Hva er en kundeklubb?

En kundeklubb, også kalt et lojalitetsprogram, er et strategisk verktøy for å identifisere og belønne lojale kunder.

Kundeklubben har som mål å styrke kunderelasjonene og sikre at kundene blir mer fornøyde og kommer tilbake til bedriften og handler – igjen og igjen. Grunnideen bak medlemskap er å skape stamkunder som får et fast og langvarig kundeforhold med bedriften. Det gjør at bedriften selger oftere og mer, til en lavere kostnad.

Fordelene med å starte en kundeklubb

Programmet blir i praksis en markedsføringsplattform som kan erstatte eller komplementere annen markedsføring. Markedsføring er dyrt, og en kundeklubb gir store besparelser, fordi man ikke behøver å bruke dyrebare midler på hele tiden å få nye kunder inn i butikken eller nettbutikken. Et lojalitetsprogram fra Diller® er en software-plattform som sikrer kommunikasjon og dialog med kunder, og hvor all kommunikasjon er i henhold til GDPR-lovgivningen.

Visste du at… Hos Fredrik & Louisa er 70 % av kundene kjente, identifiserte kunder. Medlemmenes handlekurv inneholder 1,8 ganger flere produkter enn for ikke-medlemmer, og 15 % av medlemmene gjør et nytt kjøp allerede neste måned.

Kundereisen – hvorfor lojalitet er nøkkelen til suksess

Diller Customer Journey 2024 copyright_NO

En kundeklubb er en egeneid markedsføringsplattform

Det er dyrt å få en kunde inn i butikken, med gjentatte kampanjer på Facebook, Instagram eller i andre markedskanaler som blir stadig dyrere og mer ineffektive. En kundeklubb gir mulighet for enkel identifisering av kunde, innsamling av verdifull kunde- og kjøpsdata og personalisert, direkte kommunikasjon.

Hvordan lojalitetsprogrammer styrker relasjonsbygging

Dersom en kunde bytter leverandør etter at de først har begynt å samle opp bonuspoeng, klipp eller rabatter som kundeklubben har gitt dem, mister de sine oppsparte fordeler. Det betyr at de føler at de “taper penger” ved å bytte leverandør. Resultatet blir derfor ofte at de velger å forbli hos leverandøren for å få fordelene de allerede har opparbeidet seg, gjerne til tross for at den andre leverandørens tilbud var rimeligere. Et lojalitetsprogram gir med andre ord en strategisk fordel for bedriften.

Diller lojalitetsprogram_all rights reserved_copyright

Loyalty is not a program to be administered. Loyalty is a feeling. There is a difference between repeat business and loyalty. Repeat business simply means that someone transacts with you multiple times. You likely offer them some sort of convenience – price, location, selection.

Loyalty is different. It’s a willingness to go out of one’s way to choose to do business with you. When we are loyal we are willing to suffer some sort of inconvenience to continue to do business with you.

Stephen Shedletzky, Simon Sinek Inc.
Artikkel fra april 2021 (LinkedIn)

"Alle mulige tredjepartskanaler blir mindre og mindre effektive, og vi ser at det er nødvendig fremover å eie dialogen med kunder. Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten vår skyldes økt lojalitet fra medlemmer."

Kai Gulbrandsen

Adm.dir. i Princess-kjeden