Kom i gang // steg for steg

1. Velg et navn som gir kundeeksklusivitet.

Det er to ting du bør tenke på nå du skaper et navn til lojalitetsprogrammet: Det bør relateres til butikken din, og kundene må aldri være i tvil om hvilken butikk lojalitetsprogrammet tilhører. I tillegg kan det være en fordel at navnet viser noe til de fordelene kundene dine får i lojalitetsprogrammet. Eksempler på ulike navn på lojalitetsprogrammer:

  • Team Torshov
  • Buster Hund og Katt
  • Domino Pizza’s Piece of The Pie Rewards
  • Adidas’ 3Stripes
  • Ikea Family
  • Starbucks Rewards

 

2. Opprett segmenter for å personalisere kundedialogen

Lag segmenter, og dermed lister, som du kan bruke til å filtrere kundene dine og dermed sende relevante kampanjer. Disse bør begrenses til max 4-5 spørsmål slik at ikke registreringen tar for lang tid, eller blir ett ork for dine medlemmer. Her er noen eksempler. Klikk inn på, eller søk på din bransje for å få eksempel innenfor din bransje.

  • Sportsbutikker: Hvilken aktivitet er du interessert i? Er du med i en sportsklubb?
  • Dyrebutikker: Hvilke(t) dyr har du? Hvilken type hund har dere? Hva er Instagramkontoen til ditt dyr?
  • Klesbutikker: Hvilken aldersgruppe kjøper du tøy til? Kjøper du mest til deg selv eller andre? Hvilket merke er du interessert i?

 

3. Sett sammen ditt kundeprogram/fordelsprogram for kunden

Hvilke fordeler ønsker du å gi kundene dine? Det er ikke nødvendig å loppe seg helt med å gi mange fordeler for å få inn dine medlemmer. Det er viktig at det er enkelt å forstå fordelene for både ansatte (som skal selge kundeprogrammet), og for dine kunder som skal bli med. Du bør som minimum ha en velkomstkupong og en bursdagskupong. Kom i gang fort, så kan du heller slå på flere fordeler senere. Alltid enklere å gi mer enn å trekke ifra fordeler.

  • Velkomstkupong? Gi kundene et initiativ til å bli medlem i klubben din.
  • Bursdagskupong? Gi kundene en grunn til å legge igjen mer informasjon om seg selv.
  • Faste fordeler? Ønsker du et poengsystem? Du kan skape en kundereise med ulike fordeler for hver X antall kroner kundene legger igjen, eller ha samme fordeler for hver X antall kroner de legger igjen.
  • Klippekort? Gi kundene hver X antall produkt gratis eller med noe rabatt, kan også være på servicer.

 

4. Onboarding av kunder i kundeklubben
  • Har du kunder fra kundeklubb tidligere? Med GDPR-godkjenning kan vi importere dem rett inn i den nye kundeklubben for deg.
  • Har du ikke GDPR-godkjenning, men de har vært kunde siste 1-2 år, så kan vi hjelpe deg å sende en SMS eller en mail med at du har lansert ny kundeklubb, og med oppfordring om at de skal bli medlem. Her er det viktig å informere om hva som  er fordelen av å bli medlem i kundeklubben. Kan også kjøre konkurranse hvor man oppfordrer dem til å bli medlem innen en viss tid for da er de med i trekningen på X produkt eller tjeneste.
  • Legg ut informasjonen om kundeklubben din på sosiale medier, med lenke til registreringsområde. Her kan du igjen kjøre konkurranse for de kundene som melder seg inn innen en viss tid.

 

5. Gjennomfør aktiviteter i Diller® mot dine segmenter for økt salg
  • Styrk segmenteringen din, vær sikker på at du spør om alt du trenger å vite.
  • Sett triggere for utsendelser.
  • Dra nytte av sesong, nyheter, tilbud, bursdag mm.
  • Frekvens er viktig – hpyypjghet er viktig, men uten å “mase”. Gode, tilpassede fordeler oppleves imidlertid ikke som masing, og de aller fleste er positive til gode tilbud på ting eller tjenester de trenger og bruker.
  • Husk å måle resultater fra utsendinger og optimalisèr for neste utsending.
"Alle mulige tredjepartskanaler blir mindre og mindre effektive, og vi ser at det er nødvendig fremover å eie dialogen med kunder. Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten vår skyldes økt lojalitet fra medlemmer."

Kai Gulbrandsen

Adm.dir. i Princess-kjeden

"Kundeklubb-knappen ligger på forsiden i kassen, så alt går automatisk. Medlemmer våre benytter klippekortene og kupongene, fordi det er så enkelt å bruke. Vi ser at vi har høy omsetning på medlemmer."

Evy Ingebrigtsen

Operations and HR Manager, Baker Brun

"Data er det nye gullet. Det er vesentlig at kjøpsinformasjon og kundedata er fundamentet for alle gode kundedialoger. Å ha kontroll på dette, er etter min mening helt avgjørende."

Pål Wibe

Norway's "Mr Retail" Pål Wibe

"A terrific app that really helps our business to grow together with our customers. Adds value for both us and the customer, a complete customer journey from the physical to the online store."

BMP Paleet

"Thank you very much for the fantastic follow-up when we launched our loyalty program from Diller. You guys made the whole process painless. Looking forward to seeing what we can achieve together. We really recommend Diller AS to anyone that need a loyalty program on the Shopify platform."

Bolina

"Annonsering må planlegges 2 uker i forkant, men da kan jo kampanjen være helt irrelevant. Med Diller kan vi derimot snu oss rundt på et blunk! Vi kan legge ut en kampanje over natten, for Diller hjelper oss med å få det ut med én gang. Dette er helt uvurderlig for oss."

Tone Tengesdal Stavnheim

Tengesdal Sport

"Great app, easy to customize and simple to use. Customer service is outstanding and helpful. The few times we have had any issues, customer support was very responsive and resolved the issues in minutes! Highly Recommend!"

MARK+BRANDY

"Jeg hadde aldri kjøpt et kassesystem uten mulighet for lojalitetsprogram. For meg var det helt vesentlig at det fulgte et godt lojalitetsprogram med i POS."

Maria Quarnström

Eier, Rilo Zoo

"We recently startet using Diller and are very pleased with the app. It is easy and understandable to use, and it has already generated more customers and sales. What is important to mention is that the customer service is outstanding, and we are getting all the help and support we need! Our contact has been patient and so happy to help and guide in out teams-meetings for the set up :)"

Shine

"Great app and customer service! The loyalty features combined with the SMS engine and mail integration towards MailChimp is a winner for me. Thanks to Erik for helping me set everything up!"

Henriks Herre

"Vi er veldig opptatt av kundereisen og har vært på jakt etter et verktøy som kan hjelpe oss med å gi best mulig service til våre kunder. Diller muliggjør dette og er et veldig bra verktøy som er meget godt integrert med Shopify. Vi er helt sikker på at Diller vil bidra til økt kundetilfredsstillelse og kan trygt anbefale Diller. I tillegg til et bra konsept, lever kundeservice opp til sitt eget konsept og gir en strålende veiledning og service."

frimina.com

"Very easy to set up the app. It’s perfect for creating a good-looking loyalty program widget, that is customized to my brand and webshop.   Super friendly and helpful support team! They answer very fast and do everything to help you out.  Great experience so far."

Corado Coffee Roasters

"Med en kundeklubb blir vi mye bedre kjent med kundene og kan lage godt materiell og relevant innhold for dem. Dette er veldig viktig. Vi slipper alle mid season-salg og kan heller belønne dem som velger oss over tid."

Tobias Tjørstad

General Manager, Linestore

"Det var både raskt og enkelt å sette opp lojalitetsprogrammet, og Dillers kundeservice-team er fantastisk. Vi ser frem til å få glede av programmet i tiden fremover, slik at vi kan få enda mer lojale og fornøyde kunder!"

Julia Dyblie

Daglig leder, Milla Web

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien