Archives

Cookies Diller

Hva betyr det at Google skrur av cookies?

Personvern-bekymringer har ført til at Google stenger av for såkalte tredjeparts-cookies, som er informasjonskapsler som sporer vår alles trafikk på internett. Google skal ikke lenger selge annonser basert på cookies fra 1. januar 2022, så for annonsører gjelder det å snu seg rundt for å finne en annen form for kommunikasjon mot kunder.

Hva betyr dette for deg og din bedrift?

Hvis du allerede har opprettet en kundeklubb, har du innhentet samtykke fra medlemmene, så din kommunikasjon er uendret, hvilket betyr at du kan holde relevant dialog med kundene uansett om cookies er skrudd av eller ikke. Du er godt forberedt! Da gjelder det bare å ha gode verveprogrammer, slik at alle nye kunder som besøker butikken eller nettbutikken får tilbud om å bli medlem.

Dersom du ikke har en kundeklubb, kan det bli mye vanskeligere å ha relevant og tilpasset kommunikasjon med markedet ditt, siden annonsemulighetene blir sterkt begrenset. Les mer om fordelene med lojalitetsprogrammer her.

Les mer om endringen:

Lojalitetsprogram blir mer og mer aktuelt som følge av begrensningene i GDPR og innstramningene for cookies.
– ANFO (Annonsørforeningen), 20/9 2021

Dessuten setter de aller fleste forbrukere pris på målrettet reklame:

 

Hva er cookies?

Cookies er små filer som lages på nettsider du besøker og som gjør din søkehistorikk lagres. Informasjonen brukes så videre for å tilpasse annonser og informasjon til din nettbruk. Cookies kan holde deg innlogget på nettsider, huske dine preferanser og gi deg tilpasset innhold.

Det finnes to typer cookies, hvor den ene typen lagrer informasjon på den aktuelle siden du besøker, mens tredjeparts-cookies skapes av andre nettsider. Disse eksterne sidene eier innholdet du ser på siden du besøker, som for eksempel annonser. Det er tredjeparts-cookies som skal stoppes, hovedsaklig pga. av personvernhensyn.

Derfor bør du investere i en kundeklubb

Konkurransen blir stadig tøffere innenfor varehandel. Derfor er det viktig for butikkene og kjedene å skape relasjoner med kundebasen, slik at kundene kommer tilbake igjen og igjen. Kundeklubber og fordelsprogrammer skaper engasjement og lojalitet og gjør det lettere for næringen både å holde på eksisterende kunder og skaffe seg nye. Her er noen av grunnene til at du bør investere i en kundeklubb:

Økt trafikk og økt salg

Kundene setter pris på butikker som gjør sitt ytterste for å skape en god handleopplevelse. Gode fordelsprogrammer, tilbud og kampanjer kan trekke nye og eksisterende kunder inn i butikken. Hvis du følger med på hva de kjøper og hva de er interesserte i, kan du lage kreative kampanjer basert på kundenes atferd og ønsker. Har du et klart bilde av dette, har du også et godt grunnlag for skreddersydde kampanjer som kan bidra til økt trafikk og omsetning.

Handelsnæringen er preget av økt konkurranse, og netthandelen trekker stadig flere kunder fra de fysiske butikkene. For å lykkes er det derfor viktig å gi kundene det lille ekstra for å velge akkurat butikken din. Og en kundeklubb kan være nettopp dette.

Flere stamkunder

Nå som du har fått flere kunder inn i butikken, er neste steg å gi kundene en grunn til å komme tilbake. Og det er her effekten av å ha en kundeklubb virkelig viser seg. Rene tilbud og kampanjer er gode metoder for å øke trafikken, men det er ikke nok i seg selv for å skape kundelojalitet. Derfor bør du investere i en kundeklubb du tilbyr alle kunder å bli medlem i. Men husk at det ikke er nok med en kundeklubb i seg selv. Opplever kundene fordelene ved å være medlem som for dårlige og for vanskelige å oppnå, gir de fort opp. Sørg derfor for å lage en kundeklubb som gir fordeler som er realistiske og oppnåelige, slik at kundene hele tiden føler at de har noe igjen for å være medlem. Gode kundefordeler kan være mye mer enn rabatter og tilbud!

Bedre samhandling

Moderne teknologi gjør det stadig enklere å kommunisere med kundene og oppfordre dem til å bli med i en kundeklubb. En god programvare for kundeklubb gjør det lett å samhandle med kundene. Den gir deg mulighet til å sende ut nye og skreddersydde tilbud. Og den gir kundene full oversikt over tilbud, kampanjer og annen relevant informasjon. Et annet pluss er det at kundene slipper å gå rundt med fysiske medlemskort i lommeboka. I tillegg til promotering via kundeklubben, bør du bruke sosiale medier og andre kanaler, som e-post, SMS osv. til å holde kundene oppdaterte og engasjerte.

Slik holder du på kundene

Trusselen om butikkdød virker skremmende. Men selv om det blir færre fysiske butikker, betyr ikke det at fremtiden er helsvart. Det vil fortsatt være behov for butikker, man kan bare ikke lenger forvente at kundene skal strømme til av seg selv. For å lykkes må man følge med på utviklingen, levere kvalitet, samt skape gode opplevelser for kundene sine. De som ikke gjør dette, kan risikere å falle fra. For at din butikk skal være i førstnevnte kategori, vil det være en god start å opprette en kundeklubb.

For å lykkes i lengden, må man tilpasse seg til hva kundene ønsker og skape gode handleopplevelser for dem – igjen og igjen.

Kunder velger merke foran produkt

Dette er også relevant for kundeklubber. Ikke bare ved at du bør sørge for å gi gode tilbud og rabatter på merkevarer gjennom å være medlem, men at kundeklubben også kan bli som en merkevare i seg selv. Får kundene først et godt forhold til et merke, holder de seg til det lenge. Og har kundene fått en favoritt, tar de gjerne en omvei for å få tak i den, heller enn å kjøpe det som er lettest tilgjengelig. Derfor bør du investere i en kundeklubb som gir kundene merverdi, og som føles som en merkevare i seg selv.

Vi kan hjelpe deg!

Konklusjonen er klar: Kundeklubber og andre fordelsprogrammer gjør det lettere å skape en lojal kundebase. Rabatter og kampanjer trekker nye kunder, men det er ikke nok til å få dem til å bli. Nøkkelen er derfor et medlemsprogram som gir kundene fordeler av å fortsette å handle hos deg.

En kundeklubb er en svært effektiv og rimelig måte å skape en lojal kundebase på.

Og ryktet går – lojale og fornøyde kunder forteller gjerne andre om den gode opplevelsen. Akkurat som misfornøyde kunder forteller om de dårlige. Løsningen du velger, bør derfor være enkel å bruke og lett å like. Dette er noe vi i Diller kan hjelpe deg med. Vi har utviklet en brukervennlig kundeklubb plattform som gjør det lettere å holde på kundene. Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat – vi står klare til å hjelpe deg!

Kundeklubb butikk

Tips og råd for deg som driver butikk

Stadig flere butikker og kjeder tar i bruk kundeklubber og andre fordelsprogrammer. Det er flere gode grunner til det. Slike løsninger bidrar blant annet til økt salg og mer engasjerte og lojale kunder. Men hovedgrunnen til å investere i en kundeklubb er at det fører til gjenkjøp. Med dette mener vi at kundene i større grad vender tilbake til butikken for å handle.

Et godt virkemiddel for å sikre gjenkjøp er å knytte fordeler til det å kjøpe ting. Forbinder vi kjøp med noe positivt, gjør vi det oftere. Belønner du lojale kunder, får du et konkurransefortrinn sammenlignet med butikker som ikke gjør det. Gode tilbud og fordeler gir kundene insentiver til å handle oftere.

Belønner du lojale kunder, får du et konkurransefortrinn sammenlignet med butikker som ikke gjør det.

Gode tips: Slik kommuniserer du med kundene

Du må få kundene til å føle at de har fordeler av å handle hos deg istedenfor hos konkurrentene. Slike fordeler kan være så mangt. Men det vanligste er fordeler i form av kuponger og tilbud. Kuponger er noe ganske nytt i Norge, men de blir stadig mer utbredt. Her til lands har butikkene tradisjonelt benyttet seg av rabatter og tilbud, men flere bruker nå en kombinasjon av dette og kuponger for å tiltrekke seg flere kunder. Men uansett hva du gjør, bør du huske at merkevarer er populært. Erfaring viser at gode rabatter på kjente merkevarer trekker flere kunder enn tilsvarende rabatter på mindre kjente merker. Så selv om kjedenes egne merker har fått et oppsving de siste årene, er merkevarer fortsatt en god måte å tiltrekke seg kunder på.

Butikker som tilbyr rabatterte merkevarer, får dermed automatisk mer lojale kunder. Derfor bør strategien bak en kundeklubb være å tilby solide rabatter på kjente merker. Dette appellerer både til kundens lommebok (gjennom rabatter) og følelser (gjennom merker de kjenner og liker).

Vi kan hjelpe deg!

Vi har utviklet en brukervennlig kundeklubb plattform som gjør det lettere å holde på kundene. Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat – vi står klare til å hjelpe deg!

Hvorfor kundeklubb_Diller_copyright_all rights reserved lr

3 viktige grunner til at du bør investere i en kundeklubb

Det er tre hovedgrunner til du bør starte et lojalitetsprogram. Vi vil faktisk påstå at du ikke råd til å vente, og at du bør sette i gang snarest – om det så er med Diller® eller ikke.

1. Selg MER for mindre
  • Kundeklubb er en raskere vei til den neste handelen!
  • Et lojalitetsprogram gjør det mye enklere å få kunder tilbake i butikken, slik at de kjøper igjen og igjen… og igjen.
  • Markedsføring er dyrt og en kundeklubb gir store besparelser, fordi man ikke behøver å bruke dyrebare midler på hele tiden å få nye kunder inn i butikken eller nettbutikken.
  • Kundene er digitale og bruker mye tid på mobilen. En kundeklubb gir tilgang til dem også når de ikke er i butikken.
  • Dillers effektive og rimelige kundeklubb gjør det mulig for SMB-selskaper å konkurrere med store kjeder og Amazon.

Visste du at… hvis man beholder 5% flere kunder, øker fortjenesten med hele 25%-95%? (Harvard Business School)

2. GDPR-samtykket er gull verdt
  • Butikken kan IKKE kommunisere med kundene sine uten samtykke.
  • Et GDPR-samtykke gjennom medlemskap i kundeklubb er noe av det mest verdifulle fremtidens butikker har i kampen om kundene.
  • Et medlem i kundeklubb avgir automatisk sitt samtykke, som betyr at butikkene har lov til å holde direkte og gjentakende dialog med dem. Butikkene har med andre ord tilgang til kundene sine.
  • Uten GDPR-samtykke kan butikken risikere å havne langt bak konkurrentene.

Visste du at…Tarte Cosmetics i 2019 analyserte salgstallene og så at kundeklubb-medlemmer stod for 44% av salget, selv om de kun representerte 21% av den totale kundebasen?

3. Få personlig dialog med kunden
  • Trofaste kunder lønner seg!
  • Kundenes interesser og kjøpsmønstre kan enkelt analyseres i Diller®. Det betyr at butikkene kan kjøre spissede kampanjer, som gjør kundene mer fornøyde og lojale.
  • Kundeklubb gjør det enklere å konvertere enkeltsalg til repetisjonssalg = økt levetidsverdi.
  • Kundeklubb bidrar til å holde konkurrentene unna.

Visste du at… sannsynligheten for å selge til en eksisterende kunde er mellom 60-70%, mens den til en ny kunde bare er mellom 5-20%? (Marketing Metrics)

Kundene setter pris på butikker som gjør sitt ytterste for å skape en god handleopplevelse. Gode fordelsprogrammer, tilbud og kampanjer kan trekke nye og eksisterende kunder inn i butikken. Hvis du følger med på hva de kjøper og hva de er interesserte i, kan du lage kreative kampanjer basert på kundenes atferd og ønsker. Har du et klart bilde av dette, har du også et godt grunnlag for skreddersydde kampanjer som kan bidra til økt trafikk og omsetning.

Diller_banner_lykkes med kundeklubb copyright all rights reserved

Diller-effekten // selg oftere og mer

Lojalitetsplattformen Diller® hjelper små og mellomstore bedrifter til å øke sin konkurransekraft ved å få kundene til å handle oftere og mer. Men hva betyr egentlig dette i praksis? Hva betyr kundeklubb for økonomien?

Eksempel på hvor mye det lønner seg økonomisk å ha lojale kunder:

Regnestykke kundeklubb_lojalitet Diller

Ved å handle for 100 kr mer per gang, 1 gang ekstra per år og ved å være kunde 6 mnd lengre, kan en lojal kunde bidra med omsetningsøkning på 80%.

Les mer om fordelene ved kundeklubb.

3 måneders gratis onboarding

For å få mest mulig ut av kundeklubben så raskt som mulig, er det viktig å komme i gang på riktig måte. Diller byr på 3 måneders gratis onboarding, hvilket vil si at vi er tilgjengelige til å hjelpe deg med å få kundeklubben opp og stå på best mulig måte.

Kort fortalt følger vi deg på reisen de første månedene, helt til du og dine ansatte blir kjent med alle mulighetene som er til rådighet. På den måten blir kundeklubben lønnsom fra første dag.