Bransjespesial: Restauranter // medlemsverving

Hvordan øke salget og lønnsomheten for din restaurant?

Det er viktig å skape et effektivt løp for å verve nye medlemmer, slik at du minner alle besøkende kunder på at det finnes en kundeklubb som gir gode fordeler. Når de er medlemmer, kan du bli bedre kjent med kundene og starte en dialog, slik at de ønsker å komme tilbake til restauranten din med jevne mellomrom. Diller lojalitetsplattform bidrar til at salget og lønnsomheten for din restaurant økes, samtidig med at markedsføringskostnadene reduseres.

  • I digitalbookingen

Vanligvis har kundene anledning til å melde seg på et nyhetsbrev. Det er en god måte å tiltrekke seg kunder på, men det gir kun en epost-adresse uten mulighet til å tilpasse kommunikasjonen til kundenes interesser. Dersom man heller tar booking-data automatisk inn i Diller, med avkrysning i bookingsiden for GDPR-samtykke (slik man gjør i utsjekk på nettbutikker), får restauranten mye bedre informasjon med bl.a. kundens mobilnummer. I tillegg får man også anledning til å vite hva kunden er interessert i av kurs, oppskrifter mm. Videre kan kjøpsdata kobles opp mot kunden, og Diller oppdaterer epostintegrasjonen (feks Mailchimp), slik at du kan bruke både SMS og e-post som kommunikasjons kanal ut mot kundene. Les mer om hvordan du kan lykkes med SMS-utsendinger her.

  • I restauranten

Det er naturlig å spørre om kunden ønsker å bli medlem i kundeklubben i det de ber om regningen. Det er ikke mange som sier nei til en rabatt på måltidet de nettopp har spist – eller kanskje heller kommende måltid – dersom de blir medlemmer! Det mange muligheter for din restaurant til finne gode og kreative måter å få kundene til å føle seg verdifulle på. Det er ikke kun rabatter som er interessante for gjestene. Kanskje de kan inviteres til vinsmaking, matkurs eller ny sesongmeny? Kanskje kjøper de kokebøker eller andre artikler restauranten selger?

Et bonusprogram kan også være en god modell for restauranter; samle poeng og få fordeler. Det er mye lettere å få kunder tilbake til restauranten når det lønner seg for dem – alle liker “en god deal”. Kanskje det frister medlemmer å ta jobbmiddagen på restauranten din og samle poeng til senere bruk. Du kan for øvrig lese mer om fordeler og ulemper med ulike bonusmodeller her. Husk at når kundene har blitt medlemmer, har du mulighet (og lov) til å holde direkte dialog med dem – det er synd å la gjestene forsvinne ut av restauranten uten at du får muligheten til å inviterer dem tilbake. Et ekstra besøk er bare èn SMS unna!

  • Mot tidligere kunder i kundedatabasen

Det er ikke bare nye kunder som skal inviteres til kundeklubben. De som allerede er kunder, bør også få del i fordelene som kundeklubben gir, samt at du øker sjansen for at de kommer tilbake til din restaurant. Du kan invitere tidligere kunder til å bli med i kundeklubben, men det må gjøres riktig iht GDPR-lovgivningen. Dette kan vi hjelpe deg med!

  • Mot bedriftskunder

Bonusstiger og andre mer strukturerte fordelsprogrammer kan være en svært god metode for å tiltrekke seg bedrifter som kunder – de er ofte både lojale og lønnsomme, men det er en stor fordel med et godt lojalitetsprogram for at de skal velge din restaurant igjen og igjen.

Husk at kundeklubber ikke handler om at du som bedriftseier skal gir økt rabatt. Kundeklubber gir svært gode forutsetninger for gjenkjøp og økt handel per besøk. Det handler om å få gode og fornøyde kunder til å komme tilbake til deg – og da må du først og fremst sikre at du har lov til å kommunisere med dem. Dernest må du sørge for å være relevant og interessant. Det sikrer du med god segmentering, for ikke alle liker det samme. Et godt lojalitetsprogram gjør at kunder får lyst til å handle oftere og mer hos akkurat deg.

Sjekk vår lojalitetskalkulator – her kan du kjapt regne ut hva som skal til for å øke salget!

"Alle mulige tredjepartskanaler blir mindre og mindre effektive, og vi ser at det er nødvendig fremover å eie dialogen med kunder. Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten vår skyldes økt lojalitet fra medlemmer."

Kai Gulbrandsen

Adm.dir. i Princess-kjeden

"Kundeklubb-knappen ligger på forsiden i kassen, så alt går automatisk. Medlemmer våre benytter klippekortene og kupongene, fordi det er så enkelt å bruke. Vi ser at vi har høy omsetning på medlemmer."

Evy Ingebrigtsen

Operations and HR Manager, Baker Brun

"Data er det nye gullet. Det er vesentlig at kjøpsinformasjon og kundedata er fundamentet for alle gode kundedialoger. Å ha kontroll på dette, er etter min mening helt avgjørende."

Pål Wibe

Norway's "Mr Retail" Pål Wibe

"A terrific app that really helps our business to grow together with our customers. Adds value for both us and the customer, a complete customer journey from the physical to the online store."

BMP Paleet

"Thank you very much for the fantastic follow-up when we launched our loyalty program from Diller. You guys made the whole process painless. Looking forward to seeing what we can achieve together. We really recommend Diller AS to anyone that need a loyalty program on the Shopify platform."

Bolina

"Annonsering må planlegges 2 uker i forkant, men da kan jo kampanjen være helt irrelevant. Med Diller kan vi derimot snu oss rundt på et blunk! Vi kan legge ut en kampanje over natten, for Diller hjelper oss med å få det ut med én gang. Dette er helt uvurderlig for oss."

Tone Tengesdal Stavnheim

Tengesdal Sport

"Great app, easy to customize and simple to use. Customer service is outstanding and helpful. The few times we have had any issues, customer support was very responsive and resolved the issues in minutes! Highly Recommend!"

MARK+BRANDY

"Jeg hadde aldri kjøpt et kassesystem uten mulighet for lojalitetsprogram. For meg var det helt vesentlig at det fulgte et godt lojalitetsprogram med i POS."

Maria Quarnström

Eier, Rilo Zoo

"We recently startet using Diller and are very pleased with the app. It is easy and understandable to use, and it has already generated more customers and sales. What is important to mention is that the customer service is outstanding, and we are getting all the help and support we need! Our contact has been patient and so happy to help and guide in out teams-meetings for the set up :)"

Shine

"Great app and customer service! The loyalty features combined with the SMS engine and mail integration towards MailChimp is a winner for me. Thanks to Erik for helping me set everything up!"

Henriks Herre

"Vi er veldig opptatt av kundereisen og har vært på jakt etter et verktøy som kan hjelpe oss med å gi best mulig service til våre kunder. Diller muliggjør dette og er et veldig bra verktøy som er meget godt integrert med Shopify. Vi er helt sikker på at Diller vil bidra til økt kundetilfredsstillelse og kan trygt anbefale Diller. I tillegg til et bra konsept, lever kundeservice opp til sitt eget konsept og gir en strålende veiledning og service."

frimina.com

"Very easy to set up the app. It’s perfect for creating a good-looking loyalty program widget, that is customized to my brand and webshop.   Super friendly and helpful support team! They answer very fast and do everything to help you out.  Great experience so far."

Corado Coffee Roasters

"Med en kundeklubb blir vi mye bedre kjent med kundene og kan lage godt materiell og relevant innhold for dem. Dette er veldig viktig. Vi slipper alle mid season-salg og kan heller belønne dem som velger oss over tid."

Tobias Tjørstad

General Manager, Linestore

"Det var både raskt og enkelt å sette opp lojalitetsprogrammet, og Dillers kundeservice-team er fantastisk. Vi ser frem til å få glede av programmet i tiden fremover, slik at vi kan få enda mer lojale og fornøyde kunder!"

Julia Dyblie

Daglig leder, Milla Web

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien