Hva er en kundeklubb?

Et kundeklubb, også kalt et lojalitetsprogram, er et strategisk verktøy for å identifisere og belønne lojale kunder.

Kundeklubben har som mål å styrke kunderelasjonene og sikre at kundene blir mer fornøyde og kommer tilbake til bedriften gang etter gang. Grunnideen bak medlemskap er å skape stamkunder som får et fast og langvarig kundeforhold med bedriften. Det gjør at bedriften selger oftere og mer til en lavere kostnad.

En kundeklubb er en markedsføringsplattform

Programmet blir i praksis en markedsføringsplattform som kan erstatte eller komplementere annen markedsføring. Markedsføring er dyrt og en kundeklubb gir store besparelser, fordi man ikke behøver å bruke dyrebare midler på hele tiden å få nye kunder inn i butikken eller nettbutikken. En kundeklubb fra Diller® er en software-plattform som sikrer kommunikasjon og dialog med kunder, og hvor all kommunikasjon er i henhold til GDPR-lovgivningen.

Relasjonsbygging som strategisk tiltak

Dersom en kunde bytter leverandør etter at de først har begynt å samle opp bonuspoeng, klipp eller rabatter som kundeklubben har gitt dem, mister de sine oppsparte fordeler. Det betyr at de føler at de “taper penger” ved å bytte leverandør. Resultatet blir derfor ofte at de velger å forbli hos leverandøren for å få fordelene de allerede har opparbeidet seg, gjerne til tross for at den andre leverandørens tilbud var rimeligere. Et lojalitetsprogram gir med andre ord en strategiske fordel for bedriften.

Diller lojalitetsprogram_all rights reserved_copyright

Loyalty is not a program to be administered. Loyalty is a feeling.

There is a difference between repeat business and loyalty. Repeat business simply means that someone transacts with you multiple times. You likely offer them some sort of convenience – price, location, selection.

Loyalty is different. It’s a willingness to go out of one’s way to choose to do business with you. When we are loyal we are willing to suffer some sort of inconvenience to continue to do business with you.

Stephen Shedletzky, Simon Sinek Inc.
Artikkel fra april 2021 (LinkedIn)

Se hva andre bedrifter og bransjer gjør

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Det var både raskt og enkelt å sette opp lojalitetsprogrammet, og Dillers kundeservice-team er fantastisk. Vi ser frem til å få glede av programmet i tiden fremover, slik at vi kan få enda mer lojale og fornøyde kunder!"

Julia Dyblie

Daglig leder, Milla Web

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien