Konkurransen blir stadig tøffere innen varehandelen.

En kundeklubb gjør det lettere å skape en lojal kundebase. Rabatter og kampanjer trekker nye kunder, men det er ikke nok til å få dem til å bli. Nøkkelen er derfor en kundeklubb som gir kundene fordeler av å fortsette å handle hos deg.

Derfor bør du investere i en kundeklubb

Konkurransen blir stadig tøffere innenfor varehandel. Derfor er det viktig for butikkene og kjedene å skape relasjoner med kundebasen, slik at kundene kommer tilbake igjen og igjen. Kundeklubber og fordelsprogrammer skaper engasjement og lojalitet og gjør det lettere for næringen både å holde på eksisterende kunder og skaffe seg nye. Her er noen av grunnene til at du bør investere i en kundeklubb:

Økt trafikk og økt salg

Kundene setter pris på butikker som gjør sitt ytterste for å skape en god handleopplevelse. Gode fordelsprogrammer, tilbud og kampanjer kan trekke nye og eksisterende kunder inn i butikken. Hvis du følger med på hva de kjøper og hva de er interesserte i, kan du lage kreative kampanjer basert på kundenes atferd og ønsker. Har du et klart bilde av dette, har du også et godt grunnlag for skreddersydde kampanjer som kan bidra til økt trafikk og omsetning.

Handelsnæringen er preget av økt konkurranse, og netthandelen trekker stadig flere kunder fra de fysiske butikkene. For å lykkes er det derfor viktig å gi kundene det lille ekstra for å velge akkurat butikken din. Og en kundeklubb kan være nettopp dette.

Flere stamkunder

Nå som du har fått flere kunder inn i butikken, er neste steg å gi kundene en grunn til å komme tilbake. Og det er her effekten av å ha en kundeklubb virkelig viser seg. Rene tilbud og kampanjer er gode metoder for å øke trafikken, men det er ikke nok i seg selv for å skape kundelojalitet. Derfor bør du investere i en kundeklubb du tilbyr alle kunder å bli medlem i. Men husk at det ikke er nok med en kundeklubb i seg selv. Opplever kundene fordelene ved å være medlem som for dårlige og for vanskelige å oppnå, gir de fort opp. Sørg derfor for å lage en kundeklubb som gir fordeler som er realistiske og oppnåelige, slik at kundene hele tiden føler at de har noe igjen for å være medlem. Gode kundefordeler kan være mye mer enn rabatter og tilbud!

Bedre samhandling

Moderne teknologi gjør det stadig enklere å kommunisere med kundene og oppfordre dem til å bli med i en kundeklubb. En god programvare for kundeklubb gjør det lett å samhandle med kundene. Den gir deg mulighet til å sende ut nye og skreddersydde tilbud. Og den gir kundene full oversikt over tilbud, kampanjer og annen relevant informasjon. Et annet pluss er det at kundene slipper å gå rundt med fysiske medlemskort i lommeboka. I tillegg til promotering via kundeklubben, bør du bruke sosiale medier og andre kanaler, som e-post, SMS osv. til å holde kundene oppdaterte og engasjerte.

Slik holder du på kundene

Trusselen om butikkdød virker skremmende. Men selv om det blir færre fysiske butikker, betyr ikke det at fremtiden er helsvart. Det vil fortsatt være behov for butikker, man kan bare ikke lenger forvente at kundene skal strømme til av seg selv. For å lykkes må man følge med på utviklingen, levere kvalitet, samt skape gode opplevelser for kundene sine. De som ikke gjør dette, kan risikere å falle fra. For at din butikk skal være i førstnevnte kategori, vil det være en god start å opprette en kundeklubb.

For å lykkes i lengden, må man tilpasse seg til hva kundene ønsker og skape gode handleopplevelser for dem – igjen og igjen.

Kunder velger merke foran produkt

Dette er også relevant for kundeklubber. Ikke bare ved at du bør sørge for å gi gode tilbud og rabatter på merkevarer gjennom å være medlem, men at kundeklubben også kan bli som en merkevare i seg selv. Får kundene først et godt forhold til et merke, holder de seg til det lenge. Og har kundene fått en favoritt, tar de gjerne en omvei for å få tak i den, heller enn å kjøpe det som er lettest tilgjengelig. Derfor bør du investere i en kundeklubb som gir kundene merverdi, og som føles som en merkevare i seg selv.

Vi kan hjelpe deg!

Konklusjonen er klar: Kundeklubber og andre fordelsprogrammer gjør det lettere å skape en lojal kundebase. Rabatter og kampanjer trekker nye kunder, men det er ikke nok til å få dem til å bli. Nøkkelen er derfor et medlemsprogram som gir kundene fordeler av å fortsette å handle hos deg.

En kundeklubb er en svært effektiv og rimelig måte å skape en lojal kundebase på.

Og ryktet går – lojale og fornøyde kunder forteller gjerne andre om den gode opplevelsen. Akkurat som misfornøyde kunder forteller om de dårlige. Løsningen du velger, bør derfor være enkel å bruke og lett å like. Dette er noe vi i Diller kan hjelpe deg med. Vi har utviklet en brukervennlig kundeklubb plattform som gjør det lettere å holde på kundene. Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat – vi står klare til å hjelpe deg!

Har du noen spørsmål? Vi vil gjerne høre fra deg.

Kontakt oss
"Alle mulige tredjepartskanaler blir mindre og mindre effektive, og vi ser at det er nødvendig fremover å eie dialogen med kunder. Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten vår skyldes økt lojalitet fra medlemmer."

Kai Gulbrandsen

Adm.dir. i Princess-kjeden

"Kundeklubb-knappen ligger på forsiden i kassen, så alt går automatisk. Medlemmer våre benytter klippekortene og kupongene, fordi det er så enkelt å bruke. Vi ser at vi har høy omsetning på medlemmer."

Evy Ingebrigtsen

Operations and HR Manager, Baker Brun

"Data er det nye gullet. Det er vesentlig at kjøpsinformasjon og kundedata er fundamentet for alle gode kundedialoger. Å ha kontroll på dette, er etter min mening helt avgjørende."

Pål Wibe

Norway's "Mr Retail" Pål Wibe

"A terrific app that really helps our business to grow together with our customers. Adds value for both us and the customer, a complete customer journey from the physical to the online store."

BMP Paleet

"Thank you very much for the fantastic follow-up when we launched our loyalty program from Diller. You guys made the whole process painless. Looking forward to seeing what we can achieve together. We really recommend Diller AS to anyone that need a loyalty program on the Shopify platform."

Bolina

"Annonsering må planlegges 2 uker i forkant, men da kan jo kampanjen være helt irrelevant. Med Diller kan vi derimot snu oss rundt på et blunk! Vi kan legge ut en kampanje over natten, for Diller hjelper oss med å få det ut med én gang. Dette er helt uvurderlig for oss."

Tone Tengesdal Stavnheim

Tengesdal Sport

"Great app, easy to customize and simple to use. Customer service is outstanding and helpful. The few times we have had any issues, customer support was very responsive and resolved the issues in minutes! Highly Recommend!"

MARK+BRANDY

"Jeg hadde aldri kjøpt et kassesystem uten mulighet for lojalitetsprogram. For meg var det helt vesentlig at det fulgte et godt lojalitetsprogram med i POS."

Maria Quarnström

Eier, Rilo Zoo

"We recently startet using Diller and are very pleased with the app. It is easy and understandable to use, and it has already generated more customers and sales. What is important to mention is that the customer service is outstanding, and we are getting all the help and support we need! Our contact has been patient and so happy to help and guide in out teams-meetings for the set up :)"

Shine

"Great app and customer service! The loyalty features combined with the SMS engine and mail integration towards MailChimp is a winner for me. Thanks to Erik for helping me set everything up!"

Henriks Herre

"Vi er veldig opptatt av kundereisen og har vært på jakt etter et verktøy som kan hjelpe oss med å gi best mulig service til våre kunder. Diller muliggjør dette og er et veldig bra verktøy som er meget godt integrert med Shopify. Vi er helt sikker på at Diller vil bidra til økt kundetilfredsstillelse og kan trygt anbefale Diller. I tillegg til et bra konsept, lever kundeservice opp til sitt eget konsept og gir en strålende veiledning og service."

frimina.com

"Very easy to set up the app. It’s perfect for creating a good-looking loyalty program widget, that is customized to my brand and webshop.   Super friendly and helpful support team! They answer very fast and do everything to help you out.  Great experience so far."

Corado Coffee Roasters

"Med en kundeklubb blir vi mye bedre kjent med kundene og kan lage godt materiell og relevant innhold for dem. Dette er veldig viktig. Vi slipper alle mid season-salg og kan heller belønne dem som velger oss over tid."

Tobias Tjørstad

General Manager, Linestore

"Det var både raskt og enkelt å sette opp lojalitetsprogrammet, og Dillers kundeservice-team er fantastisk. Vi ser frem til å få glede av programmet i tiden fremover, slik at vi kan få enda mer lojale og fornøyde kunder!"

Julia Dyblie

Daglig leder, Milla Web

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien