Archives

Hva er en kundeklubb?

Et kundeklubb, også kalt et lojalitetsprogram, er et strategisk verktøy for å identifisere og belønne lojale kunder.

Kundeklubben har som mål å styrke kunderelasjonene og sikre at kundene blir mer fornøyde og kommer tilbake til bedriften gang etter gang. Grunnideen bak medlemskap er å skape stamkunder som får et fast og langvarig kundeforhold med bedriften. Det gjør at bedriften selger oftere og mer til en lavere kostnad.

En kundeklubb er en markedsføringsplattform

Programmet blir i praksis en markedsføringsplattform som kan erstatte eller komplementere annen markedsføring. Markedsføring er dyrt og en kundeklubb gir store besparelser, fordi man ikke behøver å bruke dyrebare midler på hele tiden å få nye kunder inn i butikken eller nettbutikken. En kundeklubb fra Diller® er en software-plattform som sikrer kommunikasjon og dialog med kunder, og hvor all kommunikasjon er i henhold til GDPR-lovgivningen.

Relasjonsbygging som strategisk tiltak

Dersom en kunde bytter leverandør etter at de først har begynt å samle opp bonuspoeng, klipp eller rabatter som kundeklubben har gitt dem, mister de sine oppsparte fordeler. Det betyr at de føler at de “taper penger” ved å bytte leverandør. Resultatet blir derfor ofte at de velger å forbli hos leverandøren for å få fordelene de allerede har opparbeidet seg, gjerne til tross for at den andre leverandørens tilbud var rimeligere. Et lojalitetsprogram gir med andre ord en strategiske fordel for bedriften.

Diller lojalitetsprogram_all rights reserved_copyright

Loyalty is not a program to be administered. Loyalty is a feeling.

There is a difference between repeat business and loyalty. Repeat business simply means that someone transacts with you multiple times. You likely offer them some sort of convenience – price, location, selection.

Loyalty is different. It’s a willingness to go out of one’s way to choose to do business with you. When we are loyal we are willing to suffer some sort of inconvenience to continue to do business with you.

Stephen Shedletzky, Simon Sinek Inc.
Artikkel fra april 2021 (LinkedIn)

Lojalitetskalkulatoren banner v2

Lojalitetskalkulatoren

Vi har utviklet et kalkulator som gjør at du enkelt kan beregne hvilket potensial lojale kunder har for din bedrift. For hva betyr kundeklubb egentlig for økonomien? Hva skjer når en kunde handler oftere og mer? For eksempel for 100 kroner mer og 2 ganger oftere løpet av ett år – eller er kunde i 6 måneder lengre? Med kalkulatoren regner du enkelt ut hva stamkunder kan bety i økt omsetning. Dette kaller vi Diller-effekten!

Lojalitetskalkulatoren Diller

Klikk på bildet for å komme til kalkulatoren

Husk at det koster det fem til ti ganger mer å få en ny kunde som å holde på den du har (Inc.com). Gjennom kundeklubben sikrer du GDPR-samtykket fra kunden, slik at du kan kjøre kampanjer og aktiviteter som er relevante og interessante for kunden. Da handler de oftere og mer – og effekten av dette kan du regne ut i kalkulatoren.

Hvorfor starte en kundeklubb?

Det er tre hovedgrunner til du bør starte et lojalitetsprogram. Vi vil faktisk påstå at du ikke råd til å vente, og at du bør sette i gang snarest – om det så er med Diller® eller ikke.

1. Selg MER for mindre
  • Kundeklubb er en raskere vei til den neste handelen!
  • Et lojalitetsprogram gjør det mye enklere å få kunder tilbake i butikken, slik at de kjøper igjen og igjen… og igjen.
  • Markedsføring er dyrt og en kundeklubb gir store besparelser, fordi man ikke behøver å bruke dyrebare midler på hele tiden å få nye kunder inn i butikken eller nettbutikken.
  • Kundene er digitale og bruker mye tid på mobilen. En kundeklubb gir tilgang til dem også når de ikke er i butikken.
  • Dillers effektive og rimelige kundeklubb gjør det mulig for SMB-selskaper å konkurrere med store kjeder og Amazon.

Visste du at… hvis man beholder 5% flere kunder, øker fortjenesten med hele 25%-95%? (Harvard Business School)

2. GDPR-samtykket er gull verdt
  • Butikken kan IKKE kommunisere med kundene sine uten samtykke.
  • Et GDPR-samtykke gjennom medlemskap i kundeklubb er noe av det mest verdifulle fremtidens butikker har i kampen om kundene.
  • Et medlem i kundeklubb avgir automatisk sitt samtykke, som betyr at butikkene har lov til å holde direkte og gjentakende dialog med dem. Butikkene har med andre ord tilgang til kundene sine.
  • Uten GDPR-samtykke kan butikken risikere å havne langt bak konkurrentene.

Visste du at…Tarte Cosmetics i 2019 analyserte salgstallene og så at kundeklubb-medlemmer stod for 44% av salget, selv om de kun representerte 21% av den totale kundebasen?

3. Få personlig dialog med kunden
  • Trofaste kunder lønner seg!
  • Kundenes interesser og kjøpsmønstre kan enkelt analyseres i Diller®. Det betyr at butikkene kan kjøre spissede kampanjer, som gjør kundene mer fornøyde og lojale.
  • Kundeklubb gjør det enklere å konvertere enkeltsalg til repetisjonssalg = økt levetidsverdi.
  • Kundeklubb bidrar til å holde konkurrentene unna.

Visste du at… sannsynligheten for å selge til en eksisterende kunde er mellom 60-70%, mens den til en ny kunde bare er mellom 5-20%? (Marketing Metrics)

Kundene setter pris på butikker som gjør sitt ytterste for å skape en god handleopplevelse. Gode fordelsprogrammer, tilbud og kampanjer kan trekke nye og eksisterende kunder inn i butikken. Hvis du følger med på hva de kjøper og hva de er interesserte i, kan du lage kreative kampanjer basert på kundenes atferd og ønsker. Har du et klart bilde av dette, har du også et godt grunnlag for skreddersydde kampanjer som kan bidra til økt trafikk og omsetning.

Gratis opplæring i bruk av Diller®

Når du oppretter Diller® kundeklubb, følger det med 3 måneders gratis onboarding og opplæring.Vi hjelper deg i gang med oppsettet og følger deg på veien den første tiden, slik at din bedrift for mest mulig ut av kundeklubben på kortest mulig tid.

Avhengig av hva slags type bedrift det er og hvor mye tid og ressurser dere har til rådighet i startfasen, legger vi opp et løp som passer til din bedrifts profil. Illustrasjonen viser hvordan det kan foregå på tre alternative måter. det er ikke tvil om at alternativ 3 er det beste, men av og til er dagene for travle til å få full utnyttelse av lojalitetsprogrammet fra dag én. Da sørger vi får at dere uansett får en god oppstart! Vi sørger for å få deg godt i gang med kundeklubben og følger deg hele veien. Illustrasjonen viser hvordan vi føler dere opp de 3 første månedene. Dette er gratis og en del av vår service til kunder.

Dere velger selv hvilket løp som passer best

Opprettelse av kundeklubb_Diller_copyright all rights reserved_

Diller-effekten // selg oftere og mer

Lojalitetsplattformen Diller® hjelper små og mellomstore bedrifter til å øke sin konkurransekraft ved å få kundene til å handle oftere og mer. Men hva betyr egentlig dette i praksis? Hva betyr kundeklubb for økonomien?

Eksempel på hvor mye det lønner seg økonomisk å ha lojale kunder:

Regnestykke kundeklubb_lojalitet Diller

Ved å handle for 100 kr mer per gang, 1 gang ekstra per år og ved å være kunde 6 mnd lengre, kan en lojal kunde bidra med omsetningsøkning på 80%.

Hvordan ville regnestykket se ut for din bedrift? Det kan du enkelt regne ut selv – klikk her for å komme til lojalitetskalkulatoren.

Onboarding av kunder // 3 mnd-løp

Vi sørger for å få deg godt i gang med kundeklubben og følger deg de 3 første månedene. Illustrasjonen viser hvordan vi føler dere opp de 3 første månedene. Dette er gratis og en del av vår service til kunder. Du kan lese mer om gratis opplæring i Diller® HER.

Oppstart

Møte på Teams – vi hjelper dere med å sette opp kundeklubben og vi oppretter de første segmentene og medlemsaktivitetene sammen.

Etter 14 dager

Oppfølging på Teams eller telefon, alt ettersom hva dere foretrekker. Her hører vi fra dere om hvordan det går med programmet og hjelper til med eventuelle justeringer.

Etter 2 mnd

Møte på Teams – vi gjelder dere med å optimalisere programmet, slik at dere får mest mulig ut av investeringen på kortest mulig tid.

Etter 3 mnd

Oppfølging på Teams eller telefon, alt ettersom hva dere foretrekker. Vi oppsummerer hvordan det går og gir tips & råd for veien videre.

Diller_banner_lykkes med kundeklubb copyright all rights reserved_wo frame

Integrasjon med kassen og nettbutikken

Diller® lojalitetsprogram er integrert i kassen og med ulike eCommerce-leverandører.

Utfordringen for store deler av norsk detaljhandel er at de har ikke oversikt over hvem kundene deres er. Butikken kan være full av kunder, men man vet ikke hvem kundene er, hva de kjøper eller hvordan de gjør normalt handler. Amazon, som er de beste på kundeprogram og data-analyse, har ikke dette problemet. Betydning av kundedata og evnen til å bruke den i kommunikasjonsaktiviteter kommer til å bli helt avgjørende for konkurranseevnen.

Hvordan kan dere rigge dere for å være med å konkurrere om kundene?
  • Det er vesentlig å utvikle gode kundeprogrammer ved å fange opp og bruke kjøpsdata og informasjon.
  • Du kan forme et program med de fordeler og den personaliserte kundedialogen som er mest relevant for dine medlemmer.
  • Ved å ta i bruk Diller i kassen, vil kassen fremstå som butikkens eller kjedens salgsverktøy hvor du får din egne CRM- og marketingløsning.
  • Kassen vil med Diller-integrasjon være en viktig ressurs som muliggjør innsamling av alle kjøpsdata fra kundene på ett sted – fra både butikken og nettbutikken.
  • Bruk én av dine viktigste ressurser i butikken – medarbeiderne – til å verve kunder til kundeprogrammet, slik at du kan begynne å kommunisere direkte og relevant med dem.

 

Trykk her for å se hvilke løsninger Diller® er integrert med.