Bransjespesial: Sportsbransjen

Hva er de viktigste utfordringene sportsbransjen står ovenfor for å øke lønnsomheten?

  • Det er sterk konkurranse om kundene, og det er både vanskelig og dyrt å skaffe nye kunder.
  • Kundelojaliteten er synkende i takt med økt netthandel og prissammenligninger før kjøp.
  • Husleie og lønn er faste kostnader, mens det gir store økonomiske utfordringer «å brenne inne» med for mange varer. Sesongkolleksjoner gir utfordringer, både med tanke på bestilling og salg. Det er en kunst å bestille de rette produktene i riktig mengde, slik at butikken unngår å bli enten utsolgt for tidlig eller å måtte selge dem ut med lav margin eller tap.
  • Sportsklær har blitt mer og mer motepreget, og mange sportskjeder starter tidligere enn før med tømming av varelager gjennom kampanjer som starter lenge før sesongslutt.
  • De viktigste sesongene for kjedene er vinter og julehandelen, og hvordan kan man få en god andel av dette markedet uten å bli prisdriver?
  • Hvordan øke snittsalget per kunde? Når kunden er inne i butikken eller nettbutikken, er det avgjørende å få solgt flere produkter til kundene. Det er ofte vanskelig å få personalet til å drive mersalg.
  • Det er en utfordring å kjenne og forstå kundene; hvem er de, hva er de interesserte i, når handler de osv. Butikkene har få eller ingen data på kundene, og det er personalet i butikk som evt. må gjenkjenne kundene og forstå deres preferanser, slik at kundene får en god følelse av å “bli sett”.
  • Hvordan skape et rettferdig lojalitetsprogram som ikke bare gir vekk rabatt? Det er viktig å bli mer kjent med kundene, deres preferanser og kjøpsmønstre for å kunne belønne de mest lojale kundene i stedet for å «gi bort» lik rabatt til alle.

Diller lojalitetsplattform sørger for at du kan løse disse utfordringene, slik at salg og lønnsomhet økes samtidig med at markedsføringskostnadene reduseres. Kundeklubb er en raskere vei til den neste handelen!

Vær i forkant med sesongvarer til kundene

En kundeklubb vil hjelpe deg med å få kundene oftere inn i butikken, og til å bygge en lojal kundebase som du kan henvende deg mot for å få solgt sesongvarer tidligere i sesongen til en bedre margin, heller enn å vente til slutten av sesongen. Sent i sesongen må man selge til lavere pris/margin for å tømme varelageret og unngå å brenne inne med varer som koster likviditet og gir tap. Det er mye bedre å heller bruke kundebasen til å informere om når sesongvarer og nyheter er på lager, noe som bidrar til en fornøyd kunde, samt salg av varer med god margin. Du kan med andre ord hjelp kunden å få kjøpt varene de ønsker før du er utsolgt.

Er du f.eks. en fjelldestinasjon, kan du sørge for at kundene får den informasjonen de trenger til å gjøre vinter- og julehandelen hos deg i stedet for å ta dette med fra byen. La dem få vite hva du har og gi dem en fordel med å handle varer hos deg. Fordelen kan være at dette står klart på fjellet i stedet for at de må frakte det i bilen til hytta. Gi gjerne et gavekort på enkel service (f.eks. sommeroppbevaring av ski, vinteroppbevaring eller service på sykler) o.l. for å hjelpe kunder å ta vare sine produkter for å melde seg inn i din kundeklubb.

Redusér markedsføringskostnadene

Med en egen markedsføringsplattform på Diller, hvor du har et GDPR-samtykke fra medlemmene for direkte dialog, kan butikken informere om nye varer på lager, «trend-kupp» og invitere til førvisning for medlemmer. Det koster svært lite å sende ut nyhetsbrev eller SMS til lojale kunder sammenlignet med å annonsere «til alle og enhver» i massemediene. Du kan heller bruke markedsbudsjettet til å ta vare på lojale kunder, som også vil være gode ambassadører for nye kunder til butikken. Her kan du lese mer om hvordan man kan lykkes med SMS-markedsføring mot medlemmer.

Jo større kundegruppe butikken eller kjeden har, jo enklere blir det å nå raskt ut til kundene med relevante salgsaktiviteter som driver salget, eller å tømme lageret for å unngå for store tap. Det koster 5 til 10 ganger mer å hente inn en ny kunde enn å få dine lojale kunder inn litt oftere til å kjøpe mer. Har du mange kunder i kundeklubben din, er du mye mindre avhengig av kundeflyten utenfor butikkdøren. Beliggenheten nær stor kundestrøm vil med andre ord ikke være avgjørende for omsetningen i butikken, siden du har en direkte dialog med tidligere kunder i egne markedskanaler.

Øk mersalget

Du kan bruke kundebasen til å informere om typiske mersalgsprodukter som driver opp snittsalget, uten å utelukkende bruke selgerne i butikken til mersalg. Du kan sende en SMS eller epost og friste med spennende nyheter, «3 for 2»-kampanjer, spesielle produktnyheter osv. Du kan til og med kjøre timessalg for medlemmer og fortelle om det med en SMS f.eks. når kunden er på vei hjem fra jobb. Husk at slike kampanjer blir enda mer effektive hvis du har segmentert medlemmene dine etter alder, kjønn, bosted eller hva de er interesserte i (ønsker de informasjon om nye trender, handler de for seg selv eller også for ektefelle/familie, ønsker de invitasjon til arrangementer i butikken, foretrekker de i handle i nettbutikken osv).

Er kunden din knyttet til en sportsklubb eller forening/bedrift, kan du bygge inn fordeler for dem slik at du tiltrekker deg nye kunder eller økt frekvens på kunder innenfor spesialfelt. Du kan kommunisere direkte med dem om deres fordeler og verdi av å handle hos deg.

  • Sjekk vår lojalitetskalkulator – her kan du kjapt regne ut hva som skal til for å øke salget!

Husk at med kundeklubben får du på plass GDPR-samtykket, slik at du kan snakke direkte med dine kunder på e-post eller SMS for å øke snitthandelen. Det er ikke alltid lett å få ansatte til å spørre om kundene ønsker det ekstra produktet…

Bli kjent med kundene dine og vær mer relevant i dialogen med dem

Ved å ta i bruk en kundeklubb får du i tillegg til GDPR-samtykke for dialog også vite hvem kunden er, hvor han/ hun bor, alder, hva de kjøper i butikk og på nett, har deres interesser er mm. Det er mye lettere å få kunden til å føle at informasjonen fra din butikk er relevant dersom budskapet treffer blink. Har kunden kjøpt en sykkel, kan du f.eks. invitere dem inn på service i starten og slutten av sesongen.

Bruk gjerne et insentiv for å få inn fødselsdagen til kundene, for dette gir deg mulighet til å segmentere på alder og gi dem en hyggelig overraskelse på bursdagen. Alle liker en oppmerksomhet når de fyller år, og det kan gjøre at de tar en tur innom butikken din og får en hyggelig prat når de henter gaven sin – og kanskje handler de noe mer samtidig. Uansett bygger slike tiltak sterk lojalitet over tid.

Ikke glem at det er de lojale kundene som lønner seg i lengden

Det er smart å gi noe tilbake til lojale kunder som bidrar til økt snittsalg og frekvens. Det er disse kundene som gir grunnlag for å drive fremtidens butikkonsept, med mer relevant dialog med kundene og mulighet til å bringe varene hjem til dem som ønsker det. Du kan begynne helt enkelt og heller utvikle lojalitetsprogrammet etter hvert som du blir bedre kjent med medlemmene. Finn et godt konseptnavn, for man trenger ikke nødvendigvis kalle lojalitetsprogrammet for «Kundeklubben». Her er det lov å være litt kreativ!

… Og husk å verve nye medlemmer ved hvert salg!

Og husk: Lær opp alle ansatte til å forstå hvorfor dere har laget et kundeklubb-konsept, slik at rekruttering av nye medlemmer blir den største selvfølge som gjøres av alle ansatte hver gang det er en kunde i butikken. Her kan du lese mer om verving av medlemmer.

Det er hard konkurranse om kundene, så tør du å stå der om 6 måneder og ikke ha kunder du kan kommunisere lovlig og direkte med til en mye lavere kostnad enn vanlig markedsføring? Det blir dyrere og dyrere å få inn kunder i butikken, og de faste kostnadene er det vanskelig å gjøre noe med. Kom i gang med kundeklubb i dag!

"Alle mulige tredjepartskanaler blir mindre og mindre effektive, og vi ser at det er nødvendig fremover å eie dialogen med kunder. Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten vår skyldes økt lojalitet fra medlemmer."

Kai Gulbrandsen

Adm.dir. i Princess-kjeden

"Kundeklubb-knappen ligger på forsiden i kassen, så alt går automatisk. Medlemmer våre benytter klippekortene og kupongene, fordi det er så enkelt å bruke. Vi ser at vi har høy omsetning på medlemmer."

Evy Ingebrigtsen

Operations and HR Manager, Baker Brun

"Data er det nye gullet. Det er vesentlig at kjøpsinformasjon og kundedata er fundamentet for alle gode kundedialoger. Å ha kontroll på dette, er etter min mening helt avgjørende."

Pål Wibe

Norway's "Mr Retail" Pål Wibe

"A terrific app that really helps our business to grow together with our customers. Adds value for both us and the customer, a complete customer journey from the physical to the online store."

BMP Paleet

"Thank you very much for the fantastic follow-up when we launched our loyalty program from Diller. You guys made the whole process painless. Looking forward to seeing what we can achieve together. We really recommend Diller AS to anyone that need a loyalty program on the Shopify platform."

Bolina

"Annonsering må planlegges 2 uker i forkant, men da kan jo kampanjen være helt irrelevant. Med Diller kan vi derimot snu oss rundt på et blunk! Vi kan legge ut en kampanje over natten, for Diller hjelper oss med å få det ut med én gang. Dette er helt uvurderlig for oss."

Tone Tengesdal Stavnheim

Tengesdal Sport

"Great app, easy to customize and simple to use. Customer service is outstanding and helpful. The few times we have had any issues, customer support was very responsive and resolved the issues in minutes! Highly Recommend!"

MARK+BRANDY

"Jeg hadde aldri kjøpt et kassesystem uten mulighet for lojalitetsprogram. For meg var det helt vesentlig at det fulgte et godt lojalitetsprogram med i POS."

Maria Quarnström

Eier, Rilo Zoo

"We recently startet using Diller and are very pleased with the app. It is easy and understandable to use, and it has already generated more customers and sales. What is important to mention is that the customer service is outstanding, and we are getting all the help and support we need! Our contact has been patient and so happy to help and guide in out teams-meetings for the set up :)"

Shine

"Great app and customer service! The loyalty features combined with the SMS engine and mail integration towards MailChimp is a winner for me. Thanks to Erik for helping me set everything up!"

Henriks Herre

"Vi er veldig opptatt av kundereisen og har vært på jakt etter et verktøy som kan hjelpe oss med å gi best mulig service til våre kunder. Diller muliggjør dette og er et veldig bra verktøy som er meget godt integrert med Shopify. Vi er helt sikker på at Diller vil bidra til økt kundetilfredsstillelse og kan trygt anbefale Diller. I tillegg til et bra konsept, lever kundeservice opp til sitt eget konsept og gir en strålende veiledning og service."

frimina.com

"Very easy to set up the app. It’s perfect for creating a good-looking loyalty program widget, that is customized to my brand and webshop.   Super friendly and helpful support team! They answer very fast and do everything to help you out.  Great experience so far."

Corado Coffee Roasters

"Med en kundeklubb blir vi mye bedre kjent med kundene og kan lage godt materiell og relevant innhold for dem. Dette er veldig viktig. Vi slipper alle mid season-salg og kan heller belønne dem som velger oss over tid."

Tobias Tjørstad

General Manager, Linestore

"Det var både raskt og enkelt å sette opp lojalitetsprogrammet, og Dillers kundeservice-team er fantastisk. Vi ser frem til å få glede av programmet i tiden fremover, slik at vi kan få enda mer lojale og fornøyde kunder!"

Julia Dyblie

Daglig leder, Milla Web

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien