Hvordan verve medlemmer

Du kan gi mange ulike fordeler i en kundeklubb. De bør tilpasses type butikk, hva slags varer du selger, kundenes interesser og preferanser (denne type segmenter setter vi opp sammen med deg når du lager kundeklubben). Alt fra klippekort og bursdagshilsener, til eksklusive medlemsarrangementer og rabatt på paraplyer når det regner og på solkrem når solen skinner. Her setter fantasien grensene, og det er fort gjort å tro at kundene kun er intersserte i lavere pris. 

Det aller viktigste er imidlertid at den som står i kassen ALLTID spør kunden om de ønsker å bli medlem av kundeklubben og forteller om fordelene. Det samme gjelder hvis du har nettbutikk, så klart. Ved hvert kjøp må kunden få mulighet til å bli medlem. Det er heller aldri dumt med et godt tilbud ved medlemsverving!

EKSEMPEL #1: En sportsbutikk klarte å selge et rekordstort antall sykler i november – til full pris. Hvordan? De tilbød sykkelhotell sammen med kjøpet, slik at sykkelen stod klar for kunden da våren kom. Smart!

EKSEMPEL #2: Driver du restaurant, kan kundedialog gjøres svært enkelt: På fredag sender du en SMS om “Snart helg! På fredag og lørdag får du pizza med 20% rabatt”. Det gir et godt tilbud til kundene, de fristes av maten din – og ikke minst: De husker at du finnes og velger deg fremfor andre.

  • Gi rabatter, verdikuponger og klippekort
  • Gi poeng for kjøp og dermed fordeler
  • Gi anbefalinger (basert på interessene deres)
  • Gi anbefalinger (basert på interessene deres)
  • Tenk ut spesielle tilbud og pakker som bare medlemmene får
  • Tilby før-premierer
  • La medlemmene komme kvelden før salget starter
  • Send bursdagshilsener med fordeler
  • Invitér til fester, foredrag, omvisninger og prøvekvelder
  • Husk alle årets begivenheter og få med deg julekalender, Black Friday, Valentine’s Day, årstider med tilhørende værbaserte tilbud, Halloween, skolestart osv osv.

Diller® gir deg et gratis årshjul du kan bruke! Les mer om det HER.

En kundeklubb gjør det lettere å skape en lojal kundebase. Rabatter og kampanjer trekker nye kunder, men det er ikke nok til å få dem til å bli. Nøkkelen er derfor en kundeklubb som gir kundene fordeler av å fortsette å handle hos deg.

En god kundeklubb kan bli en merkevare i seg selv. Får kundene først et godt forhold til et merke, holder de seg til det lenge. Og har kundene fått en favoritt, tar de gjerne en omvei for å få tak i den, heller enn å kjøpe det som er lettest tilgjengelig. Derfor bør du investere i en kundeklubb som gir kundene merverdi, og som oppleves som en merkevare.

Og ryktet går – lojale og fornøyde kunder forteller gjerne andre om den gode opplevelsen. Akkurat som misfornøyde kunder forteller om de dårlige. Løsningen du velger, bør derfor være enkel å bruke og lett å like. Dette er noe vi i Diller kan hjelpe deg med. Vi har utviklet en brukervennlig kundeklubb-plattform som gjør det lettere å holde på kundene.

Se hva andre bedrifter og bransjer gjør

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Annen Etage på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien