Archives

Kai Gulbrandsen Princess_Diller

«Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten skyldes økt lojalitet fra medlemmer.»

Hvorfor startet dere opp med et lojalitetsprogram?

Vi har egentlig hatt en form for kundeklubb i mange år – også før Diller – fordi vi var nysgjerrige på om det fantes noe der som kunne bidra til økt kundelojalitet. De første årene var det litt venstrehåndsarbeid fra vår side, men etter hvert ble vi mer nysgjerrige på muligheten for økt handlefrekvens og lojalitet. Vi ønsket å tak i dette litt mer skikkelig.

Vi kom fort i dialog med Diller, mye fordi plattformen virket som en veldig enkel, god og kostnadseffektiv software. Vi kom i gang for alvor høsten 2023.

Hva ser du som de viktigste fordelene med kundeklubb?

Det er kjøpsfrekvens og muligheten til å kommunisere spissere med det vi kaller «våre venner». Det blir jo i fremtiden svært viktig å ha kommunikasjon med de som foretrekker å handle hos deg, spesielt med tanke på GDPR-lovgivningen.

Alle mulige tredjepartskanaler blir mindre og mindre effektive, og vi ser at det er nødvendig fremover å eie dialogen med kunder.

Hva har dere sett av resultater på omsetningen så langt?

Vi har hatt god vekst i år, og det skyldes en kombinasjon av markedsføring, flott innsats i fysiske butikker, samt et godt varesortiment. Når vi ser nærmere på tallene, ser vi imidlertid også at medlemmene – vennene våre – har høyere snitthandel og høyere handlefrekvens.

En stor andel av de som handler, er medlemmer i kundeklubben. Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten skyldes økt lojalitet fra medlemmer. Jeg er sikker på at det er en viktig faktor.

Vi har gjort ulike tester, bl.a. på SMS-markedsføring innenfor begrensede geografiske områder, slik at vi kan tracke data. Vi ser svært god sammenheng mellom utsending av SMS og responsen i form av kjøp. De som er medlemmer av kundeklubben responderer godt på et budskap på SMS.

Det er vanskeligere å pinpointe resultater fra tradisjonell markedsføring, men for lokale SMS-kampanjer ser vi direkte resultater av lojalitetsprogrammet. Den eneste fornuftige konsekvensen av dette, er at vi må ha enda flere medlemmer!

Kan du fortelle litt om integrasjonen med Diller og Lipscore?

Vi gikk live med Lipscore i 2022, og fra da av kunne vi få omtaler fra kunder som handlet i nettbutikken, og det var verdifullt for oss. Vi fikk reviews på produkt og noe på service. Jeg synes at Lipscore funker veldig bra – det bare tikker og går i bakgrunnen. Omtaler fra nettbutikk fungerte fint, men siden 90% av handelen vår kommer fra fysiske butikker, hadde vi et ønske om å kunne hente reviews fra alle utsalgsstedene våre.

Da vi satt opp Diller, ble Lipscore og Diller integrert, og dette skapte en stor, positiv endring. Fra da av fikk vi tilbakemeldinger om produktscore og handleopplevelsen i butikk, og antallet omtaler gikk betydelig opp. Med Diller fikk vi alle de fysiske butikkene med, og det er utrolig verdifullt for oss.

Omtaler fra butikkene brukes aktivt internt. Vi legger ut de løpende resultatene på intranettet vårt, slik at de ansatte kan se sin egen butikks resultater og sammenligne seg med andre.

Hvordan fungerer integrasjonen?

Integrasjonen fungerer helt sømløst for oss. Handlelappen fra Diller går til Lipscore, som sender ut en review-forespørsmål til kunden. Det stilles egentlig bare ett spørsmål, og det tar 5 sekunder å svare. Det er veldig viktig at det oppleves som enkelt og raskt for kundene. Vi prøver å gjøre alt så «smooth» som mulig for kundene våre.

Hvordan verver dere nye medlemmer?

Rekruttering av nye medlemmer skjer i hovedsak i butikkene. Det er også mulig å bli medlem i nettbutikken, men passivt salg fungerer som kjent dårligere enn når man prater med folk – og det skjer i butikk.

Det er de ansatte som verver medlemmer, og for dem er det viktig å ha et enkelt, profesjonelt systemet i ryggen. Terskelen for å spørre er så mye lavere når du har et godt system i ryggen. Motivasjonen hos ansatte kan jo ikke tvinges frem – de må ha lyst til å gjøre det. Den fungerer veldig fint i dag.

Hvor viktig er det at Diller er integrert i kassen og nettbutikk?

Dette er veldig viktig med tanke på å få ned barrieren for å bli medlem. Det er en forutsetning er at alt er godt integrert!

Nå kjører vi snart i gang med identifisering via bankkort, og da blir det enda enklere for alle. Ingenting å huske på, ingenting som kan bli glemt – alt går av seg selv. Det blir sømløst og lett for kundene våre, og alt virker proft og enkelt. Det ser vi frem til.

Hva synes du om samarbeidet med Diller og Lipscore?

Vi er veldig godt fornøyde med samarbeidet med begge partner. Det som er viktig for meg, er at noen tar telefonen når jeg ringer eller at de svarer på henvendelser. Begge gjør det med én gang, og det har ikke oppstått noen «kriser».

Det som kjennetegner begge organisasjonene, er at de har levert det man har lovet i prosjektene. Kart og terreng stemmer, og dette er svært viktig i samarbeidet med gode leverandører.

Hva ser dere for dere fremover?

Vi ser for oss at vi verver mange flere nye medlemmer!

Neste steg for oss, er å utvikle kundeklubben videre med Diller Copilot – bruk av kunstig intelligens – slik at vi kan segmentere kunder på hvilke budskap som interesserer dem mest, basert på kjøpshistorikk og data-analyse. Da blir det en enda mer positiv handleopplevelse for kundene våre, og de vil motta fordeler og tilbud som de opplever som gode og relevante.

Slik skreddersydd markedsføring kan jo ikke gi dårligere frekvens – det er ikke mulig. Alle vil få budskap som er mer relevante, og ikke budskap som blir «masete». Man melder seg ikke i en kundeklubb ute å ha en eller annen form for positiv relasjon til butikken eller merkevaren, og dette ønsker vi å styrke ytterligere i fremtiden. Det skal være bra å være medlem hos oss.

«Det var viktig for oss at Diller er fullt integrert i kassen»

Når vi sender ut SMS, ser vi generelt at det blir travelt i butikkene etterpå. Vi hører ofte at “Jeg må se å få brukt opp bonusen min”, og det tar vi som godt tegn på at de setter pris på fordelene sine. Vi har jo lojalitetsprogrammet for å få et bedre forhold til kundene våre.

Hvorfor ønsket dere å gå i gang med kundeklubb?

“Vi ønsket å gi en belønning tilbake til kundene. Vi synes at det var på sin plass at de skulle få fordeler av å være faste kunder hos oss. Det er en stor del av vår markedsføring. Dette er viktig for at kundene skal føle tilhørighet til oss.”

Hvor lenge har dere hatt kundeklubb?

“Vi hadde et enkelt kundeprogram i noen år, men det hadde begrenset funksjonalitet. Vi byttet til Diller høsten 2020, fordi det har full integrering med kassesystemet vårt. Vi hadde etterlyst dette lenge og ble glade da vår kasseleverandør Com2gether fortalte at vi kunne få en kundeklubb som fungerte 100% med kassen.”

Hvordan hørte dere om Diller?

“Jeg er selv en “systemnerd” som liker ny teknologi og gode løsninger, så jeg spurte om det var noen nyheter hos Com2gether. Det var Stian Aaserud som anbefalte meg å bruke kundeklubben til Diller. Det rådet er vi veldig glade for!

Teamet hos Com2gether er for øvrig til stor hjelp, både Christian og Kristine på Support, Stian i Salg og André på Teknisk – alltid god hjelp å få. Også Diller Support er raske og flinke, det er utrolig viktig.”

Hvordan fungerer integrasjonen med PCKasse?

“Det er veldig enkelt. Når vi får nye medlemmer, legger vi dem inn med mobilnummeret deres. Kunden må selv klikke på en lenke for å godta medlemskapet, for alt må være korrekt iht til GDPR.”

Det er en Diller-knapp i kassen som gjør det lett å søke opp historikken til kunder og se hvilke fordeler de har oppspart. Kunden sier bare sitt mobilnummer og så henter vi opp informasjonen.

Har du noen eksempler på vellykkede medlemskampanjer?

“Vi har sett at det ikke bare rabatter som trekker til seg kunder. For eksempel fungerer det godt når vi sender ut SMS om at det er kommet nye produkter fra ett av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene liker å få tidlig produktinformasjon.”

Her forleden sendte vi en SMS om at vi trappet opp salget, og etter 10 minutter kom medlemmene til butikken! Èn av kundene sa at “jeg dro fra jobben da jeg fikk SMS’en, jeg”. Sånt er moro.

“Vi ser også at kundekvelder i butikk er populære blant medlemmene våre. Det viktigste for å lage gode kampanjer er for øvrig at det er klare og konkrete budskap.

Kundene skal føle eksklusivt å være medlem i kundeklubben vår. For eksempel, hvis vi har fått tak i 5 stk av et produkt som det bare finnes 15 stk av totalt, er det hyggelig å kunne gi informasjon om det til medlemmene våre.”

Hvordan kommuniserer dere med medlemmene?

“Vi ser at SMS er den desidert beste kanalen, for alle leser SMS og mottakerne opplever det ikke som “mas”. SMS er derfor den viktigste formen for kommunikasjon, men vi bruker også e-post hvis vi skal fortelle om nye varer eller vil vise bilder av produkter, altså mer redaksjonell informasjon.

Vi er opptatt av kommunikasjonen vår skal være personlig og fengende, for vi har mange lojale kunder som vi etter hvert kjenner godt. Når vi sender SMS’er, skal det gi følelsen av å snakke med en venninne, og vi baker tilbudene, nyhetene eller fordelene inn i teksten.”

Det er en god funksjonalitet i Diller at vi kan legge inn navnet til kunden i kommunikasjonen vår. Det gjør det mer personlig.

Hvor ofte sender dere ut SMS?

“Som regel sender vi et én gang per måned, og dersom det er merkedager som morsdag eller Halloween, sender vi kanskje en ekstra den måneden.”

Hvordan verver dere nye medlemmer?

“Vi spør om kunder ønsker å bli medlem når de handler i butikkene. Vi informerer om hva slags bonus de kan oppnå og minner dem om at det lønner seg å være medlem.”

Vi har ikke gjort noen markedsføring av kundeklubben utover verving i butikk, men planlegger å ha en kampanje om at vi gir 100 kroner i velkomstbonus til nye medlemmer på Instagram-kanalen vår.

“Vi har en bonusstige som gir 10% bonus ved kjøp på 4000 kroner, og så stiger bonusen til 15% for 8000 kroner, 20% rabatt på hele kjøpet når man har handlet for 12000 og 30% rabatt på valgfri vare når man har kommet til 16000 kroner.”

Hvor viktig er segmentering av medlemmer?

“Vi tror at det er viktig. I dag segmenterer vi for eksempel på hvem man handler til, om medlemmet bor i hus eller leilighet og om de har hytte. Vi tror at det er mye mer vi kan gjøre for å lage tilrettelagte, gode fordeler for kundene. Det skal vi jobbe mer med.”

Løsningen til Lively Home er levert i tett samarbeid mellom Com2gether, PCKasse og Diller.