9 tips til å lykkes med SMS-utsendinger

SMS-markedsføring er svært effektivt. Ifølge Link Mobility leses 90% av alle SMS innen 3 minutter, 98% av alle SMS åpnes, og SMS har 209% høyere svarprosent enn e-post eller facebook-meldinger. Nesten ingen lar en SMS bli liggende ulest, med andre ord.

SMS er en enkel form for utsendelser til medlemmene dine, og det går fort å lære seg hvordan oppsett og utsending gjøres i Diller®. Nedenfor følger råd og tips for å lykkes!

1. Er det best med SMS-utsendinger til alle medlemmene eller til utvalgte segmenter?

SMS fungerer utmerket til utvalgte segmenter i medlemsbasen din. Det kan være en fordel – og også økonomisk smart – å sende SMS til utvalgte grupper med tilpasset budskap. Det er som regel bedre med spisset kommunikasjon basert på medlemmenes preferanser og kjøpsmønstre enn generelle SMS’er som sendes til alle.

Jo bedre tilpasning til et medlems interesser og preferanser, jo bedre respons vil du få. For eksempel vil et medlem i en hageklubb som har balkong, men ikke egen hage, respondere bedre på informasjon om blomster/grønnsaker til balkongkasser eller mikrodyrking innendørs, enn på kampanjer om stauder og hagejord. Det er derfor viktig å segmentere godt for å bli kjent med kundene dine, for da klarer du å sende SMSer som går “rett hjem”.

Noen ganger kan det imidlertid være smartere å sende samme melding til alle på én gang. Når det er store kampanjer (som for eksempel Black Week eller salg på hele butikken), er det bedre å sende til hele medlemsbasen for størst mulig besøk til butikk eller nettbutikk.

2. Hvor ofte bør du sende SMS?

Det kan føles mer privat å motta en SMS fra noen enn en e-post. Det er derfor viktig at du som avsender respekterer mottageren og passer på å ikke sende SMS for ofte. Videre må innholdet i det du sender oppfattes som relevant, for da blir ikke meldingen forstyrrende. De aller fleste er glade for å få varsler eller meldinger som er interessante og relevante.

Vi anbefaler derfor en SMS-frekvens per 1-3 per måned. For nye medlemmer er det imidlertid viktig å sende velkomst-SMS når de har blitt medlemmer, slik at du starter dialogen på en god måte.

3. Hvor lang bør en SMS-utsending være?

For det første er det økonomisk grunner til å holde meldingen på maksimalt 160 tegn (da går meldingen ut som én SMS). I tillegg er det også best å fatte seg i korthet, for de fleste av oss foretrekker at en avsender kommer “fort til poenget”. Forfatteren Mark Twain skrev en gang i et brev til en venn: “I apologize for such a long letter – I didn’t have time to write a short one.” Med andre ord, bruk litt ekstra tid på å formulere deg i korthet – det blir (nesten) alltid bedre.

4. Send en bursdagshilsen – alle liker en oppmerksomhet på fødselsdagen

Et medlems fødselsdag er en god mulighet til å gi ekstra oppmerksomhet og skape personlig dialog. De fleste mottar en slik SMS med glede!

  • Gratulerer med dagen, <fornavn>! Få 20% bursdagsrabatt på valgfri vare i butikk eller på nett: tinyurl.com/f5u-cn3bd Bursdagshilsen fra <butikknavn>
  • Hurra, du har bursdag! Vi håper du får en fin feiring, <fornavn>! Du får 20% på en valgfri vare i butikken. Velkommen innom oss!  Hilsen <butikknavn>

 

5. Eksempler på SMS til nye medlemmer

Alle nye medlemmer bør få en velkomsthilsen så snart de har meldt seg inn. Du minner medlemmet på at de har meldt seg på kundeklubben og at de kommer til å motta SMS og e-poster fra deg fremover, pluss at kunden opplever en umiddelbar fordel med medlemskapet.

  • Velkommen i <kundeklubbnavn>! Få <velkomstfordel> på ditt neste kjøp ved å fullføre registreringen her: https://diller. app/signup/49345/ Hilsen <butikknavn>
  • Velkommen i <kundeklubbnavn>! Som takk  ønsker vi å gi deg <velkomstfordel>. Vis frem denne SMS i butikk eller bruk <rabattkode> i nettbutikken: lenke

 

 6. Eksempler på SMS-kampanjer som sikrer god respons

Timing er viktig, men innholdet må også være relevant og treffende. Her er noen eksempler på gode kampanjer. Men ikke glem at medlemmer er lojale av mange flere grunner enn rabatter! De kommer tilbake igjen og igjen hvis de føler at akkurat din butikk får dem til å føle seg mer velkommen enn hos naboen eller i en nettbutikk.

  • BLACK FRIDAY-salget starter nå! 50% på mengder av varer i butikk og på nett. Sikre deg de beste kuppene allerede nå: tinyurl.com/f5ucn3bd Hilsen <<butikknavn>>
  • SOMMERSALG på en mengde varer. Nå gir vi medlemsrabatt på opptil 70%. Besøk butikk eller handle i nettbutikken i nettbutikken: tinyurl.com/f5ucn3bd Hilsen <butikknavn>
  • Invitasjon kun til klubbmedlemmer – vårkolleksjonen presenteres tirsdag kl 17.  Vi serverer fingermat og bobler! Meld deg på her: lenke Hilsen <<butikknavn>>

 

7. Det er lurt å planlegge utsendingene i forveien

Det lønner seg å planlegge sesongbaserte kampanjer i god tid, slik at du treffer medlemmene med relevante tilbud de har nytte av – når de er interesserte i det. Benytt segmenter og kjøpsdata til å skreddersy innhold til de ulike målgruppene.

  • Høstnyhetene har kommet! Velkommen til medlemskveld med ekslusiv forhåndsvisning og servering av bobler onsdag 11/8 kl 19. Velkommen! Hilsen <butikknavn>
  • Vi ønsker våren velkommen med 20% på alle SYKLER! Tilbudet gjelder tom 30. mars. Besøk oss i butikk eller handle på nett:  tinyurl.com/f5ucn3bd
  • Hei <fornavn>. Ta vare på vinterhuden! Denne uken er det doble poeng på renseprodukter og hudkremer. Hilsen <butikknavn>

 

8. Ikke glem å fortelle ansatte om pågående kampanjer

  • Ansatte må informeres når du sender ut en ny kampanje, slik at kundene ikke må forklare SMS’en de viser frem når de kommer inn i butikken. Kunden skal føle at det de mottar av SMSer og e-poster henger sammen med opplevelsen de har når de besøker butikken eller nettbutikken.
  • Det enkleste er å sørge for at de ansatte står på SMS- og e-postlistene for kampanjene som sendes ut. Da blir det ingen overraskelser når glade kunder kommer inn i butikken for å “hente ut” bonusen sin, skal kjøpe en vare som er på tilbud eller når de ønsker å melde seg på et annonsert arrangement.

 

9. Hvordan holde seg under 160 tegn (for da koster utsendingen kun én SMS)

Ettersom mange linker kan bli lange og bruke opp mange tegn, bør du forkorte linker med URL-shorteners som tinyurl eller bit.ly. De fleste setter pris på å lese kjapt gjennom SMS for å gjøre seg opp en mening om innholdet. Når du sender SMS, teller hver bokstav, og 160 tegn er maksimum. Du kan selvsagt dele meldingen over flere utsendinger, men det koster “en ekstra SMS”.

 

Her kan du se en film som viser hvordan du sender SMS i Diller

"Alle mulige tredjepartskanaler blir mindre og mindre effektive, og vi ser at det er nødvendig fremover å eie dialogen med kunder. Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten vår skyldes økt lojalitet fra medlemmer."

Kai Gulbrandsen

Adm.dir. i Princess-kjeden

"Kundeklubb-knappen ligger på forsiden i kassen, så alt går automatisk. Medlemmer våre benytter klippekortene og kupongene, fordi det er så enkelt å bruke. Vi ser at vi har høy omsetning på medlemmer."

Evy Ingebrigtsen

Operations and HR Manager, Baker Brun

"Data er det nye gullet. Det er vesentlig at kjøpsinformasjon og kundedata er fundamentet for alle gode kundedialoger. Å ha kontroll på dette, er etter min mening helt avgjørende."

Pål Wibe

Norway's "Mr Retail" Pål Wibe

"A terrific app that really helps our business to grow together with our customers. Adds value for both us and the customer, a complete customer journey from the physical to the online store."

BMP Paleet

"Thank you very much for the fantastic follow-up when we launched our loyalty program from Diller. You guys made the whole process painless. Looking forward to seeing what we can achieve together. We really recommend Diller AS to anyone that need a loyalty program on the Shopify platform."

Bolina

"Annonsering må planlegges 2 uker i forkant, men da kan jo kampanjen være helt irrelevant. Med Diller kan vi derimot snu oss rundt på et blunk! Vi kan legge ut en kampanje over natten, for Diller hjelper oss med å få det ut med én gang. Dette er helt uvurderlig for oss."

Tone Tengesdal Stavnheim

Tengesdal Sport

"Great app, easy to customize and simple to use. Customer service is outstanding and helpful. The few times we have had any issues, customer support was very responsive and resolved the issues in minutes! Highly Recommend!"

MARK+BRANDY

"Jeg hadde aldri kjøpt et kassesystem uten mulighet for lojalitetsprogram. For meg var det helt vesentlig at det fulgte et godt lojalitetsprogram med i POS."

Maria Quarnström

Eier, Rilo Zoo

"We recently startet using Diller and are very pleased with the app. It is easy and understandable to use, and it has already generated more customers and sales. What is important to mention is that the customer service is outstanding, and we are getting all the help and support we need! Our contact has been patient and so happy to help and guide in out teams-meetings for the set up :)"

Shine

"Great app and customer service! The loyalty features combined with the SMS engine and mail integration towards MailChimp is a winner for me. Thanks to Erik for helping me set everything up!"

Henriks Herre

"Vi er veldig opptatt av kundereisen og har vært på jakt etter et verktøy som kan hjelpe oss med å gi best mulig service til våre kunder. Diller muliggjør dette og er et veldig bra verktøy som er meget godt integrert med Shopify. Vi er helt sikker på at Diller vil bidra til økt kundetilfredsstillelse og kan trygt anbefale Diller. I tillegg til et bra konsept, lever kundeservice opp til sitt eget konsept og gir en strålende veiledning og service."

frimina.com

"Very easy to set up the app. It’s perfect for creating a good-looking loyalty program widget, that is customized to my brand and webshop.   Super friendly and helpful support team! They answer very fast and do everything to help you out.  Great experience so far."

Corado Coffee Roasters

"Med en kundeklubb blir vi mye bedre kjent med kundene og kan lage godt materiell og relevant innhold for dem. Dette er veldig viktig. Vi slipper alle mid season-salg og kan heller belønne dem som velger oss over tid."

Tobias Tjørstad

General Manager, Linestore

"Det var både raskt og enkelt å sette opp lojalitetsprogrammet, og Dillers kundeservice-team er fantastisk. Vi ser frem til å få glede av programmet i tiden fremover, slik at vi kan få enda mer lojale og fornøyde kunder!"

Julia Dyblie

Daglig leder, Milla Web

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien