Bransjespesial: Restauranter // økt lønnsomhet

Hvordan redusere kostnadene og samtidig få mer effektiv markedsføring?

Restauranter bruker ofte sosiale medier og lokal annonsering for å tiltrekke eksisterende og nye kunder. Noen sender ut nyhetsbrev, mens veldig få har gode kunde- og lojalitetsprogrammer som bidrar til at kundene tilbake oftere og kjøper for mer.

Mange restauranteiere har en filosofi om at leveransen deres, altså mat og service, skal gi faste, lojale kunder av seg selv. Vi er naturligvis helt enige i at det viktigste er at maten er god, men det er mer som kan gjøres for at gode kunder skal finne veien tilbake litt oftere. En kundeklubb kan gi den lille påminningen og det insentivet som trengs for at gjestene skal huske på akkurat din restaurant.

Hvis restauranten får én kunde til å spise én gang mer, betyr det mye for omsetningen. Her er et enkelt eksempel: En kunde som vanligvis gjester restauranten to ganger i året, kommer én ekstra gang per år. Han spiser for 400 kroner hver gang. Den nye besøksfrekvensen vedvarer i to år. Dette vil bety en prosentvis økning i omsetning på hele 350 % – og da er ikke mersalg per besøk tatt med i regnestykket. Du kan raskt gjøre egne beregninger som passer til din type restaurant – sjekk vår lojalitetskalkulator.

Lavere kostnader på markedsføring

Med en egen markedskanal hvor du har et GDPR-samtykke fra medlemmene, kan restauranten friste kunden til å komme litt oftere med venner, jobb eller familie litt oftere og kanskje kjøpe for litt mer når de besøker restauranten. Det koster svært lite å sende ut nyhetsbrev eller SMS til lojale kunder sammenlignet med å annonsere «til alle og enhver» i massemediene. Du kan heller bruke markedsbudsjettet til å ta vare på lojale kunder, som også vil være gode ambassadører for nye kunder til å besøke restauranten.

Hvis du lager et årshjul for kampanjer og aktiviteter, kan dere arbeide strukturert med utsending av eposter og SMS for å få inn kunder til julebord, fårikål, sommermeny, eksklusiv medlemsaften med vinsmaking, bursdagsfeiring, kokkekurs, fredagspizza, søndagsbrunch, firma-sommerfest, Valetine’s og så videre.

Bedre kontantstrøm med direktebetaling og bonuspoeng

En restaurant med mange bedriftskunder som ønsker å betale med faktura, gir en dårligere kontantstrøm salg til privatkunder. Pengene kommer sent inn, og det er dyrt å sende ut faktura. Da kan det være bedre å insentivere bedriftskundene til å betale med firmakort eller legge ut privat, slik at restauranten får bedre likviditet. Et insentiv kan være å gi bonuspoeng til den som betaler med kredittkort fremfor å ta det på regning. Bonuspoeng skal kunne brukes av betaleren ved en senere anledning, og dette er en del av lojalitetsprogrammet til restauranten. Dette ligner mye på Eurobonus og andre tilsvarende bonusprogrammer. Her kan du for øvrig lese mer om bonusprogrammer.

Økt snitthandel

Eiere og drivere er opptatte av å få gjestene til å handle for litt mer når er i restauranten, dvs. øke snitthandelen. Bare én kaffe ekstra gir økt salg og bedre margin på kundens kjøp. Hvordan kan restaurantene friste kunden der og da? Eller kanskje allerede før de kommer?

Etter at en kunde har booket bord, kan man for eksempel sende en SMS med informasjon om menyvalg, nye retter, «tasting menus» osv. Eller du kan sende jevnlige nyhetsbrev med informasjon om menyendringer, nye retter, en kokebok som chef’en har laget o.l. Ikke bare minner det kunden om restauranten, men det kan friste til nytt besøk hvor man prøver nye retter. Når gjesten er på restauranten, kan man gi et tilbud – kun til medlemmer – om gratis kaffe når de bestiller dessert. Èn dessert mer ved å gi bort en kaffe til 1000 lojale kunder – hva slags omsetningsvekst kan det gi? Eksempel: Desserten selges for 120 kr. Kaffen koster 10 kr å «gi bort». 120-10 x 1000 = 110 000 kr i økt salg.

Det må lønne seg å bli medlem

Rekruttering av nye medlemmer (det er da du får deres GDPR-samtykke til direktedialog) må gi en tydelig fordel, en «god deal» eller rabatt til kundene. En smart idé for verving av medlemmer kan være å gi et gavekort på 100 kr som kan brukes på mat eller drikke når de har blitt medlem. Du kan også gi dem en ekstra matrett ved neste besøk. Dette løses i Diller med å gi en kupong (gavekort) som innehar en verdi som kan benyttes ved neste besøk. Dette trekker også kunden tilbake til restauranten. Her kan du for øvrig lese mer om verving av medlemmer i restaurantbransjen.

Et vanlig og hyggelig insentiv, er å gi en oppmerksomhet på fødselsdagen. Alle liker en oppmerksomhet og å «få noe». Du som restaurant har mulighet til å gjøre noe hyggelig for kundene, hvilket skapet lojalitet, og du får alder på gjesten, hvilket selvsagt kan være veldig relevant for fremtidig dialog. Kanskje gjesten også ønsker å holde bursdagsfeiringen på restauranten din? Her kan du også ha mulighet til stort mersalg ved å «gi bort» litt rabatt i form av eksklusivt medlemstilbud på en bursdagsfeiring.

Du kan invitere tidligere kunder til å bli med i kundeklubben, men det må gjøres riktig iht GDPR-lovgivningen. Dette kan vi hjelpe deg med!

"Alle mulige tredjepartskanaler blir mindre og mindre effektive, og vi ser at det er nødvendig fremover å eie dialogen med kunder. Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten vår skyldes økt lojalitet fra medlemmer."

Kai Gulbrandsen

Adm.dir. i Princess-kjeden

"Kundeklubb-knappen ligger på forsiden i kassen, så alt går automatisk. Medlemmer våre benytter klippekortene og kupongene, fordi det er så enkelt å bruke. Vi ser at vi har høy omsetning på medlemmer."

Evy Ingebrigtsen

Operations and HR Manager, Baker Brun

"Data er det nye gullet. Det er vesentlig at kjøpsinformasjon og kundedata er fundamentet for alle gode kundedialoger. Å ha kontroll på dette, er etter min mening helt avgjørende."

Pål Wibe

Norway's "Mr Retail" Pål Wibe

"A terrific app that really helps our business to grow together with our customers. Adds value for both us and the customer, a complete customer journey from the physical to the online store."

BMP Paleet

"Thank you very much for the fantastic follow-up when we launched our loyalty program from Diller. You guys made the whole process painless. Looking forward to seeing what we can achieve together. We really recommend Diller AS to anyone that need a loyalty program on the Shopify platform."

Bolina

"Annonsering må planlegges 2 uker i forkant, men da kan jo kampanjen være helt irrelevant. Med Diller kan vi derimot snu oss rundt på et blunk! Vi kan legge ut en kampanje over natten, for Diller hjelper oss med å få det ut med én gang. Dette er helt uvurderlig for oss."

Tone Tengesdal Stavnheim

Tengesdal Sport

"Great app, easy to customize and simple to use. Customer service is outstanding and helpful. The few times we have had any issues, customer support was very responsive and resolved the issues in minutes! Highly Recommend!"

MARK+BRANDY

"Jeg hadde aldri kjøpt et kassesystem uten mulighet for lojalitetsprogram. For meg var det helt vesentlig at det fulgte et godt lojalitetsprogram med i POS."

Maria Quarnström

Eier, Rilo Zoo

"We recently startet using Diller and are very pleased with the app. It is easy and understandable to use, and it has already generated more customers and sales. What is important to mention is that the customer service is outstanding, and we are getting all the help and support we need! Our contact has been patient and so happy to help and guide in out teams-meetings for the set up :)"

Shine

"Great app and customer service! The loyalty features combined with the SMS engine and mail integration towards MailChimp is a winner for me. Thanks to Erik for helping me set everything up!"

Henriks Herre

"Vi er veldig opptatt av kundereisen og har vært på jakt etter et verktøy som kan hjelpe oss med å gi best mulig service til våre kunder. Diller muliggjør dette og er et veldig bra verktøy som er meget godt integrert med Shopify. Vi er helt sikker på at Diller vil bidra til økt kundetilfredsstillelse og kan trygt anbefale Diller. I tillegg til et bra konsept, lever kundeservice opp til sitt eget konsept og gir en strålende veiledning og service."

frimina.com

"Very easy to set up the app. It’s perfect for creating a good-looking loyalty program widget, that is customized to my brand and webshop.   Super friendly and helpful support team! They answer very fast and do everything to help you out.  Great experience so far."

Corado Coffee Roasters

"Med en kundeklubb blir vi mye bedre kjent med kundene og kan lage godt materiell og relevant innhold for dem. Dette er veldig viktig. Vi slipper alle mid season-salg og kan heller belønne dem som velger oss over tid."

Tobias Tjørstad

General Manager, Linestore

"Det var både raskt og enkelt å sette opp lojalitetsprogrammet, og Dillers kundeservice-team er fantastisk. Vi ser frem til å få glede av programmet i tiden fremover, slik at vi kan få enda mer lojale og fornøyde kunder!"

Julia Dyblie

Daglig leder, Milla Web

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien