Bransjespesial: Bakerier og kafeer

Hva er de viktigste utfordringene bakerier og kafeer står ovenfor for å øke lønnsomheten?
  • Hvordan øke snitthandelen? Husleie og lønn er faste kostnader, mens usolgte ferskvarer må kastes eller gis vekk om de ikke blir solgt.
  • Hvordan nå frem til kundene? Det er hard konkurranse og både vanskelig og dyrt å nå frem med markedsføring for å skaffe nye kunder.
  • Hvordan skape et rettferdig lojalitetsprogram som ikke bare gir vekk rabatt? Det er viktig å bli mer kjent med kundene, deres preferanser og kjøpsmønstre for å kunne belønne de mest lojale kundene i stedet for å «gi bort» lik rabatt til alle.

Diller lojalitetsplattform sørger for at du kan løse disse utfordringene, slik at salg og lønnsomhet økes samtidig med at markedsføringskostnadene reduseres. Kundeklubb er en raskere vei til den neste handelen!

Konsept 1: Enkeltstående bakeri eller kafé

Det er lurt å digitalisere klippekortene på kaffe og brød, pluss å jobbe aktivt med mersalg for økt snitthandel. Klippekort på de produktene du har god margin på og som bidrar til at kundene kommer hyppigere inn i butikken for å kjøpe mer, er en svært god idé som er enkel å implementere.

En kunde som har et klippekort på kaffe, jobber typisk i nærheten av bakeriet/kafeen. Med et digitalt kaffekort vil du ha GDPR-samtykke til dialog gjennom egeneid markedsføringskanal, hvilket vil si at alle med klippekort kan få informasjon om lunsjpakker, møtemat, kaker osv. til arbeidsstedet sitt. Dette åpner for økt besøksfrekvens og større handel per kunde. Her er flere ideer til å skape et godt lojalitetsprogram (som selvsagt også gjelder for større kjeder):

  • Gratis påfyll kaffe for medlemmer – enkelt og populært.
  • La lojale kunder få smake på nye ting, slik at du involverer dem i produktutviklingen.
  • Pepperkakebake-verksted med barna og andre kurs/temakvelder – det er en sikker lojalitetsvinner å bli invitert inn i bakeriet eller kafeen til et hyggelig arrangement.
  • Brødkort hvert 7 gratis (alle liker «en god deal»), og dette sikrer at kundene husker på deg og kommer tilbake for å få utnyttelse av klippekortet.
  • Levere varer direkte hjem – kun for medlemmer.
  • Tilby rabatt på 2 eller 3 samleprodukter for å få opp snittsalget.
  • Bonusstige som utløser noe som kunden kan ta med seg hjem og overraske kjæresten, venner, familie eller barna med.
  • By på spennende kurs og arrangementer som gir inspirasjon å bake eller kjøpe bakervarer – dette bygger lojalitet!

Husk at med kundeklubben får du på plass GDPR-samtykket, slik at du kan snakke direkte med dine kunder på e-post eller SMS for å øke snitthandelen. Det er ikke alltid lett å få ansatte til å spørre om kundene ønsker det ekstra produktet…

Konsept 2: Mindre kjede

Her har vi et eksempel på et lojalitetsprogram som driver mersalg og øker besøksfrekvensen. Sammen med en nettbutikk muliggjør dette digital handel, som igjen styrker marginen, siden varer går direkte fra lager til kunde. Her er noen viktig elementer for å øke lønnsomheten:

  • Hvis man gir medlemmer tilgang til matvarer som ellers ville går ut, dvs bidra til at matvarer ikke kastes, vil dette appellere til hjertet. Man kan for eksempel samarbeide med Too good to go, som har bruker betydelige ressurser på å redusere matsvinn og bygger bro mellom salgssteder og konsumenter.
  • Medlemmene må få en «god deal» på kaffe, brød eller andre produkter med god margin. Ingen kundeklubber fungerer uten gode fordeler.
  • Medlemmene kan få tilgang til kurs, opplevelser og være med å påvirke produktutviklingen gjennom invitasjon til frokost o.l. Her er det bare å kikke på ideene ovenfor for å lage gode fordelsprogrammer som kundene blir glade for.

Det er hard konkurranse om kundene, så tør du å stå der om 6 måneder og ikke ha kunder du kan kommunisere lovlig og direkte med til en mye lavere kostnad enn vanlig markedsføring? Det blir dyrere og dyrere å få inn kunder i butikken, og de faste kostnadene er det vanskelig å gjøre noe med. Kom i gang med kundeklubb i dag!

Konsept 3: Større kjeder med en tydelig profil

Det er smart å gi noe tilbake til lojale kunder som bidrar til økt snittsalg og frekvens. Det er disse kundene som gir grunnlag for å drive fremtidens bakeri/kafé, med mer relevant dialog med kundene og mulighet til å bringe varene hjem til dem som ønsker det. Du kan begynne helt enkelt og heller utvikle lojalitetsprogrammet etter hvert som kjeden blir bedre kjent med medlemmene. Finn et godt konseptnavn, for man trenger ikke nødvendigvis kalle lojalitetsprogrammet for «Kundeklubben». Her er det lov å være litt kreativ!

Kjeden trenger først og fremst et GDPR-samtykke fra kundene, slik at det er lov og mulig å starte en relevant dialog direkte. Det får du gjennom Diller. Kommunikasjon mot medlemmer er også mye billigere enn tradisjonell markedsføring! Her kan du lese mer om hvordan man kan lykkes med SMS-markedsføring mot medlemmer. GDPR-samtykket gir kjeden mulighet til å lykkes med følgende:

  • Øke snitthandelen gjennom å friste med nye produkter, «bundle» produkter, teste ut nye bakervarer til kaffen, friste med produkter som kunden kanskje ikke vet om at bakeriet eller kafeen selger.
  • Øke frekvensen gjennom å tilby digitalisert klippekortet på kaffe, gratis påfyll på kaffe, nyheter, happeninger i butikken, smak på nyheter, evt. tilgang til «varer som snart går ut på dato» – se for øvrig liste med ideer ovenfor.
  • Øke kundemassen ved å tilby møtemat eller lunsj til bedriftskunder gjennom å fange kunden som huker av at han/ hun jobber i nærheten av bakeriet/kafeen. Starte dialog om møtemat-konsepter og lunsjpakker osv. Du kan også oppfordre kunden til å anbefale dette for andre de kjenner.
  • Utvide salgsområdet ved å levere produkter rett hjem til kunden. Dersom du har GDPR-samtykke fra kunden gjennom Diller, kan du starte med å tilby dem matvarer sendt hjem eller til jobb rett fra nettbutikken.

Og husk: Lær opp alle ansatte til å forstå hvorfor dere har laget et kundeklubb-konsept, slik at rekruttering av nye medlemmer blir den største selvfølge som gjøres av alle ansatte hver gang det er en kunde i bakeriet eller kafeen.

 

Gode løsninger for effektiv verving av nye medlemmer

Her er noen forslag som løser utfordringene knyttet til kø i kassen. Man kan fint digitalisere alle manuelle klippekort på kaffe eller brød uten at det fører til ekstra ventetid for kundene!

3 måter å rekruttere kunder til kundeklubben i kassen:
  • Mobil: Nyt medlem legges til av selger fra kassen, og SMS går direkte til kunde som gjør registreringen. Dette er den vanligste metoden og går fort når de ansatte har god opplæring. Du kan også lese om hvordan Fredrik & Louisa og PetXL har fått til rekordverving av medlemmer etter at de tok i bruk Diller.
  • QR kode: I tillegg til at alle ansatte spør om kundene er eller vil bli medlem av kundeklubben i kassen, kan man ha en synlig QR-kode som skannes av kunden for å få tilgang til sitt klippekort. Kunden registrerer seg selv, gjerne allerede mens han eller hun står i kø. Her trengs det ingen ansattte for registrering.
  • Send kodeord til mobilnummer: Ved SMS-sending av kodeord, som feks. Kan være navnet på kundeklubben, blir de registrert i kundeklubben direkte. Her trengs det ingen ansattte for registrering.

 

Når medlemmene skal bruke fordelene sine hos bakeriet/kafeen:
  • QR kode: Koden skannes med mobil og kundens fordeler kommer automatisk opp i kassen. Kunde kan lagre sin QR kode eller ha tilgang til denne på sin medlemssiden.
  • Mobilnummer: Kunden oppgir sitt mobilnr. og fordelene kommer automatisk opp i kassen.

 

Sjekk vår lojalitetskalkulator – her kan du kjapt regne ut hva som skal til for å øke salget!

"Alle mulige tredjepartskanaler blir mindre og mindre effektive, og vi ser at det er nødvendig fremover å eie dialogen med kunder. Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten vår skyldes økt lojalitet fra medlemmer."

Kai Gulbrandsen

Adm.dir. i Princess-kjeden

"Kundeklubb-knappen ligger på forsiden i kassen, så alt går automatisk. Medlemmer våre benytter klippekortene og kupongene, fordi det er så enkelt å bruke. Vi ser at vi har høy omsetning på medlemmer."

Evy Ingebrigtsen

Operations and HR Manager, Baker Brun

"Data er det nye gullet. Det er vesentlig at kjøpsinformasjon og kundedata er fundamentet for alle gode kundedialoger. Å ha kontroll på dette, er etter min mening helt avgjørende."

Pål Wibe

Norway's "Mr Retail" Pål Wibe

"A terrific app that really helps our business to grow together with our customers. Adds value for both us and the customer, a complete customer journey from the physical to the online store."

BMP Paleet

"Thank you very much for the fantastic follow-up when we launched our loyalty program from Diller. You guys made the whole process painless. Looking forward to seeing what we can achieve together. We really recommend Diller AS to anyone that need a loyalty program on the Shopify platform."

Bolina

"Annonsering må planlegges 2 uker i forkant, men da kan jo kampanjen være helt irrelevant. Med Diller kan vi derimot snu oss rundt på et blunk! Vi kan legge ut en kampanje over natten, for Diller hjelper oss med å få det ut med én gang. Dette er helt uvurderlig for oss."

Tone Tengesdal Stavnheim

Tengesdal Sport

"Great app, easy to customize and simple to use. Customer service is outstanding and helpful. The few times we have had any issues, customer support was very responsive and resolved the issues in minutes! Highly Recommend!"

MARK+BRANDY

"Jeg hadde aldri kjøpt et kassesystem uten mulighet for lojalitetsprogram. For meg var det helt vesentlig at det fulgte et godt lojalitetsprogram med i POS."

Maria Quarnström

Eier, Rilo Zoo

"We recently startet using Diller and are very pleased with the app. It is easy and understandable to use, and it has already generated more customers and sales. What is important to mention is that the customer service is outstanding, and we are getting all the help and support we need! Our contact has been patient and so happy to help and guide in out teams-meetings for the set up :)"

Shine

"Great app and customer service! The loyalty features combined with the SMS engine and mail integration towards MailChimp is a winner for me. Thanks to Erik for helping me set everything up!"

Henriks Herre

"Vi er veldig opptatt av kundereisen og har vært på jakt etter et verktøy som kan hjelpe oss med å gi best mulig service til våre kunder. Diller muliggjør dette og er et veldig bra verktøy som er meget godt integrert med Shopify. Vi er helt sikker på at Diller vil bidra til økt kundetilfredsstillelse og kan trygt anbefale Diller. I tillegg til et bra konsept, lever kundeservice opp til sitt eget konsept og gir en strålende veiledning og service."

frimina.com

"Very easy to set up the app. It’s perfect for creating a good-looking loyalty program widget, that is customized to my brand and webshop.   Super friendly and helpful support team! They answer very fast and do everything to help you out.  Great experience so far."

Corado Coffee Roasters

"Med en kundeklubb blir vi mye bedre kjent med kundene og kan lage godt materiell og relevant innhold for dem. Dette er veldig viktig. Vi slipper alle mid season-salg og kan heller belønne dem som velger oss over tid."

Tobias Tjørstad

General Manager, Linestore

"Det var både raskt og enkelt å sette opp lojalitetsprogrammet, og Dillers kundeservice-team er fantastisk. Vi ser frem til å få glede av programmet i tiden fremover, slik at vi kan få enda mer lojale og fornøyde kunder!"

Julia Dyblie

Daglig leder, Milla Web

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien