SMS-markedsføring er svært effektivt. Ifølge Link Mobility leses 90% av alle SMS innen 3 minutter, 98% av alle SMS åpnes, og SMS har 209% høyere svarprosent enn e-post eller facebook-meldinger. Nesten ingen lar en SMS bli liggende ulest, med andre ord.
SMS er en enkel form for utsendelser til medlemmene dine, og det går fort å lære seg hvordan oppsett og utsending gjøres i Diller®. Nedenfor følger råd og tips for å lykkes!
SMS fungerer utmerket til utvalgte segmenter i medlemsbasen din. Det kan være en fordel – og også økonomisk smart – å sende SMS til utvalgte grupper med tilpasset budskap. Det er som regel bedre med spisset kommunikasjon basert på medlemmenes preferanser og kjøpsmønstre enn generelle SMS’er som sendes til alle.
Jo bedre tilpasning til et medlems interesser og preferanser, jo bedre respons vil du få. For eksempel vil et medlem i en hageklubb som har balkong, men ikke egen hage, respondere bedre på informasjon om blomster/grønnsaker til balkongkasser eller mikrodyrking innendørs, enn på kampanjer om stauder og hagejord. Det er derfor viktig å segmentere godt for å bli kjent med kundene dine, for da klarer du å sende SMSer som går “rett hjem”.
Noen ganger kan det imidlertid være smartere å sende samme melding til alle på én gang. Når det er store kampanjer (som for eksempel Black Week eller salg på hele butikken), er det bedre å sende til hele medlemsbasen for størst mulig besøk til butikk eller nettbutikk.
Det kan føles mer privat å motta en SMS fra noen enn en e-post. Det er derfor viktig at du som avsender respekterer mottageren og passer på å ikke sende SMS for ofte. Videre må innholdet i det du sender oppfattes som relevant, for da blir ikke meldingen forstyrrende. De aller fleste er glade for å få varsler eller meldinger som er interessante og relevante.
Vi anbefaler derfor en SMS-frekvens per 1-3 per måned. For nye medlemmer er det imidlertid viktig å sende velkomst-SMS når de har blitt medlemmer, slik at du starter dialogen på en god måte.
For det første er det økonomisk grunner til å holde meldingen på maksimalt 160 tegn (da går meldingen ut som én SMS). I tillegg er det også best å fatte seg i korthet, for de fleste av oss foretrekker at en avsender kommer “fort til poenget”. Forfatteren Mark Twain skrev en gang i et brev til en venn: “I apologize for such a long letter – I didn’t have time to write a short one.” Med andre ord, bruk litt ekstra tid på å formulere deg i korthet – det blir (nesten) alltid bedre.
Et medlems fødselsdag er en god mulighet til å gi ekstra oppmerksomhet og skape personlig dialog. De fleste mottar en slik SMS med glede!
Alle nye medlemmer bør få en velkomsthilsen så snart de har meldt seg inn. Du minner medlemmet på at de har meldt seg på kundeklubben og at de kommer til å motta SMS og e-poster fra deg fremover, pluss at kunden opplever en umiddelbar fordel med medlemskapet.
Timing er viktig, men innholdet må også være relevant og treffende. Her er noen eksempler på gode kampanjer. Men ikke glem at medlemmer er lojale av mange flere grunner enn rabatter! De kommer tilbake igjen og igjen hvis de føler at akkurat din butikk får dem til å føle seg mer velkommen enn hos naboen eller i en nettbutikk.
Det lønner seg å planlegge sesongbaserte kampanjer i god tid, slik at du treffer medlemmene med relevante tilbud de har nytte av – når de er interesserte i det. Benytt segmenter og kjøpsdata til å skreddersy innhold til de ulike målgruppene.
Ettersom mange linker kan bli lange og bruke opp mange tegn, bør du forkorte linker med URL-shorteners som tinyurl eller bit.ly. De fleste setter pris på å lese kjapt gjennom SMS for å gjøre seg opp en mening om innholdet. Når du sender SMS, teller hver bokstav, og 160 tegn er maksimum. Du kan selvsagt dele meldingen over flere utsendinger, men det koster “en ekstra SMS”.