Archives

Kai Gulbrandsen Princess_Diller

«Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten skyldes økt lojalitet fra medlemmer.»

Hvorfor startet dere opp med et lojalitetsprogram?

Vi har egentlig hatt en form for kundeklubb i mange år – også før Diller – fordi vi var nysgjerrige på om det fantes noe der som kunne bidra til økt kundelojalitet. De første årene var det litt venstrehåndsarbeid fra vår side, men etter hvert ble vi mer nysgjerrige på muligheten for økt handlefrekvens og lojalitet. Vi ønsket å tak i dette litt mer skikkelig.

Vi kom fort i dialog med Diller, mye fordi plattformen virket som en veldig enkel, god og kostnadseffektiv software. Vi kom i gang for alvor høsten 2023.

Hva ser du som de viktigste fordelene med kundeklubb?

Det er kjøpsfrekvens og muligheten til å kommunisere spissere med det vi kaller «våre venner». Det blir jo i fremtiden svært viktig å ha kommunikasjon med de som foretrekker å handle hos deg, spesielt med tanke på GDPR-lovgivningen.

Alle mulige tredjepartskanaler blir mindre og mindre effektive, og vi ser at det er nødvendig fremover å eie dialogen med kunder.

Hva har dere sett av resultater på omsetningen så langt?

Vi har hatt god vekst i år, og det skyldes en kombinasjon av markedsføring, flott innsats i fysiske butikker, samt et godt varesortiment. Når vi ser nærmere på tallene, ser vi imidlertid også at medlemmene – vennene våre – har høyere snitthandel og høyere handlefrekvens.

En stor andel av de som handler, er medlemmer i kundeklubben. Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten skyldes økt lojalitet fra medlemmer. Jeg er sikker på at det er en viktig faktor.

Vi har gjort ulike tester, bl.a. på SMS-markedsføring innenfor begrensede geografiske områder, slik at vi kan tracke data. Vi ser svært god sammenheng mellom utsending av SMS og responsen i form av kjøp. De som er medlemmer av kundeklubben responderer godt på et budskap på SMS.

Det er vanskeligere å pinpointe resultater fra tradisjonell markedsføring, men for lokale SMS-kampanjer ser vi direkte resultater av lojalitetsprogrammet. Den eneste fornuftige konsekvensen av dette, er at vi må ha enda flere medlemmer!

Kan du fortelle litt om integrasjonen med Diller og Lipscore?

Vi gikk live med Lipscore i 2022, og fra da av kunne vi få omtaler fra kunder som handlet i nettbutikken, og det var verdifullt for oss. Vi fikk reviews på produkt og noe på service. Jeg synes at Lipscore funker veldig bra – det bare tikker og går i bakgrunnen. Omtaler fra nettbutikk fungerte fint, men siden 90% av handelen vår kommer fra fysiske butikker, hadde vi et ønske om å kunne hente reviews fra alle utsalgsstedene våre.

Da vi satt opp Diller, ble Lipscore og Diller integrert, og dette skapte en stor, positiv endring. Fra da av fikk vi tilbakemeldinger om produktscore og handleopplevelsen i butikk, og antallet omtaler gikk betydelig opp. Med Diller fikk vi alle de fysiske butikkene med, og det er utrolig verdifullt for oss.

Omtaler fra butikkene brukes aktivt internt. Vi legger ut de løpende resultatene på intranettet vårt, slik at de ansatte kan se sin egen butikks resultater og sammenligne seg med andre.

Hvordan fungerer integrasjonen?

Integrasjonen fungerer helt sømløst for oss. Handlelappen fra Diller går til Lipscore, som sender ut en review-forespørsmål til kunden. Det stilles egentlig bare ett spørsmål, og det tar 5 sekunder å svare. Det er veldig viktig at det oppleves som enkelt og raskt for kundene. Vi prøver å gjøre alt så «smooth» som mulig for kundene våre.

Hvordan verver dere nye medlemmer?

Rekruttering av nye medlemmer skjer i hovedsak i butikkene. Det er også mulig å bli medlem i nettbutikken, men passivt salg fungerer som kjent dårligere enn når man prater med folk – og det skjer i butikk.

Det er de ansatte som verver medlemmer, og for dem er det viktig å ha et enkelt, profesjonelt systemet i ryggen. Terskelen for å spørre er så mye lavere når du har et godt system i ryggen. Motivasjonen hos ansatte kan jo ikke tvinges frem – de må ha lyst til å gjøre det. Den fungerer veldig fint i dag.

Hvor viktig er det at Diller er integrert i kassen og nettbutikk?

Dette er veldig viktig med tanke på å få ned barrieren for å bli medlem. Det er en forutsetning er at alt er godt integrert!

Nå kjører vi snart i gang med identifisering via bankkort, og da blir det enda enklere for alle. Ingenting å huske på, ingenting som kan bli glemt – alt går av seg selv. Det blir sømløst og lett for kundene våre, og alt virker proft og enkelt. Det ser vi frem til.

Hva synes du om samarbeidet med Diller og Lipscore?

Vi er veldig godt fornøyde med samarbeidet med begge partner. Det som er viktig for meg, er at noen tar telefonen når jeg ringer eller at de svarer på henvendelser. Begge gjør det med én gang, og det har ikke oppstått noen «kriser».

Det som kjennetegner begge organisasjonene, er at de har levert det man har lovet i prosjektene. Kart og terreng stemmer, og dette er svært viktig i samarbeidet med gode leverandører.

Hva ser dere for dere fremover?

Vi ser for oss at vi verver mange flere nye medlemmer!

Neste steg for oss, er å utvikle kundeklubben videre med Diller Copilot – bruk av kunstig intelligens – slik at vi kan segmentere kunder på hvilke budskap som interesserer dem mest, basert på kjøpshistorikk og data-analyse. Da blir det en enda mer positiv handleopplevelse for kundene våre, og de vil motta fordeler og tilbud som de opplever som gode og relevante.

Slik skreddersydd markedsføring kan jo ikke gi dårligere frekvens – det er ikke mulig. Alle vil få budskap som er mer relevante, og ikke budskap som blir «masete». Man melder seg ikke i en kundeklubb ute å ha en eller annen form for positiv relasjon til butikken eller merkevaren, og dette ønsker vi å styrke ytterligere i fremtiden. Det skal være bra å være medlem hos oss.

Silje Wammer Kreativiteten

«Vi ser at vi konkurrerer bedre i markedet ved å tilby gode medlemsfordeler»

Hvorfor startet dere med kundeprogram?

Vi startet med kundeklubb for å henge litt bedre med på markedet. Vi hadde bonuskort på papir før det, men når du driver et fordelsprogram manuelt, er det mange begrensninger. Et digitalt system gjør jo blant annet at folk slipper å huske på å ha med seg kortet sitt. Jo mindre kundene behøver å huske, jo enklere blir det å bruke. Vi ser at vi konkurrerer bedre i markedet ved å tilby gode medlemsfordeler.

Hvordan har dere lagt opp lojalitetsprogrammet deres?

Vi har et poengsystem der man får tilbake 50 kroner for hver 1000 kr man bruker, og det fungerer veldig bra. Da ser vi jo at folk er flinkere til å komme tilbake til oss, enten til butikken eller nettbutikken.

Vi gir også alle medlemmer en bursdagskupong, det setter kundene stor pris på. I tillegg har vi en velkomstgave, hvor nye medlemmer får 10% rabatt på et helt kjøp.

Vi har ikke hatt så mange andre type kampanjer hittil, men vi ønsker å se nærmere på det fremover. Med Diller kan vi snakke direkte med kundene på epost og SMS, men vi ønsker ikke å mase på dem for mye heller.

Hvordan verver dere nye medlemmer?

Vi spør alltid i kassen når de handler, og vi også har plakat ved kassen. 99% sier ja!

Det var veldig enkelt å lære opp ansatte i å bruke systemet, for Diller er jo fullt integrert med kassesystemet vårt, Shoplabs.

Hvordan fikk dere høre om Diller?

Det var via kasseleverandøren vår Shoplabs – Ole Marius og Ulrik. Vi hadde hørt om Diller fra før og hadde tenkt på å stare opp, men det var Shoplabs som gjorde at vi tok beslutningen.

Samarbeidet med Diller fungerer veldig bra. Vi får all den hjelpen vi trenger. Systemet fungerer svært godt på den måten at jeg enkelt får opp på skjermen en oversikt over kjøp, historikk og slikt, for eksempel hvem som er toppkunder.

Hvor viktig er det at Diller er integrert i kassen?

Det er veldig viktig. En kunde har ikke så mye tålmodighet når de står i kassen. Hvis vi skulle ha brukt et annet verktøy enn kassen for  ville tatt mye lengre tid. Det fungerer helt sømløst. Vi bare ber kunden om mobilnummer, og så registrerer vi kjøpet, slik at det bygger bonus, eller så legger vi dem inn som nye medlemmer.

Hva ser dere for dere fremover?

Vi skal ha større fokus på kampanjer, slik at vi for eksempel kan belønne toppkunder. Målet er at når vi spør kunder i butikken om de er medlem, så sier alle JA.