Archives

5 tips for å lage en god strategi for Omnichannel

Omnichannel tilbyr en integrert og sømløs handleopplevelse for kundene dine på tvers av alle salgskanaler. Løsningen er egnet både for fysiske butikker og digitale plattformer som nettbutikker, mobilapper og sosiale medier. Dette betyr at kundene kan handle når og hvor det passer seg, og at de kan få tilgang til produktinformasjon, priser og tilgjengelighet på tvers av alle dine salgskanaler. 

På denne måten kan du bygge sterke kunderelasjoner, øke sjansen for gjentatte kjøp og opparbeide høyere kundetilfredshet. Men hvilke verktøy kan du integrere i Omnichannel, og hvordan skal du legge opp en god Omnichannel-strategi? Her skal vi gå gjennom 5 viktigste tingene å tenke over før du setter i gang med Omnichannel.

Slik legger du opp en riktig Omnichannel-strategi

1# Analyser dine kunders kjøpsvaner og preferanser – Først må du analysere kundenes kjøpsvaner og preferanser på tvers av alle salgskanaler. Dette inkluderer å se på hva slags produkter kundene kjøper, hvordan de foretrekker å handle og hvilke salgskanaler de bruker mest.

2# Integrer salgskanalene dine – Neste trinn er å integrere salgskanalene dine i Omnichannel, slik at kundene kan få en sømløs handleopplevelse uavhengig av hvilken salgskanal de handler gjennom. Du kan for eksempel integrere nettbutikken din sammen med fysiske butikker, mobilapplikasjoner og sosiale medieplattformer.

3# Optimaliser nettsiden din for mobilt bruk – Det er viktig å optimalisere nettsiden din for mobilbrukere, ettersom flere og flere kunder bruker mobiltelefoner til å handle. Dette inkluderer å tilpasse nettsiden din for mindre skjermer, og å sørge for at navigasjonen og brukeropplevelsen er intuitiv og enkel.

4# Tilby kundeservice på tvers av alle salgskanaler – Du må tilby kundeservice på tvers av alle salgskanaler, slik at kundene kan få hjelp uansett hvor de befinner seg. Du kan altså tilby chat på nettsider og sosiale medier, og tilknytte telefon og e-post til alle salgskanaler dere bruker. 

5# Tilpass markedsføringen til de ulike salgskanalene – Til slutt må du tilpasse markedsføringen til de ulike salgskanalene. Å tilpasse budskapet og tilbudene dine til hver salgskanal er veldig viktig, og å bruke dataanalyse for å forstå hvilke markedsføringskanaler som fungerer best for ulike kundesegmenter.

Verdensledende plattformer som Shopify og WooCommerce støtter Omnichannel

Det å velge riktig nettbutikkløsning som enkelt kan integreres med Omnichannel er også vesentlig for brukeropplevelsen. Du kan for eksempel velge Shopify i Norge som har stort sett alle funksjoner du trenger for en god handleopplevelse. 

Noen av fordelene med å implementere en Omnichannel-strategi med Shopify inkluderer: 

  • Enklere optimalisering av lagerbeholdning
  • Forbedret lagerstyring
  • Bedre kundeopplevelse
  • Økt salg og gjentakende kunder
  • Personalisering av kundereisen 
  • Har alle populære betalingsmetoder integrert

Det finnes selvfølgelig flere plattformer du kan bruke som WooCommerce og lignende åpne kildekoder, men tilrettelegging krever noe mer arbeid og kunnskap.

Hvilke plattformer kan Omnichannel integreres med?

En omnichannel-strategi kan omfatte en rekke forskjellige plattformer og verktøy som kan bidra til både en bedre handleopplevelse og kundeopplevelse ved at du er tilgjengelig på mange forskjellige plattformer samtidig. 

Med andre ord, du er der kundene dine befinner seg på nettet fremfor at de er nødt til å besøke din fysiske butikk eller nettbutikk. Noen eksempler på plattformer som kan integreres inkluderer

  • E-handelsplattformer som Shopify, Magento og WooCommerce
  • Lojalitetsprogram som Diller (Les mer om Dillers lojalitetsplattform)
  • Point of Sale, POSsystemer, som Handel i Praksis (HIP), Front Systems, SilentTouch, ExtendaGO
  • Kundeserviceverktøy som Zendesk, Freshdesk og LiveChat
  • Betalingstjenester som Zettle by PayPal, Vipps, Stripe og Klarna
  • Markedsføringsverktøy som Mailchimp, MailerLite, Make og Klaviyo
  • Analyse- og rapporteringsverktøy som Google Analytics og Adobe Analytics

Bortsett fra de åpenbare fordelene med å kunne samle og administrere data sentralt for kjøpmenn, bringer Omnichannel også store fordeler for kundene. Kunden kan samhandle sømløst med selskapet uavhengig av hvilken kanal, enhet eller kontaktflate kunden bruker.

Konklusjon

Omnichannel er et flott verktøy for dem som vil for eksempel kombinere sin fysiske butikk med netthandel. For eksempel om du vil at kunden skal kunne bestille på nett og hente i butikken. Andre områder verktøyet fungerer godt er å samkjøre alle sosiale mediekanaler og la kunden handle direkte fra facebook eller instagram. 

Men ulempen er at det tar mye tid å samkjøre alle kanaler, og det tar tid å planlegge alle elementer som skal innlemmes i systemet. Men når prosessen er ferdig er selve kundereisen mye enklere kontra en multi-channel løsning. 

Skrevet av Jacob Bartoletti hos Nordboost.se

6 tips for e-handelsbedrifter om hvordan du skal segmentere brukere

Kundesegmentering er en viktig strategi som hjelper bedrifter å nå ut til riktig målgruppe med relevante budskap og tilbud. Dette er en prosess som innebærer å dele inn kundebasen i mindre grupper basert på ulike faktorer som alder, kjønn, interesser, kjøpshistorikk, geografisk beliggenhet og mer. 

Dette kan føre til økt engasjement, lojalitet og tilfredshet blant kundene. Men hvordan gjør du kundesegmentering på riktig måte, og hvor skal du begynne? Her får du 6 tips til hvordan du skal komme i gang med å kartlegge kundene dine. 

Velg en fleksibel løsning når du starter nettbutikk

Kundesegmentering gjøres på forskjellige måter avhengig av hvilke produkter du selger og hvilken målgruppe du har. Det viktigste er at du har en god løsning hvor du kan legge til segmenteringer etter hvert. Skal du selge først og fremst på nett og starte en nettbutikk, er det viktig å velge et kundesegmenteringsverktøy som fungerer uavhengig av nettbutikkløsning du velger. 

Årsaken er at du vet ikke om det vil være behov for å flytte nettbutikken over på en annen plattform i fremtiden. Dette er en pågående prosess som du bør implementere på følgende måte: 

1# Velg en skalerbar løsning: En av de største fordelene med Diller er at plattformen kan integreres med de fleste populære apper og beste nettbutikkløsninger på markedet. Årsaken er at du vet ikke om det vil være behov for å flytte nettbutikken over på en annen plattform i fremtiden. 

Produkter og brukere kan du flytte over med CSV-filer. Men det er ikke sikkert at segmenteringsløsningen du velger kan overføre viktige data om kundeporteføljen din som du trenger til markedsføringen. Fordelen med Diller er at du har alle kundedata du trenger samlet på ett sted uavhengig av nettbutikkløsningen du velger. 

2# Opprett markedssegmenter: Bruk god tid på å finne de rette segmentene for din bedrift og lag en markedsføringsstrategi ut ifra dette. Dette vil hjelpe deg med å nå målgruppen din raskere. Tradisjonelt har du fire hovedgrupper som demografi, geografi, oppførsel og psykografi.  

3# Velg riktig markedsføringskanal: Stort sett alle markedsføringskanaler gjennom sosiale medier og søkemotorer har mulighetene for å legge inn kundesegmentering. ‘

4# Oppdater jevnlig: Det viktig at du velger en løsning som kan legge til kundesegmenter etter hvert for å vite mer om kjøpsatferden til kunden. 

5# Analyser kundedata nøye: Ta med data fra ulike kilder som transaksjonshistorikk, nettatferd og sosiale medier. Dette vil hjelpe deg å oppfatte mer hva hver enkelt kunde er interessert i.

6# Sørg for bevaring av lojale kunder: Tilbakemeldinger, klager, ros eller forslag fra kundene dine er viktig å følge opp og ta til etterretning slik at du sørger for en optimal kundeopplevelse.

Kundesegmentering – Et verktøyet for korrespondanse med kundene

Kundesegmentering er en pågående prosess som krever oppfølging hele tiden.  Du kan ikke forvente å få inn all informasjon du trenger for å tilpasse kampanjer og nyhetsbrev på kun et kundebesøk. 

Kundedatabasen din trenger jevnlige oppdateringer ettersom du ikke vil få inn all denne informasjonen på en kunde som er førstegangskjøper. Derfor er det viktig at du velger en løsning som kan legge til kundesegmenter etter hvert for å vite mer om kjøpsatferden til kunden. 

For å segmentere brukere på en effektiv måte, må du først samle inn og analysere kundedata og brukeradferd på alle plattformer dere bruker. 

Brukeradferd på sosiale medier kan være gull verdt for å få nye kunder dersom du får mange reaksjoner på bilder av produkter eller tips/råd dere legger på feeden. Ved å bruke avanserte analyseverktøy som Diller, kan du få verdifull innsikt i kundenes behov og ønsker, og utvikle strategier for å kommunisere mer effektivt med dem.

Sørg for riktig segmentering av kundene dine

Som nevnt tidligere er det ikke slik at det er ett enkelt oppsett for alle e-handelsbedrifter. Du er nødt til å tenke over segmenteringen selv, og tradisjonelt har du fire hovedgrupper: 

Markedssegment
Demografi Alder, Kjønn, Yrke, Utdannelse, Inntekt, Etnisitet, Religion
Geografi Lokasjon, Klima, Værforhold, Befolkningstetthet
Oppførsel Lojalitetsnivå, Handels frekvens, Kjøpsanledning, Kundestatus
Psykografi Personlighet, Verdier, Tro, Interesser, Livsstil, Hobbier


Bruk god tid på å finne de rette segmentene for din bedrift og lag en markedsføringsstrategi ut ifra dette. Dette vil hjelpe deg med å nå målgruppen din raskere. 

Etter at du har kartlagt hvem som er mest interessert i dine produkter eller tjenester, er det viktig å velge markedsføringskanalene som er tilpasset denne målgruppen. Om du er ute etter en yngre målgruppe så er det viktig å være synlig på sosiale medier og søkemotorer.

Tilby skreddersydde tilbud for å øke lojaliteten blant de mest verdifulle kundene dine. Dette kan inkludere eksklusive tilbud, rabatter eller premier. Å tilpasse nyhetsbrev og tilbud via e-post eller sosiale medier er viktig, da dette kan bidra til å øke engasjementet og tilfredsheten blant kundene dine. 

I tillegg til dette er det viktig at du tar vare på korrespondanse fra lojale kunder. Ta gjerne kontakt med dem for å høre hva de synes om butikken og hva dere kan forbedre. 

Skrevet av Jacob Bartoletti hos Nordboost.se