Det er viktig å skape et effektivt løp for å verve nye medlemmer, slik at du minner alle besøkende kunder på at det finnes en kundeklubb som gir gode fordeler. Når de er medlemmer, kan du bli bedre kjent med kundene og starte en dialog, slik at de ønsker å komme tilbake til restauranten din med jevne mellomrom. Diller lojalitetsplattform bidrar til at salget og lønnsomheten for din restaurant økes, samtidig med at markedsføringskostnadene reduseres.
Vanligvis har kundene anledning til å melde seg på et nyhetsbrev. Det er en god måte å tiltrekke seg kunder på, men det gir kun en epost-adresse uten mulighet til å tilpasse kommunikasjonen til kundenes interesser. Dersom man heller tar booking-data automatisk inn i Diller, med avkrysning i bookingsiden for GDPR-samtykke (slik man gjør i utsjekk på nettbutikker), får restauranten mye bedre informasjon med bl.a. kundens mobilnummer. I tillegg får man også anledning til å vite hva kunden er interessert i av kurs, oppskrifter mm. Videre kan kjøpsdata kobles opp mot kunden, og Diller oppdaterer epostintegrasjonen (feks Mailchimp), slik at du kan bruke både SMS og e-post som kommunikasjons kanal ut mot kundene. Les mer om hvordan du kan lykkes med SMS-utsendinger her.
Det er naturlig å spørre om kunden ønsker å bli medlem i kundeklubben i det de ber om regningen. Det er ikke mange som sier nei til en rabatt på måltidet de nettopp har spist – eller kanskje heller kommende måltid – dersom de blir medlemmer! Det mange muligheter for din restaurant til finne gode og kreative måter å få kundene til å føle seg verdifulle på. Det er ikke kun rabatter som er interessante for gjestene. Kanskje de kan inviteres til vinsmaking, matkurs eller ny sesongmeny? Kanskje kjøper de kokebøker eller andre artikler restauranten selger?
Et bonusprogram kan også være en god modell for restauranter; samle poeng og få fordeler. Det er mye lettere å få kunder tilbake til restauranten når det lønner seg for dem – alle liker “en god deal”. Kanskje det frister medlemmer å ta jobbmiddagen på restauranten din og samle poeng til senere bruk. Du kan for øvrig lese mer om fordeler og ulemper med ulike bonusmodeller her. Husk at når kundene har blitt medlemmer, har du mulighet (og lov) til å holde direkte dialog med dem – det er synd å la gjestene forsvinne ut av restauranten uten at du får muligheten til å inviterer dem tilbake. Et ekstra besøk er bare èn SMS unna!
Det er ikke bare nye kunder som skal inviteres til kundeklubben. De som allerede er kunder, bør også få del i fordelene som kundeklubben gir, samt at du øker sjansen for at de kommer tilbake til din restaurant. Du kan invitere tidligere kunder til å bli med i kundeklubben, men det må gjøres riktig iht GDPR-lovgivningen. Dette kan vi hjelpe deg med!
Bonusstiger og andre mer strukturerte fordelsprogrammer kan være en svært god metode for å tiltrekke seg bedrifter som kunder – de er ofte både lojale og lønnsomme, men det er en stor fordel med et godt lojalitetsprogram for at de skal velge din restaurant igjen og igjen.
Husk at kundeklubber ikke handler om at du som bedriftseier skal gir økt rabatt. Kundeklubber gir svært gode forutsetninger for gjenkjøp og økt handel per besøk. Det handler om å få gode og fornøyde kunder til å komme tilbake til deg – og da må du først og fremst sikre at du har lov til å kommunisere med dem. Dernest må du sørge for å være relevant og interessant. Det sikrer du med god segmentering, for ikke alle liker det samme. Et godt lojalitetsprogram gjør at kunder får lyst til å handle oftere og mer hos akkurat deg.