Bygge sterke kunderelasjoner, øk sjansen for gjentatte kjøp og opparbeid høyere kundetilfredshet med Omnichannel.

5 tips for å lage en god strategi for Omnichannel

Omnichannel tilbyr en integrert og sømløs handleopplevelse for kundene dine på tvers av alle salgskanaler. Løsningen er egnet både for fysiske butikker og digitale plattformer som nettbutikker, mobilapper og sosiale medier. Dette betyr at kundene kan handle når og hvor det passer seg, og at de kan få tilgang til produktinformasjon, priser og tilgjengelighet på tvers av alle dine salgskanaler. 

På denne måten kan du bygge sterke kunderelasjoner, øke sjansen for gjentatte kjøp og opparbeide høyere kundetilfredshet. Men hvilke verktøy kan du integrere i Omnichannel, og hvordan skal du legge opp en god Omnichannel-strategi? Her skal vi gå gjennom 5 viktigste tingene å tenke over før du setter i gang med Omnichannel.

Slik legger du opp en riktig Omnichannel-strategi

1# Analyser dine kunders kjøpsvaner og preferanser – Først må du analysere kundenes kjøpsvaner og preferanser på tvers av alle salgskanaler. Dette inkluderer å se på hva slags produkter kundene kjøper, hvordan de foretrekker å handle og hvilke salgskanaler de bruker mest.

2# Integrer salgskanalene dine – Neste trinn er å integrere salgskanalene dine i Omnichannel, slik at kundene kan få en sømløs handleopplevelse uavhengig av hvilken salgskanal de handler gjennom. Du kan for eksempel integrere nettbutikken din sammen med fysiske butikker, mobilapplikasjoner og sosiale medieplattformer.

3# Optimaliser nettsiden din for mobilt bruk – Det er viktig å optimalisere nettsiden din for mobilbrukere, ettersom flere og flere kunder bruker mobiltelefoner til å handle. Dette inkluderer å tilpasse nettsiden din for mindre skjermer, og å sørge for at navigasjonen og brukeropplevelsen er intuitiv og enkel.

4# Tilby kundeservice på tvers av alle salgskanaler – Du må tilby kundeservice på tvers av alle salgskanaler, slik at kundene kan få hjelp uansett hvor de befinner seg. Du kan altså tilby chat på nettsider og sosiale medier, og tilknytte telefon og e-post til alle salgskanaler dere bruker. 

5# Tilpass markedsføringen til de ulike salgskanalene – Til slutt må du tilpasse markedsføringen til de ulike salgskanalene. Å tilpasse budskapet og tilbudene dine til hver salgskanal er veldig viktig, og å bruke dataanalyse for å forstå hvilke markedsføringskanaler som fungerer best for ulike kundesegmenter.

Verdensledende plattformer som Shopify og WooCommerce støtter Omnichannel

Det å velge riktig nettbutikkløsning som enkelt kan integreres med Omnichannel er også vesentlig for brukeropplevelsen. Du kan for eksempel velge Shopify i Norge som har stort sett alle funksjoner du trenger for en god handleopplevelse. 

Noen av fordelene med å implementere en Omnichannel-strategi med Shopify inkluderer: 

  • Enklere optimalisering av lagerbeholdning
  • Forbedret lagerstyring
  • Bedre kundeopplevelse
  • Økt salg og gjentakende kunder
  • Personalisering av kundereisen 
  • Har alle populære betalingsmetoder integrert

Det finnes selvfølgelig flere plattformer du kan bruke som WooCommerce og lignende åpne kildekoder, men tilrettelegging krever noe mer arbeid og kunnskap.

Hvilke plattformer kan Omnichannel integreres med?

En omnichannel-strategi kan omfatte en rekke forskjellige plattformer og verktøy som kan bidra til både en bedre handleopplevelse og kundeopplevelse ved at du er tilgjengelig på mange forskjellige plattformer samtidig. 

