Bonuspoeng – fordeler og ulemper

Når man skal starte opp en kundeklubb, er det viktig å ha tenkt igjennom hvilke type fordeler man skal ha. Velkomst- og bursdagskupong omhandler det vi kaller onboardingprogrammet. Det er her du henter inn medlemmer. Fordelsprogrammet skal derimot være med å gjøre dine kunder/medlemmer enda mer lojale til nettopp din butikk/kjede. Her finnes det mange veier til mål. I denne artikkelen gir vi noen eksempler på hvordan dette oftest gjøres blant våre kundeklubber, samt hvilke fordeler og ulemper de ulike alternativene har.

1. Standard bonusstige: Bronse – Sølv – Gull
2. Bonusstige med ulike medlemsfordeler
3. Repeterende kupong
4. Kuponger når det passer (uten bruk av poeng)
5. Klippekort

1. Standard bonusstige – Bronse – Sølv – Gull

Standard bonusstige er inspirert av fly- og hotellindustrien; her får du ulike rabattnivåer/fordeler etter hvert som du klatrer på skalaen. For eksempel: Bronse – 5% rabatt, Sølv – 10% rabatt, Gull – 15% rabatt. Kvalifiseringsperiode og poenglevetid kan være asynkrone, men de fleste velger at disse skal være like på 1, 2 eller 3 års varighet. Et medlem må da innenfor hver kvalifiseringsperiode opparbeide seg nødvendige poeng for å oppnå samme status. Man blir automatisk satt ned til første nivå og 0 poeng når kvalifiseringsperioden går ut. Du må ta stiling til om medlemmet skal få rabatten på hvert kjøp, 1 gang, eller at de får X antall kupong innenfor hvert nivå.

FORDELER

  • Et kjent system for de fleste.
  • Som regel enkelt å forstå for medlemmer.
  • Man kan fortsatt gi andre ekstra kuponger for alle medlemmer i gitte kampanjeperioder.
  • Fullt integrert med alle kassasystemer.
  • Fullt integrert med Woocomerce.

 

ULEMPER

  • Dersom man setter begrensning på antall ganger brukt, så vil stigen stoppe, og da tar man ikke vare på sine mest-kjøpende kunder.
  • Kunder får ikke beskjed når de har oppnådd et nytt nivå (SMS).

 

2. Bonusstige med ulike medlemsfordeler

Denne varianten er ganske like bronse-, sølv- og gullnivåene, men med ulike navn. Denne modellen er oftest brukt av nettbutikker slik at man kan gi en god kundereise-opplevelse.

FORDELER

  • Som regel enkel å forstå for medlemmer.
  • Man kan fortsatt gi andre ekstra kuponger for alle medlemmer i gitte kampanjeperioder.
  • Gir kunder en følelse av en spennende reise med ulike fordeler dersom de er lojale – DET genererer lojalitet.
  • Fullt integrert med alle kassasystemer.
  • Fullt integrert med Woocomerce.

 

ULEMPER

  • Dersom man setter begrensning på antall ganger brukt så vil stigen stoppe, da tar man ikke hånd om sine stor kjøpere.
  • Kupong varighet er hele kupongens varighet (oppnår du nivå dagen før kvalifiseringsperiode er over så går du ned igjen dagen etter).
  • Kunder får ikke beskjed når de har oppnådd et nytt nivå (SMS).

 

3. Bonusprogram med repeterende kupong

Dette vil si at for hver X kroner brukt, så får du en verdikupong eller prosentrabatt på ditt neste kjøp. For eksempel for hver 2000kr brukt, får du 100 kr avslag. Dersom man opparbeider seg mange poeng, f.eks 10 000, så vil det bli gitt valg om bruk av 100kr avslag (2000 poeng), 200kr avslag (4000 poeng), 300kr avslag (6000 poeng) eller 400kr avslag (8000 poeng). Da kan man enkelt velge i kassen hvilken kupong som skal brukes. Dette vil jo være avhengig av hvor mye kunden handler for i neste kjøp.

FORDELER

  • Veldig enkelt for kunder å forstå.
  • Genererer lojale kunder på rask måte – kjøp byttes direkte i fremtidig rabatt.
  • Enkelt for ansatte å forklare/selge til sine kunder.
  • Fortsetter i det uendelige.
  • Kan også her lage egne kuponger/kampanjer for perioder.
  • Fullt integrert med alle kassasystemer.
  • Fullt integrert med Woocomerce.

 

ULEMPER

  • Kan kun ha én repeterende kupong.
  • Kan kun ha samme fordel i lojalitetsprogrammet (utenom egne kuponger/kampanjer).
  • Kunder får ikke beskjed når de har oppnådd en ny kupong (SMS).

 

4. Kuponger når det passer (uten bruk av poeng)

Når man for eksempel holder salg, kan man opprette en egen kampanje som sendes på SMS til alle eller en segmentert gruppe medlemmer. Da vil man få verdifull statistikk på hvem som benytter seg av kupongen(e). Selv om man har et salg som gjelder alle medlemmer, kan det være fordel å legge inn en kupong som registreres på medlemmet ved kjøp. Da vil du bygge opp historikk på dine medlemmer, hva de handler, hvor ofte, om de kun handler på salg osv.

FORDELER

  • Verdifull statistikk i forhold til handlemønster til dine medlemmer. Det gjør at du kan kjøre en enda mer relevant kampanje neste gang, og det øker lojaliteten.
  • Man kan sette opp kuponger/kampanjer frem i tid, som da blir aktivert automatisk når tiden kommer.
  • SMS’er går ut så lenge før som man ønsker/setter i Diller.
  • Fullt integrert med alle kassasystemer.
  • Fullt integrert med Woocomerce.

 

ULEMPER

  • Må lage en kupong i Diller som kan komme opp i nettbutikk eller i kassa. Dette er imidlertid veldig fort gjort, så vi vil nok si at fordelene klart oppveier denne ulempen.

 

5. Klippekort

De fleste er vant til klippekort. For eksempel i dyrebutikker ved kjøp av dyrefor, hos bakeren ved kjøp av brød/kaffe, fylling av gassflasker, eller ved sykkelservice. Du kan få opp klippekort rett i kassen, og medlemmet kan følge med på sin status via sin medlemsside. Eksempel; “få hver 8. dyrefor gratis” eller “få en rabatt på X kr/prosent på hver Y sekk” (for eksempel få 150kr avslag for hver tiende sekk dyrefor.)

FORDELER

  • Digitale klippekort gjør at ikke medlemmene må huske papirkort (dersom medlemskapet står på en annen i husstanden kan de bare oppgi deres mobilnummer for å gi stempel på samme sted).
  • Dersom man ikke har bonuspoeng-modell, har noen valgt å bruke klippekort i stedet. For eksempel for hver tiende klipp (ett klipp for hver 250kr) så får du 150 kr avslag. Dette tilsvarer 150kr rabatt for hver 2500kr handlet for på en repeterende kupong.
  • Man kan få tilsendt rapporter pr mnd for antall klipp brukt pr klippekort.

 

ULEMPER

  • Ikke fullt integrert med alle kassasystemer.
  • Ikke fullt integrert med Woocomerce (kan vise status, men ikke brukes i nettbutikk).

 

Dersom du har spørsmål om hvordan du kan bygge det best mulige fordelsprogrammet for akkurat din bedrift, er det bare å kontakte oss. Vi kan treffes på telefon, e-post eller chat. Vi er her for å hjelpe! Ta kontakt

"Alle mulige tredjepartskanaler blir mindre og mindre effektive, og vi ser at det er nødvendig fremover å eie dialogen med kunder. Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten vår skyldes økt lojalitet fra medlemmer."

Kai Gulbrandsen

Adm.dir. i Princess-kjeden

"Kundeklubb-knappen ligger på forsiden i kassen, så alt går automatisk. Medlemmer våre benytter klippekortene og kupongene, fordi det er så enkelt å bruke. Vi ser at vi har høy omsetning på medlemmer."

Evy Ingebrigtsen

Operations and HR Manager, Baker Brun

"Data er det nye gullet. Det er vesentlig at kjøpsinformasjon og kundedata er fundamentet for alle gode kundedialoger. Å ha kontroll på dette, er etter min mening helt avgjørende."

Pål Wibe

Norway's "Mr Retail" Pål Wibe

"A terrific app that really helps our business to grow together with our customers. Adds value for both us and the customer, a complete customer journey from the physical to the online store."

BMP Paleet

"Thank you very much for the fantastic follow-up when we launched our loyalty program from Diller. You guys made the whole process painless. Looking forward to seeing what we can achieve together. We really recommend Diller AS to anyone that need a loyalty program on the Shopify platform."

Bolina

"Annonsering må planlegges 2 uker i forkant, men da kan jo kampanjen være helt irrelevant. Med Diller kan vi derimot snu oss rundt på et blunk! Vi kan legge ut en kampanje over natten, for Diller hjelper oss med å få det ut med én gang. Dette er helt uvurderlig for oss."

Tone Tengesdal Stavnheim

Tengesdal Sport

"Great app, easy to customize and simple to use. Customer service is outstanding and helpful. The few times we have had any issues, customer support was very responsive and resolved the issues in minutes! Highly Recommend!"

MARK+BRANDY

"Jeg hadde aldri kjøpt et kassesystem uten mulighet for lojalitetsprogram. For meg var det helt vesentlig at det fulgte et godt lojalitetsprogram med i POS."

Maria Quarnström

Eier, Rilo Zoo

"We recently startet using Diller and are very pleased with the app. It is easy and understandable to use, and it has already generated more customers and sales. What is important to mention is that the customer service is outstanding, and we are getting all the help and support we need! Our contact has been patient and so happy to help and guide in out teams-meetings for the set up :)"

Shine

"Great app and customer service! The loyalty features combined with the SMS engine and mail integration towards MailChimp is a winner for me. Thanks to Erik for helping me set everything up!"

Henriks Herre

"Vi er veldig opptatt av kundereisen og har vært på jakt etter et verktøy som kan hjelpe oss med å gi best mulig service til våre kunder. Diller muliggjør dette og er et veldig bra verktøy som er meget godt integrert med Shopify. Vi er helt sikker på at Diller vil bidra til økt kundetilfredsstillelse og kan trygt anbefale Diller. I tillegg til et bra konsept, lever kundeservice opp til sitt eget konsept og gir en strålende veiledning og service."

frimina.com

"Very easy to set up the app. It’s perfect for creating a good-looking loyalty program widget, that is customized to my brand and webshop.   Super friendly and helpful support team! They answer very fast and do everything to help you out.  Great experience so far."

Corado Coffee Roasters

"Med en kundeklubb blir vi mye bedre kjent med kundene og kan lage godt materiell og relevant innhold for dem. Dette er veldig viktig. Vi slipper alle mid season-salg og kan heller belønne dem som velger oss over tid."

Tobias Tjørstad

General Manager, Linestore

"Det var både raskt og enkelt å sette opp lojalitetsprogrammet, og Dillers kundeservice-team er fantastisk. Vi ser frem til å få glede av programmet i tiden fremover, slik at vi kan få enda mer lojale og fornøyde kunder!"

Julia Dyblie

Daglig leder, Milla Web

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien