Nøkkelen til et vellykket lojalitetsprogram er å tilby fordeler som er skreddersydd for merkevaren din og dine kunders preferanser. Diller® gir flere alternativer for belønningsstrategier, inkludert onboarding-programmer, forskjellige belønningsprogrammer, bonuspoengkampanjer, verv-en-venn belønninger, spesielle bursdagstilbud, gratis frakt og mye mer.

Hva er den beste belønningsstrategien for bedriften din?

Når du starter et lojalitetsprogram er det viktig å tenke på hva slags fordeler du bør ha. Den bør tilpasses merkevaren din og dine kunders behov og preferanser.

Her er noen alternativer for belønningsstrategier ved bruk av Diller®.

Onboarding-program

En velkomstkupong er en del av det vi kaller onboarding-programmet. Tilby førstegangskjøpere rabatt på deres første kjøp som takk for at de registrerer seg i lojalitetsprogrammet. På denne måten vil du øke konverteringsraten, både i butikk og på nett, betraktelig.

Ulike belønningsprogrammer

Sett opp et løpende fordelssystem, som for eksempel et poengsystem, for å belønne kundene dine for å komme tilbake til butikken din igjen og igjen … og igjen. I Diller har du mange forskjellige alternativer for belønningssystemer ved å samle poeng.

  • Standard bonusstige: Standard bonusstige er inspirert av fly- og hotellindustrien; her får du ulike rabattnivåer/fordeler etter hvert som du klatrer på skalaen. For eksempel: Bronse – 5% rabatt, Sølv – 10% rabatt, Gull – 15% rabatt. Kvalifiseringsperiode og poenglevetid kan være asynkrone, men de fleste velger at disse skal være like på 1, 2 eller 3 års varighet. Et medlem må da innenfor hver kvalifiseringsperiode opparbeide seg nødvendige poeng for å oppnå samme status. Du må ta stiling til om medlemmet skal få rabatten på hvert kjøp, 1 gang, eller at de får X antall kupong innenfor hvert nivå.
  • Bonusstige med ulike medlemsfordeler: Denne varianten er ganske like bronse-, sølv- og gullnivåene, men med ulike navn. Denne modellen er oftest brukt av nettbutikker slik at man kan gi en god kundereise-opplevelse.
  • Kuponger som koster poeng: Dette betyr at for hver X kr brukt, får du en kupong eller prosentrabatt på ditt neste kjøp. For eksempel; motta 100kr rabatt for hver 2000kr du bruker.
  • Kuponger uten bruk av poeng: Når man for eksempel holder salg, kan man opprette en egen kampanje som sendes på SMS til alle eller en segmentert gruppe medlemmer. Da vil man få verdifull statistikk på hvem som benytter seg av kupongen(e).
  • Klippekort: De fleste er vant til klippekort. For eksempel i dyrebutikker ved kjøp av dyrefor, hos bakeren ved kjøp av brød/kaffe, fylling av gassflasker, eller ved sykkelservice. Du kan få opp klippekort rett i kassen, og medlemmet kan følge med på sin status via sin medlemsside. For eksempel; «få hver 8. dyrefor gratis».

Interessert i å vite mer om fordeler og ulemper med disse bonuspoengsystemene? Les mer her.

Bonuspoengkampanjer

Hvis bonussystemet er på, kan du tilby dine kunder dobbel eller trippel bonus i en periode for å gi dem et incentiv til å handle i denne perioden.

Verv en venn – belønninger

Gi kundene dine belønninger for å verve nye kunder til deg. Disse kan ha ulike former som rabatter, poeng opptjening, gratis gaver osv. Dette kan bidra til å øke kundeanskaffelsen, samt øke kundelojaliteten ved å belønne dine kunder for verving. Til slutt kan det også bidra til å generere positiv word-of-mouth, som igjen vil bidra til å tiltrekke seg nye kunder.

Bursdagstilbud

Gi kundene dine et spesialtilbud på bursdagen deres. Dette vil ikke bare øke kundelojaliteten, men også øke salget ettersom det oppmuntrer dem til å komme innom butikken din for å bruke tilbudet. Bursdagstilbud kan komme i ulike former, som en prosentandel på et kjøp, en gratis gave, gratis frakt, etc.

Gratis frakt eller prøver

Tilby kundene dine gratis frakt, eller en gratis prøve sammen med bestillingen deres, hvis de er en del av lojalitetsprogrammet ditt.

Lojalitetsprogram aktiviteter

Et lojalitetsprogram trenger ikke dreie seg om bare å gi rabatter. Lag aktiviteter for dine kunder som:

  • Gi dine beste medlemmer tilgang til nye produkter/tjenester først. Det kan være et nytt produkt du ikke har lansert ennå, eller en ny tjeneste som ennå ikke er tilgjengelig for publikum. Det kan også være så enkelt som å gi dem beskjed om nye produkter først, enten via SMS eller e-post.
  • Bruk dataene som er tilgjengelige i Diller for å personalisere dialogen. Send SMS og e-post med inspirasjon, tips og triks som er skreddersydd for hver enkelt kunde. Nøkkelen er å være relevant i dialogen med medlemmene dine!
  • Inviter dine beste medlemmer til eventer. Dette vil ikke bare øke følelsen av tilhørighet blant dine nåværende medlemmer, men det kan også få folk til å snakke mer om virksomheten din. Ikke nøl med å vise arrangementet på sosiale medier! Et eksempel er en sesongstart hvor du viser frem sesongens nyheter, samt serverer drinker og snacks.
  • Lag eksklusive grupper som medlemmene dine kan bli med i, hvor de kan dele tilbakemeldinger på produkter, ideer, chatte med andre som har lignende interesser, og mye mer! For eksempel en malingsbutikk der alle deler prosjekter som er gjort ved hjelp av produktene dine.

Totalt sett er belønningsmulighetene med Diller uendelige! Vi tilbyr alle en gratis onboarding-prosess på 3 måneder, hvor våre lojalitetsprogram eksperter vil hjelpe deg med å lage og lansere et lojalitetsprogram som passer perfekt til din merkevare og dine kunder.

Har du noen spørsmål? Vi vil gjerne høre fra deg.

Kontakt oss
"Alle mulige tredjepartskanaler blir mindre og mindre effektive, og vi ser at det er nødvendig fremover å eie dialogen med kunder. Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten vår skyldes økt lojalitet fra medlemmer."

Kai Gulbrandsen

Adm.dir. i Princess-kjeden

"Kundeklubb-knappen ligger på forsiden i kassen, så alt går automatisk. Medlemmer våre benytter klippekortene og kupongene, fordi det er så enkelt å bruke. Vi ser at vi har høy omsetning på medlemmer."

Evy Ingebrigtsen

Operations and HR Manager, Baker Brun

"Data er det nye gullet. Det er vesentlig at kjøpsinformasjon og kundedata er fundamentet for alle gode kundedialoger. Å ha kontroll på dette, er etter min mening helt avgjørende."

Pål Wibe

Norway's "Mr Retail" Pål Wibe

"A terrific app that really helps our business to grow together with our customers. Adds value for both us and the customer, a complete customer journey from the physical to the online store."

BMP Paleet

"Thank you very much for the fantastic follow-up when we launched our loyalty program from Diller. You guys made the whole process painless. Looking forward to seeing what we can achieve together. We really recommend Diller AS to anyone that need a loyalty program on the Shopify platform."

Bolina

"Annonsering må planlegges 2 uker i forkant, men da kan jo kampanjen være helt irrelevant. Med Diller kan vi derimot snu oss rundt på et blunk! Vi kan legge ut en kampanje over natten, for Diller hjelper oss med å få det ut med én gang. Dette er helt uvurderlig for oss."

Tone Tengesdal Stavnheim

Tengesdal Sport

"Great app, easy to customize and simple to use. Customer service is outstanding and helpful. The few times we have had any issues, customer support was very responsive and resolved the issues in minutes! Highly Recommend!"

MARK+BRANDY

"Jeg hadde aldri kjøpt et kassesystem uten mulighet for lojalitetsprogram. For meg var det helt vesentlig at det fulgte et godt lojalitetsprogram med i POS."

Maria Quarnström

Eier, Rilo Zoo

"We recently startet using Diller and are very pleased with the app. It is easy and understandable to use, and it has already generated more customers and sales. What is important to mention is that the customer service is outstanding, and we are getting all the help and support we need! Our contact has been patient and so happy to help and guide in out teams-meetings for the set up :)"

Shine

"Great app and customer service! The loyalty features combined with the SMS engine and mail integration towards MailChimp is a winner for me. Thanks to Erik for helping me set everything up!"

Henriks Herre

"Vi er veldig opptatt av kundereisen og har vært på jakt etter et verktøy som kan hjelpe oss med å gi best mulig service til våre kunder. Diller muliggjør dette og er et veldig bra verktøy som er meget godt integrert med Shopify. Vi er helt sikker på at Diller vil bidra til økt kundetilfredsstillelse og kan trygt anbefale Diller. I tillegg til et bra konsept, lever kundeservice opp til sitt eget konsept og gir en strålende veiledning og service."

frimina.com

"Very easy to set up the app. It’s perfect for creating a good-looking loyalty program widget, that is customized to my brand and webshop.   Super friendly and helpful support team! They answer very fast and do everything to help you out.  Great experience so far."

Corado Coffee Roasters

"Med en kundeklubb blir vi mye bedre kjent med kundene og kan lage godt materiell og relevant innhold for dem. Dette er veldig viktig. Vi slipper alle mid season-salg og kan heller belønne dem som velger oss over tid."

Tobias Tjørstad

General Manager, Linestore

"Det var både raskt og enkelt å sette opp lojalitetsprogrammet, og Dillers kundeservice-team er fantastisk. Vi ser frem til å få glede av programmet i tiden fremover, slik at vi kan få enda mer lojale og fornøyde kunder!"

Julia Dyblie

Daglig leder, Milla Web

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien