Archives

Diller kundeklubb lojalitet 2

KPMG med ny analyse av fremtiden for retail

Vi i Diller ønsker å videreformidle en god artikkel i Retailmagasinet fra 10/6-22, skrevet av Nils Vanebo. Saken omhandler de store endringene retail-bransjen står ovenfor og hva som trengs for å lykkes fremover.

Rådgivningsselskapet KPMG har gjennomført markedsanalysen “Retailundersøkelsen 2022“, hvor over 1.000 forbrukere ble spurt om hva de ønsker seg av i framtidas retail. Internasjonalt har KPMG også publisert rapporten “Future of Retail“.

Artikkelen presenterer utdrag fra analysen til KPMG og de viktigste driverne for retail i tiden som kommer. Les og lær!

Bruk av data og maskinlæring må til for å finne ut «hvem» og «hvorfor» om egne kunder. Man må også skaffe seg et bedre innsiktsgrunnlag for å vurdere kategori og sortiment. Data må brukes på en helt annen og proaktiv måte for å lykkes enn hva majoriteten av retaliere har gjort frem til i dag.

– Thomas Føyen, leder Consumer & Retail i KPMG, fra artikkel i Retailmagasinet

Cookies Diller

Hva betyr det at Google skrur av cookies?

Personvern-bekymringer har ført til at Google stenger av for såkalte tredjeparts-cookies, som er informasjonskapsler som sporer vår alles trafikk på internett. Google skal ikke lenger selge annonser basert på cookies fra 1. januar 2022, så for annonsører gjelder det å snu seg rundt for å finne en annen form for kommunikasjon mot kunder.

Hva betyr dette for deg og din bedrift?

Hvis du allerede har opprettet en kundeklubb, har du innhentet samtykke fra medlemmene, så din kommunikasjon er uendret, hvilket betyr at du kan holde relevant dialog med kundene uansett om cookies er skrudd av eller ikke. Du er godt forberedt! Da gjelder det bare å ha gode verveprogrammer, slik at alle nye kunder som besøker butikken eller nettbutikken får tilbud om å bli medlem.

Dersom du ikke har en kundeklubb, kan det bli mye vanskeligere å ha relevant og tilpasset kommunikasjon med markedet ditt, siden annonsemulighetene blir sterkt begrenset. Les mer om fordelene med lojalitetsprogrammer her.

Les mer om endringen:

Lojalitetsprogram blir mer og mer aktuelt som følge av begrensningene i GDPR og innstramningene for cookies.
– ANFO (Annonsørforeningen), 20/9 2021

Dessuten setter de aller fleste forbrukere pris på målrettet reklame:

 

Hva er cookies?

Cookies er små filer som lages på nettsider du besøker og som gjør din søkehistorikk lagres. Informasjonen brukes så videre for å tilpasse annonser og informasjon til din nettbruk. Cookies kan holde deg innlogget på nettsider, huske dine preferanser og gi deg tilpasset innhold.

Det finnes to typer cookies, hvor den ene typen lagrer informasjon på den aktuelle siden du besøker, mens tredjeparts-cookies skapes av andre nettsider. Disse eksterne sidene eier innholdet du ser på siden du besøker, som for eksempel annonser. Det er tredjeparts-cookies som skal stoppes, hovedsaklig pga. av personvernhensyn.