Archives

Diller gjør kunde synlig

Hvordan gjøre den «usynlige» kunden «synlig»?

Strengere personvernlovgivning og kunder som ikke lenger kan spores på Facebook eller i andre medier, gjør målrettet markedsføring både vanskelig og dyrt.

Gjør den «usynlige» kunden «synlig» med et godt lojalitetsprogram

I dag kan en kunde gå inn og ut av butikken og være helt «usynlig». Sånn behøver det ikke å være, og de flinkeste bedriftene kommer heller ikke til å la det skje fremover. Ved å samle inn egne kundedata i egne markedskanaler på en måte som kundene både godkjenner og liker, kan man i praksis unngå hele problemet. En «usynlig» kunde blir «synlig», én som du kjenner og kan ha dialog med.

Er det virkelig så enkelt? Ja, faktisk.

Diller er integrert med en rekke kassasystemer og nettbutikker, hvilket betyr at du allerede har et fiks ferdig lojalitetsprogram som er fullintegrert i kassen eller nettbutikken. Ved å verve medlemmer til kundeklubben, får du automatisk GDPR-samtykke og kan starte kundedialogen i din egen markedskanal – en lojalitetsplattform som du eier. Du samler hele tiden inn nye kundedata og kan skreddersy kommunikasjonen. Du trenger ikke lenger dyr markedsføring på Google, Facebook eller Instagram.

Start i dag og bygg for fremtiden

Diller gjør det mye enklere og billigere å få kundene tilbake i butikken, slik at de handler oftere og mer. Varene går raskere ut av hylla, samtidig som at du samler inn data og får uvurderlig innsikt i hva kundene dine ønsker seg i dag, i morgen og dagen etter. Det gjelder bare å komme i gang!

5 tips for å lage en god strategi for Omnichannel

Omnichannel tilbyr en integrert og sømløs handleopplevelse for kundene dine på tvers av alle salgskanaler. Løsningen er egnet både for fysiske butikker og digitale plattformer som nettbutikker, mobilapper og sosiale medier. Dette betyr at kundene kan handle når og hvor det passer seg, og at de kan få tilgang til produktinformasjon, priser og tilgjengelighet på tvers av alle dine salgskanaler. 

På denne måten kan du bygge sterke kunderelasjoner, øke sjansen for gjentatte kjøp og opparbeide høyere kundetilfredshet. Men hvilke verktøy kan du integrere i Omnichannel, og hvordan skal du legge opp en god Omnichannel-strategi? Her skal vi gå gjennom 5 viktigste tingene å tenke over før du setter i gang med Omnichannel.

Slik legger du opp en riktig Omnichannel-strategi

1# Analyser dine kunders kjøpsvaner og preferanser – Først må du analysere kundenes kjøpsvaner og preferanser på tvers av alle salgskanaler. Dette inkluderer å se på hva slags produkter kundene kjøper, hvordan de foretrekker å handle og hvilke salgskanaler de bruker mest.

2# Integrer salgskanalene dine – Neste trinn er å integrere salgskanalene dine i Omnichannel, slik at kundene kan få en sømløs handleopplevelse uavhengig av hvilken salgskanal de handler gjennom. Du kan for eksempel integrere nettbutikken din sammen med fysiske butikker, mobilapplikasjoner og sosiale medieplattformer.

3# Optimaliser nettsiden din for mobilt bruk – Det er viktig å optimalisere nettsiden din for mobilbrukere, ettersom flere og flere kunder bruker mobiltelefoner til å handle. Dette inkluderer å tilpasse nettsiden din for mindre skjermer, og å sørge for at navigasjonen og brukeropplevelsen er intuitiv og enkel.

4# Tilby kundeservice på tvers av alle salgskanaler – Du må tilby kundeservice på tvers av alle salgskanaler, slik at kundene kan få hjelp uansett hvor de befinner seg. Du kan altså tilby chat på nettsider og sosiale medier, og tilknytte telefon og e-post til alle salgskanaler dere bruker. 

5# Tilpass markedsføringen til de ulike salgskanalene – Til slutt må du tilpasse markedsføringen til de ulike salgskanalene. Å tilpasse budskapet og tilbudene dine til hver salgskanal er veldig viktig, og å bruke dataanalyse for å forstå hvilke markedsføringskanaler som fungerer best for ulike kundesegmenter.

