Restauranter bruker ofte sosiale medier og lokal annonsering for å tiltrekke eksisterende og nye kunder. Noen sender ut nyhetsbrev, mens veldig få har gode kunde- og lojalitetsprogrammer som bidrar til at kundene tilbake oftere og kjøper for mer.
Mange restauranteiere har en filosofi om at leveransen deres, altså mat og service, skal gi faste, lojale kunder av seg selv. Vi er naturligvis helt enige i at det viktigste er at maten er god, men det er mer som kan gjøres for at gode kunder skal finne veien tilbake litt oftere. En kundeklubb kan gi den lille påminningen og det insentivet som trengs for at gjestene skal huske på akkurat din restaurant.
Hvis restauranten får én kunde til å spise én gang mer, betyr det mye for omsetningen. Her er et enkelt eksempel: En kunde som vanligvis gjester restauranten to ganger i året, kommer én ekstra gang per år. Han spiser for 400 kroner hver gang. Den nye besøksfrekvensen vedvarer i to år. Dette vil bety en prosentvis økning i omsetning på hele 350 % – og da er ikke mersalg per besøk tatt med i regnestykket. Du kan raskt gjøre egne beregninger som passer til din type restaurant – sjekk vår lojalitetskalkulator.
Med en egen markedskanal hvor du har et GDPR-samtykke fra medlemmene, kan restauranten friste kunden til å komme litt oftere med venner, jobb eller familie litt oftere og kanskje kjøpe for litt mer når de besøker restauranten. Det koster svært lite å sende ut nyhetsbrev eller SMS til lojale kunder sammenlignet med å annonsere «til alle og enhver» i massemediene. Du kan heller bruke markedsbudsjettet til å ta vare på lojale kunder, som også vil være gode ambassadører for nye kunder til å besøke restauranten.
Hvis du lager et årshjul for kampanjer og aktiviteter, kan dere arbeide strukturert med utsending av eposter og SMS for å få inn kunder til julebord, fårikål, sommermeny, eksklusiv medlemsaften med vinsmaking, bursdagsfeiring, kokkekurs, fredagspizza, søndagsbrunch, firma-sommerfest, Valetine’s og så videre.
En restaurant med mange bedriftskunder som ønsker å betale med faktura, gir en dårligere kontantstrøm salg til privatkunder. Pengene kommer sent inn, og det er dyrt å sende ut faktura. Da kan det være bedre å insentivere bedriftskundene til å betale med firmakort eller legge ut privat, slik at restauranten får bedre likviditet. Et insentiv kan være å gi bonuspoeng til den som betaler med kredittkort fremfor å ta det på regning. Bonuspoeng skal kunne brukes av betaleren ved en senere anledning, og dette er en del av lojalitetsprogrammet til restauranten. Dette ligner mye på Eurobonus og andre tilsvarende bonusprogrammer. Her kan du for øvrig lese mer om bonusprogrammer.
Eiere og drivere er opptatte av å få gjestene til å handle for litt mer når er i restauranten, dvs. øke snitthandelen. Bare én kaffe ekstra gir økt salg og bedre margin på kundens kjøp. Hvordan kan restaurantene friste kunden der og da? Eller kanskje allerede før de kommer?
Etter at en kunde har booket bord, kan man for eksempel sende en SMS med informasjon om menyvalg, nye retter, «tasting menus» osv. Eller du kan sende jevnlige nyhetsbrev med informasjon om menyendringer, nye retter, en kokebok som chef’en har laget o.l. Ikke bare minner det kunden om restauranten, men det kan friste til nytt besøk hvor man prøver nye retter. Når gjesten er på restauranten, kan man gi et tilbud – kun til medlemmer – om gratis kaffe når de bestiller dessert. Èn dessert mer ved å gi bort en kaffe til 1000 lojale kunder – hva slags omsetningsvekst kan det gi? Eksempel: Desserten selges for 120 kr. Kaffen koster 10 kr å «gi bort». 120-10 x 1000 = 110 000 kr i økt salg.
Rekruttering av nye medlemmer (det er da du får deres GDPR-samtykke til direktedialog) må gi en tydelig fordel, en «god deal» eller rabatt til kundene. En smart idé for verving av medlemmer kan være å gi et gavekort på 100 kr som kan brukes på mat eller drikke når de har blitt medlem. Du kan også gi dem en ekstra matrett ved neste besøk. Dette løses i Diller med å gi en kupong (gavekort) som innehar en verdi som kan benyttes ved neste besøk. Dette trekker også kunden tilbake til restauranten. Her kan du for øvrig lese mer om verving av medlemmer i restaurantbransjen.
Et vanlig og hyggelig insentiv, er å gi en oppmerksomhet på fødselsdagen. Alle liker en oppmerksomhet og å «få noe». Du som restaurant har mulighet til å gjøre noe hyggelig for kundene, hvilket skapet lojalitet, og du får alder på gjesten, hvilket selvsagt kan være veldig relevant for fremtidig dialog. Kanskje gjesten også ønsker å holde bursdagsfeiringen på restauranten din? Her kan du også ha mulighet til stort mersalg ved å «gi bort» litt rabatt i form av eksklusivt medlemstilbud på en bursdagsfeiring.
Du kan invitere tidligere kunder til å bli med i kundeklubben, men det må gjøres riktig iht GDPR-lovgivningen. Dette kan vi hjelpe deg med!