Så mange som 58 % av forbrukerne rapporterer at de har økt sitt forbruk i moderat til stor grad på grunn av lojalitetsprogrammer.
(Kilde: EY, 2024 Loyalty Market Study)
Innsikter om kundelojalitet
Vi har samlet statistikk fra en rekke pålitelige kilder for å vise verdien av kundelojalitet, salgsvekst og lønnsomhet. Tallenes tale er klar – kom i gang med lojalitetsprogrammet ditt i dag!
Effekten av lojale kunder på forbruk og inntekter
- Eksisterende kunder bruker i gjennomsnitt 67 % mer enn nye kunder. (Kilde: BIA Advisory via VWO, 2024)
- Kunder med en emosjonell tilknytning til et merke har en 306 % høyere livstidsverdi (LTV). (Kilde: Motisa via Coniq / Retail TouchPoints, 2024)
- Lojale kunder handler 90 % oftere. (Kilde: Hubspot via Coniq, 2024)
Lojalitetsprogrammer som driver vekst og kundelojalitet
- 70 % av forbrukerne bruker mer hos merker som tilbyr lojalitetsprogrammer. (Kilde: Deloitte via Nudge, 2024)
- Medlemmer av lojalitetsprogrammer genererer 12–18 % mer årlig vekst i tillegginntekter enn ikke-medlemmer. (Kilde: Exploding Topics via Coniq, 2024)
- Bruken av lojalitetsprogrammer økte med 28 % i 2024. (Kilde: SAP Emarsys, 2024)
- 58 % av forbrukerne rapporterer at de har økt sitt forbruk i “moderat” til “stor” grad på grunn av lojalitetsprogrammer. (Kilde: EY, 2024 Loyalty Market Study)
- 62 % av medlemmene i betalte lojalitetsprogrammer er mer tilbøyelige til å bruke mer på merkevaren. (Kilde: McKinsey via Bonloyalty, 2024)
Lønnsomhet og kostnadseffektivitet
- En 5 % økning i kundelojalitet kan øke overskuddet med 25 % til 95 %. (Kilde: Bain & Company / Harvard Business Review – Bredt sitert)
- Å skaffe en ny kunde er 5 til 25 ganger dyrere enn å beholde en eksisterende. (Kilde: Diverse, inkludert Zinrelo/Forbes – Vanlig markedsføringsstatistikk)
- Sannsynligheten for å selge til en eksisterende kunde er 60–70 %, sammenlignet med 5–20 % for en ny potensiell kunde. (Kilde: Signal Mind / Semrush via diverse kilder)
- Organisasjoner som er kundesentriske rapporterer 49 % raskere vekst i fortjeneste. (Kilde: Forrester, 2024 US CX Index)
Vikitgheten av referanser
- Henviste kunder har en 37 % høyere kundelojalitet. (Kilde: Firework, 2024)
- Henviste kunder har en 16 % høyere livstidsverdi (LTV). (Kilde: Firework, 2024)
- Henvisninger er 5 ganger mer sannsynlige til å konvertere enn leads fra andre kanaler. (Kilde: Firework, 2024)
- 92 % av forbrukerne stoler mer på anbefalinger fra venner og familie enn på annen reklame. (Kilde: Firework, 2024)
Å koble kundetilfredshet til økonomisk suksess
- Selskaper som leder innen kundetilfredshet (ACSI-score) overgikk S&P 500 dramatisk i langsiktig aksjeavkastning (2 265 % vs 605 % kumulativ avkastning, 2006–jan. 2025). (Kilde: ACSI, 2024/2025-rapport)
- Selskaper med høye Net Promoter Scores (NPS) øker inntektene 2,5 ganger raskere enn konkurrentene. (Kilde: Zonka Feedback / Bain & Company, 2024)
- En økning på 10+ poeng i NPS korrelerer med en 3,2 % økning i mersalgsinntekter. (Kilde: CustomerGauge, 2022)