Å starte et lojalitetsprogram for nettbutikken din har mange fordeler, men de viktigste årsakene til å gjøre det er å øke kundebevaring, engasjement, overholdelse av GDPR-regelverket, samt å drive gjentatte kjøp og skille merkevaren din fra konkurrentene

5 gode grunner til å starte et lojalitetsprogram på Shopify-butikken din

Det er fem hovedgrunner til hvorfor du bør starte et lojalitetsprogram på nettbutikken din. Faktisk vil vi si at du ikke har råd til å vente, og at du heller bør begynne så snart som mulig – enten det er med Diller® eller ikke.

1. Øk kundelojalitet

Et lojalitetsprogram gjør det enklere å gjøre engangskunder om til lojale kunder, noe som igjen fører til økte inntekter og generell vekst for nettbutikken din. Ettersom digital markedsføring og målrettede annonser har blitt mye vanskeligere, har det også blitt mye dyrere det siste året (Digital Information World, 2022). Med et lojalitetsprogram kan du kommunisere direkte med kundene dine gjennom SMS og e-postkommunikasjon. Faktisk er suksessraten for å selge til en kunde du allerede har 60–70 %, sammenlignet med bare 5–20 % for nye kunder (Marketing Metrics). Derfor er den mest effektive markedsføringsstrategien til dags dato å tilby belønninger, insentiver, aktiviteter og mye mer, for å hjelpe å få kunder tilbake til butikken din – igjen og igjen.

2. Øk kundeengasjementet

Med et kundelojalitetsprogram gjennom Diller kan du enkelt gjennomgå og analysere kundenes interesser, kjøpsmønstre og vaner, samt deres preferanser. Dette gir deg muligheten til å skreddersy markedsføringstiltak og tilbud ved å kjøre målrettede, personlig tilpassede og relevante kampanjer. Forskning viser at 75 % av nettkundene har tatt affære etter å ha sett en melding som de anser som relevant for dem (ThinkwithGoogle). Du bør derfor lage et lojalitetsprogram for å begynne å samle inn data om dine kunder – som igjen vil gjøre det enkelt og rimelig å danne en relevant dialog med kundene dine.

3. Sørg for en GDPR-kompatibel kommunikasjon

Du kan IKKE kommunisere med kundene dine uten samtykke. Med et lojalitetsprogram gjennom Diller gir et medlem sitt samtykke. Dette betyr at du har rett til å ha en direkte og tilbakevendende dialog med dem. Du får med andre ord tilgang til din helt egen markedsføringskanal og kundebase, der du kan ha direkte SMS og e-postkommunikasjon med hver og en av medlemmene dine.

4. Drive gjentatte kjøp

Med belønninger og insentiver er det enkelt å gi kundene en grunn til å komme tilbake til butikken din. Du kan også bruke SMS og e-postmarkedsføring for å få dem tilbake til butikken din. Sannsynligheten for å selge til en eksisterende kunde er faktisk mellom 60-70%, mens den for en ny kunde bare er mellom 5-20% (Marketing Metrics). Et lojalitetsprogram er derfor en av de sterkeste markedsføringsstrategiene for å drive gjentatte kjøp, da det gir flere ulike muligheter for å bringe kundene tilbake.

5. Skille seg ut fra konkurrentene

I et overfylt netthandelsmarked kan et lojalitetsprogram hjelpe deg med å differensiere merkevaren din og tiltrekke nye kunder som leter etter merverdi og insentiver. Vær kreativ når du oppretter og lanserer et lojalitetsprogram. Tenk på hva som kan skille butikken og lojalitetsprogrammet fra konkurrentene dine! Hos Diller har vi onboarding-eksperter som hjelper deg med dette – helt gratis!

Har du noen spørsmål? Vi vil gjerne høre fra deg.

Kontakt oss
"Alle mulige tredjepartskanaler blir mindre og mindre effektive, og vi ser at det er nødvendig fremover å eie dialogen med kunder. Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten vår skyldes økt lojalitet fra medlemmer."

Kai Gulbrandsen

Adm.dir. i Princess-kjeden

"Kundeklubb-knappen ligger på forsiden i kassen, så alt går automatisk. Medlemmer våre benytter klippekortene og kupongene, fordi det er så enkelt å bruke. Vi ser at vi har høy omsetning på medlemmer."

Evy Ingebrigtsen

Operations and HR Manager, Baker Brun

"Data er det nye gullet. Det er vesentlig at kjøpsinformasjon og kundedata er fundamentet for alle gode kundedialoger. Å ha kontroll på dette, er etter min mening helt avgjørende."

Pål Wibe

Norway's "Mr Retail" Pål Wibe

"A terrific app that really helps our business to grow together with our customers. Adds value for both us and the customer, a complete customer journey from the physical to the online store."

BMP Paleet

"Thank you very much for the fantastic follow-up when we launched our loyalty program from Diller. You guys made the whole process painless. Looking forward to seeing what we can achieve together. We really recommend Diller AS to anyone that need a loyalty program on the Shopify platform."

Bolina

"Annonsering må planlegges 2 uker i forkant, men da kan jo kampanjen være helt irrelevant. Med Diller kan vi derimot snu oss rundt på et blunk! Vi kan legge ut en kampanje over natten, for Diller hjelper oss med å få det ut med én gang. Dette er helt uvurderlig for oss."

Tone Tengesdal Stavnheim

Tengesdal Sport

"Great app, easy to customize and simple to use. Customer service is outstanding and helpful. The few times we have had any issues, customer support was very responsive and resolved the issues in minutes! Highly Recommend!"

MARK+BRANDY

"Jeg hadde aldri kjøpt et kassesystem uten mulighet for lojalitetsprogram. For meg var det helt vesentlig at det fulgte et godt lojalitetsprogram med i POS."

Maria Quarnström

Eier, Rilo Zoo

"We recently startet using Diller and are very pleased with the app. It is easy and understandable to use, and it has already generated more customers and sales. What is important to mention is that the customer service is outstanding, and we are getting all the help and support we need! Our contact has been patient and so happy to help and guide in out teams-meetings for the set up :)"

Shine

"Great app and customer service! The loyalty features combined with the SMS engine and mail integration towards MailChimp is a winner for me. Thanks to Erik for helping me set everything up!"

Henriks Herre

"Vi er veldig opptatt av kundereisen og har vært på jakt etter et verktøy som kan hjelpe oss med å gi best mulig service til våre kunder. Diller muliggjør dette og er et veldig bra verktøy som er meget godt integrert med Shopify. Vi er helt sikker på at Diller vil bidra til økt kundetilfredsstillelse og kan trygt anbefale Diller. I tillegg til et bra konsept, lever kundeservice opp til sitt eget konsept og gir en strålende veiledning og service."

frimina.com

"Very easy to set up the app. It’s perfect for creating a good-looking loyalty program widget, that is customized to my brand and webshop.   Super friendly and helpful support team! They answer very fast and do everything to help you out.  Great experience so far."

Corado Coffee Roasters

"Med en kundeklubb blir vi mye bedre kjent med kundene og kan lage godt materiell og relevant innhold for dem. Dette er veldig viktig. Vi slipper alle mid season-salg og kan heller belønne dem som velger oss over tid."

Tobias Tjørstad

General Manager, Linestore

"Det var både raskt og enkelt å sette opp lojalitetsprogrammet, og Dillers kundeservice-team er fantastisk. Vi ser frem til å få glede av programmet i tiden fremover, slik at vi kan få enda mer lojale og fornøyde kunder!"

Julia Dyblie

Daglig leder, Milla Web

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien