Kritiske faktorer for å lykkes

Noe vi ser er viktig for at butikker skal lykkes med sitt kundeprogram, er at daglig leder og ansatte har tro på programmet sitt, og forstår de fordelene det gir dem. Eierskap er nøkkelen. Vi ser altså at i butikker hvor daglig leder eller ansatte ikke har tro på kundeprogrammet, så vil de som regel ikke lykkes. 

For å lykkes med ditt lojalitetsprogram:
  • … er det viktig at daglig leder har eierskap til kundeprogrammet og ser viktigheten av å registrere alle kjøp på sine medlemmer.
  • … må ansatte ikke gi rabatt til kunder dsom ikke er medlem. Si heller: «Vi har salg på X, Y, Z, men om du vil ha rabatten så må du bli medlem».
  • … må alle ansatte tro på konseptet og forstå hvilke kuponger som gjelder, og når de gjelder. Informasjonsflyt er viktig, slik at det ikke blir en overraskelse når en kunde kommer og de får opp en spesiell kupong i kassa uten å være skikkelig informert.
  • … opprettes alle tilbud i kundeprogrammet, for da vil disse komme opp på kunden når de oppgir mobilnummeret sitt i kassen.

Diller proprietary illustration_copyright

Se hva andre bedrifter og bransjer gjør

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Annen Etage på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien