Hvorfor starte en kundeklubb?

Det er tre hovedgrunner til du bør starte et lojalitetsprogram. Vi vil faktisk påstå at du ikke råd til å vente, og at du bør sette i gang snarest – om det så er med Diller® eller ikke.

1. Selg MER for mindre
  • Kundeklubb er en raskere vei til den neste handelen!
  • Et lojalitetsprogram gjør det mye enklere å få kunder tilbake i butikken, slik at de kjøper igjen og igjen… og igjen.
  • Markedsføring er dyrt og en kundeklubb gir store besparelser, fordi man ikke behøver å bruke dyrebare midler på hele tiden å få nye kunder inn i butikken eller nettbutikken.
  • Kundene er digitale og bruker mye tid på mobilen. En kundeklubb gir tilgang til dem også når de ikke er i butikken.
  • Dillers effektive og rimelige kundeklubb gjør det mulig for SMB-selskaper å konkurrere med store kjeder og Amazon.

Visste du at… hvis man beholder 5% flere kunder, øker fortjenesten med hele 25%-95%? (Harvard Business School)

2. GDPR-samtykket er gull verdt
  • Butikken kan IKKE kommunisere med kundene sine uten samtykke.
  • Et GDPR-samtykke gjennom medlemskap i kundeklubb er noe av det mest verdifulle fremtidens butikker har i kampen om kundene.
  • Et medlem i kundeklubb avgir automatisk sitt samtykke, som betyr at butikkene har lov til å holde direkte og gjentakende dialog med dem. Butikkene har med andre ord tilgang til kundene sine.
  • Uten GDPR-samtykke kan butikken risikere å havne langt bak konkurrentene.

Visste du at…Tarte Cosmetics i 2019 analyserte salgstallene og så at kundeklubb-medlemmer stod for 44% av salget, selv om de kun representerte 21% av den totale kundebasen?

3. Få personlig dialog med kunden
  • Trofaste kunder lønner seg!
  • Kundenes interesser og kjøpsmønstre kan enkelt analyseres i Diller®. Det betyr at butikkene kan kjøre spissede kampanjer, som gjør kundene mer fornøyde og lojale.
  • Kundeklubb gjør det enklere å konvertere enkeltsalg til repetisjonssalg = økt levetidsverdi.
  • Kundeklubb bidrar til å holde konkurrentene unna.

Visste du at… sannsynligheten for å selge til en eksisterende kunde er mellom 60-70%, mens den til en ny kunde bare er mellom 5-20%? (Marketing Metrics)

Kundene setter pris på butikker som gjør sitt ytterste for å skape en god handleopplevelse. Gode fordelsprogrammer, tilbud og kampanjer kan trekke nye og eksisterende kunder inn i butikken. Hvis du følger med på hva de kjøper og hva de er interesserte i, kan du lage kreative kampanjer basert på kundenes atferd og ønsker. Har du et klart bilde av dette, har du også et godt grunnlag for skreddersydde kampanjer som kan bidra til økt trafikk og omsetning.

Se hva andre bedrifter og bransjer gjør

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Det var både raskt og enkelt å sette opp lojalitetsprogrammet, og Dillers kundeservice-team er fantastisk. Vi ser frem til å få glede av programmet i tiden fremover, slik at vi kan få enda mer lojale og fornøyde kunder!"

Julia Dyblie

Daglig leder, Milla Web

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien