Bonuspoeng – fordeler og ulemper
Når man skal starte opp en kundeklubb, er det viktig å ha tenkt igjennom hvilke type fordeler man skal ha. Velkomst- og bursdagskupong omhandler det vi kaller onboardingprogrammet. Det er her du henter inn medlemmer. Fordelsprogrammet skal derimot være med å gjøre dine kunder/medlemmer enda mer lojale til nettopp din butikk/kjede. Her finnes det mange veier til mål. I denne artikkelen gir vi noen eksempler på hvordan dette oftest gjøres blant våre kundeklubber, samt hvilke fordeler og ulemper de ulike alternativene har.
1. Standard bonusstige: Bronse – Sølv – Gull
2. Bonusstige med ulike medlemsfordeler
3. Repeterende kupong
4. Kuponger når det passer (uten bruk av poeng)
5. Klippekort
1. Standard bonusstige – Bronse – Sølv – Gull
Standard bonusstige er inspirert av fly- og hotellindustrien; her får du ulike rabattnivåer/fordeler etter hvert som du klatrer på skalaen. For eksempel: Bronse – 5% rabatt, Sølv – 10% rabatt, Gull – 15% rabatt. Kvalifiseringsperiode og poenglevetid kan være asynkrone, men de fleste velger at disse skal være like på 1, 2 eller 3 års varighet. Et medlem må da innenfor hver kvalifiseringsperiode opparbeide seg nødvendige poeng for å oppnå samme status. Man blir automatisk satt ned til første nivå og 0 poeng når kvalifiseringsperioden går ut. Du må ta stiling til om medlemmet skal få rabatten på hvert kjøp, 1 gang, eller at de får X antall kupong innenfor hvert nivå.
FORDELER
- Et kjent system for de fleste.
- Som regel enkelt å forstå for medlemmer.
- Man kan fortsatt gi andre ekstra kuponger for alle medlemmer i gitte kampanjeperioder.
- Fullt integrert med alle kassasystemer.
- Fullt integrert med Woocomerce.
ULEMPER
- Dersom man setter begrensning på antall ganger brukt så vil stigen stoppe, da tar man ikke hånd om sine stor kjøpere.
- Kupong varighet er hele kupongens varighet (oppnår du nivå dagen før kvalifiseringsperiode er over så går du ned igjen dagen etter).
- Kunder får ikke beskjed når de har oppnådd et nytt nivå (SMS).
2. Bonusstige med ulike medlemsfordeler
Denne varianten er ganske like bronse-, sølv- og gullnivåene, men med ulike navn. Denne modellen er oftest brukt av nettbutikker slik at man kan gi en god kundereise-opplevelse.
FORDELER
- Som regel enkel å forstå for medlemmer.
- Man kan fortsatt gi andre ekstra kuponger for alle medlemmer i gitte kampanjeperioder.
- Gir kunder en følelse av en spennende reise med ulike fordeler dersom de er lojale – DET genererer lojalitet.
- Fullt integrert med alle kassasystemer.
- Fullt integrert med Woocomerce.
ULEMPER
- Dersom man setter begrensning på antall ganger brukt så vil stigen stoppe, da tar man ikke hånd om sine stor kjøpere.
- Kupong varighet er hele kupongens varighet (oppnår du nivå dagen før kvalifiseringsperiode er over så går du ned igjen dagen etter).
- Kunder får ikke beskjed når de har oppnådd et nytt nivå (SMS).
3. Bonusprogram med repeterende kupong
Dette vil si at for hver X kroner brukt, så får du en verdikupong eller prosentrabatt på ditt neste kjøp. For eksempel for hver 2000kr brukt, får du 100 kr avslag. Dersom man opparbeider seg mange poeng, f.eks 10 000, så vil det bli gitt valg om bruk av 100kr avslag (2000 poeng), 200kr avslag (4000 poeng), 300kr avslag (6000 poeng) eller 400kr avslag (8000 poeng). Da kan man enkelt velge i kassen hvilken kupong som skal brukes. Dette vil jo være avhengig av hvor mye kunden handler for i neste kjøp.
FORDELER
- Veldig enkelt for kunder å forstå.
- Genererer lojale kunder på rask måte – kjøp byttes direkte i fremtidig rabatt.
- Enkelt for ansatte å forklare/selge til sine kunder.
- Fortsetter i det uendelige.
- Kan også her lage egne kuponger/kampanjer for perioder.
- Fullt integrert med alle kassasystemer.
- Fullt integrert med Woocomerce.
ULEMPER
- Kan kun ha én repeterende kupong.
- Kan kun ha samme fordel i lojalitetsprogrammet (utenom egne kuponger/kampanjer).
- Kunder får ikke beskjed når de har oppnådd en ny kupong (SMS).
4. Kuponger når det passer (uten bruk av poeng)
Når man for eksempel holder salg, kan man opprette en egen kampanje som sendes på SMS til alle eller en segmentert gruppe medlemmer. Da vil man få verdifull statistikk på hvem som benytter seg av kupongen(e). Selv om man har et salg som gjelder alle medlemmer, kan det være fordel å legge inn en kupong som registreres på medlemmet ved kjøp. Da vil du bygge opp historikk på dine medlemmer, hva de handler, hvor ofte, om de kun handler på salg osv.
FORDELER
- Verdifull statistikk i forhold til handlemønster til dine medlemmer. Det gjør at du kan kjøre en enda mer relevant kampanje neste gang, og det øker lojaliteten.
- Man kan sette opp kuponger/kampanjer frem i tid, som da blir aktivert automatisk når tiden kommer.
- SMS’er går ut så lenge før som man ønsker/setter i Diller.
- Fullt integrert med alle kassasystemer.
- Fullt integrert med Woocomerce.
ULEMPER
- Må lage en kupong i Diller som kan komme opp i nettbutikk eller i kassa. Dette er imidlertid veldig fort gjort, så vi vil nok si at fordelene klart oppveier denne ulempen.
5. Klippekort
De fleste er vant til klippekort. For eksempel i dyrebutikker ved kjøp av dyrefor, hos bakeren ved kjøp av brød/kaffe, fylling av gassflasker, eller ved sykkelservice. Du kan få opp klippekort rett i kassen, og medlemmet kan følge med på sin status via sin medlemsside. Eksempel; “få hver 8. dyrefor gratis” eller “få en rabatt på X kr/prosent på hver Y sekk” (for eksempel få 150kr avslag for hver tiende sekk dyrefor.)
FORDELER
- Digitale klippekort gjør at ikke medlemmene må huske papirkort (dersom medlemskapet står på en annen i husstanden kan de bare oppgi deres mobilnummer for å gi stempel på samme sted).
- Dersom man ikke har bonuspoeng-modell, har noen valgt å bruke klippekort i stedet. For eksempel for hver tiende klipp (ett klipp for hver 250kr) så får du 150 kr avslag. Dette tilsvarer 150kr rabatt for hver 2500kr handlet for på en repeterende kupong.
- Man kan få tilsendt rapporter pr mnd for antall klipp brukt pr klippekort.
ULEMPER
- Ikke fullt integrert med alle kassasystemer.
- Ikke fullt integrert med Woocomerce (kan vise status, men ikke brukes i nettbutikk).
Dersom du har spørsmål om hvordan du kan bygge det best mulige fordelsprogrammet for akkurat din bedrift, er det bare å kontakte oss. Vi kan treffes på telefon, e-post eller chat. Vi er her for å hjelpe! Ta kontakt