Vi i Diller ønsker å videreformidle en god artikkel i Retailmagasinet fra 10/6-22, skrevet av Nils Vanebo. Saken omhandler de store endringene retail-bransjen står ovenfor og hva som trengs for å lykkes fremover.
Rådgivningsselskapet KPMG har gjennomført markedsanalysen “Retailundersøkelsen 2022“, hvor over 1.000 forbrukere ble spurt om hva de ønsker seg av i framtidas retail. Internasjonalt har KPMG også publisert rapporten “Future of Retail“.
Artikkelen presenterer utdrag fra analysen til KPMG og de viktigste driverne for retail i tiden som kommer. Les og lær!
Bruk av data og maskinlæring må til for å finne ut «hvem» og «hvorfor» om egne kunder. Man må også skaffe seg et bedre innsiktsgrunnlag for å vurdere kategori og sortiment. Data må brukes på en helt annen og proaktiv måte for å lykkes enn hva majoriteten av retaliere har gjort frem til i dag.
– Thomas Føyen, leder Consumer & Retail i KPMG, fra artikkel i Retailmagasinet
Strengere personvernlovgivning og kunder som ikke lenger kan spores på Facebook eller i andre medier, gjør målrettet markedsføring både vanskelig og dyrt.
Gjør den «usynlige» kunden «synlig» med et godt lojalitetsprogram
I dag kan en kunde gå inn og ut av butikken og være helt «usynlig». Sånn behøver det ikke å være, og de flinkeste bedriftene kommer heller ikke til å la det skje fremover. Ved å samle inn egne kundedata i egne markedskanaler på en måte som kundene både godkjenner og liker, kan man i praksis unngå hele problemet. En «usynlig» kunde blir «synlig», én som du kjenner og kan ha dialog med.
Er det virkelig så enkelt? Ja, faktisk.
Diller er integrert med en rekke kassasystemer og nettbutikker, hvilket betyr at du allerede har et fiks ferdig lojalitetsprogram som er fullintegrert i kassen eller nettbutikken. Ved å verve medlemmer til kundeklubben, får du automatisk GDPR-samtykke og kan starte kundedialogen i din egen markedskanal – en lojalitetsplattform som du eier. Du samler hele tiden inn nye kundedata og kan skreddersy kommunikasjonen. Du trenger ikke lenger dyr markedsføring på Google, Facebook eller Instagram.
Start i dag og bygg for fremtiden
Diller gjør det mye enklere og billigere å få kundene tilbake i butikken, slik at de handler oftere og mer. Varene går raskere ut av hylla, samtidig som at du samler inn data og får uvurderlig innsikt i hva kundene dine ønsker seg i dag, i morgen og dagen etter. Det gjelder bare å komme i gang!
Hvordan kan du tiltrekke deg nye kunder og få dem til å komme tilbake? De fleste bedriftseiere og ledere har en god forståelse av problemet, men få gjør det som trengs.
For å trekke kundene tilbake til butikken for å handle igjen, må du kjenne kundene dine – virkelig kjenne dem. Uten datadrevet innsikt i kundenes kjøpemønstre og deres oppførsel og preferanser, er det vanskelig å forstå hvem kundene er.
Det er enda vanskeligere å vite hva de vil ha – og nesten umulig å lage markeds- og salgskampanjer som faktisk fungerer, uten å bruke en formue på markedsføring.
Det er ikke lenger nok å kjøre tilbud og kampanjer for å få kunder til å møte opp i butikken din. Ved å implementere Dillers lojalitetsplattform i butikken og nettbutikken, vil du øke kundelojalitet. Diller er et omfattende markedsføringsverktøy som fanger opp kundedata, slik at du kan sende relevante kommunikasjon og automatiserte kampanjer som maksimerer salget.
Med Diller vil bedriften din eie kundens data og ha et kraftig verktøy som vet nøyaktig hvordan man trigger en kunde til å komme tilbake igjen, og igjen. Å eie kundens data betyr også at du har din egen markedsføringskanal, som du har kontroll på.
Dette lar deg engasjere nye kunder med velkomstkuponger, bursdagskuponger, bonuskort, invitasjoner til medlemsarrangementer eller du kan sende personlige produktanbefalinger basert på tidligere kjøp direkte til medlemsbasen din via SMS eller e-post.
Kundedata er gullgruven for å øke konkurranseevnen og få kundene til å komme tilbake til butikken eller nettbutikken. Ønsker du å gjøre flere kunder til lojale fans? Book en demo her!
God markedsføringsteknologi kan være en av de største ressursene for en bedrift, men ofte brukes slike verktøy bare av de større aktørene. Verktøyene som er tilgjengelige er både dyre og krever mye arbeid for å holde programmene i gang.
Å ha et godt lojalitetsprogram skaper en enorm fordel for de større kjedene, og som et resultat gjør dette det enda vanskeligere for de mindre og nyere virksomhetene å tiltrekke seg kunder. De mindre butikkene henger etter, siden de ikke har mulighet til å konkurrere på like vilkår.
En kundes kjøpsbeslutning påvirkes ofte av bredt markedsførte kampanjer fra de større butikkene og kjedene. De har markedsføringsbudsjetter som SMB-markedet ikke har mulighet til å matche.
Men hvem foretrekker vel ikke sin lokale blomsterbutikk eller bakeriet på hjørnet? Det virker urettferdig at små butikker hindres i å konkurrere med de større. Diller bestemte seg for å gjøre noe med dette! Vi ser den kampen som SMB-markedet står overfor, og hvordan de større kjedene bare vokser seg større og tar markedsandeler.
Diller lar butikken bygge et tilpasset lojalitetsprogram som er skreddersydd for hvordan virksomheten opererer, enten det er med medlemsnivå, kuponger, rabatter, klippekort, eller bare spre ordet om hva som skjer for å øke kundelojalitet og -inntekter.
Butikkene tilbys et verktøy som gir tilgang til kjøpsdata, kundeinnsikt og muligheten til å øke aktiviteten i butikken eller nettbutikken.
SMB-markedet trenger brukervennlige og intuitive verktøy for å spare tid. Derfor er funksjoner som markedsføringsautomatisering, forhåndsinnstilte segmenter og SMS-kampanjer nøkkelelementer i programvaren.
Snakk med en av våre eksperter for å diskutere hvordan Diller kan hjelpe butikken din til å vokse.
Vi er veldig stolte av at våre kunder er fornøyde, og i den grad at de legger igjen anmeldelser og ikke nøler med å anbefale oss til andre butikker. Tusen hjertelig takk for tilliten!
Fikk du god nok opplæring om kundeklubben Diller i salgsprosessen?
Få flere lojale kunder med Diller! Vår lojalitetsplattform sikrer gjenkjøp via egne markedskanaler og har alt du trenger – enkelt, rimelig og lønnsomt.
We have developed a calculator that allows you to quite easily calculate the great potential loyal customers represents for your business. What does a loyalty program really mean for sales and profitability?
What happens when a customer buys more, and more often? For example, if he buys for 10 Euro more, visits the store/webstore twice more in a year – or is a customer for 6 months longer? Input your key numbers and check our what loyal customers can mean for your business.
Vi har utviklet en kalkulator som gjør at du enkelt kan beregne hvilket potensial lojale kunder har for din bedrift. For hva betyr kundeklubb egentlig for økonomien?
Hva skjer når en kunde handler oftere og mer? For eksempel for 100 kroner mer og 2 ganger oftere løpet av ett år – eller er kunde i 6 måneder lengre? Med kalkulatoren regner du enkelt ut hva stamkunder kan bety i økt omsetning. Dette kaller vi Diller-effekten!
Lojalitet er ikke et program som skal administreres, men en følelse, sier Simon Sinek. Lojalitet er et mye videre begrep enn gjenkjøp. Lojalitet er et ønske om å strekke seg litt lengre for å handle hos din butikk igjen og igjen.
Loyalty is not a program to be administered. Loyalty is a feeling.
There is a difference between repeat business and loyalty. Repeat business simply means that someone transacts with you multiple times. You likely offer them some sort of convenience – price, location, selection.
Loyalty is different. It’s a willingness to go out of one’s way to choose to do business with you. When we are loyal we are willing to suffer some sort of inconvenience to continue to do business with you.
Stephen Shedletzky, Simon Sinek Inc.
Artikkel fra april 2021 (LinkedIn)
Loyalty is not a program to be administered. Loyalty is a feeling.
There is a difference between repeat business and loyalty. Repeat business simply means that someone transacts with you multiple times. You likely offer them some sort of convenience – price, location, selection.
Loyalty is different. It’s a willingness to go out of one’s way to choose to do business with you. When we are loyal we are willing to suffer some sort of inconvenience to continue to do business with you.
Stephen Shedletzky, Simon Sinek Inc.
Article from April 2021 (LinkedIn)