Omnichannel tilbyr en integrert og sømløs handleopplevelse for kundene dine på tvers av alle salgskanaler. Løsningen er egnet både for fysiske butikker og digitale plattformer som nettbutikker, mobilapper og sosiale medier. Dette betyr at kundene kan handle når og hvor det passer seg, og at de kan få tilgang til produktinformasjon, priser og tilgjengelighet på tvers av alle dine salgskanaler.
På denne måten kan du bygge sterke kunderelasjoner, øke sjansen for gjentatte kjøp og opparbeide høyere kundetilfredshet. Men hvilke verktøy kan du integrere i Omnichannel, og hvordan skal du legge opp en god Omnichannel-strategi? Her skal vi gå gjennom 5 viktigste tingene å tenke over før du setter i gang med Omnichannel.
Slik legger du opp en riktig Omnichannel-strategi
1# Analyser dine kunders kjøpsvaner og preferanser – Først må du analysere kundenes kjøpsvaner og preferanser på tvers av alle salgskanaler. Dette inkluderer å se på hva slags produkter kundene kjøper, hvordan de foretrekker å handle og hvilke salgskanaler de bruker mest.
2# Integrer salgskanalene dine – Neste trinn er å integrere salgskanalene dine i Omnichannel, slik at kundene kan få en sømløs handleopplevelse uavhengig av hvilken salgskanal de handler gjennom. Du kan for eksempel integrere nettbutikken din sammen med fysiske butikker, mobilapplikasjoner og sosiale medieplattformer.
3# Optimaliser nettsiden din for mobilt bruk – Det er viktig å optimalisere nettsiden din for mobilbrukere, ettersom flere og flere kunder bruker mobiltelefoner til å handle. Dette inkluderer å tilpasse nettsiden din for mindre skjermer, og å sørge for at navigasjonen og brukeropplevelsen er intuitiv og enkel.
4# Tilby kundeservice på tvers av alle salgskanaler – Du må tilby kundeservice på tvers av alle salgskanaler, slik at kundene kan få hjelp uansett hvor de befinner seg. Du kan altså tilby chat på nettsider og sosiale medier, og tilknytte telefon og e-post til alle salgskanaler dere bruker.
5# Tilpass markedsføringen til de ulike salgskanalene – Til slutt må du tilpasse markedsføringen til de ulike salgskanalene. Å tilpasse budskapet og tilbudene dine til hver salgskanal er veldig viktig, og å bruke dataanalyse for å forstå hvilke markedsføringskanaler som fungerer best for ulike kundesegmenter.
Verdensledende plattformer som Shopify og WooCommerce støtter Omnichannel
Det å velge riktig nettbutikkløsning som enkelt kan integreres med Omnichannel er også vesentlig for brukeropplevelsen. Du kan for eksempel velge Shopify i Norge som har stort sett alle funksjoner du trenger for en god handleopplevelse.
Noen av fordelene med å implementere en Omnichannel-strategi med Shopify inkluderer:
- Enklere optimalisering av lagerbeholdning
- Forbedret lagerstyring
- Bedre kundeopplevelse
- Økt salg og gjentakende kunder
- Personalisering av kundereisen
- Har alle populære betalingsmetoder integrert
Det finnes selvfølgelig flere plattformer du kan bruke som WooCommerce og lignende åpne kildekoder, men tilrettelegging krever noe mer arbeid og kunnskap.
Hvilke plattformer kan Omnichannel integreres med?
En omnichannel-strategi kan omfatte en rekke forskjellige plattformer og verktøy som kan bidra til både en bedre handleopplevelse og kundeopplevelse ved at du er tilgjengelig på mange forskjellige plattformer samtidig.
Med andre ord, du er der kundene dine befinner seg på nettet fremfor at de er nødt til å besøke din fysiske butikk eller nettbutikk. Noen eksempler på plattformer som kan integreres inkluderer
- E-handelsplattformer som Shopify, Magento og WooCommerce
- Lojalitetsprogram som Diller (Les mer om Dillers lojalitetsplattform)
- Point of Sale, POS–systemer, som Handel i Praksis (HIP), Front Systems, SilentTouch, ExtendaGO
- Kundeserviceverktøy som Zendesk, Freshdesk og LiveChat
- Betalingstjenester som Zettle by PayPal, Vipps, Stripe og Klarna
- Markedsføringsverktøy som Mailchimp, MailerLite, Make og Klaviyo
- Analyse- og rapporteringsverktøy som Google Analytics og Adobe Analytics
Bortsett fra de åpenbare fordelene med å kunne samle og administrere data sentralt for kjøpmenn, bringer Omnichannel også store fordeler for kundene. Kunden kan samhandle sømløst med selskapet uavhengig av hvilken kanal, enhet eller kontaktflate kunden bruker.
Konklusjon
Omnichannel er et flott verktøy for dem som vil for eksempel kombinere sin fysiske butikk med netthandel. For eksempel om du vil at kunden skal kunne bestille på nett og hente i butikken. Andre områder verktøyet fungerer godt er å samkjøre alle sosiale mediekanaler og la kunden handle direkte fra facebook eller instagram.
Men ulempen er at det tar mye tid å samkjøre alle kanaler, og det tar tid å planlegge alle elementer som skal innlemmes i systemet. Men når prosessen er ferdig er selve kundereisen mye enklere kontra en multi-channel løsning.
Skrevet av Jacob Bartoletti hos Nordboost.se