Archives

Baker Brun_Diller 2024

Det var en gang en baker… Historien om hvordan Baker Brun har fått 32 000 lojale medlemmer

Hvorfor startet dere med lojalitetsprogram?

Det var først og fremst for å nå bedre frem til gjestene våre på en enkel måte.

Kundeklubben til Baker Brun heter Bakervenn, og vi har både kaffekort og brødkort for medlemmene våre. I tillegg gir vi bursdagskuponger og velkomstkupong, pluss at vi av og til har ekstra kampanjer mot medlemmene våre. Folk blir glade for å få en gratis, nybakt skillingsbolle på bursdagen sin!

Den viktigste fordelen med å ha en kundeklubb, er jo at vi får veldig lojale gjester. De er veldig tro mot oss, alle de som bruker klippekortene sine.

Hvordan verver dere nye medlemmer?

Vi er flinke til å fortelle om det i kassen. Rett før betaling, spør vi om kunden er Bakervenn. Verving og registrering av medlemsaktivitet er svært enkelt og er en del av kasserutinen på alle våre 22 bakeutsalg.

Kundeklubb-knappen ligger på forsiden i kassen, så alt går automatisk. Medlemmer våre benytter klippekortene og kupongene, fordi det er så enkelt å bruke. Vi ser at vi har høy omsetning på medlemmer.

Hvordan kom dere i gang med Diller?

Vi skiftet kassesystem til PCKasse i 2022, og vi kom i gang med Diller i den forbindelse. Det var veldig enkelt. Vi hadde 5000 eksisterende medlemmer som ble overført fra gammelt system, og nå i januar 2024 har vi passert 32 000. Vi er svært godt fornøyde.

Hvordan forteller dere nye kunder om lojalitetsprogrammet?

Vi har litt om kundeklubben på sosiale medier og en lenke på hjemmesiden, pluss at vi markedsfører medlemskampanjer. Pluss at vi selvsagt verver i kassen når de er innom oss.

Hvor viktig er det at Diller er integrert i kassen?

Det er utrolig viktig, for da går det automatikk i det. Vi hadde tidligere kundeklubb utenom kassen, men vi fikk ikke samme kontakt med gjestene.

Nå legger man bare inn en kupong, den popper opp og blir et hyggelig overraskelsesmoment for kundene. Når vi sier at «Der var det en gratis kaffe til deg i dag», blir gjestene våre så klart glade. Vi også, for det føles så bra. Vi ønsker å gi litt tilbake. Takke dem som besøker oss igjen og igjen.

Hva synes du om samarbeidet med Diller?

De er helt fantastiske! Vår kontakt Erik er alltid på og er kjempeflink – alltid på tilbudssiden.

Hva ser dere for dere fremover?

Vi har snakket om å bruke flere kuponger, for vi ønsker å overraske og glede gjestene våre enda mer. Hvis vi fortsetter i denne farten, tror jeg at vi har 50 000 medlemmer neste år!

 

Kaffebar fikk en konverteringsfrekvens på 523%

Takket være lojalitetsprogrammet på Cuba Life Kaffebar er Corado i stand til å betjene flere kunder på kortere tid og oppmuntre sine beste kunder til å komme tilbake, igjen, og igjen. I tillegg har han et verktøy som gir en utrolig høy konverteringsfrekvens til en brøkdel av hva lignende resultater ville ha kostet med annonsering via sosiale medier, e-post og søkemotor annonsering.

 

Lojalitetsprogrammet til Cuba Life Kaffebar har vokst raskt og er utrolig enkelt å administrere og betjene med hjelp av lojalitetsplattformen Diller.

Om Cuba Life Kaffebar

Cuba Life kaffebar er en spesialisert kaffebar som også tilbyr cubanske sigarer. Den drives av daglig leder José Corado som håndterer produktet hele veien fra bønner til ferdigbrygget kaffekopp. Cafèen ligger midt i hjertet av Kristiansand, og er et rolig og avslappende sted å nippe til en kopp gourmet kaffe samt røyke en sigar om du skulle føle for det.

Det er en av de eldste ekte kaffebarene i byen og gjennom årene har den fått et godt rykte for kvalitets kaffe og en vennlig, innbydende atmosfære.

For å beregne konverteringsfrekvensen på 523%, sammenlignet vi antall kunder med antall påfølgende besøk. Med andre ord, i gjennomsnitt har hver kunde som registrerte seg kommet tilbake i butikken 5 ganger. Takket være lojalitetsprogrammet kom disse kundene tilbake og kjøpte mer, igjen, og igjen!

Problemet

En av de største utfordringene Cuba Life Kaffebar møtte var å forstå atferden til sine kunder med et begrenset markedsføringsbudsjett. De var på utkikk etter en måte å forstå sine kunders vaner og atferd.

Basert på dette prøvde teamet på Cuba Life Kaffebar og finne en metode for å øke antall besøk og mengde omsetning per kunde. Videre søkte de en løsning som ikke bare hjalp dem å selge mer kaffe, men også samtidig skape en bedre og mer personlig opplevelse for alle som kom inn i deres kaffebar.

Selv om daglig leder José Corado ikke aktivt søkte etter en løsning som Diller, ble han umiddelbart fascinert da Diller kontaktet ham.

Diller er et program som gjør det enkelt for enhver bedrift å skape et robust lojalitetsprogram. Dette gjør at små bedrifter (som for eksempel Cuba Life Kaffebar) kan identifisere og beholde sine beste kunder. Investering i et lojalitetsprogram kan resultere i flere positive anmeldelser, økt verving av nye medlemmer samt flere kjøp over tid.

En av de største utfordringene Cuba Life Kaffebar møtte var å forstå oppførselen til sine kunder med et begrenset markedsføringsbudsjett. De var på utkikk etter en måte å forstå sine kunders atferd og vaner.

Løsningen

Når Diller kontaktet meg tenkte jeg at Diller ville være et svært nyttig verktøy for kaffebar industrien, og spesielt hvis du vet hvordan du skal lese og forstå data, sier Corado.

Diller fungerer ved å invitere kunder til å bli medlem av lojalitetsprogrammet og gi dem tilgang til fordeler som klippekort og elektroniske kuponger.

Corado besluttet å installere og prøve lojalitetsprogrammet på Cuba Life Kaffebar. Diller ga ham en QR-skanner som han koblet til sin datamaskin ved kassa. Han annonserte det nye systemet med innlegg på Instagram og Facebook, samt små brosjyrer og personlig kunngjøringer i butikken.

Fordelen

523% konverteringsfrekvens

For å beregne konverteringsfrekvensen på 523% sammenlignet vi antall kunder med antall påfølgende besøk. Med andre ord, i gjennomsnitt hadde hver kunde som registrerte seg kommet tilbake i butikken 5 ganger. Takket være lojalitetsprogrammet kom disse kundene tilbake og kjøpte mer, igjen, og igjen!

Sammenlignet med resultater fra annonsering på sosiale medier, er denne konverteringsfrekvensen ekstremt høy. Ifølge Adweek er den gjennomsnittlige konverteringsfrekvensen på sosiale medier kun 0,71%. Søkemotorannonsering er 1,95% og E-post markedsføring 3,19%. Når det gjelder å oppmuntre kunder til å komme tilbake til butikken tilbyr Diller den desidert beste avkastningen ved bruk av ett markedsføringsbudsjett.

Loyalty program conversion

Sammenlignet med resultater fra annonsering på sosiale medier, er denne konverteringsfrekvensen ekstremt høy. Ifølge Adweek er den gjennomsnittlige konverteringsfrekvensen på sosiale medier kun 0,71%. Søkemotorannonsering er 1,95% og E-post markedsføring 3,19%. Når det gjelder å oppmuntre kunder til å komme tilbake til butikken tilbyr Diller den desidert beste avkastningen ved bruk av ett markedsføringsbudsjett.

Raskere service

En av de viktigste praktiske resultatene Corado opplevde var at han var i stand til å betjene sine kunder raskere.

“Vi kan betjene en kunde minst ett minutt raskere,” sa han, “og det er veldig nyttig i rushtiden.” (Ett minutt virker kanskje ikke som lang tid, men det kan virkelig føles som det når du er på vei til jobb og du virkelig trenger din dose med koffein.)

I tillegg, som Corado påpeker, vil disse minuttene komme godt med i rushtiden og gjøre en stor forskjell i kundeopplevelsen.

Ikke bare vil kundene være mer fornøyde fordi de får kaffen raskere, men kafeen vil også kunne betjene flere kunder i travle tider (og tjene mer penger).

En følelse av eksklusivitet

“Jeg var i stand til å lage en “kaffeklubb” for alle våre kunder,” sier Corado, “slik at de føler at vi kan gi en bedre og mer personlig service til dem.”

Denne følelsen av eksklusivitet er et svært kraftig markedsføringsverktøy. Ved å lage denne spesielle “klubben” er Corado i stand til å få sine kunder til å føle at de er medlemmer av en viktig gruppe. Kundene kan også logge inn på sin egen profilen for å få tilgang til kuponger og spesielle tilbud.

Å være en del av en eksklusiv gruppe, samt ha tilgang til lojalitetsfordeler gir kundene en ekstra tillit. Dette oppfyller også et behov for følelsen av tilhørighet, noe som skaper en kraftig emosjonell følelse og ønske om å foreta et kjøp.

Det gjør også at man føler at man går “glipp” av noe hvis man ikke benytter seg av fordelene.

Bedre tilgang til kundedata

Corado bemerker også at Diller ga tilgang til mer informasjon om sine kunder slik at han bedre kan forstå deres atferd.

«Diller gir oss en raskere måte å identifisere kundeatferd på, og kan også hjelpe oss å nå dem på en mer personlig måte.» forklarer Corado.

Diller tillater bedrifter å lage segmenterte lister basert på registrerte data for sine medlemmer. På den måten kan bedrifter opprette reklame som er mer spesifikk for ett bestemt segment av kundebasen.

«Diller gir oss en raskere måte å identifisere kundeatferd på, og kan også hjelpe oss å nå dem på en mer personlig måte.» forklarer Corado.

Resultatene

Takket være lojalitetsprogrammet på Cuba Life Kaffebar er Corado i stand til å betjene flere kunder på kortere tid og oppmuntre sine beste kunder til å komme tilbake, igjen, og igjen. I tillegg har han et verktøy som gir en utrolig høy konverteringsfrekvens til en brøkdel av hva lignende resultater ville ha kostet med annonsering via sosiale medier, e-post og søkemotor annonsering.

Lojalitetsplattformen Diller er en ideell programvare for små og mellomstore bedrifter (for eksempel restauranter, butikker og kaffebarer), som ønsker å tilby et lojalitetsprogram for sine kunder uten et stort og kostbart markedsføringsbudsjett.

«Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere»

Vi har rett og slett fått sinnssykt mange medlemmer på kort tid. Vi kunne jo ikke få en bedre start. Vi har hatt interne vervekonkurranser mellom butikkene, og det får frem konkurranseinstinktet på en god måte.

Hvorfor startet dere med kundeklubb?

Jeg hadde lenge tenkt på at vi burde ha en kundeklubb for å flere lojale kunder. Da vi skjønte at vi kunne få et lojalitetsprogram som var fullt integrert i kassesystemet vårt, ville vi gjerne prøve det ut. Det var også viktig at det var enkelt å ta i bruk, kun med mobilnummeret til kunden.

Vi ønsket å nå ut til flere folk på en enklere og bedre måte. Vi har en visjon om å være det lille ekstra for kundene – vi ønsker å gi dem en «funky» opplevelse.

Hos oss skal det være god stemning, og med en kundeklubb får man en fin dialog som forlenger og forsterker denne stemningen.

Hvordan kom dere i gang med Diller?

Vi startet først opp med 2 butikker i Skien og Porsgrunn. Dette var i august 2021. Vi testet ut en velkomstkupong med 50% rabatt på første kjøp for nye medlemmer. I tillegg tilbød vi digitale klippekort til medlemmer, hvor de får 50% rabatt på hvert tiende kjøp. Det fungerte kjempebra, så i november lanserte vi lojalitetsprogrammet for alle våre 22 butikker.

Hva har dere sett av resultater så langt?

Vi ser at velkomstkupongen og klippekortene våre fungerer helt strålende! Siden november har vi vervet over 11 000 medlemmer, og det er vi utrolig godt fornøyde med. Folk bruker klippekortene hver dag, og vi har fått mange nye, faste kunder. Mange som jobber på de ulike kjøpesentrene hvor vi har butikker, bruker klippekortene sine hver dag.

Hvordan verver dere nye medlemmer?

Vi har rett og slett fått sinnssykt mange medlemmer på kort tid. Vi kunne jo ikke få en bedre start. Vi har hatt interne vervekonkurranser mellom butikkene, og det får frem konkurranseinstinktet på en god måte. Over en 3-måneders periode får de tre butikkene som verver flest medlemmer premier. Det er både kulturbyggene og morsomt.

Vi verver i butikkene, enten ved at de oppgir mobilnummer eller skanner en QR-kode. Det er utrolig enkelt for oss og for kundene. Og ikke minst viktig, så går det fort. Hvis verving tar for lang tid, blir det ikke noe av. Det er flott at det er så raskt og enkelt.

Ser dere resultater på salg og omsetning?

Vi jobber mye med mersalg i butikkene våre, for eksempel ved at kundene blir spurt om de ønsker granola eller proteinpulver på drikkene.

Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med.

Hvordan lærte dere opp ansatte i å bruke Diller?

Det var veldig enkelt for butikksjefer og ansatte å lære seg lojalitetsprogrammet. Vi sendte ut manualen fra Diller til alle butikksjefene, og det var nesten ingen spørsmål – utrolig bra. Det tok omtrent ingen tid å komme i gang etter at vi hadde sendt ut informasjonen og satt i gang vervekonkurransene.

Hvordan fikk dere høre om Diller?

Stian Aaserud i Com2Gether, som er vår leverandør av PCK kassesystem, introduserte Diller for vår daglige leder. Han sendte det så videre til meg. Da ble jeg veldig glad, for jeg hadde ønsket kundeklubb lenge. Jeg ble introdusert for Charlotte Stallemo i Diller, og hun holdt en videoopplæring på 30 min. Så var vi i gang!

Hva synes du om samarbeidet med Diller?

Det er helt supert! Jeg vil trekke frem en fantastisk god service og oppfølging, som gjorde det så enkelt for oss å lansere programmet. Jeg må bare skryte av Charlotte, som er min kontakt hos Diller. Når jeg lurer på noe, får jeg respons i løpet av noen minutter. Jeg har fått utrolig god hjelp!

For eksempel nevnte jeg for Charlotte at det hadde vært nyttig med QR-kode for verving av nye medlemmer. Hun tok det opp med utviklingsavdelingen, og noen uker etterpå var det ordnet. Det er virkelig bra når det går an å ha en sånn dialog. Da kunne vi måle resultater per butikk med QR-funksjonaliteten.

Har du eksempler på vellykkede kampanjer?

Det som har funket superbra er digitale klippekort. Vi har ulike klippekort, og folk bruker dem hver dag. De bruker klippekortene og er også fornøyde med velkomststilbudet. Det er ikke mange som har meldt seg ut, bare rundt 40 personer. Det forteller oss at programmet fungerer.

Vi har også forsøkt å sende SMS på tilbudsdag og merket en tydelig effekt av det. Vi har kun gjort dette én gang foreløpig, men i markedsplanen ligger SMS-kampanjer nå inne med 1 SMS-utsending per måned. Vi kommer til å teste ut ulike kampanjer fremover, slik at vi måle resultatene.

Det er veldig lett å få medlemmer, og vi vet at det er mye kan bruke de medlemmene til for at de skal bli enda mer fornøyde og lojale. Jeg er utrolig fornøyd med at det bare er å skrive inn mobilnummeret.

Vi har ikke begynt med segmentering av medlemsbasen eller målrettede kampanjer ennå, men vi ser frem til å utforske og utvikle dette fremover.

Hva ser dere som de viktigste fordelene med kundeklubb?

Det er at vi får mer lojale kunder, og at vi får flere nye kunder. Vi kan kommunisere på en ny måte, ikke bare i butikken. Vi når frem til medlemmene våre når de er hjemme eller på farten. Med lojalitetsprogram er det også lettere å få kunden tilbake i butikken – de har ekstra god grunn til å komme tilbake. Vi ser at kunklubb gir oss mange muligheter for å ha målrettede kampanjer.

Hvor viktig er det at Diller er integrert i kassen?

Svært viktig, for det gjør alt så mye enklere for oss!

Skal kundeklubben på sikt integreres med nettbutikk?

Vi har ikke nettbutikk i dag, men vi jobber med å lage en bestillingsside som er fullt integrert i kassen, hvor man også kan betale med Vipps. Det tror vi blir en fin løsning for kundene våre og gleder oss til den er klar. Det blir også en god måte å verve nye medlemmer til kundeklubben på, og ikke minst bra for at kundene våre blir enda mer førnøyde og lojale.

Hva ser dere for dere fremover?

Målet vårt å bli verdens største is-kjede! Vi har planer om å åpne butikker i London i 2025, og vi leter stadig etter nye, gode lokasjoner i Norge. Vi åpner 2 nye butikker innenfor kort tid.

Med det nye konseptet vi har utviklet, skal vi skape det lille ekstra for kundene våre hver dag, slik at de får en opplevelse hos oss – ikke bare et produkt. Funky skal assosieres med positivitet og god stemning!

Hvordan er det å jobbe hos Funky Frozen Yogurt?

Vi har mange unge mennesker ansatt hos oss, og vi er ofte deres første arbeidsgiver. Det er viktig for oss å satse på unge mennesker og hjelpe dem videre til sin neste jobb.

Selv har jeg hatt mange stillinger, fra at jeg kom inn i selskapet som deltidsansatt da jeg studerte markedsføring til at jeg gikk over i en heltidsstilling, og ble senere butikksjef, distriktssjef, og nå markedsansvarlig.

Vi er svært opptatt av å ha et godt arbeidsmiljø. Det skal være en god opplevelse å være ansatt hos oss.