Siden kostnadene ved å skaffe en ny kunde er mye høyere enn kostnadene ved å beholde en eksisterende, er det avgjørende for bedrifter å implementere strategier for å få kundene til å komme tilbake til butikken sin igjen og igjen.
3 måter å øke kundelojalitet på
Å beholde kunder har blitt viktigere enn noen gang siden det er mer kostnadseffektivt enn å skaffe nye kunder. Ifølge inc.com koster det hele 5-10 ganger mer å skaffe en ny kunde enn å beholde en eksisterende kunde. Derfor er det viktig for bedrifter å implementere forretningsstrategier for å få kunder til å komme tilbake til butikken deres, enten det er i fysisk butikk eller online.
Her er tre effektive måter å hjelpe deg med å øke kundelojalitet:
1. Opprett et lojalitetsprogram
Det er mange grunner til at du bør starte et lojalitetsprogram. En av de viktigste grunnene er at det vil hjelpe deg å selge mer, til en mye lavere kostnad enn mange andre markedsføringsstrategier. Et kundelojalitetsprogram gjør det mye enklere å få kunder tilbake til butikken, slik at de handler igjen og igjen… og igjen. Å ha et godt lojalitetsprogram bidrar til å konvertere enkeltkjøp til gjentakende salg = økt levetidsverdi, som igjen vil skape mer merkelojalitet og inntekter for butikken din.
Visste du at… sannsynligheten for å selge til en eksisterende kunde er mellom 60-70%, mens den til en ny kunde bare er mellom 5-20%? (Marketing Metrics)
Et lojalitetsprogram vil også hjelpe deg med å få et avgjørende GDPR-samtykke, slik at du enkelt kan analysere dine kunders interesser og kjøpsmønstre. Dette vil hjelpe deg å kjøre mer målrettede, personlig tilpassede, og relevante SMS- og e-post kampanjer for igjen å skape mer lojale og fornøyde kunder.
Visste du at… hvis man beholder 5% flere kunder, øker fortjenesten med hele 25%-95%? (Harvard Business School)
Kundene setter pris på butikker som gjør sitt ytterste for å skape en god handleopplevelse. Gode fordeler, tilbud og kampanjer kan trekke nye og eksisterende kunder inn i butikken. Hvis du analyserer hva de kjøper og hva de er interessert i, kan du lage relevante kampanjer basert på kundeatferd og preferanser.
2. Personlig tilpasset og relevant SMS- og e-postkommunikasjon
Personlig og relevant kommunikasjon er avgjørende for å skape mer lojale og fornøyde kunder, og for å drive salg og gjentatte kjøp. Du kan bruke både SMS og e-postmarkedsføring, og den beste kommunikasjonsstrategien er ofte å bruke begge.
- SMS markedsføring
SMS-markedsføring er svært effektivt. I følge Link Mobility blir 90% av alle SMS-er lest innen 3 minutter, 98% av alle SMS-er åpnes, og SMS har en 209% høyere svarprosent enn e-post eller Facebook-meldinger. Det er med andre ord nesten ingen som legger igjen en SMS ulest. Dette gjør SMS-markedsføring til det perfekte verktøyet for å få kunder tilbake til butikken din, for å handle oftere, og mer.
- Epost markedsføring
E-post markedsføring er et mindre effektivt markedsføringsverktøy enn SMS, med en gjennomsnittlig åpningsrate på bare 20%. Imidlertid kan e-postmarkedsføring være mindre påtrengende enn en SMS. Mens den anbefalte frekvensen av SMS-markedsføring er 1-3 SMS per måned, kan e-postmarkedsføring sendes ut så ofte du finner egnet for dine kunder.
Samlet sett gjør dette en kommunikasjonsstrategi med både SMS og e-post – markedsføring til den mest effektive når det gjelder å hente kunder tilbake til butikken din.
3. Eksepsjonell kundeservice
Kunder som mottar god kundeservice er mer sannsynlig å forbli lojale og fortsette å velge butikken din fremfor konkurrentene dine. Derfor bør du fokusere på å møte deres behov og løse problemer raskt.