Archives

Lag et kundeprogram som begeistrer og overrasker

Det blir stadig vanskeligere å holde fast i eksisterende kunder mens man tiltrekker seg nye. I et godt lojalitetsprogram føler kunden seg gjenkjent og verdsatt. Husk at kundeklubber bare er vellykket dersom medlemmene dine opplever de fordelene de verdsetter. Derfor er det viktig å begeistre og overraske dem.

Begeistre ved å:
  • Belønne dine faste lojale kunder.
  • Synliggjøre dine styrker i direkte dialog med kundene.
  • Forstå hva dine kunder vil like å få eller hva de setter pris på.
  • Sørg for at du gjennom kundeprogrammet bidrar til at du blir valgt oftere.
  • Øk bytte-kostnaden for kundene. Gjør det vanskelig for kunden å velge en konkurrent.

 

Overraske ved å:
  • Snakk direkte til dine kunder basert på det du vet om kunden.
  • Lag en relevant dialog basert på innsikt, spesielt deres interesser og kjøpsdata.
  • Gi dine faste lojale kunder en god deal, eller fortell dem hva de kan oppnå gjennom kundeklubben.
  • Snakk med dine beste kunder – finn ut hvorfor kunden kjøper hos deg og hva som skal til for at de kjøper mer.

 

Kunder Diller_all rights reserved

Det er viktig å kartlegge kundens interesser og kjøpsmønstre.

Alle ansatte må engasjeres i kundeprogrammet for å sikre suksess. Et tips fra oss er å lage en mal for ansatte på hvordan kunder skal onboardes inn i kundeprogrammet. Vi hjelper deg gjerne!

 

Bonuspoeng – fordeler og ulemper

Når man skal starte opp en kundeklubb, er det viktig å ha tenkt igjennom hvilke type fordeler man skal ha. Velkomst- og bursdagskupong omhandler det vi kaller onboardingprogrammet. Det er her du henter inn medlemmer. Fordelsprogrammet skal derimot være med å gjøre dine kunder/medlemmer enda mer lojale til nettopp din butikk/kjede. Her finnes det mange veier til mål. I denne artikkelen gir vi noen eksempler på hvordan dette oftest gjøres blant våre kundeklubber, samt hvilke fordeler og ulemper de ulike alternativene har.

1. Standard bonusstige: Bronse – Sølv – Gull
2. Bonusstige med ulike medlemsfordeler
3. Repeterende kupong
4. Kuponger når det passer (uten bruk av poeng)
5. Klippekort

1. Standard bonusstige – Bronse – Sølv – Gull

Standard bonusstige er inspirert av fly- og hotellindustrien; her får du ulike rabattnivåer/fordeler etter hvert som du klatrer på skalaen. For eksempel: Bronse – 5% rabatt, Sølv – 10% rabatt, Gull – 15% rabatt. Kvalifiseringsperiode og poenglevetid kan være asynkrone, men de fleste velger at disse skal være like på 1, 2 eller 3 års varighet. Et medlem må da innenfor hver kvalifiseringsperiode opparbeide seg nødvendige poeng for å oppnå samme status. Man blir automatisk satt ned til første nivå og 0 poeng når kvalifiseringsperioden går ut. Du må ta stiling til om medlemmet skal få rabatten på hvert kjøp, 1 gang, eller at de får X antall kupong innenfor hvert nivå.

FORDELER

  • Et kjent system for de fleste.
  • Som regel enkelt å forstå for medlemmer.
  • Man kan fortsatt gi andre ekstra kuponger for alle medlemmer i gitte kampanjeperioder.
  • Fullt integrert med alle kassasystemer.
  • Fullt integrert med Woocomerce.

 

ULEMPER

  • Dersom man setter begrensning på antall ganger brukt, så vil stigen stoppe, og da tar man ikke vare på sine mest-kjøpende kunder.
  • Kunder får ikke beskjed når de har oppnådd et nytt nivå (SMS).

 

2. Bonusstige med ulike medlemsfordeler

Denne varianten er ganske like bronse-, sølv- og gullnivåene, men med ulike navn. Denne modellen er oftest brukt av nettbutikker slik at man kan gi en god kundereise-opplevelse.

FORDELER

  • Som regel enkel å forstå for medlemmer.
  • Man kan fortsatt gi andre ekstra kuponger for alle medlemmer i gitte kampanjeperioder.
  • Gir kunder en følelse av en spennende reise med ulike fordeler dersom de er lojale – DET genererer lojalitet.
  • Fullt integrert med alle kassasystemer.
  • Fullt integrert med Woocomerce.

 

ULEMPER

  • Dersom man setter begrensning på antall ganger brukt så vil stigen stoppe, da tar man ikke hånd om sine stor kjøpere.
  • Kupong varighet er hele kupongens varighet (oppnår du nivå dagen før kvalifiseringsperiode er over så går du ned igjen dagen etter).
  • Kunder får ikke beskjed når de har oppnådd et nytt nivå (SMS).

 

3. Bonusprogram med repeterende kupong

Dette vil si at for hver X kroner brukt, så får du en verdikupong eller prosentrabatt på ditt neste kjøp. For eksempel for hver 2000kr brukt, får du 100 kr avslag. Dersom man opparbeider seg mange poeng, f.eks 10 000, så vil det bli gitt valg om bruk av 100kr avslag (2000 poeng), 200kr avslag (4000 poeng), 300kr avslag (6000 poeng) eller 400kr avslag (8000 poeng). Da kan man enkelt velge i kassen hvilken kupong som skal brukes. Dette vil jo være avhengig av hvor mye kunden handler for i neste kjøp.

FORDELER

  • Veldig enkelt for kunder å forstå.
  • Genererer lojale kunder på rask måte – kjøp byttes direkte i fremtidig rabatt.
  • Enkelt for ansatte å forklare/selge til sine kunder.
  • Fortsetter i det uendelige.
  • Kan også her lage egne kuponger/kampanjer for perioder.
  • Fullt integrert med alle kassasystemer.
  • Fullt integrert med Woocomerce.

 

ULEMPER

  • Kan kun ha én repeterende kupong.
  • Kan kun ha samme fordel i lojalitetsprogrammet (utenom egne kuponger/kampanjer).
  • Kunder får ikke beskjed når de har oppnådd en ny kupong (SMS).

 

4. Kuponger når det passer (uten bruk av poeng)

Når man for eksempel holder salg, kan man opprette en egen kampanje som sendes på SMS til alle eller en segmentert gruppe medlemmer. Da vil man få verdifull statistikk på hvem som benytter seg av kupongen(e). Selv om man har et salg som gjelder alle medlemmer, kan det være fordel å legge inn en kupong som registreres på medlemmet ved kjøp. Da vil du bygge opp historikk på dine medlemmer, hva de handler, hvor ofte, om de kun handler på salg osv.

FORDELER

  • Verdifull statistikk i forhold til handlemønster til dine medlemmer. Det gjør at du kan kjøre en enda mer relevant kampanje neste gang, og det øker lojaliteten.
  • Man kan sette opp kuponger/kampanjer frem i tid, som da blir aktivert automatisk når tiden kommer.
  • SMS’er går ut så lenge før som man ønsker/setter i Diller.
  • Fullt integrert med alle kassasystemer.
  • Fullt integrert med Woocomerce.

 

ULEMPER

  • Må lage en kupong i Diller som kan komme opp i nettbutikk eller i kassa. Dette er imidlertid veldig fort gjort, så vi vil nok si at fordelene klart oppveier denne ulempen.

 

5. Klippekort

De fleste er vant til klippekort. For eksempel i dyrebutikker ved kjøp av dyrefor, hos bakeren ved kjøp av brød/kaffe, fylling av gassflasker, eller ved sykkelservice. Du kan få opp klippekort rett i kassen, og medlemmet kan følge med på sin status via sin medlemsside. Eksempel; “få hver 8. dyrefor gratis” eller “få en rabatt på X kr/prosent på hver Y sekk” (for eksempel få 150kr avslag for hver tiende sekk dyrefor.)

FORDELER

  • Digitale klippekort gjør at ikke medlemmene må huske papirkort (dersom medlemskapet står på en annen i husstanden kan de bare oppgi deres mobilnummer for å gi stempel på samme sted).
  • Dersom man ikke har bonuspoeng-modell, har noen valgt å bruke klippekort i stedet. For eksempel for hver tiende klipp (ett klipp for hver 250kr) så får du 150 kr avslag. Dette tilsvarer 150kr rabatt for hver 2500kr handlet for på en repeterende kupong.
  • Man kan få tilsendt rapporter pr mnd for antall klipp brukt pr klippekort.

 

ULEMPER

  • Ikke fullt integrert med alle kassasystemer.
  • Ikke fullt integrert med Woocomerce (kan vise status, men ikke brukes i nettbutikk).

 

Dersom du har spørsmål om hvordan du kan bygge det best mulige fordelsprogrammet for akkurat din bedrift, er det bare å kontakte oss. Vi kan treffes på telefon, e-post eller chat. Vi er her for å hjelpe! Ta kontakt

Hvordan bruke et årshjul

Vi sier at gjerne at “…det kom som julekvelden på kjerringa” når vi ikke har rukket å forberede oss godt nok på noe vi vet skal gjøres. Som for eksempel å sende ut medlemskampanjen om adventskalender med konkurranse eller tilbud hver dag i desember i god tid før desember starter. Eller å ha salget klart til Black Week og ikke uken etter. Eller å huske på morsdagen, farsdagen, Valentine’s Day, Halloween osv. For ikke å snakke om å få sendt ut bursdagshilsner til medlemmer. Hvis din butikk ikke henger med, kan det hende at kunden får bedre tilbud eller fordeler andre steder…

Alle er travle og trikset med å drive en god kundeklubb, er å legge opp kampanjene når man har tid. Det er ingenting i veien for å klargjøre julekampanjen i august eller tilbudet om rabatt på 15% på fredagspizza som fast kampanje som går automatisk 6 ganger i året. Eller å invitere til førpremiere når arrangementet er ferdig planlagt, selv om det er tre måneder til det går av stabelen. Og så videre.

I Diller gir vi påminnelser om slike faste hendelser, og i tillegg kan du få et årshjul som kan fylles inn for din spesifikke butikk (og nettbutikk), slik at dere aldri glemmer å gi muligheten til medlemmene å handle igjen og igjen… og igjen. Hvis du er Diller-bruker, kan du kontakte oss på support@diller.no eller logge inn for å få en gratis årshjul-mal for din butikk eller kjede.

Årshjul Diller_copyright all rights reserved lr no frame

Fornøyde kunder blir trofaste kunder! Og husk, gode fordeler handler ikke bare om rabatter.

Visste du at… det koster 5-10 ganger mer å få en ny kunde som å holde på en eksisterende kunde? (Inc.com)
Og at… 84% av kundene er villige til å gi fra seg data mot fordeler? (Accenture)

Hvordan kommunisere med medlemmer

Når, hvor ofte og i hvilken kanal skal du kommunisere med dine medlemmer? Nedenfor finner du noen enkle tips til å lykkes.

SMS
  • Bruk SMS når du skal snakke direkte til kundene dine, med et budskap basert på deres interesser.
  • Disse interessene vil du ha satt opp i Diller® som både segmenter og lister, slik at du kan ha mulig relevant kommunikasjon til de ulike kundene dine. Ikke spam dine kunder med mange tilbud de ikke er interessert i.
  • Sørg for å sende relevante tilbud eller beskjeder på SMS.
  • Les en fullstendig artikkel om å sende SMS i Diller her
90% av alle SMS leses innen 3 minutter
98% av alle SMS åpnes
Undersøkelser viser at SMS har 209% høyere svarprosent enn e-post eller facebook-meldinger (Link Mobility)
Hvordan sende SMS? Snurr film!

E-post
  • Bruk e-post når du skal sende ut informasjon eller nyheter på tvers av segmentene, eller til flere segmenter samtidig.
  • E-post er en rimelig og effektiv måte å kommunisere med alle kundene dine på.
  • De fleste e-poster i denne kategorien blir dessverre ikke lest, men du kan ha en høy frekvens uten at du nødvendigvis mister medlemmer.
  • I denne artikkelen finner du en rekke tips og råd til effektiv markedsføring med e-post.

Markedsføring av kundeklubben

Når du først har satt opp en kundeklubb med unike fordeler for medlemmer, er det viktig at så mange som mulig får høre om den og forstå hva som er fordelene ved å bli med i lojalitetsprogrammet ditt. I denne artikkelen gir vi en hel rekke tips og råd om hvordan du markedsfører klubben din på ulike flater.

Les artikelen om markedsføring av lokalitetsprogrammet ditt her.

Vi ser fra kundenen våre at de mest vellykkede kundeklubbene er de som er relativt eksklusive for medlemmene.