En faghandel innen interiør og farge har tradisjonelt gitt kundene gode kjøpsopplevelser med fokus på rådgivning. Butikkene har sørget for god opplæring av selgerne, slik av de oppleves som interiørkonsulenter og verdifulle rådgivere for kundene. Dette har blitt forventet i denne bransjen og er nødvendig for at kundene skal komme tilbake eller anbefale andre til å besøke butikken/kjeden.
Det er sterk konkurranse i faghandelen. I tillegg er priser, tilgjengelighet og produktkunnskap mer tilgjengelig enn aldri før – og det rett på mobilen. For en faghandel er det derfor enda viktigere enn før å oppleves som verdifull for kundene for å øke lojaliteten og sjansen for at de kommer tilbake til butikken.
Mange innenfor faghandel er gode kremmere med god kontroll på kostpriser. Det betyr at de ønsker å få salget over på egne merkevarer eller merkevarer med god margin og at mersalg er i fokus. Dersom du kjøper maling, skal du også tilbys alt som trengs av tilbehør for å få jobben gjort – inklusive gode råd.
En utfordring er imidlertid at faghandelen typisk ikke kjenner kundene sine spesielt godt. De vet ikke hva de har kjøpt tidligere, eller om de bor i by, distrikt, leilighet, villa, om har hytte osv. Når kunden går ut døren, må de derfor bare håpe på at de kommer tilbake om de trenger noe annet eller har nye oppussings-prosjekter på gang.
I denne bransjen er det mange sammenhenger mellom produkt/kategorier og hendelser. Med enkel segmentering og litt systematikk, kan man hente ut store gevinster. Det er også et stort potensial i å få opp salget på tilstøtende produkter. Alt denne informasjonen kan enkelt hentes ut i Diller. Man får mye kunnskap om kundene ved å koble sammen kjøpsdata med kundedata.
For eksempel, dersom du er 27 år og kjøper maling, er sannsynligheten stor for at du har ditt eget hus når du er 32+. Kjøper du beis for å male terrassen, så må du beise denne på nytt etter 2 år. Pusser du opp stuen, er det sannsynlig at du kommer til å pusse opp kjøkkenet etter et par år. Relevant kommunikasjon til rett tidspunkt er nøkkelen til mersalg og økt lojalitet. For å holde en slik dialog, er det nødvendig med et GDPR-samtykke. Dette kommer automatisk gjennom kundeklubben.
I denne bransjen er det et enormt potensiale til å arbeide mer systematisk med kundene sine. Husk at det koster 5–10 ganger mer å få en ny kunde som å holde på en eksisterende kunde (Inc.com).
Med bonusstiger og andre kundefordeler blir det mye mer naturlig for en kunde å handle på samme sted neste gang. For eksempel kan lojale kunder som har handlet for over et visst beløp siste år, inviteres til et arrangement i butikken om oppussing e.l. Nye medlemmer kan få 15% på neste kjøp. Rabatter kan gis eksklusivt til medlemmer, slik at det oppleves som “nødvendig” å bli medlem av kundeklubben. Mersalg og gjenkjøp får ny betydning når de kobles mot en lojal medlemsbase.
En utfordring er at mange innenfor faghandel har dårlig utviklede nettbutikker og mangler en strategi for å få kontantsalg-kunder til å komme tilbake. I nettbutikken kan man derfor tilby hjemsending av varer eller «klikk og hent». Diller lojalitetsplattform sørger for at du kan løse disse utfordringene, slik at salg og lønnsomhet økes samtidig med at markedsføringskostnadene reduseres.