Christian Blomqvist, COO / vice VD i Gottebiten Vil du vite mer om hvordan Diller® kan øke ditt salg? Book en gratis demo i dag.
Book demoI dag består Gottebiten av 11 butikker i Sverige langs grensen til Norge, hvorav butikken i Morast er én av verdens største, med et areal på 3500 m² og med et utvalg av over 4000 artikler innen godteri, brus og tobakk.
Selskapet etablerte lojalitetsprogrammet Gottebiten Kompis i mai 2024 og har per januar 2025 nærmere 42.000 medlemmer. Vi i Diller intervjuet COO / vice VD Christian Blomqvist i Gottebiten for å høre om deres erfaringer med lojalitetsprogrammet så langt.
Hvorfor startet dere opp med et lojalitetsprogram?
Vi startet med kundeklubb av to grunner. Før det første ville vi tilby et godt lojalitetsprogram, slik at det skulle være både lønnsomt og positivt for kundene å komme til oss. For det andre ønsket vi å lære mer om kundene våre. Det gjør det igjen mulig å ha direkte kontakt med medlemmer på segment- eller individnivå på en veldig enkel måte, som også oppleves som relevant og positiv for medlemmene våre.
Dere har nærmere 42 000 medlemmer i dag. Hva er målet fremover?
Vi vil jo så klart fortsette veksten, og vi setter årlige måltall. Til sommeren i 2025 ser vi for oss at vi har nådd 100.000 medlemmer, og ved nyttår 150.000 medlemmer.
Vi verver nye medlemmer i kassen eller ute i butikken, hvor ansatte gir informasjon om kundeklubben. Det er viktig for oss at kunden skal ville det selv, at de skal ønske å bli medlem hos oss.
Har dere sett noen positive resultater så langt?
Absolutt. Vi ser at våre medlemmer har en klart større handlekurv enn ikke-medlemmer. Snittkurven – altså beløpet på kvitteringen – er større blant våre medlemmer.
Som en lite kuriositet kan jeg nevne at vi var med på en dokumentar på BBC Channel 5 om verdens største godteributikker. Produksjonsteamet ønsket å få kontakt med en norsk familie som ofte reiste over grensen for å handle. Da brukte vi Diller til å finne familien, ved at vi sendte en tilpasset SMS til medlemmer i en viss region. Morsomt å kunne bruke kundeklubben til det!
Hvordan fikk dere høre om Diller?
Da vi hadde gått over til kassesystemet Silent Touch fra Extenda Retail, ble vi kontaktet av Lars Delbeck i Diller, som fortalte at vi i denne kassen hadde mulighet for et fullintegrert lojalitetsprogram. Vi fant at dette var en god løsning for oss.
Hvor viktig er det at Diller er integrert i kassen?
Dette er utrolig viktig. Vi er glade for at samarbeidet mellom Extenda, Diller og Gottebiten er så bra, og integrasjonen mellom kasse og lojalitetsprogram fungerer godt. Vi håper også å kunne videreutvikle løsningen, slik at kan i enda større grad kan premiere volumhandel og gi et enda større incitament til våre kunder.
Hva synes du om samarbeidet med Diller?
Faktum er at Diller har vært gode å samarbeide med helt fra starten. Lars på Salg og Knut på den tekniske delen er begge svært samarbeidsvillige og positive.
Hva ser dere for dere fremover?
Vi vil bygge en sterk kundeklubb som gir våre kunder en større grunn til å komme til oss. Vi ønsker å skape en lojal kundebase, hvor medlemmene får gode «deals». Det skal være positivt å være med i Gottebiten Kompis.
Vi ønsker å utvikle vår kommunikasjon mot medlemmer på individ- og segmentnivå, slik at vi blir enda mer relevante for hver og én i kundeklubben. Dette skal vi jobbe videre med i 2025. Da kan vi gi bedre fordeler til hvert medlem, basert på kjøpshistorikk og segmenter.
Billig og effektiv markedsføring
Diller® er en smart løsning for bedrifter som ikke har et stort markedsføringsbudsjett, men som ønsker å øke salget.
Få kundene til å handle oftere og mer
Diller® hjelper små og mellomstore bedrifter til å øke sin konkurransekraft ved å få kundene til å handle oftere og mer.
Konverter enkeltsalg til repetisjonssalg
Med et godt lojalitetsprogram kan man konvertere enkeltsalg til repetisjonssalg og få bedre kundedialog.