Fredrik & Louisa-kjedens analyseresultater bekrefter verdien et godt lojalitetsprogram gir for omsetningsøkning og sterkere bunnlinje.
Jan Høgetveit, CEO i Diller
Sterke resultater for Fredrik & Louisa
Parfymerikjeden Fredrik & Louisa har gjennomført analyser av kunders kjøpsdata. De ser følgende resultater:
- 70% av kundene er identifiserte, kjente kunder
- Medlemmers handlekurv inneholder 1,8 ganger så mange produkter som ikke-medlemmers
- 15% av medlemmene handler igjen neste måned
Fredrik & Louisa er en landsomfattende parfymerikjede med nettbutikk og 50 fysiske butikker fra Kirkenes til Kristiansand. Siden oppstarten i 1984 har de tilbudt luksusprodukter fra de fremste merkevarene innen skjønnhetsindustrien. I april 2021 startet de samarbeidet med Diller. Her kan du lese mer om kjedens tanker om kundelojalitet.
Nøkkelen til kundelojalitet er identifisering av kunden i kjøpsøyeblikket
Det er først når en ny kunde er identifisert og lagt inn som medlem i kundeprogrammet at en butikk har GDPR-samtykke og mulighet til å snakke direkte med kunden via SMS eller e-post. Skissen nedenfor viser hvor dyrt og tungvint det er å få nye kunder inn i butikken uten å ha et lojalitetsprogram for å følge opp kundene. Alternativet er å la Diller være en egeneid markedskanal som øker salg og lønnsomhet.