Med andre ord, du er der kundene dine befinner seg på nettet fremfor at de er nødt til å besøke din fysiske butikk eller nettbutikk. Noen eksempler på plattformer som kan integreres inkluderer

  • E-handelsplattformer som Shopify, Magento og WooCommerce
  • Lojalitetsprogram som Diller (Les mer om Dillers lojalitetsplattform)
  • Point of Sale, POSsystemer, som Handel i Praksis (HIP), Front Systems, SilentTouch, ExtendaGO
  • Kundeserviceverktøy som Zendesk, Freshdesk og LiveChat
  • Betalingstjenester som Zettle by PayPal, Vipps, Stripe og Klarna
  • Markedsføringsverktøy som Mailchimp, MailerLite, Make og Klaviyo
  • Analyse- og rapporteringsverktøy som Google Analytics og Adobe Analytics

Bortsett fra de åpenbare fordelene med å kunne samle og administrere data sentralt for kjøpmenn, bringer Omnichannel også store fordeler for kundene. Kunden kan samhandle sømløst med selskapet uavhengig av hvilken kanal, enhet eller kontaktflate kunden bruker.

Konklusjon

Omnichannel er et flott verktøy for dem som vil for eksempel kombinere sin fysiske butikk med netthandel. For eksempel om du vil at kunden skal kunne bestille på nett og hente i butikken. Andre områder verktøyet fungerer godt er å samkjøre alle sosiale mediekanaler og la kunden handle direkte fra facebook eller instagram. 

Men ulempen er at det tar mye tid å samkjøre alle kanaler, og det tar tid å planlegge alle elementer som skal innlemmes i systemet. Men når prosessen er ferdig er selve kundereisen mye enklere kontra en multi-channel løsning. 

Skrevet av Jacob Bartoletti hos Nordboost.se

Har du noen spørsmål? Vi vil gjerne høre fra deg.

Kontakt oss
"A terrific app that really helps our business to grow together with our customers. Adds value for both us and the customer, a complete customer journey from the physical to the online store."

BMP Paleet

"Thank you very much for the fantastic follow-up when we launched our loyalty program from Diller. You guys made the whole process painless. Looking forward to seeing what we can achieve together. We really recommend Diller AS to anyone that need a loyalty program on the Shopify platform."

Bolina

"Annonsering må planlegges 2 uker i forkant, men da kan jo kampanjen være helt irrelevant. Med Diller kan vi derimot snu oss rundt på et blunk! Vi kan legge ut en kampanje over natten, for Diller hjelper oss med å få det ut med én gang. Dette er helt uvurderlig for oss."

Tone Tengesdal Stavnheim

Tengesdal Sport

"Great app, easy to customize and simple to use. Customer service is outstanding and helpful. The few times we have had any issues, customer support was very responsive and resolved the issues in minutes! Highly Recommend!"

MARK+BRANDY

"Jeg hadde aldri kjøpt et kassesystem uten mulighet for lojalitetsprogram. For meg var det helt vesentlig at det fulgte et godt lojalitetsprogram med i POS."

Maria Quarnström

Eier, Rilo Zoo

"We recently startet using Diller and are very pleased with the app. It is easy and understandable to use, and it has already generated more customers and sales. What is important to mention is that the customer service is outstanding, and we are getting all the help and support we need! Our contact has been patient and so happy to help and guide in out teams-meetings for the set up :)"

Shine

"Great app and customer service! The loyalty features combined with the SMS engine and mail integration towards MailChimp is a winner for me. Thanks to Erik for helping me set everything up!"

Henriks Herre

"Vi er veldig opptatt av kundereisen og har vært på jakt etter et verktøy som kan hjelpe oss med å gi best mulig service til våre kunder. Diller muliggjør dette og er et veldig bra verktøy som er meget godt integrert med Shopify. Vi er helt sikker på at Diller vil bidra til økt kundetilfredsstillelse og kan trygt anbefale Diller. I tillegg til et bra konsept, lever kundeservice opp til sitt eget konsept og gir en strålende veiledning og service."

frimina.com

"Very easy to set up the app. It’s perfect for creating a good-looking loyalty program widget, that is customized to my brand and webshop.   Super friendly and helpful support team! They answer very fast and do everything to help you out.  Great experience so far."

Corado Coffee Roasters

"Med en kundeklubb blir vi mye bedre kjent med kundene og kan lage godt materiell og relevant innhold for dem. Dette er veldig viktig. Vi slipper alle mid season-salg og kan heller belønne dem som velger oss over tid."

Tobias Tjørstad

General Manager, Linestore

"Det var både raskt og enkelt å sette opp lojalitetsprogrammet, og Dillers kundeservice-team er fantastisk. Vi ser frem til å få glede av programmet i tiden fremover, slik at vi kan få enda mer lojale og fornøyde kunder!"

Julia Dyblie

Daglig leder, Milla Web

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien