Hva er en kundeklubb?

Et kundeklubb, også kalt et lojalitetsprogram, er et strategisk verktøy for å identifisere og belønne lojale kunder.

Kundeklubben har som mål å styrke kunderelasjonene og sikre at kundene blir mer fornøyde og kommer tilbake til bedriften gang etter gang. Grunnideen bak medlemskap er å skape stamkunder som får et fast og langvarig kundeforhold med bedriften. Det gjør at bedriften selger oftere og mer til en lavere kostnad.

En kundeklubb er en markedsføringsplattform

Programmet blir i praksis en markedsføringsplattform som kan erstatte eller komplementere annen markedsføring. Markedsføring er dyrt og en kundeklubb gir store besparelser, fordi man ikke behøver å bruke dyrebare midler på hele tiden å få nye kunder inn i butikken eller nettbutikken. En kundeklubb fra Diller® er en software-plattform som sikrer kommunikasjon og dialog med kunder, og hvor all kommunikasjon er i henhold til GDPR-lovgivningen.

Relasjonsbygging som strategisk tiltak

Dersom en kunde bytter leverandør etter at de først har begynt å samle opp bonuspoeng, klipp eller rabatter som kundeklubben har gitt dem, mister de sine oppsparte fordeler. Det betyr at de føler at de “taper penger” ved å bytte leverandør. Resultatet blir derfor ofte at de velger å forbli hos leverandøren for å få fordelene de allerede har opparbeidet seg, gjerne til tross for at den andre leverandørens tilbud var rimeligere. Et lojalitetsprogram gir med andre ord en strategiske fordel for bedriften.

Diller lojalitetsprogram_all rights reserved_copyright

 

Se hva andre bedrifter og bransjer gjør

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Annen Etage på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Takket være lojalitetsprogrammet er vi i stand til å betjene flere kunder på kortere tid og oppmuntre de beste kundene til å komme tilbake, igjen og igjen."

Jose Corado

Daglig leder for Cuba Life kaffebar

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien