Archives

Hvordan bruke Diller i praksis // FAQ

På denne siden finner du de oftest stilte spørsmålene fra kundene våre, og vi gir svar på alt som handler om å lykkes med lojalitetsprogrammet ditt.

Få svar på spørsmål som:
  • “Hvordan lager jeg en kupong?”
  • “Hvordan oppretter jeg et poengsystem?”
  • “Hvordan sender jeg SMS?”
  • “Hvordan setter jeg opp en kampanje?”
  • “Hvordan lager jeg segmenter?”
  • “Hvordan finner jeg kjøpshistorikk?”

… og mye, mye mer.

Les vår fullstendige FAQ her.

Diller loyalty program_proprietary illustration_copyright

Diller® opplæringsvideoer

I disse videoen får du en rask gjennomgang av de viktigste funksjonene i Diller®. Snurr film!

Send SMS:

Lag kuponger:

Lag klippekort:

Lag kampanjer:

Lag poengsystem:

Hvordan belønne en kunde?

Legg til manuelle transaksjoner for medlemmer:

Opprett grupper:

Opprett segmenter og lister:

Hvordan fungerer kontrollpanelet?

Oversiktsvideo:

 

Kom i gang // steg for steg

1. Velg et navn som gir kundeeksklusivitet.

Det er to ting du bør tenke på nå du skaper et navn til lojalitetsprogrammet: Det bør relateres til butikken din, og kundene må aldri være i tvil om hvilken butikk lojalitetsprogrammet tilhører. I tillegg kan det være en fordel at navnet viser noe til de fordelene kundene dine får i lojalitetsprogrammet. Eksempler på ulike navn på lojalitetsprogrammer:

  • Team Torshov
  • Buster Hund og Katt
  • Domino Pizza’s Piece of The Pie Rewards
  • Adidas’ 3Stripes
  • Ikea Family
  • Starbucks Rewards

 

2. Opprett segmenter for å personalisere kundedialogen

Lag segmenter, og dermed lister, som du kan bruke til å filtrere kundene dine og dermed sende relevante kampanjer. Disse bør begrenses til max 4-5 spørsmål slik at ikke registreringen tar for lang tid, eller blir ett ork for dine medlemmer. Her er noen eksempler. Klikk inn på, eller søk på din bransje for å få eksempel innenfor din bransje.

  • Sportsbutikker: Hvilken aktivitet er du interessert i? Er du med i en sportsklubb?
  • Dyrebutikker: Hvilke(t) dyr har du? Hvilken type hund har dere? Hva er Instagramkontoen til ditt dyr?
  • Klesbutikker: Hvilken aldersgruppe kjøper du tøy til? Kjøper du mest til deg selv eller andre? Hvilket merke er du interessert i?

 

3. Sett sammen ditt kundeprogram/fordelsprogram for kunden

Hvilke fordeler ønsker du å gi kundene dine? Det er ikke nødvendig å loppe seg helt med å gi mange fordeler for å få inn dine medlemmer. Det er viktig at det er enkelt å forstå fordelene for både ansatte (som skal selge kundeprogrammet), og for dine kunder som skal bli med. Du bør som minimum ha en velkomstkupong og en bursdagskupong. Kom i gang fort, så kan du heller slå på flere fordeler senere. Alltid enklere å gi mer enn å trekke ifra fordeler.

  • Velkomstkupong? Gi kundene et initiativ til å bli medlem i klubben din.
  • Bursdagskupong? Gi kundene en grunn til å legge igjen mer informasjon om seg selv.
  • Faste fordeler? Ønsker du et poengsystem? Du kan skape en kundereise med ulike fordeler for hver X antall kroner kundene legger igjen, eller ha samme fordeler for hver X antall kroner de legger igjen.
  • Klippekort? Gi kundene hver X antall produkt gratis eller med noe rabatt, kan også være på servicer.

 

4. Onboarding av kunder i kundeklubben
  • Har du kunder fra kundeklubb tidligere? Med GDPR-godkjenning kan vi importere dem rett inn i den nye kundeklubben for deg.
  • Har du ikke GDPR-godkjenning, men de har vært kunde siste 1-2 år, så kan vi hjelpe deg å sende en SMS eller en mail med at du har lansert ny kundeklubb, og med oppfordring om at de skal bli medlem. Her er det viktig å informere om hva som  er fordelen av å bli medlem i kundeklubben. Kan også kjøre konkurranse hvor man oppfordrer dem til å bli medlem innen en viss tid for da er de med i trekningen på X produkt eller tjeneste.
  • Legg ut informasjonen om kundeklubben din på sosiale medier, med lenke til registreringsområde. Her kan du igjen kjøre konkurranse for de kundene som melder seg inn innen en viss tid.

 

5. Gjennomfør aktiviteter i Diller® mot dine segmenter for økt salg
  • Styrk segmenteringen din, vær sikker på at du spør om alt du trenger å vite.
  • Sett triggere for utsendelser.
  • Dra nytte av sesong, nyheter, tilbud, bursdag mm.
  • Frekvens er viktig – hpyypjghet er viktig, men uten å “mase”. Gode, tilpassede fordeler oppleves imidlertid ikke som masing, og de aller fleste er positive til gode tilbud på ting eller tjenester de trenger og bruker.
  • Husk å måle resultater fra utsendinger og optimalisèr for neste utsending.

Kritiske faktorer for å lykkes

Noe vi ser er viktig for at butikker skal lykkes med sitt kundeprogram, er at daglig leder og ansatte har tro på programmet sitt, og forstår de fordelene det gir dem. Eierskap er nøkkelen. Vi ser altså at i butikker hvor daglig leder eller ansatte ikke har tro på kundeprogrammet, så vil de som regel ikke lykkes. 

For å lykkes med ditt lojalitetsprogram:
  • … er det viktig at daglig leder har eierskap til kundeprogrammet og ser viktigheten av å registrere alle kjøp på sine medlemmer.
  • … må ansatte ikke gi rabatt til kunder dsom ikke er medlem. Si heller: “Vi har salg på X, Y, Z, men om du vil ha rabatten så må du bli medlem”.
  • … må alle ansatte tro på konseptet og forstå hvilke kuponger som gjelder, og når de gjelder. Informasjonsflyt er viktig, slik at det ikke blir en overraskelse når en kunde kommer og de får opp en spesiell kupong i kassa uten å være skikkelig informert.
  • … opprettes alle tilbud i kundeprogrammet, for da vil disse komme opp på kunden når de oppgir mobilnummeret sitt i kassen.

 

Få flere tips og råd om hvordan du kan lykkes med lojalitetsprogrammet her.

Diller proprietary illustration_copyright

4 trinn for best mulig oppstart

For å få mest mulig ut av kundeklubben så raskt som mulig, er det viktig å komme i gang på riktig måte. Vi i Diller tilbyr 3 med gratis onboarding, hvilket vil si at vi er tilgjengelige til å hjelpe deg med å få kundeklubben opp og stå på best mulig måte. Kort fortalt følger vi deg på reisen de første månedene, helt til du og dine ansatte blir kjent med alle mulighetene som er til rådighet. På den måten blir kundeklubben lønnsom fra første dag.

Illustrasjonen viser hva som er de beste stegene på reisen mot en vellykket kundeklubb som blomstrer. Vi følger deg på veien!

  • STEG 1

    Opprett
 kundeklubben.
    Diller gir 3 mnd gratis onboarding!
  • STEG 2
    Sørg for å verve nye medlemmer ved hvert salg i butikk eller nettbutikk.
  • STEG 3
    Lag gode kampanjer og aktiviteter for medlemmene (…og ikke bare rabatter).
  • STEG 4
    Analysér kjøpsmønstre og bli kjent med kundene, slik at de får gode grunner til å komme tilbake til butikken eller nettbutikken.
  • … GÅ TIL STEG 2 IGJEN og sørg for å verve flere medlemmer!

 

Les mer om onboarding- og opplæringsprogrammet vårt HER

Hvordan verve medlemmer

Du kan gi mange ulike fordeler i en kundeklubb. De bør tilpasses type butikk, hva slags varer du selger, kundenes interesser og preferanser (denne type segmenter setter vi opp sammen med deg når du lager kundeklubben). Alt fra klippekort og bursdagshilsener, til eksklusive medlemsarrangementer og rabatt på paraplyer når det regner og på solkrem når solen skinner. Her setter fantasien grensene, og det er fort gjort å tro at kundene kun er intersserte i lavere pris. 

Det aller viktigste er imidlertid at den som står i kassen ALLTID spør kunden om de ønsker å bli medlem av kundeklubben og forteller om fordelene. Det samme gjelder hvis du har nettbutikk, så klart. Ved hvert kjøp må kunden få mulighet til å bli medlem. Det er heller aldri dumt med et godt tilbud ved medlemsverving!

EKSEMPEL #1: En sportsbutikk klarte å selge et rekordstort antall sykler i november – til full pris. Hvordan? De tilbød sykkelhotell sammen med kjøpet, slik at sykkelen stod klar for kunden da våren kom. Smart!

EKSEMPEL #2: Driver du restaurant, kan kundedialog gjøres svært enkelt: På fredag sender du en SMS om “Snart helg! På fredag og lørdag får du pizza med 20% rabatt”. Det gir et godt tilbud til kundene, de fristes av maten din – og ikke minst: De husker at du finnes og velger deg fremfor andre.

  • Gi rabatter, verdikuponger og klippekort
  • Gi poeng for kjøp og dermed fordeler
  • Gi anbefalinger (basert på interessene deres)
  • Gi anbefalinger (basert på interessene deres)
  • Tenk ut spesielle tilbud og pakker som bare medlemmene får
  • Tilby før-premierer
  • La medlemmene komme kvelden før salget starter
  • Send bursdagshilsener med fordeler
  • Invitér til fester, foredrag, omvisninger og prøvekvelder
  • Husk alle årets begivenheter og få med deg julekalender, Black Friday, Valentine’s Day, årstider med tilhørende værbaserte tilbud, Halloween, skolestart osv osv.

Diller® gir deg et gratis årshjul du kan bruke! Les mer om det HER.

En kundeklubb gjør det lettere å skape en lojal kundebase. Rabatter og kampanjer trekker nye kunder, men det er ikke nok til å få dem til å bli. Nøkkelen er derfor en kundeklubb som gir kundene fordeler av å fortsette å handle hos deg.

En god kundeklubb kan bli en merkevare i seg selv. Får kundene først et godt forhold til et merke, holder de seg til det lenge. Og har kundene fått en favoritt, tar de gjerne en omvei for å få tak i den, heller enn å kjøpe det som er lettest tilgjengelig. Derfor bør du investere i en kundeklubb som gir kundene merverdi, og som oppleves som en merkevare.

Og ryktet går – lojale og fornøyde kunder forteller gjerne andre om den gode opplevelsen. Akkurat som misfornøyde kunder forteller om de dårlige. Løsningen du velger, bør derfor være enkel å bruke og lett å like. Dette er noe vi i Diller kan hjelpe deg med. Vi har utviklet en brukervennlig kundeklubb-plattform som gjør det lettere å holde på kundene.