Bransjespesial: Interiør og fargehandel

En faghandel innen interiør og farge har tradisjonelt gitt kundene gode kjøpsopplevelser med fokus på rådgivning. Butikkene har sørget for god opplæring av selgerne, slik av de oppleves som interiørkonsulenter og verdifulle rådgivere for kundene. Dette har blitt forventet i denne bransjen og er nødvendig for at kundene skal komme tilbake eller anbefale andre til å besøke butikken/kjeden.

Det er sterk konkurranse i faghandelen. I tillegg er priser, tilgjengelighet og produktkunnskap mer tilgjengelig enn aldri før – og det rett på mobilen. For en faghandel er det derfor enda viktigere enn før å oppleves som verdifull for kundene for å øke lojaliteten og sjansen for at de kommer tilbake til butikken.

En bransje av gode kremmere, men med rom for forbedring!

Mange innenfor faghandel er gode kremmere med god kontroll på kostpriser. Det betyr at de ønsker å få salget over på egne merkevarer eller merkevarer med god margin og at mersalg er i fokus. Dersom du kjøper maling, skal du også tilbys alt som trengs av tilbehør for å få jobben gjort – inklusive gode råd.

En utfordring er imidlertid at faghandelen typisk ikke kjenner kundene sine spesielt godt. De vet ikke hva de har kjøpt tidligere, eller om de bor i by, distrikt, leilighet, villa, om har hytte osv. Når kunden går ut døren, må de derfor bare håpe på at de kommer tilbake om de trenger noe annet eller har nye oppussings-prosjekter på gang.

Stort potensial i å koble kjøpsdata med kundedata

I denne bransjen er det mange sammenhenger mellom produkt/kategorier og hendelser. Med enkel segmentering og litt systematikk, kan man hente ut store gevinster. Det er også et stort potensial i å få opp salget på tilstøtende produkter. Alt denne informasjonen kan enkelt hentes ut i Diller. Man får mye kunnskap om kundene ved å koble sammen kjøpsdata med kundedata.

For eksempel, dersom du er 27 år og kjøper maling, er sannsynligheten stor for at du har ditt eget hus når du er 32+. Kjøper du beis for å male terrassen, så må du beise denne på nytt etter 2 år. Pusser du opp stuen, er det sannsynlig at du kommer til å pusse opp kjøkkenet etter et par år. Relevant kommunikasjon til rett tidspunkt er nøkkelen til mersalg og økt lojalitet. For å holde en slik dialog, er det nødvendig med et GDPR-samtykke. Dette kommer automatisk gjennom kundeklubben.

I denne bransjen er det et enormt potensiale til å arbeide mer systematisk med kundene sine. Husk at det koster 5–10 ganger mer å få en ny kunde som å holde på en eksisterende kunde (Inc.com).

Hvordan øke salget og lønnsomheten?

Med bonusstiger og andre kundefordeler blir det mye mer naturlig for en kunde å handle på samme sted neste gang. For eksempel kan lojale kunder som har handlet for over et visst beløp siste år, inviteres til et arrangement i butikken om oppussing e.l. Nye medlemmer kan få 15% på neste kjøp. Rabatter kan gis eksklusivt til medlemmer, slik at det oppleves som “nødvendig” å bli medlem av kundeklubben. Mersalg og gjenkjøp får ny betydning når de kobles mot en lojal medlemsbase.

En utfordring er at mange innenfor faghandel har dårlig utviklede nettbutikker og mangler en strategi for å få kontantsalg-kunder til å komme tilbake. I nettbutikken kan man derfor tilby hjemsending av varer eller «klikk og hent». Diller lojalitetsplattform sørger for at du kan løse disse utfordringene, slik at salg og lønnsomhet økes samtidig med at markedsføringskostnadene reduseres.

Ta gjerne en titt på vår lojalitetskalkulator – her kan du kjapt regne ut hva som skal til for å øke salget.

"Alle mulige tredjepartskanaler blir mindre og mindre effektive, og vi ser at det er nødvendig fremover å eie dialogen med kunder. Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten vår skyldes økt lojalitet fra medlemmer."

Kai Gulbrandsen

Adm.dir. i Princess-kjeden

"Kundeklubb-knappen ligger på forsiden i kassen, så alt går automatisk. Medlemmer våre benytter klippekortene og kupongene, fordi det er så enkelt å bruke. Vi ser at vi har høy omsetning på medlemmer."

Evy Ingebrigtsen

Operations and HR Manager, Baker Brun

"Data er det nye gullet. Det er vesentlig at kjøpsinformasjon og kundedata er fundamentet for alle gode kundedialoger. Å ha kontroll på dette, er etter min mening helt avgjørende."

Pål Wibe

Norway's "Mr Retail" Pål Wibe

"A terrific app that really helps our business to grow together with our customers. Adds value for both us and the customer, a complete customer journey from the physical to the online store."

BMP Paleet

"Thank you very much for the fantastic follow-up when we launched our loyalty program from Diller. You guys made the whole process painless. Looking forward to seeing what we can achieve together. We really recommend Diller AS to anyone that need a loyalty program on the Shopify platform."

Bolina

"Annonsering må planlegges 2 uker i forkant, men da kan jo kampanjen være helt irrelevant. Med Diller kan vi derimot snu oss rundt på et blunk! Vi kan legge ut en kampanje over natten, for Diller hjelper oss med å få det ut med én gang. Dette er helt uvurderlig for oss."

Tone Tengesdal Stavnheim

Tengesdal Sport

"Great app, easy to customize and simple to use. Customer service is outstanding and helpful. The few times we have had any issues, customer support was very responsive and resolved the issues in minutes! Highly Recommend!"

MARK+BRANDY

"Jeg hadde aldri kjøpt et kassesystem uten mulighet for lojalitetsprogram. For meg var det helt vesentlig at det fulgte et godt lojalitetsprogram med i POS."

Maria Quarnström

Eier, Rilo Zoo

"We recently startet using Diller and are very pleased with the app. It is easy and understandable to use, and it has already generated more customers and sales. What is important to mention is that the customer service is outstanding, and we are getting all the help and support we need! Our contact has been patient and so happy to help and guide in out teams-meetings for the set up :)"

Shine

"Great app and customer service! The loyalty features combined with the SMS engine and mail integration towards MailChimp is a winner for me. Thanks to Erik for helping me set everything up!"

Henriks Herre

"Vi er veldig opptatt av kundereisen og har vært på jakt etter et verktøy som kan hjelpe oss med å gi best mulig service til våre kunder. Diller muliggjør dette og er et veldig bra verktøy som er meget godt integrert med Shopify. Vi er helt sikker på at Diller vil bidra til økt kundetilfredsstillelse og kan trygt anbefale Diller. I tillegg til et bra konsept, lever kundeservice opp til sitt eget konsept og gir en strålende veiledning og service."

frimina.com

"Very easy to set up the app. It’s perfect for creating a good-looking loyalty program widget, that is customized to my brand and webshop.   Super friendly and helpful support team! They answer very fast and do everything to help you out.  Great experience so far."

Corado Coffee Roasters

"Med en kundeklubb blir vi mye bedre kjent med kundene og kan lage godt materiell og relevant innhold for dem. Dette er veldig viktig. Vi slipper alle mid season-salg og kan heller belønne dem som velger oss over tid."

Tobias Tjørstad

General Manager, Linestore

"Det var både raskt og enkelt å sette opp lojalitetsprogrammet, og Dillers kundeservice-team er fantastisk. Vi ser frem til å få glede av programmet i tiden fremover, slik at vi kan få enda mer lojale og fornøyde kunder!"

Julia Dyblie

Daglig leder, Milla Web

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien