsføringen din:

1. Hvem skal jeg sende SMS til?

SMS fungerer best når den sendes til spesifikke segmenter i medlemsbasen din. Det kan være både mer effektivt og økonomisk å sende målrettede meldinger som er tilpasset medlemmenes interesser og kjøpsmønstre. For eksempel vil et medlem av en hageklubb som har balkong, men ikke egen hage, svare bedre på tilbud om blomster til balkongkasser enn på generelle hagerelaterte kampanjer. Jo mer relevant meldingen er, jo høyere blir responsen.

Noen ganger kan det imidlertid være smartere å sende samme melding til alle på én gang. Når det er store kampanjer (som for eksempel Black Week eller salg på hele butikken), er det bedre å sende til hele medlemsbasen for størst mulig besøk til butikk eller nettbutikk.

2. Hvor ofte bør jeg sende SMS?

SMS oppfattes ofte som mer personlig enn e-post, så det er viktig å ikke overdrive frekvensen. Sørg for at innholdet du sender er relevant og verdifullt, slik at det ikke oppleves som forstyrrende. En anbefalt frekvens er 1–3 SMS per måned. For nye medlemmer bør du sende en velkomst-SMS for å starte dialogen på en god måte.

3. Hvor lang bør en SMS-utsending være?

For å unngå ekstra kostnader og for at meldingen skal være lettfattelig, bør du holde deg til 160 tegn. Effektiv kommunikasjon handler om å komme til poenget raskt. Forfatteren Mark Twain skrev en gang i et brev til en venn: “I apologize for such a long letter – I didn’t have time to write a short one”. Med andre ord, bruk litt ekstra tid på å formulere deg i korthet – det blir (nesten) alltid bedre. Tenk på hver SMS som et kort, slagkraftig budskap!

4. Send en bursdagshilsen

En bursdag er en perfekt anledning til å sende en personlig SMS og gi kundene en ekstra oppmerksomhet. De fleste setter pris på en bursdagshilsen sammen med en rabatt eller et spesialtilbud. Eksempel:

  • Gratulerer med dagen, <fornavn>! Få 20% bursdagsrabatt på valgfri vare i butikk eller på nett: tinyurl.com/f5u-cn3bd Bursdagshilsen fra <butikknavn>
  • Hurra, du har bursdag! Vi håper du får en fin feiring, <fornavn>! Du får 20% på en valgfri vare i butikken. Velkommen innom oss!  Hilsen <butikknavn>

 

5. Velkomsthilsen for nye medlemmer

Alle nye medlemmer bør få en umiddelbar velkomst-SMS som både minner dem om at de har meldt seg på kundeklubben og gir dem en umiddelbar fordel. Eksempel:

  • Velkommen i <kundeklubbnavn>! Få <velkomstfordel> på ditt neste kjøp ved å fullføre registreringen her: https://diller. app/signup/49345/ Hilsen <butikknavn>
  • Velkommen i <kundeklubbnavn>! Som takk ønsker vi å gi deg <velkomstfordel>. Vis frem denne SMS i butikk eller bruk <rabattkode> i nettbutikken: lenke

 

6. Planlegg gode SMS-kampanjer

Tidspunktet for utsendingen er viktig, men innholdet er avgjørende. Eksempler på gode kampanjer kan være spesialtilbud som “BLACK FRIDAY-salget starter nå!” eller “SOMMERSALG med medlemsrabatt på opptil 70%”. Men husk at det ikke bare handler om rabatter – kunder vender tilbake hvis de føler at de får mer verdi hos deg enn hos konkurrentene.

7. Planlegg utsendingene på forhånd

For å maksimere effekten av SMS-kampanjene, bør du planlegge dem i god tid. Det er spesielt viktig for sesongbaserte kampanjer, der du kan bruke segmentering og kjøpsdata til å sende relevante tilbud på de rette tidspunktene. Eksempler kan være:

  • Høstnyhetene har kommet! Velkommen til medlemskveld med ekslusiv forhåndsvisning og servering av bobler onsdag 11/8 kl 19. Velkommen! Hilsen <butikknavn>
  • Vi ønsker våren velkommen med 20% på alle SYKLER! Tilbudet gjelder tom 30. mars. Besøk oss i butikk eller handle på nett: tinyurl.com/f5ucn3bd
  • Hei <fornavn>. Ta vare på vinterhuden! Denne uken er det doble poeng på renseprodukter og hudkremer. Hilsen <butikknavn>

 

8. Informer ansatte om pågående kampanjer

For at kundene skal få en helhetlig opplevelse, er det viktig at de ansatte er informert om alle pågående kampanjer. Sørg for at de er på SMS- og e-postlistene slik at de kan hjelpe kundene som kommer til butikken med spørsmål om tilbud eller rabatter.

9. Bruk URL-forkortere for å holde deg under 160 tegn

For å unngå at lange linker tar opp mye plass i SMS-en, kan du bruke URL-forkortere som TinyURL eller bit.ly. På den måten kan du inkludere viktige lenker uten å overskride grensen på 160 tegn per SMS.

Ved å følge disse tipsene kan du effektivt utnytte SMS-markedsføring i 2025, og samtidig sikre at kundene dine får verdifulle og relevante meldinger som styrker deres lojalitet til merkevaren din.

Her kan du se en film som viser hvordan du sender SMS i Diller

"Alle mulige tredjepartskanaler blir mindre og mindre effektive, og vi ser at det er nødvendig fremover å eie dialogen med kunder. Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten vår skyldes økt lojalitet fra medlemmer."

Kai Gulbrandsen

Adm.dir. i Princess-kjeden

"Kundeklubb-knappen ligger på forsiden i kassen, så alt går automatisk. Medlemmer våre benytter klippekortene og kupongene, fordi det er så enkelt å bruke. Vi ser at vi har høy omsetning på medlemmer."

Evy Ingebrigtsen

Operations and HR Manager, Baker Brun

"Data er det nye gullet. Det er vesentlig at kjøpsinformasjon og kundedata er fundamentet for alle gode kundedialoger. Å ha kontroll på dette, er etter min mening helt avgjørende."

Pål Wibe

Norway's "Mr Retail" Pål Wibe

"A terrific app that really helps our business to grow together with our customers. Adds value for both us and the customer, a complete customer journey from the physical to the online store."

BMP Paleet

"Thank you very much for the fantastic follow-up when we launched our loyalty program from Diller. You guys made the whole process painless. Looking forward to seeing what we can achieve together. We really recommend Diller AS to anyone that need a loyalty program on the Shopify platform."

Bolina

"Annonsering må planlegges 2 uker i forkant, men da kan jo kampanjen være helt irrelevant. Med Diller kan vi derimot snu oss rundt på et blunk! Vi kan legge ut en kampanje over natten, for Diller hjelper oss med å få det ut med én gang. Dette er helt uvurderlig for oss."

Tone Tengesdal Stavnheim

Tengesdal Sport

"Great app, easy to customize and simple to use. Customer service is outstanding and helpful. The few times we have had any issues, customer support was very responsive and resolved the issues in minutes! Highly Recommend!"

MARK+BRANDY

"Jeg hadde aldri kjøpt et kassesystem uten mulighet for lojalitetsprogram. For meg var det helt vesentlig at det fulgte et godt lojalitetsprogram med i POS."

Maria Quarnström

Eier, Rilo Zoo

"We recently startet using Diller and are very pleased with the app. It is easy and understandable to use, and it has already generated more customers and sales. What is important to mention is that the customer service is outstanding, and we are getting all the help and support we need! Our contact has been patient and so happy to help and guide in out teams-meetings for the set up :)"

Shine

"Great app and customer service! The loyalty features combined with the SMS engine and mail integration towards MailChimp is a winner for me. Thanks to Erik for helping me set everything up!"

Henriks Herre

"Vi er veldig opptatt av kundereisen og har vært på jakt etter et verktøy som kan hjelpe oss med å gi best mulig service til våre kunder. Diller muliggjør dette og er et veldig bra verktøy som er meget godt integrert med Shopify. Vi er helt sikker på at Diller vil bidra til økt kundetilfredsstillelse og kan trygt anbefale Diller. I tillegg til et bra konsept, lever kundeservice opp til sitt eget konsept og gir en strålende veiledning og service."

frimina.com

"Very easy to set up the app. It’s perfect for creating a good-looking loyalty program widget, that is customized to my brand and webshop.   Super friendly and helpful support team! They answer very fast and do everything to help you out.  Great experience so far."

Corado Coffee Roasters

"Med en kundeklubb blir vi mye bedre kjent med kundene og kan lage godt materiell og relevant innhold for dem. Dette er veldig viktig. Vi slipper alle mid season-salg og kan heller belønne dem som velger oss over tid."

Tobias Tjørstad

General Manager, Linestore

"Det var både raskt og enkelt å sette opp lojalitetsprogrammet, og Dillers kundeservice-team er fantastisk. Vi ser frem til å få glede av programmet i tiden fremover, slik at vi kan få enda mer lojale og fornøyde kunder!"

Julia Dyblie

Daglig leder, Milla Web

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien