Archives

Kai Gulbrandsen Princess_Diller

«Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten skyldes økt lojalitet fra medlemmer.»

Hvorfor startet dere opp med et lojalitetsprogram?

Vi har egentlig hatt en form for kundeklubb i mange år – også før Diller – fordi vi var nysgjerrige på om det fantes noe der som kunne bidra til økt kundelojalitet. De første årene var det litt venstrehåndsarbeid fra vår side, men etter hvert ble vi mer nysgjerrige på muligheten for økt handlefrekvens og lojalitet. Vi ønsket å tak i dette litt mer skikkelig.

Vi kom fort i dialog med Diller, mye fordi plattformen virket som en veldig enkel, god og kostnadseffektiv software. Vi kom i gang for alvor høsten 2023.

Hva ser du som de viktigste fordelene med kundeklubb?

Det er kjøpsfrekvens og muligheten til å kommunisere spissere med det vi kaller «våre venner». Det blir jo i fremtiden svært viktig å ha kommunikasjon med de som foretrekker å handle hos deg, spesielt med tanke på GDPR-lovgivningen.

Alle mulige tredjepartskanaler blir mindre og mindre effektive, og vi ser at det er nødvendig fremover å eie dialogen med kunder.

Hva har dere sett av resultater på omsetningen så langt?

Vi har hatt god vekst i år, og det skyldes en kombinasjon av markedsføring, flott innsats i fysiske butikker, samt et godt varesortiment. Når vi ser nærmere på tallene, ser vi imidlertid også at medlemmene – vennene våre – har høyere snitthandel og høyere handlefrekvens.

En stor andel av de som handler, er medlemmer i kundeklubben. Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten skyldes økt lojalitet fra medlemmer. Jeg er sikker på at det er en viktig faktor.

Vi har gjort ulike tester, bl.a. på SMS-markedsføring innenfor begrensede geografiske områder, slik at vi kan tracke data. Vi ser svært god sammenheng mellom utsending av SMS og responsen i form av kjøp. De som er medlemmer av kundeklubben responderer godt på et budskap på SMS.

Det er vanskeligere å pinpointe resultater fra tradisjonell markedsføring, men for lokale SMS-kampanjer ser vi direkte resultater av lojalitetsprogrammet. Den eneste fornuftige konsekvensen av dette, er at vi må ha enda flere medlemmer!

Kan du fortelle litt om integrasjonen med Diller og Lipscore?

Vi gikk live med Lipscore i 2022, og fra da av kunne vi få omtaler fra kunder som handlet i nettbutikken, og det var verdifullt for oss. Vi fikk reviews på produkt og noe på service. Jeg synes at Lipscore funker veldig bra – det bare tikker og går i bakgrunnen. Omtaler fra nettbutikk fungerte fint, men siden 90% av handelen vår kommer fra fysiske butikker, hadde vi et ønske om å kunne hente reviews fra alle utsalgsstedene våre.

Da vi satt opp Diller, ble Lipscore og Diller integrert, og dette skapte en stor, positiv endring. Fra da av fikk vi tilbakemeldinger om produktscore og handleopplevelsen i butikk, og antallet omtaler gikk betydelig opp. Med Diller fikk vi alle de fysiske butikkene med, og det er utrolig verdifullt for oss.

Omtaler fra butikkene brukes aktivt internt. Vi legger ut de løpende resultatene på intranettet vårt, slik at de ansatte kan se sin egen butikks resultater og sammenligne seg med andre.

Hvordan fungerer integrasjonen?

Integrasjonen fungerer helt sømløst for oss. Handlelappen fra Diller går til Lipscore, som sender ut en review-forespørsmål til kunden. Det stilles egentlig bare ett spørsmål, og det tar 5 sekunder å svare. Det er veldig viktig at det oppleves som enkelt og raskt for kundene. Vi prøver å gjøre alt så «smooth» som mulig for kundene våre.

Hvordan verver dere nye medlemmer?

Rekruttering av nye medlemmer skjer i hovedsak i butikkene. Det er også mulig å bli medlem i nettbutikken, men passivt salg fungerer som kjent dårligere enn når man prater med folk – og det skjer i butikk.

Det er de ansatte som verver medlemmer, og for dem er det viktig å ha et enkelt, profesjonelt systemet i ryggen. Terskelen for å spørre er så mye lavere når du har et godt system i ryggen. Motivasjonen hos ansatte kan jo ikke tvinges frem – de må ha lyst til å gjøre det. Den fungerer veldig fint i dag.

Hvor viktig er det at Diller er integrert i kassen og nettbutikk?

Dette er veldig viktig med tanke på å få ned barrieren for å bli medlem. Det er en forutsetning er at alt er godt integrert!

Nå kjører vi snart i gang med identifisering via bankkort, og da blir det enda enklere for alle. Ingenting å huske på, ingenting som kan bli glemt – alt går av seg selv. Det blir sømløst og lett for kundene våre, og alt virker proft og enkelt. Det ser vi frem til.

Hva synes du om samarbeidet med Diller og Lipscore?

Vi er veldig godt fornøyde med samarbeidet med begge partner. Det som er viktig for meg, er at noen tar telefonen når jeg ringer eller at de svarer på henvendelser. Begge gjør det med én gang, og det har ikke oppstått noen «kriser».

Det som kjennetegner begge organisasjonene, er at de har levert det man har lovet i prosjektene. Kart og terreng stemmer, og dette er svært viktig i samarbeidet med gode leverandører.

Hva ser dere for dere fremover?

Vi ser for oss at vi verver mange flere nye medlemmer!

Neste steg for oss, er å utvikle kundeklubben videre med Diller Copilot – bruk av kunstig intelligens – slik at vi kan segmentere kunder på hvilke budskap som interesserer dem mest, basert på kjøpshistorikk og data-analyse. Da blir det en enda mer positiv handleopplevelse for kundene våre, og de vil motta fordeler og tilbud som de opplever som gode og relevante.

Slik skreddersydd markedsføring kan jo ikke gi dårligere frekvens – det er ikke mulig. Alle vil få budskap som er mer relevante, og ikke budskap som blir «masete». Man melder seg ikke i en kundeklubb ute å ha en eller annen form for positiv relasjon til butikken eller merkevaren, og dette ønsker vi å styrke ytterligere i fremtiden. Det skal være bra å være medlem hos oss.

Baker Brun_Diller 2024

Det var en gang en baker… Historien om hvordan Baker Brun har fått 32 000 lojale medlemmer

Hvorfor startet dere med lojalitetsprogram?

Det var først og fremst for å nå bedre frem til gjestene våre på en enkel måte.

Kundeklubben til Baker Brun heter Bakervenn, og vi har både kaffekort og brødkort for medlemmene våre. I tillegg gir vi bursdagskuponger og velkomstkupong, pluss at vi av og til har ekstra kampanjer mot medlemmene våre. Folk blir glade for å få en gratis, nybakt skillingsbolle på bursdagen sin!

Den viktigste fordelen med å ha en kundeklubb, er jo at vi får veldig lojale gjester. De er veldig tro mot oss, alle de som bruker klippekortene sine.

Hvordan verver dere nye medlemmer?

Vi er flinke til å fortelle om det i kassen. Rett før betaling, spør vi om kunden er Bakervenn. Verving og registrering av medlemsaktivitet er svært enkelt og er en del av kasserutinen på alle våre 22 bakeutsalg.

Kundeklubb-knappen ligger på forsiden i kassen, så alt går automatisk. Medlemmer våre benytter klippekortene og kupongene, fordi det er så enkelt å bruke. Vi ser at vi har høy omsetning på medlemmer.

Hvordan kom dere i gang med Diller?

Vi skiftet kassesystem til PCKasse i 2022, og vi kom i gang med Diller i den forbindelse. Det var veldig enkelt. Vi hadde 5000 eksisterende medlemmer som ble overført fra gammelt system, og nå i januar 2024 har vi passert 32 000. Vi er svært godt fornøyde.

Hvordan forteller dere nye kunder om lojalitetsprogrammet?

Vi har litt om kundeklubben på sosiale medier og en lenke på hjemmesiden, pluss at vi markedsfører medlemskampanjer. Pluss at vi selvsagt verver i kassen når de er innom oss.

Hvor viktig er det at Diller er integrert i kassen?

Det er utrolig viktig, for da går det automatikk i det. Vi hadde tidligere kundeklubb utenom kassen, men vi fikk ikke samme kontakt med gjestene.

Nå legger man bare inn en kupong, den popper up og blir et hyggelig overraskelsesmoment for kundene. Når vi sier at «Der var det en gratis kaffe til deg i dag», blir gjestene våre så klart glade. Vi også, for det føles så bra. Vi ønsker å gi litt tilbake. Takke dem som besøker oss igjen og igjen.

Hva synes du om samarbeidet med Diller?

De er helt fantastiske! Vår kontakt Erik er alltid på og er kjempeflink – alltid på tilbudssiden.

Hva ser dere for dere fremover?

Vi har snakket om å bruke flere kuponger, for vi ønsker å overraske og glede gjestene våre enda mer. Hvis vi fortsetter i denne farten, tror jeg at vi har 50 000 medlemmer neste år!

 

«Lojalitetsprogrammer er veldig effektivt for kostbare merker»

Hvorfor startet dere med kundeklubb?

Hovedårsaken er at vi ønsker å gi noe tilbake til faste og lojale kunder, samtidig som at vi bedre skal forstå kjøpsvaner. Det er viktig for oss å kunne tilpasse kommunikasjonen vi sender ut til medlemmer mot kjøpshistorikk og preferanser.

Fra min tidligere erfaring med NET-A-PORTER, så vi at så mye som 90% omsetningen kom fra faste, private kunder. Vi så at gode relasjoner med faste, lojale kunder var utrolig viktig. Målet mitt er at vi skal få til noe tilsvarende med Linestore. Vi ønsker å gi medlemmene en sjanse til å belønnes godt når de handler mye og ofte hos oss. Vi vil være top of mind!

Lojalitetsprogrammer er veldig effektivt for kostbare merker, for da kan kunder som handler mye opparbeide seg en god bonus. Vi ønsker å gi medlemmene en sjanse til å belønnes godt når de handler mye og ofte hos oss.

Kundeklubben blir også et insentiv til å ta turen ut til Fornebu S, som ligger litt utenfor Oslo. Vi ser at vi har mange faste kunder i nærområdet her i Bærum, men ønsker å trekke til oss kunder fra større deler av Oslo-området.

En annen grunn til å starte opp med en kundeklubb, er at vi ikke ønsker å ha et salgsrelatert fokus utenom de store salgsperiodene juni/juli og januar. Lojalitetsprogrammet gir tilbake til dem vi har lyst til å gi noe tilbake til – gjennom hele året.

Hvordan fikk dere høre om Diller?

Vi var i snakk med flere tilbydere av lojalitetsprogrammer, bl.a. Voyado. De var imidlertid altfor omfattende og hadde ekstremt høye priser. Det hadde vært vanskelig å regne hjem en ROI på en slik investering.

Vi ble imidlertid tipset fra våre leverandør av kassesystemer, Front Systems, om at det skulle komme en integrert løsning som også fungerer på Shopify. Da ble vi introdusert til Diller.

Vi så raskt at Diller var en svært interessant løsning, siden vi enkelt kunne segmentere på kjønn og alder, som er en viktig funksjon for oss. Vi ser også at Diller er superenkel å bruke, rimelig i pris, og at systemet fungerer kjempebra i både kassen og nettbutikken.

Hvordan kom dere i gang med Diller?

Holzweiler har benyttet seg av Front Systems siden 2014, mens daglig leder og innkjøper har anvendt Front Systems helt fra starten i 2004. Vi har kasser fra dem i alle butikkene. Det er et veldig godt kassesystem, og portalen på nett med innlogging og kontroll er kjempebra. De har også RFID-tagger på produkter, slik at vi bare kan skanne koden i kassen. Webportalen gir rapporter, historikk og transaksjoner.

Etter at vi hadde bestemt oss for Diller, satt vi opp et oppstartsmøte, og da var vi raskt i gang. Det var en veldig smidig og grei prosess.

Hva ser dere som de viktigste fordelene med kundeklubb?

Det er uten tvil å kunne å belønne faste kunder som kommer regelmessig, slik at de kommer hit til butikken i stedet for å handle hos andre.

Det er sterk konkurranse i motebransjen, og vi ønsker at de beste kundene skal få gode fordeler tilbake fra oss og bli motiverte til å komme tilbake.

Med en kundeklubb blir vi mye bedre kjent med kundene og kan lage godt materiell og relevant innhold for dem. Dette er veldig viktig. Vi slipper alle mid season-salg og kan heller belønne dem som velger oss over tid.

Hvordan verver dere nye medlemmer?

Først og fremst har vi overført våre GDPR-godkjente kunder fra databasen til Diller. Så har vi sendt en SMS for å verve dem som medlemmer, og vi har allerede over 200 som har samtykket, kun kort tid etter at vi har lansert programmet.

Den viktigste jobben starter nå med å verve nye medlemmer. Vi verver i kassen, og når vi spør kunder de ønsker å bli medlem, er det jo ingen som sier nei. Det er bare viktig å huske på å spørre! Vi skal også sette opp en plakat ved kassen for å minne kunder om at vi har en kundeklubb med gode fordeler.

Vi gir 15% rabatt på første kjøp til kunder som blir medlemmer av lojalitetsprogrammet vårt. Det som er morsomt, er jo at vi direkte ser at det fører til større handlekurv. Vi hadde en kunde som endte opp med å kjøpe en vare i to farger, fordi hun synes det var et så godt tilbud med 15%.

Hva synes du om samarbeidet med Diller?

Veldig, veldig bra! Det har vært veldig enkelt å sette opp, og støtten fra Diller er kjempebra. Jeg har jobbet mye med nettbutikk før, og teamet i Diller gir gode innspill hele veien. Jeg opplever at de ikke er «ordremottakere», men heller rådgivere som jobber sammen med oss. De er løsningsorienterte og gir gode anbefalinger hele veien.

Hva synes du om samarbeidet med Front Systems?

Det er fantastisk. Vi får god hjelp fra både Lars og Haakon og alle på support!

Holzweiler har benyttet seg av Front Systems siden 2014, mens daglig leder og innkjøper har anvendt Front Systems helt fra starten i 2004. Vi har kasser fra dem i alle butikkene. Det er et veldig godt kassesystem, og portalen på nett med innlogging og kontroll er kjempebra. De har også RFID-tagger på produkter, slik at vi bare kan skanne koden i kassen. Webportalen gir rapporter, historikk og transaksjoner.

Hvor viktig er det at Diller er integrert i kassen?

Det er rett og slett alfa og omega, for det som skjer i kassen er svært viktig. Alt går av seg selv, og det er samme informasjon om man er i kassen eller på nett.

Hvor viktig er det at Diller er integrert i nettbutikken?

Det er superviktig. Integrasjonen mellom Diller og Shopify er sømløs og god. Dette er helt nødvendig for oss.

For eksempel, hvis vi har en kunde som har kjøpt gaver til familien, så kan man bare søke opp kunden og så kommer alle kjøpene opp. Størrelser og alt ligger klart. Det gjør det mulig for oss å gi god kundeservice. Det er også lett å gi kundene våre anbefalinger basert på tidligere kjøp, og dette fører helt klart til mersalg.

Hva ser dere for dere fremover?

Vi håper at vi fremover tar store steg mht omsetning, og at vi får mange aktive medlemmer. Det er viktig at vi nå bruker nok tid og ressurser på å få dette til fra starten av. Vi er veldig spente. Nå handler alt om verving!

Vi ser at det er smart å bruke kjøpsdata på en god måte over tid, og at det er helt nødvendig med god segmentering. Vi ønsker å sende SMS’er som er skreddersydde til segmenter i stedet for kampanje på herreklær til damer og vice versa. En SMS fra oss skal være relevant og interessant.

Folk er medlem overalt, men vi har noe som er unikt i vårt segment. Vi ønsker å tilby en spennende kundeklubb å være medlem av, som gir lojale kunder svært gode fordeler.

Vi planlegger å kjøre in-store events for å vise nye produkter og kolleksjoner, og for eksempel gi medlemmer 7-10 dagers «forskudd» på salget. Gode medlemmer skal få tilgang til etterspurte produkter tidligere enn andre.  

Hvordan har dere satt opp lojalitetsprogrammet?

Vi har bygget opp et bonusprogram med Gull/Sølv/Bronse-nivåer, slik at vi gir tilbake på best mulig måte for ulike nivåer av kjøp hos oss.

Vi ønsker å gjøre ting litt annerledes. På Black Friday gjør vi for eksempel vår egen greie – ingen tilbud eller prisras på alt, men kanskje heller en god rabattkupong til alle som har blitt medlem av lojalitetsprogrammet siden oppstarten.

Vi ønsker å kjøre konkurranser, som for eksempel at medlem X eller Y får et par gratis sko. For hvitevarer er det noen veldig få aktører, men i motebransjen er det svært mange aktører. Vi vil være top of mind!

Hva tenker du om kombinasjonen av fysisk butikk og nettbutikk?

Vi har nettbutikken linestore.no, og det er selvsagt veldig viktig å gjøre sortimentet vårt enkelt tilgjengelig på nett.

Samtidig har vi stor tro på den personlige opplevelsen i butikk, med god kommunikasjonen i kjøpsøyeblikket. Vi har hatt samme del- og fulltidsansatte i butikken vår i 6-7 år, og det betyr mye for oss at kundene våre opplever kontinuitet. Kundene kommer av og til bare for å si hei, og det er ikke alltid at det blir salg. Men over tid gir det både godt salg, høy konvertering og fornøyde, faste kunder.

Vi skal bruke nettsiden aktivt for å dra kunder til butikken. Nettbutikken er sånn sett en virtuell «look book». Vi investerer i markedsføring av både butikk, nettbutikk og kundeklubb fremover, slik at vi sikrer en god oppstart med mange nye medlemmer.

Les mer om hvordan Linestore fikk resultater med sin Shopify-butikk (engelsk).

Fredrik & Louisa Diller

«Vi ønsket å bygge lojalitet og trekke kundene nærmere til oss»

Vi i Diller intervjuet Administrasjonsansvarlig Stine Handley i Fredrik & Louisa for å høre om deres erfaringer med overgangen til Diller kundeklubb i april 2021.

Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS. Vi mener at SMS er det beste verktøyet for å nå godt frem til medlemmene, siden det er personlig og direkte.

Hvorfor startet dere med kundeklubb?

Vi ønsket først og fremst å bygge lojalitet og trekke kundene nærmere til oss, slik at det ikke blir tilfeldig hvilket parfymeri man går til for å handle det man trenger. Vi ønsket å skape en forskjell og gi kundene gode grunner til å komme til oss. Vi var helt klare på at det er viktig å ha et godt lojalitetsprogram – vi så rett og slett behovet.

Vårt mål er å skape kjøpsopplevelser som forhåpentligvis overstiger forventningene til kundene. Vi forsøker å drive kundeklubben på en måte som gjør at kundene våre synes det er både hyggelig og nyttig å være medlem.

Kundeklubben er en markedsføringsplattform som er en del av markedsbudsjettet vårt. Kommunikasjonen til klubbmedlemmer via SMS og epost treffer kundene mer direkte enn mye annen markedsføring. Det er kostnadseffektivt og fungerer godt for oss.

Hva slags resultater har dere sett så langt?

Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS. Disse SMS-ene har en stor effekt. Vi mener at SMS er det beste verktøyet for å nå godt frem til medlemmene, siden det er personlig og direkte. Vi passer på å ha en god blanding av nyhetsbrev på epost og kampanjer på SMS, slik at kundene ikke får for mange henvendelser fra oss, for vi ønsker ikke å være «masete».

Foreløpig gjør vi det ganske enkelt; vi sender SMS-kampanjer hver måned med et godt tilbud og et enkelt budskap. Vi ser at dette treffer, og at kunder responderer ved å komme til butikken og handle hos oss.

Har du eksempler på vellykkede kampanjer?

Kampanjer som gir 30% på en valgfri vare eller kategorikampanjer på for eksempel hudpleie, er alltid svært vellykkede. Når man først har fått kunden i butikken, blir det ofte mersalg av andre varer utover tilbudsvaren, så vi ser at det lønner seg godt med slike kampanjer.

Vi tror også at det kan være godt potensial i å invitere lojale kunder på et visst bonusnivå til invitasjon til hudpleie-kveld i butikken eller andre relevante og eksklusive arrangementer. Det behøver ikke alltid være tilbud som driver lojalitet. Det beste er en god kombinasjon. Vi ser frem til å gjøre mer av dette fremover.

Hvor viktig er det at Diller er integrert med kassen?

Det var rett og slett helt avgjørende!

Hva synes du om samarbeidet mellom dere, Diller og Dekon?

Vi fikk anbefalt Diller fra Fredrik Halvorsen i Dekon, som er vår leverandør av kassesystemer. Det har vært et kjempefint samarbeid mellom partene. Jeg må spesielt trekke frem Knut Ole Hauge i Diller, som har vært fenomenal til å stille på kort varsel når det har vært noe.

Hvordan kom dere i gang – og hvordan verver dere medlemmer?

Vi startet opp med Diller i april 2021 og vi er svært godt fornøyde med rekruttering av nye medlemmer til kundeklubben. Vi hadde 85 000 medlemmer fra vår tidligere kundeklubbdatabase da vi startet, og etter et drøyt halvår har vi doblet dette til 170 000 kunder i medlemsbasen vår.

Rekrutteringen skjer i butikk, og alle ansatte spør kundene som handler hos oss om de ønsker å bli medlem. De forteller om velkomstgaven, som er 30% rabatt på en valgfri vare, og at de sparer 2,5% bonus for hver handel. Vi ser at dette fungerer fint.

Hva tenker dere om potensialet ved segmentering av medlemsbasen?

Vi tror at dette er viktig og at det vil gjøre oss i stand til å skape virkelig gode konsepter og fordeler for medlemmene våre. Vi ser frem til å ta enda mer tak i dette fremover. Både segmentering på demografi og interesser, men også kampanjer ut ifra kjøpshistorikken er interessant. For eksempel kan det være bra å ha kampanjer mot ikke-aktive kunder med et godt tilbud for at de skal komme tilbake i butikken.

Hva ser dere for dere fremover?

Forbrukere i dag er ikke nødvendigvis superlojale, så det handler om å ha et lojalitetsprogram som gjør at de liker å handle hos oss. Vi har alltid gode tilbud, men ikke minst viktig prøver vi å skape gode kjøpsopplevelser. Går en kunde ut av butikken med en pose full av varer, så er det en glad og fornøyd kunde som har fått en god kundeopplevelse.

Vi ser for oss at vi har rundt 250 000 medlemmer i løpet av neste år, og det er viktigere for oss at vi har aktive kunder i basen enn at vi har flest mulig medlemmer. Vi skal ha de riktige kundene. Vi ser frem til å utvikle kundeklubben videre, slik at den også er et viktig ledd i å skape disse gode opplevelsene.

 

Hageglede.no – en nettbutikk i kraftig vekst

Vi har hatt en vanvittig vekst i selskapet, og det har vært veldig moro – og mye hardt arbeid. Trappetrinns-modellen med poeng i kundeklubben ser ut til å fungere godt og er med på å strukturere til vekst. Vi startet kundeklubben i november 2020, og vi har nå i mai ’21 allerede fått 9500 medlemmer. Det er vi veldig godt fornøyde med.

Hvorfor startet dere med kundeklubb?

“Vi ønsket først og fremst å få et godt forhold til kundene våre. For å lykkes med det, trengte vi en god lojalitetsplattform, slik at vi hadde et grunnlag for å bli den nettbutikken som folk ønsker å gå til – og komme tilbake til – for å handle hagevarer.”

Hva fikk deg til å ta beslutningen om å starte opp den gangen?

“Jeg fant inspirasjon i andre bransjer og hos aktører som har gode kundeklubber, så jeg tenkte at Hageglede.no trengte noe tilsvarende for å skape lojale kunder som følte seg knyttet til oss.”

Har du eksempler på vellykkede kampanjer?

“Ja, innmeldingsoppsettet vårt er svært effektivt. Etter noen sekunders surfing på nettsiden, kommer det opp en pop-up som informerer om at man får 10% rabatt på første handel. Kunden legger inn epost-adressen sin og ved utsjekk i kassen krysser man av for medlemskap i kundeklubben for å få rabatten.”

Dette synes kundene tydeligvis er en god avtale når man ser på antall medlemmer vi har fått på kort tid. De som ikke handler den dagen, kommer med på epost-listen vår, og kan bli medlemmer og få rabatten i neste omgang, hvis de ønsker det.

“Vi ser også at SMS-kampanjene vi har kjørt er effektive og skaper økt trafikk. Jeg tror at vi kan få mye glede av å utvikle kundeklubben fremover, slik at kampanjene blir enda mer tilpassede og personlige for den enkelte kunde.”

Hvor viktig er det at Diller er integrert i WooCommerce?

“Det hadde vært helt uaktuelt uten denne integrasjonen! Alt vi gjør er bygget opp etter prinsipper om automasjon og integrasjon, med andre ord at alt skal «snakke med hverandre». Så dette var helt vesentlig for vårt valg.”

Hva synes du om samarbeidet med Diller?

“Strålende! Vi har hele tiden hatt en fin dialog, og jeg får alltid rask og god tilbakemelding. Web-byrået EasyWeb har utviklet nettsiden og nettbutikken vår, og samarbeidet flyter også veldig bra mellom oss, EasyWeb og Diller.”

Hvordan fikk du høre om Diller?

“Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt vi trenger i en et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap.”

Hva ser du som de viktigste fordelene med kundeklubb?

“Det er å bli kjent med kundene. Det er selvsagt også vesentlig at vi får GDPR-samtykket på plass, slik at vi kommuniserer på riktig og lovlig måte. Nå i starten har noe av det viktigste vært å få opp en medlemsbase hvor samtykket er på plass, slik at vi kan utvikle lojalitetsprogrammet videre. Vi gjør ikke alt perfekt ennå, men vi ser at det er store muligheter fremover.”

Jeg tror også at kundeklubben kan være med på å forlenge sesongen, ved at vi kan informere medlemmene om produkter både for utendørs og innendørs dyrking til ulike årstider.

Hva sier kundene deres?

“Vi vet at kundene er fornøyde med fordelene de får, og at det er enkelt være medlem. De synes det er positivt at de finner sine tilgjengelige bonuskuponger ved å trykke på en knapp i handlekurven.”

Hva ser du for deg fremover?

“Vi ser at det er gode muligheter for å gjøre kundeklubben enda bedre og mer relevant for medlemmene ved at vi gjør en bedre segmentering av medlemsbasen. På den måten få vi mer kunnskap om hva kundene er interessert i og ønsker informasjon om – og hva de vil ha gode kampanjer på.”

Generelt ønsker vi å vokse og få mange flere medlemmer. Målet er å få 50 000 medlemmer i kundeklubben. Vi tror at en god kundeklubb er en viktig nøkkel for å holde på kundene over tid.

«Kundeklubb er den absolutt beste metoden for å få mer salg i butikk»

Tengesdal Sport er en del av Stadion-kjeden. Vi i Diller har intervjuet Tone for å høre om erfaringene hennes siden oppstarten av kundeklubben i 2020.

Annonsering må planlegges 2 uker i forkant, men da kan jo kampanjen være helt irrelevant. Vi kan derimot snu oss rundt på et blunk!

Vi kan legge ut en kampanje over natten, for Diller hjelper oss med å få det ut med én gang. Dette er helt uvurderlig for oss.

Hvorfor startet dere med kundeklubb?

Vi startet opp med lojalitetsprogrammet vårt i koronatiden, rett før sommeren 2020. Da måtte vi jo tenke helt nytt. I tillegg til å etablere nettbutikk, tenkte jeg at en kundeklubb ville være en fin måte å nå frem til kundene på, siden de ikke kunne komme til butikken.

Jeg er veldig glad for at vi startet opp med kundeklubb den gangen. Det har resultert i at vi når kundene våre på en mye bedre måte enn før. Vi treffer dem direkte via telefon, og det gjør at de kommer innom butikken når vi har kampanjer.

Under koronatiden hadde kundene aldri sett tilbudet hvis det ikke kom på mobilen. Da kunne de komme inn i butikken når den var åpen, eller de kunne handle i nettbutikken.

Hva er den viktigste fordelen med et lojalitetsprogram?

Dette er den aller billigste måten å nå ut til kundene på, sammenlignet med annen annonsering og markedsføring.

Man kan bruke Diller så mye man trenger uten å tenke på kostandene. Denne løsningen kan alle butikker ta seg råd til å bruke!

Hvordan bruker dere SMS til å kommunisere med medlemmene?

Vi har valgt å kun bruke SMS-meldinger til kampanjer, for eksempel ekstratilbud til medlemmer, slik at vi ikke «maser» for mye. Vi er nøye på å fortelle kunder som vi verver i butikken at det bare blir 1-2 henvendelser fra oss hver måned, og at det kun er kampanjer og fordeler for medlemmene.

Vi ønsker ikke å være som de store landsdekkende kjedene som «peprer» kunder med informasjon. Det skal komme en reell fordel fra oss, og det har de forstått – og de liker det. Vi får veldig gode tilbakemeldinger og får høre at kundeklubben vår er den beste de er medlem av. Det synes vi er hyggelig å høre!

Hvordan fikk dere høre om Diller?

Det var via Stadion-systemet, og jeg tror det ble nevnt på en messe, eller kanskje det kom fra et nyhetsbrev. Vi fikk mange oppfordringer om å starte nettbutikk og kundeklubb. Vi er svært fornøyde med at vi bestemte oss for å starte opp med Diller.

Hvordan kom dere i gang med Diller?

Jeg hadde først og fremst et infomøte med Charlotte i Diller. Onboardingen gikk veldig bra, og jeg sa at jeg hadde én forutsetning for å kunne starte opp; nemlig at jeg fikk hjelp med innlegg og kampanjer. Charlotte sa «det ordner vi!», og hun har sendt ut hver gang for meg. Det har vært fantastisk god hjelp å få fra Diller.

Hvis vi finner ut at det er stille i butikken, eller været gjør at det passer bra med kampanjer på relevante varer, kan jeg sende ut en melding om ønske om ny kampanje, og så skjer det med én gang!

Annonsering må planlegges 2 uker i forkant, men da kan jo kampanjen være helt irrelevant. Vi kan derimot snu oss rundt på et blunk! Vi kan legge ut en kampanje over natten, for Diller hjelper oss med å få det ut med én gang. Dette er helt uvurderlig for oss.

Ser dere resultater på salg og omsetning?

Det er helt fint å gi rabatter, fordi vi får mange flere, lojale kunder som kommer innom oftere. Ser kunden varer til fullpris, opparbeider de seg bonus, så da lønner det seg uansett for medlemmene. Det gir også gode salgstall og marginer til oss.

Vi gir en velkomstkupong på 15%. Vi ser at vi ofte selger dyre varer på denne måten, samtidig som at kundene blir godt fornøyde og kommer igjen, for de føler at de har fått god behandling.

Hvor viktig er det at Diller er integrert i kassen og på nettsiden?

Det er helt vesentlig.

Hvordan verver dere nye medlemmer?

Vi verver på nettsider og har plakater hengende rundt i butikken, men 90% av våre nye medlemmer kommer ved at ansatte i kassen spør om de vil bli medlem. Da kan vi forklare om bonusprogrammet og kampanjene, samt forsikre dem om at det ikke blir for mye informasjon fra oss. De skjønner at det er mange gode fordeler å få.

Hva vil du anbefale andre Stadion-butikker å gjøre?


Spesielt for butikkene i kjeden som er litt små og ligger i utkanten, vil kundeklubb være en fantastisk måte å nå kundene på. I disse dager er vi nødt til å tenke på hver krone som kommer inn i kassen, og Diller er den absolutt beste metoden for å få mer salg i butikk.

Kundene ser dette utelukkende som fordeler og ikke mas. De føler at det er DE som får godene – de er veldig «happy» for det.

Hva synes du om samarbeidet med Diller?

Jeg synes at det fungerer kjempefint! Support er raske til å hjelpe, og det er viktig. Når jeg har sendt inn tekst på epost, ordnes alt veldig kjapt, så det er superbra. Veldig godt fornøyd med dere!

Silje Wammer Kreativiteten

«Vi ser at vi konkurrerer bedre i markedet ved å tilby gode medlemsfordeler»

Hvorfor startet dere med kundeprogram?

Vi startet med kundeklubb for å henge litt bedre med på markedet. Vi hadde bonuskort på papir før det, men når du driver et fordelsprogram manuelt, er det mange begrensninger. Et digitalt system gjør jo blant annet at folk slipper å huske på å ha med seg kortet sitt. Jo mindre kundene behøver å huske, jo enklere blir det å bruke. Vi ser at vi konkurrerer bedre i markedet ved å tilby gode medlemsfordeler.

Hvordan har dere lagt opp lojalitetsprogrammet deres?

Vi har et poengsystem der man får tilbake 50 kroner for hver 1000 kr man bruker, og det fungerer veldig bra. Da ser vi jo at folk er flinkere til å komme tilbake til oss, enten til butikken eller nettbutikken.

Vi gir også alle medlemmer en bursdagskupong, det setter kundene stor pris på. I tillegg har vi en velkomstgave, hvor nye medlemmer får 10% rabatt på et helt kjøp.

Vi har ikke hatt så mange andre type kampanjer hittil, men vi ønsker å se nærmere på det fremover. Med Diller kan vi snakke direkte med kundene på epost og SMS, men vi ønsker ikke å mase på dem for mye heller.

Hvordan verver dere nye medlemmer?

Vi spør alltid i kassen når de handler, og vi også har plakat ved kassen. 99% sier ja!

Det var veldig enkelt å lære opp ansatte i å bruke systemet, for Diller er jo fullt integrert med kassesystemet vårt, Shoplabs.

Hvordan fikk dere høre om Diller?

Det var via kasseleverandøren vår Shoplabs – Ole Marius og Ulrik. Vi hadde hørt om Diller fra før og hadde tenkt på å stare opp, men det var Shoplabs som gjorde at vi tok beslutningen.

Samarbeidet med Diller fungerer veldig bra. Vi får all den hjelpen vi trenger. Systemet fungerer svært godt på den måten at jeg enkelt får opp på skjermen en oversikt over kjøp, historikk og slikt, for eksempel hvem som er toppkunder.

Hvor viktig er det at Diller er integrert i kassen?

Det er veldig viktig. En kunde har ikke så mye tålmodighet når de står i kassen. Hvis vi skulle ha brukt et annet verktøy enn kassen for  ville tatt mye lengre tid. Det fungerer helt sømløst. Vi bare ber kunden om mobilnummer, og så registrerer vi kjøpet, slik at det bygger bonus, eller så legger vi dem inn som nye medlemmer.

Hva ser dere for dere fremover?

Vi skal ha større fokus på kampanjer, slik at vi for eksempel kan belønne toppkunder. Målet er at når vi spør kunder i butikken om de er medlem, så sier alle JA.

Maria Rilo Zoo Diller

«Jeg hadde aldri kjøpt et kassesystem uten mulighet for lojalitetsprogram»

Rilo Zoo har 9 ansatte og omsetter årlig for 14 millioner SEK (2022). Det er en butikk med mange faste kunder i lokalmiljøet, eller «stammisar» – stamkunder, som Maria sier. Vi har intervjuet Maria for å høre om overgangen til Diller i starten av 2023.

Det var enkelt å sette opp bonusprogrammet – alt var meget smidig og gikk veldig bra. Jeg hadde forventet flere problemer og «bugs» i starten, men alt gikk helt flott.

Jeg fikk også svært god hjelp fra Diller – fortreffelig kundeservice!

Hvorfor startet dere med lojalitetsprogram?

Jeg etablerte et lojalitetsprogram allerede i 2015, fordi jeg ville fremme våre lokale kunder, de som valgte å handle hos oss gang etter gang. Jeg ønsket at gode kunder skulle tjene på det, og få noe tilbake som en takk.

Dere byttet over til Diller for 6 mnd siden – hvorfor det?

Jeg byttet kassasystem til Yabie, og da fulgte Diller med. For meg var det helt vesentlig at det fulgte et godt lojalitetsprogram med i POS, og at systemene var fullt integrert med hverandre.

Vi hadde en overgang med kun Yabie før vi startet opp med Diller. Vi var altså uten lojalitetsprogram i 6 mnd. Vi brukte excel og annet i den perioden, og det var helt forferdelig tungvint. Det halve året med manuell håndtering vil jeg aldri tilbake til! Det var en utrolig stor forskjell å ikke ha et lojalitetsprogram. Kundene våre ble skuffet fordi det ikke fungerte.

Vi fikk høre om Diller via Yabie, og jeg «lå på» Yabie allerede i kjøpsprosessen da jeg skulle bytte kasse, og sa til dem at det måtte være et lojalitetsprogram med i kassen. Det var en absolutt nødvendighet. Jeg hadde aldri kjøpt et kassesystem uten mulighet for lojalitetsprogram.

Gikk det fint å komme i gang med Diller?

Det var enkelt å sette opp bonusprogrammet – alt var meget smidig og gikk veldig bra. Jeg hadde forventet flere problemer og «bugs» i starten, men alt gikk helt flott.  Jeg fikk også svært god hjelp fra Diller – fortreffelig kundeservice!

Holdningen fra Support er hele tiden «ingen problem – dette fikser vi». Det er fantastisk bra, og jeg kjenner virkelig at jeg får hjelp.

Hva har dere sett av resultater så langt?

Vi merker størst forskjell fra å ha et lojalitetsprogram til å ikke ha det. Det halve året med manuell håndtering var forferdelig tungvint. Det som er morsomt med kundeklubb, er at kundens bonus dukker opp som et slags «lodd».

Når vi sier at de har en bonus de kan bruke, blir de glade. Det er veldig, veldig positivt. De sier «Jeg fikk jo bonus av deg igjen» og er svært fornøyde.

Sånn sett tror jeg kanskje ikke at bonussystemet er direkte avgjørende for at kundene velger oss, men vi blir mye mer «top of mind» og kundene for en positiv innstilling. De velger å komme til oss i stedet for andre, og jeg tror positiviteten gir resultater i form av at de kommer tilbake til butikken vår og handler.

Synes du Diller fungere godt?

Ja, det synes jeg. Hvis det har vært noen problemer, er det fordi vi selv har gjort noe feil. Det fungerer «jättebra». Veldig smidig!

Har du eksempler på vellykkede kampanjer?

Vi kjører hovedsakelig med bonusprogrammet vårt, og det fungerer supert. Vi har imidlertid gjort én SMS-utsending – en kampanje til alle med 300 kr ubrukt rabatt – og den ble veldig godt mottatt. Vi skal nok gjøre dette mer, for vi ser at kundene liker det og vi får kontakt med dem også når de ikke er i butikken. Vi skal også sende ut en markedsundersøkelse på SMS, hvor alle som deltar får poeng som takk, eller en gave når de handler.

Hva synes du om samarbeidet med Diller?

Fem stjerner! Support er det for meg, og det fungerer superbra. Diller har forbilledlig kundeservice.

Hvordan verver dere nye medlemmer?

Det gjør vi i kassen. Vi spør alle kunder om det vil bli medlemmer. Majoriteten takker ja, for de liker det poengbaserte systemet.  Alle ansatte er gode til å verve, og det er jo så lett. Det er bare å trykke på en knapp, så går det ut en SMS.

Hvordan lærte dere opp ansatte i å bruke Diller?

Vi behøver jo ikke å lære dem det – alt er jo selvsagt i systemet. Det eneste de skal lære, er hvilke av varene våre som er tilknyttet er koblet til bonussystemet. Har man klippekort, får man for eksempel ikke bonus.

Hva ser dere for dere fremover?

Vi ser for oss at vi bruker mer SMS. Kanskje vi skal benytte klippekort i større grad, samt også som jeg nevnte utsending av markedsundersøkelser. Vi skal i det hele tatt bruke systemet mer fremover, for det er jo så enkelt å bruke.

 

Diller® – kundeklubben som har alt, enkelt og rimelig.

Lojalitetsplattformen Diller® hjelper små og mellomstore bedrifter til å øke sin konkurransekraft ved å få kundene til å handle oftere og mer. Dette sparer kostnader og øker levetidsverdien.

Diller® er en smart løsning for bedrifter som ikke har et stort markedsføringsbudsjett, men som ønsker å øke salget. Markedsføring er dyrt, og en kundeklubb gir store besparelser fordi man ikke bruker dyrebare midler på hele tiden å få nye kunder inn i butikken og nettbutikken.

Med et godt lojalitetsprogram kan man konvertere enkeltsalg til repetisjonssalg og få bedre kundedialog.

«Kundeklubben gir mulighet til å kommunisere med kunden også etter at de har forlatt butikken»

I dag har Tegne 5 butikker i Oslo, Bergen og Ås, samt nettbutikken tegne.no.Vi i Diller intervjuet Linda Løkken, som er daglig leder for Tegne Bergen sentrum og butikk-koordinator for alle butikkene.

Det er fantastisk å kunne gå ned på produktnivå for å kunne gi best mulig kundeservice. Vi har 30 000 varelinjer i vårt sortiment, så det er helt essensielt å kunne treffe med markedsføringen vår, og dette hjelper Diller-løsningen oss med.

Først og fremst – gratulerer med 100 års-jubileum!

Tusen takk – det ble en veldig fin feiring!

Hvorfor startet dere med kundeklubb?

Vi så at det var behov for å organisere og systematisere rabatter og kundefordeler. Våre butikker har en lang historie med ulike rabattordninger, for eksempel fordelsprogram som bare virket i butikk og ikke i nettbutikken. Det var uoversiktlig både for kunder og ansatte. Kunder måtte ta vare på kvitteringer og summere for å få ut fordelene sine. Det var med andre ord svært tungvint.

Vi ønsket å forenkle og forbedre programmet vårt og gjøre det lettere å tilby fordeler. Vi snakket med vår leverandør av kassesystem, Extenda Retail, som tipset oss om Diller. Da skjønte vi at vi hadde tilgang til et integrert system som fungerer både i butikk og på nett.

Hva ser dere som de viktigste fordelene med et lojalitetsprogram?

Vi ønsker først og fremst å få nærmere relasjon til kundene, slik at de blir mer lojale. Et lojalitetsprogram gir oss ganske enkelt muligheten til å kommunisere, for det samtykker de til når de blir medlem. Da er det en tillitssak at vi sender ut informasjon som er relevant og fornuftig. Dette er viktig for oss.

Kundeklubben gir mulighet til å kommunisere med kunden også etter at de har forlatt butikken, og lojalitetsprogrammet knytter sammen fysisk butikk og nettbutikk.

Hva synes dere om funksjonaliteten til Diller?

Det er fantastisk å kunne gå ned på produktnivå for å kunne gi best mulig kundeservice. Vi har 30 000 varelinjer i vårt sortiment, så det er helt essensielt å kunne treffe med markedsføringen vår, og dette hjelper Diller-løsningen oss med.

Med produkter fra fingermaling for barn, til den beste oljemalingen for kunstnere og strikkepinner, så er det selvsagt en utfordring å kommunisere effektivt og spisst uten å støte noen vekk eller være irrelevante.

Kjøpshistorikken til kundene gjør det mulig å treffe med vår kommunikasjon, slik at alle opplever at de mottar relevant innhold, kampanjer og fordeler fra oss.

Hva har dere sett av resultater så langt?

Vi startet opp ved nyttår 2022 og verver i snitt 1000 nye medlemmer hver måned. Vi har rundt 15 000 medlemmer i dag, så det er vi veldig godt fornøyd med. Når vi sender ut kampanjer på epost og SMS, opplever vi økt trafikk i butikkene. Vi har kunder som sier at de kom på grunn av meldingen de mottok like før, så vi ser helt klar effekt på handelen i butikkene.

Et eksempel er da vi hadde nattåpent i Bergen og sendte ut en tekstmelding til medlemmer samme ettermiddag. Vi fikk veldig godt besøk i butikken pga. den ene SMS’en.

Vi har brukt ulike epost-systemer for utsending av informasjon til kunder, men har hatt noen utfordringer med dette. Nå har vi flyttet vi til MailChimp, som er fullintegrert med Diller, og da har vi helt andre muligheter. Vi har blant annet startet med segmentering, som er utrolig viktig for at vi skal kunne sende ut relevant informasjon.

De som kjøper et malingsprodukt, får en epost noen dager senere med informasjon om kurs, hvor en landingsside fra eposten presenterer lærere på de ulike malekursene våre.

Hvordan verver dere nye medlemmer?

Vi har tydelig markedsføring av kundeklubben på tegne.no. Det ligger informasjon flere steder på nettsiden og i chatten som en egen knapp – «spør oss om kundeklubb» – pluss i utsjekk i nettbutikken. Vi sprø også alle som handler i butikkene om de ønsker å bli medlem. En beskjed om mobiltelefon til kundene kommer i kassen, slik at de ansatte passer på å spørre ved kjøp. De aller fleste sier ja til å bli medlem og spare penger. Vi prøver å lokke dem inn med 10% rabatt på første kjøp.

Hvor viktig er det at Diller er integrert i kassen?

Det var helt avgjørende for valget vårt!

Hvor viktig er det at Diller er integrert i nettbutikken?

For oss var det dette som gjorde at vi endret på den kundeklubben vi hadde tidligere. Uten koblingen til nettbutikk hadde vi utsatt lanseringen, eller sett etter andre løsninger.

Hva synes du om samarbeidet med Diller?

Vi får veldig god hjelp fra Knut i Diller!

Et eksempel på god kundestøtte, er at vi har en ansatt i Tegne som reagerte på kjønns-segmenteringen i Diller-løsningen. Det var mulig å velge «Mann», «Kvinne» eller «Ønsker ikke å svare».  Min kollega pekte på at «ikke-binært» er det rette 3.valget, og Diller endret da dette etter vårt ønske. De som identifiserer seg som dette vil gjerne svare, og da ble det feil med «vil ikke svare». Vi opplever at Diller var både fleksible og villige til å bli med inn i fremtiden!

I går fikk vi besøk av en kunde som var innom her første gang i 1946!

Her kan du lese mer om Tegnes jubileum og gode historier fra de siste 100 årene.

 

Kaffebar fikk en konverteringsfrekvens på 523%

Takket være lojalitetsprogrammet på Cuba Life Kaffebar er Corado i stand til å betjene flere kunder på kortere tid og oppmuntre sine beste kunder til å komme tilbake, igjen, og igjen. I tillegg har han et verktøy som gir en utrolig høy konverteringsfrekvens til en brøkdel av hva lignende resultater ville ha kostet med annonsering via sosiale medier, e-post og søkemotor annonsering.

 

Lojalitetsprogrammet til Cuba Life Kaffebar har vokst raskt og er utrolig enkelt å administrere og betjene med hjelp av lojalitetsplattformen Diller.

Om Cuba Life Kaffebar

Cuba Life kaffebar er en spesialisert kaffebar som også tilbyr cubanske sigarer. Den drives av daglig leder José Corado som håndterer produktet hele veien fra bønner til ferdigbrygget kaffekopp. Cafèen ligger midt i hjertet av Kristiansand, og er et rolig og avslappende sted å nippe til en kopp gourmet kaffe samt røyke en sigar om du skulle føle for det.

Det er en av de eldste ekte kaffebarene i byen og gjennom årene har den fått et godt rykte for kvalitets kaffe og en vennlig, innbydende atmosfære.

For å beregne konverteringsfrekvensen på 523%, sammenlignet vi antall kunder med antall påfølgende besøk. Med andre ord, i gjennomsnitt har hver kunde som registrerte seg kommet tilbake i butikken 5 ganger. Takket være lojalitetsprogrammet kom disse kundene tilbake og kjøpte mer, igjen, og igjen!

Problemet

En av de største utfordringene Cuba Life Kaffebar møtte var å forstå atferden til sine kunder med et begrenset markedsføringsbudsjett. De var på utkikk etter en måte å forstå sine kunders vaner og atferd.

Basert på dette prøvde teamet på Cuba Life Kaffebar og finne en metode for å øke antall besøk og mengde omsetning per kunde. Videre søkte de en løsning som ikke bare hjalp dem å selge mer kaffe, men også samtidig skape en bedre og mer personlig opplevelse for alle som kom inn i deres kaffebar.

Selv om daglig leder José Corado ikke aktivt søkte etter en løsning som Diller, ble han umiddelbart fascinert da Diller kontaktet ham.

Diller er et program som gjør det enkelt for enhver bedrift å skape et robust lojalitetsprogram. Dette gjør at små bedrifter (som for eksempel Cuba Life Kaffebar) kan identifisere og beholde sine beste kunder. Investering i et lojalitetsprogram kan resultere i flere positive anmeldelser, økt verving av nye medlemmer samt flere kjøp over tid.

En av de største utfordringene Cuba Life Kaffebar møtte var å forstå oppførselen til sine kunder med et begrenset markedsføringsbudsjett. De var på utkikk etter en måte å forstå sine kunders atferd og vaner.

Løsningen

Når Diller kontaktet meg tenkte jeg at Diller ville være et svært nyttig verktøy for kaffebar industrien, og spesielt hvis du vet hvordan du skal lese og forstå data, sier Corado.

Diller fungerer ved å invitere kunder til å bli medlem av lojalitetsprogrammet og gi dem tilgang til fordeler som klippekort og elektroniske kuponger.

Corado besluttet å installere og prøve lojalitetsprogrammet på Cuba Life Kaffebar. Diller ga ham en QR-skanner som han koblet til sin datamaskin ved kassa. Han annonserte det nye systemet med innlegg på Instagram og Facebook, samt små brosjyrer og personlig kunngjøringer i butikken.

Fordelen

523% konverteringsfrekvens

For å beregne konverteringsfrekvensen på 523% sammenlignet vi antall kunder med antall påfølgende besøk. Med andre ord, i gjennomsnitt hadde hver kunde som registrerte seg kommet tilbake i butikken 5 ganger. Takket være lojalitetsprogrammet kom disse kundene tilbake og kjøpte mer, igjen, og igjen!

Sammenlignet med resultater fra annonsering på sosiale medier, er denne konverteringsfrekvensen ekstremt høy. Ifølge Adweek er den gjennomsnittlige konverteringsfrekvensen på sosiale medier kun 0,71%. Søkemotorannonsering er 1,95% og E-post markedsføring 3,19%. Når det gjelder å oppmuntre kunder til å komme tilbake til butikken tilbyr Diller den desidert beste avkastningen ved bruk av ett markedsføringsbudsjett.

Loyalty program conversion

Sammenlignet med resultater fra annonsering på sosiale medier, er denne konverteringsfrekvensen ekstremt høy. Ifølge Adweek er den gjennomsnittlige konverteringsfrekvensen på sosiale medier kun 0,71%. Søkemotorannonsering er 1,95% og E-post markedsføring 3,19%. Når det gjelder å oppmuntre kunder til å komme tilbake til butikken tilbyr Diller den desidert beste avkastningen ved bruk av ett markedsføringsbudsjett.

Raskere service

En av de viktigste praktiske resultatene Corado opplevde var at han var i stand til å betjene sine kunder raskere.

“Vi kan betjene en kunde minst ett minutt raskere,” sa han, “og det er veldig nyttig i rushtiden.” (Ett minutt virker kanskje ikke som lang tid, men det kan virkelig føles som det når du er på vei til jobb og du virkelig trenger din dose med koffein.)

I tillegg, som Corado påpeker, vil disse minuttene komme godt med i rushtiden og gjøre en stor forskjell i kundeopplevelsen.

Ikke bare vil kundene være mer fornøyde fordi de får kaffen raskere, men kafeen vil også kunne betjene flere kunder i travle tider (og tjene mer penger).

En følelse av eksklusivitet

“Jeg var i stand til å lage en “kaffeklubb” for alle våre kunder,” sier Corado, “slik at de føler at vi kan gi en bedre og mer personlig service til dem.”

Denne følelsen av eksklusivitet er et svært kraftig markedsføringsverktøy. Ved å lage denne spesielle “klubben” er Corado i stand til å få sine kunder til å føle at de er medlemmer av en viktig gruppe. Kundene kan også logge inn på sin egen profilen for å få tilgang til kuponger og spesielle tilbud.

Å være en del av en eksklusiv gruppe, samt ha tilgang til lojalitetsfordeler gir kundene en ekstra tillit. Dette oppfyller også et behov for følelsen av tilhørighet, noe som skaper en kraftig emosjonell følelse og ønske om å foreta et kjøp.

Det gjør også at man føler at man går “glipp” av noe hvis man ikke benytter seg av fordelene.

Bedre tilgang til kundedata

Corado bemerker også at Diller ga tilgang til mer informasjon om sine kunder slik at han bedre kan forstå deres atferd.

«Diller gir oss en raskere måte å identifisere kundeatferd på, og kan også hjelpe oss å nå dem på en mer personlig måte.» forklarer Corado.

Diller tillater bedrifter å lage segmenterte lister basert på registrerte data for sine medlemmer. På den måten kan bedrifter opprette reklame som er mer spesifikk for ett bestemt segment av kundebasen.

«Diller gir oss en raskere måte å identifisere kundeatferd på, og kan også hjelpe oss å nå dem på en mer personlig måte.» forklarer Corado.

Resultatene

Takket være lojalitetsprogrammet på Cuba Life Kaffebar er Corado i stand til å betjene flere kunder på kortere tid og oppmuntre sine beste kunder til å komme tilbake, igjen, og igjen. I tillegg har han et verktøy som gir en utrolig høy konverteringsfrekvens til en brøkdel av hva lignende resultater ville ha kostet med annonsering via sosiale medier, e-post og søkemotor annonsering.

Lojalitetsplattformen Diller er en ideell programvare for små og mellomstore bedrifter (for eksempel restauranter, butikker og kaffebarer), som ønsker å tilby et lojalitetsprogram for sine kunder uten et stort og kostbart markedsføringsbudsjett.