Verdensledende plattformer som Shopify og WooCommerce støtter Omnichannel

Det å velge riktig nettbutikkløsning som enkelt kan integreres med Omnichannel er også vesentlig for brukeropplevelsen. Du kan for eksempel velge Shopify i Norge som har stort sett alle funksjoner du trenger for en god handleopplevelse. 

Noen av fordelene med å implementere en Omnichannel-strategi med Shopify inkluderer: 

  • Enklere optimalisering av lagerbeholdning
  • Forbedret lagerstyring
  • Bedre kundeopplevelse
  • Økt salg og gjentakende kunder
  • Personalisering av kundereisen 
  • Har alle populære betalingsmetoder integrert

Det finnes selvfølgelig flere plattformer du kan bruke som WooCommerce og lignende åpne kildekoder, men tilrettelegging krever noe mer arbeid og kunnskap.

Hvilke plattformer kan Omnichannel integreres med?

En omnichannel-strategi kan omfatte en rekke forskjellige plattformer og verktøy som kan bidra til både en bedre handleopplevelse og kundeopplevelse ved at du er tilgjengelig på mange forskjellige plattformer samtidig. 

Med andre ord, du er der kundene dine befinner seg på nettet fremfor at de er nødt til å besøke din fysiske butikk eller nettbutikk. Noen eksempler på plattformer som kan integreres inkluderer

  • E-handelsplattformer som Shopify, Magento og WooCommerce
  • Lojalitetsprogram som Diller (Les mer om Dillers lojalitetsplattform)
  • Point of Sale, POSsystemer, som Handel i Praksis (HIP), Front Systems, SilentTouch, ExtendaGO
  • Kundeserviceverktøy som Zendesk, Freshdesk og LiveChat
  • Betalingstjenester som Zettle by PayPal, Vipps, Stripe og Klarna
  • Markedsføringsverktøy som Mailchimp, MailerLite, Make og Klaviyo
  • Analyse- og rapporteringsverktøy som Google Analytics og Adobe Analytics

Bortsett fra de åpenbare fordelene med å kunne samle og administrere data sentralt for kjøpmenn, bringer Omnichannel også store fordeler for kundene. Kunden kan samhandle sømløst med selskapet uavhengig av hvilken kanal, enhet eller kontaktflate kunden bruker.

Konklusjon

Omnichannel er et flott verktøy for dem som vil for eksempel kombinere sin fysiske butikk med netthandel. For eksempel om du vil at kunden skal kunne bestille på nett og hente i butikken. Andre områder verktøyet fungerer godt er å samkjøre alle sosiale mediekanaler og la kunden handle direkte fra facebook eller instagram. 

Men ulempen er at det tar mye tid å samkjøre alle kanaler, og det tar tid å planlegge alle elementer som skal innlemmes i systemet. Men når prosessen er ferdig er selve kundereisen mye enklere kontra en multi-channel løsning. 

Skrevet av Jacob Bartoletti hos Nordboost.se

Diller_banner_lykkes med kundeklubb copyright all rights reserved

Hvordan sikre best mulig oppstart av kundeklubben?

For å få mest mulig ut av kundeklubben så raskt som mulig, er det viktig å komme i gang på riktig måte. Diller byr på 3 måneders gratis onboarding, hvilket vil si at vi er tilgjengelige til å hjelpe deg med å få kundeklubben opp og stå på best mulig måte.

Kort fortalt følger vi deg på reisen de første månedene, helt til du og dine ansatte blir kjent med alle mulighetene som er til rådighet. På den måten blir kundeklubben lønnsom fra første dag.

  • STEG 1
    Opprett kundeklubben.
    Diller gir 3 mnd gratis onboarding!
  • STEG 2
    Sørg for å verve nye medlemmer ved hvert salg i butikk eller nettbutikk.
  • STEG 3
    Lag gode kampanjer og aktiviteter for medlemmene (…og ikke bare rabatter).
  • STEG 4
    Analysér kjøpsmønstre og bli kjent med kundene, slik at de får gode grunner til å komme tilbake til butikken eller nettbutikken.
  • … GÅ TIL STEG 2 IGJEN og sørg for å verve flere medlemmer!

 

Årshjul Diller_copyright all rights reserved lr

Gjør kundeklubben til en lek med årshjul

Vi sier at gjerne at “…det kom som julekvelden på kjerringa” når vi ikke har rukket å forberede oss godt nok på noe vi vet skal gjøres.

Som for eksempel å sende ut medlemskampanjen om adventskalender med konkurranse eller tilbud hver dag i desember i god tid før desember starter. Eller å ha salget klart til Black Week og ikke uken etter. Eller å huske på morsdagen, farsdagen, Valentine’s Day, Halloween osv. For ikke å snakke om å få sendt ut bursdagshilsner til medlemmer. Hvis din butikk ikke henger med, kan det hende at kunden får bedre tilbud eller fordeler andre steder…

Alle er travle og trikset med å drive en god kundeklubb, er å legge opp kampanjene når man har tid. Det er ingenting i veien for å klargjøre julekampanjen i august eller tilbudet om rabatt på 15% på fredagspizza som fast kampanje som går automatisk 6 ganger i året. Eller å invitere til førpremiere når arrangementet er ferdig planlagt, selv om det er tre måneder til det går av stabelen. Og så videre.

Mesteparten av årets medlemsaktiviteter kan settes på én og samme dag – når du selv har tid. De eneste kampanjene som ikke kan planlegges på forhånd, er medlemstilbud på solkrem, hengekøyer og dykkermasker når solen skinner eller paraplyer når det pøser ned.

Fornøyde kunder blir trofaste kunder! Og husk, gode fordeler handler ikke bare om rabatter.

I Diller gir vi påminnelser om slike faste hendelser, og i tillegg kan du få et årshjul som kan fylles inn for din spesifikke butikk (og nettbutikk), slik at dere aldri glemmer å gi muligheten til medlemmene å handle igjen og igjen… og igjen. Hvis du er Diller-bruker, kan du kontakte oss på support@diller.no for å få en gratis årshjul-mal for din butikk eller kjede.

Hvordan verve medlemmer_Diller_copyright_all rights reserved lr

Hvordan verve medlemmmer til kundeklubben din?

Du kan gi mange ulike fordeler i en kundeklubb. De bør tilpasses type butikk, hva slags varer du selger, kundenes interesser og preferanser (denne type segmenter setter vi opp sammen med deg når du lager kundeklubben). Alt fra klippekort og bursdagshilsener, til eksklusive medlemsarrangementer og rabatt på paraplyer når det regner og på solkrem når solen skinner. Her setter fantasien grensene, og det er fort gjort å tro at kundene kun er intersserte i lavere pris.

EKSEMPEL #1: En sportsbutikk klarte å selge et rekordstort antall sykler i november – til full pris. Hvordan? De tilbød sykkelhotell sammen med kjøpet, slik at sykkelen stod klar for kunden da våren kom. Smart!

EKSEMPEL #2: Driver du restaurant, kan kundedialog gjøres svært enkelt: På fredag sender du en SMS om “Snart helg! På fredag og lørdag får du pizza med 20% rabatt”. Det gir et godt tilbud til kundene, de fristes av maten din – og ikke minst: De husker at du finnes og velger deg fremfor andre.

  • Gi poeng for kjøp og dermed fordeler
  • Gi rabatter, verdikuponger og klippekort
  • Gi anbefalinger (basert på interessene deres)
  • Tenk ut spesielle tilbud og pakker som bare medlemmene får
  • Tilby før-premierer
  • La medlemmene komme kvelden før salget starter
  • Send bursdagshilsener med fordeler
  • Invitér til fester, foredrag, omvisninger og prøvekvelder
  • Husk alle årets begivenheter og få med deg julekalender, Black Friday, Valentine’s Day, årstider med tilhørende værbaserte tilbud, Halloween, skolestart osv osv.

Diller® gir deg et gratis årshjul du kan bruke!

En kundeklubb gjør det lettere å skape en lojal kundebase. Rabatter og kampanjer trekker nye kunder, men det er ikke nok til å få dem til å bli. Nøkkelen er derfor en kundeklubb som gir kundene fordeler av å fortsette å handle hos deg.

En god kundeklubb kan bli en merkevare i seg selv. Får kundene først et godt forhold til et merke, holder de seg til det lenge. Og har kundene fått en favoritt, tar de gjerne en omvei for å få tak i den, heller enn å kjøpe det som er lettest tilgjengelig. Derfor bør du investere i en kundeklubb som gir kundene merverdi, og som oppleves som en merkevare.

Og ryktet går – lojale og fornøyde kunder forteller gjerne andre om den gode opplevelsen. Akkurat som misfornøyde kunder forteller om de dårlige. Løsningen du velger, bør derfor være enkel å bruke og lett å like. Dette er noe vi i Diller kan hjelpe deg med. Vi har utviklet en brukervennlig kundeklubb-plattform som gjør det lettere å holde på kundene.