Å starte et lojalitetsprogram for nettbutikken din har mange fordeler, men de viktigste årsakene til å gjøre det er å øke kundebevaring, engasjement, overholdelse av GDPR-regelverket, samt å drive gjentatte kjøp og skille merkevaren din fra konkurrentene
5 gode grunner til å starte et lojalitetsprogram på Shopify-butikken din
Det er fem hovedgrunner til hvorfor du bør starte et lojalitetsprogram på nettbutikken din. Faktisk vil vi si at du ikke har råd til å vente, og at du heller bør begynne så snart som mulig – enten det er med Diller® eller ikke.
1. Øk kundelojalitet
Et lojalitetsprogram gjør det enklere å gjøre engangskunder om til lojale kunder, noe som igjen fører til økte inntekter og generell vekst for nettbutikken din. Ettersom digital markedsføring og målrettede annonser har blitt mye vanskeligere, har det også blitt mye dyrere det siste året (Digital Information World, 2022). Med et lojalitetsprogram kan du kommunisere direkte med kundene dine gjennom SMS og e-postkommunikasjon. Faktisk er suksessraten for å selge til en kunde du allerede har 60–70 %, sammenlignet med bare 5–20 % for nye kunder (Marketing Metrics). Derfor er den mest effektive markedsføringsstrategien til dags dato å tilby belønninger, insentiver, aktiviteter og mye mer, for å hjelpe å få kunder tilbake til butikken din – igjen og igjen.
2. Øk kundeengasjementet
Med et kundelojalitetsprogram gjennom Diller kan du enkelt gjennomgå og analysere kundenes interesser, kjøpsmønstre og vaner, samt deres preferanser. Dette gir deg muligheten til å skreddersy markedsføringstiltak og tilbud ved å kjøre målrettede, personlig tilpassede og relevante kampanjer. Forskning viser at 75 % av nettkundene har tatt affære etter å ha sett en melding som de anser som relevant for dem (ThinkwithGoogle). Du bør derfor lage et lojalitetsprogram for å begynne å samle inn data om dine kunder – som igjen vil gjøre det enkelt og rimelig å danne en relevant dialog med kundene dine.
3. Sørg for en GDPR-kompatibel kommunikasjon
Du kan IKKE kommunisere med kundene dine uten samtykke. Med et lojalitetsprogram gjennom Diller gir et medlem sitt samtykke. Dette betyr at du har rett til å ha en direkte og tilbakevendende dialog med dem. Du får med andre ord tilgang til din helt egen markedsføringskanal og kundebase, der du kan ha direkte SMS og e-postkommunikasjon med hver og en av medlemmene dine.
4. Drive gjentatte kjøp
Med belønninger og insentiver er det enkelt å gi kundene en grunn til å komme tilbake til butikken din. Du kan også bruke SMS og e-postmarkedsføring for å få dem tilbake til butikken din. Sannsynligheten for å selge til en eksisterende kunde er faktisk mellom 60-70%, mens den for en ny kunde bare er mellom 5-20% (Marketing Metrics). Et lojalitetsprogram er derfor en av de sterkeste markedsføringsstrategiene for å drive gjentatte kjøp, da det gir flere ulike muligheter for å bringe kundene tilbake.
5. Skille seg ut fra konkurrentene
I et overfylt netthandelsmarked kan et lojalitetsprogram hjelpe deg med å differensiere merkevaren din og tiltrekke nye kunder som leter etter merverdi og insentiver. Vær kreativ når du oppretter og lanserer et lojalitetsprogram. Tenk på hva som kan skille butikken og lojalitetsprogrammet fra konkurrentene dine! Hos Diller har vi onboarding-eksperter som hjelper deg med dette – helt gratis!