Kom i gang // steg for steg

1. Velg et navn som gir kundeeksklusivitet.

Det er to ting du bør tenke på nå du skaper et navn til lojalitetsprogrammet: Det bør relateres til butikken din, og kundene må aldri være i tvil om hvilken butikk lojalitetsprogrammet tilhører. I tillegg kan det være en fordel at navnet viser noe til de fordelene kundene dine får i lojalitetsprogrammet. Eksempler på ulike navn på lojalitetsprogrammer:

  • Team Torshov
  • Buster Hund og Katt
  • Domino Pizza’s Piece of The Pie Rewards
  • Adidas’ 3Stripes
  • Ikea Family
  • Starbucks Rewards

 

2. Opprett segmenter for å personalisere kundedialogen

Lag segmenter, og dermed lister, som du kan bruke til å filtrere kundene dine og dermed sende relevante kampanjer. Disse bør begrenses til max 4-5 spørsmål slik at ikke registreringen tar for lang tid, eller blir ett ork for dine medlemmer. Her er noen eksempler. Klikk inn på, eller søk på din bransje for å få eksempel innenfor din bransje. Les mer informasjon om hvordan man setter opp segmenter og lister HER (for kunder).

  • Sportsbutikker: Hvilken aktivitet er du interessert i? Er du med i en sportsklubb?
  • Dyrebutikker: Hvilke(t) dyr har du? Hvilken type hund har dere? Hva er Instagramkontoen til ditt dyr?
  • Klesbutikker: Hvilken aldersgruppe kjøper du tøy til? Kjøper du mest til deg selv eller andre? Hvilket merke er du interessert i?

 

3. Sett sammen ditt kundeprogram/fordelsprogram for kunden

Hvilke fordeler ønsker du å gi kundene dine? Det er ikke nødvendig å loppe seg helt med å gi mange fordeler for å få inn dine medlemmer. Det er viktig at det er enkelt å forstå fordelene for både ansatte (som skal selge kundeprogrammet), og for dine kunder som skal bli med. Du bør som minimum ha en velkomstkupong og en bursdagskupong. Kom i gang fort, så kan du heller slå på flere fordeler senere. Alltid enklere å gi mer enn å trekke ifra fordeler. Les mer om hvordan man oppretter kuponger her, klippekort her, eller poengsystem her. (for kunder)

  • Velkomstkupong? Gi kundene et initiativ til å bli medlem i klubben din.
  • Bursdagskupong? Gi kundene en grunn til å legge igjen mer informasjon om seg selv.
  • Faste fordeler? Ønsker du et poengsystem? Du kan skape en kundereise med ulike fordeler for hver X antall kroner kundene legger igjen, eller ha samme fordeler for hver X antall kroner de legger igjen.
  • Klippekort? Gi kundene hver X antall produkt gratis eller med noe rabatt, kan også være på servicer.

 

4. Onboarding av kunder i kundeklubben
  • Har du kunder fra kundeklubb tidligere? Med GDPR-godkjenning kan vi importere dem rett inn i den nye kundeklubben for deg.
  • Har du ikke GDPR-godkjenning, men de har vært kunde siste 1-2 år, så kan vi hjelpe deg å sende en SMS eller en mail med at du har lansert ny kundeklubb, og med oppfordring om at de skal bli medlem. Her er det viktig å informere om hva som  er fordelen av å bli medlem i kundeklubben. Kan også kjøre konkurranse hvor man oppfordrer dem til å bli medlem innen en viss tid for da er de med i trekningen på X produkt eller tjeneste.
  • Legg ut informasjonen om kundeklubben din på sosiale medier, med lenke til registreringsområde. Her kan du igjen kjøre konkurranse for de kundene som melder seg inn innen en viss tid.

 

5. Gjennomfør aktiviteter i Diller® mot dine segmenter for økt salg
  • Styrk segmenteringen din, vær sikker på at du spør om alt du trenger å vite.
  • Sett triggere for utsendelser.
  • Dra nytte av sesong, nyheter, tilbud, bursdag mm.
  • Frekvens er viktig – hpyypjghet er viktig, men uten å «mase». Gode, tilpassede fordeler oppleves imidlertid ikke som masing, og de aller fleste er positive til gode tilbud på ting eller tjenester de trenger og bruker.
  • Husk å måle resultater fra utsendinger og optimalisèr for neste utsending.

Se hva andre bedrifter og bransjer gjør

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Annen Etage på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Takket være lojalitetsprogrammet er vi i stand til å betjene flere kunder på kortere tid og oppmuntre de beste kundene til å komme tilbake, igjen og igjen."

Jose Corado

Daglig leder for Cuba Life kaffebar

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien