Hvordan ta gode bilder

Noe av det viktigste å tenke på når du skal ta bilder til nyhetsbrevet, nettsiden eller sosiale medier, er at bildene er skarpe. Det bør heller ikke være for mye «støy» i bildet. Da er det lettere for mottageren å oppfatte det som formidles. Her er noen enkle kjøreregler:

Husk på lyssettingen
  • Bruk gjerne en stor lyskilde for å få myke skygger i bildet.
  • Bruk en reflektor til å reflektere lyset (det kan være en hvit t-skjorte, et hvitt ark eller ganske enkelt hånden din).
  • Ta bildene utendørs hvis du kan.
  • Husk å ha solen/lyset i ryggen, ellers blir objektet for mørkt.

 

Pass på komposisjonen
  • Vær obs på bakgrunnen, slik at det ikke blir for mye «støy» i bildet.
  • Husk tredjedelsregelen som sier at du bør se bildet som delt opp i ni deler (se figuren). De viktigste delene av komposisjonen skal være langs disse linjene eller der linjene krysser.
  • Bruk symmetri som virkemiddel.
  • Vær bevisst på linjer og mønstre, for eksempel i naturen eller på former/objekter.
  • Ved portrettfotografering er det ofte fint med en «uklar» bakgrunn (portrett-funksjon på smarttelefoner) – da kommer modellen best mulig frem og bildet blir ryddig og tydelig.

Rule of thirds Diller

Tenk utradisjonelt
  • Gå nærmere objektet enn du først hadde tenkt.
  • Finn riktig vinkel og bruk kroppen aktivt – noen ganger er det best å sette seg på huk, andre ganger kan du stå på en stol.
  • Lek med kontraster og «negativt rom».

 

Ta bilder som passer med varemerket ditt
  • Pass på at det er mer eller mindre samme bildestil på de ulike flatene dere bruker, slik at kundene kjenner dere igjen på stilen. Dette gjelder for øvrig også for tekst/språk.
  • Husk på hvilke profilfarger dere har og bruk dem gjerne aktivt som bakgrunn, bildedetaljer eller på filtre.

 

Sist, men ikke minst
  • Husk å rense linsen før du starter – fort gjort å glemme!
  • Hold kameraet stille til du er helt ferdig med å ta bildet – ofte tar man kameraet/mobilen ned akkurat i det bildet tas, slik at bildet blir uskarpt.
  • Ikke overdriv med filtre – det enkle er som oftest det beste.

 

Her er noen gode kilder til videre lesning:

Se hva andre bedrifter og bransjer gjør

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Annen Etage på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien