En kundeklubb gjør det lettere å skape en lojal kundebase. Rabatter og kampanjer trekker nye kunder, men det er ikke nok til å få dem til å bli. Nøkkelen er derfor en kundeklubb som gir kundene fordeler av å fortsette å handle hos deg.
Derfor bør du investere i en kundeklubb
Konkurransen blir stadig tøffere innenfor varehandel. Derfor er det viktig for butikkene og kjedene å skape relasjoner med kundebasen, slik at kundene kommer tilbake igjen og igjen. Kundeklubber og fordelsprogrammer skaper engasjement og lojalitet og gjør det lettere for næringen både å holde på eksisterende kunder og skaffe seg nye. Her er noen av grunnene til at du bør investere i en kundeklubb:
Økt trafikk og økt salg
Kundene setter pris på butikker som gjør sitt ytterste for å skape en god handleopplevelse. Gode fordelsprogrammer, tilbud og kampanjer kan trekke nye og eksisterende kunder inn i butikken. Hvis du følger med på hva de kjøper og hva de er interesserte i, kan du lage kreative kampanjer basert på kundenes atferd og ønsker. Har du et klart bilde av dette, har du også et godt grunnlag for skreddersydde kampanjer som kan bidra til økt trafikk og omsetning.
Handelsnæringen er preget av økt konkurranse, og netthandelen trekker stadig flere kunder fra de fysiske butikkene. For å lykkes er det derfor viktig å gi kundene det lille ekstra for å velge akkurat butikken din. Og en kundeklubb kan være nettopp dette.
Flere stamkunder
Nå som du har fått flere kunder inn i butikken, er neste steg å gi kundene en grunn til å komme tilbake. Og det er her effekten av å ha en kundeklubb virkelig viser seg. Rene tilbud og kampanjer er gode metoder for å øke trafikken, men det er ikke nok i seg selv for å skape kundelojalitet. Derfor bør du investere i en kundeklubb du tilbyr alle kunder å bli medlem i. Men husk at det ikke er nok med en kundeklubb i seg selv. Opplever kundene fordelene ved å være medlem som for dårlige og for vanskelige å oppnå, gir de fort opp. Sørg derfor for å lage en kundeklubb som gir fordeler som er realistiske og oppnåelige, slik at kundene hele tiden føler at de har noe igjen for å være medlem. Gode kundefordeler kan være mye mer enn rabatter og tilbud!
Bedre samhandling
Moderne teknologi gjør det stadig enklere å kommunisere med kundene og oppfordre dem til å bli med i en kundeklubb. En god programvare for kundeklubb gjør det lett å samhandle med kundene. Den gir deg mulighet til å sende ut nye og skreddersydde tilbud. Og den gir kundene full oversikt over tilbud, kampanjer og annen relevant informasjon. Et annet pluss er det at kundene slipper å gå rundt med fysiske medlemskort i lommeboka. I tillegg til promotering via kundeklubben, bør du bruke sosiale medier og andre kanaler, som e-post, SMS osv. til å holde kundene oppdaterte og engasjerte.
Slik holder du på kundene
Trusselen om butikkdød virker skremmende. Men selv om det blir færre fysiske butikker, betyr ikke det at fremtiden er helsvart. Det vil fortsatt være behov for butikker, man kan bare ikke lenger forvente at kundene skal strømme til av seg selv. For å lykkes må man følge med på utviklingen, levere kvalitet, samt skape gode opplevelser for kundene sine. De som ikke gjør dette, kan risikere å falle fra. For at din butikk skal være i førstnevnte kategori, vil det være en god start å opprette en kundeklubb.
For å lykkes i lengden, må man tilpasse seg til hva kundene ønsker og skape gode handleopplevelser for dem – igjen og igjen.
Kunder velger merke foran produkt
Dette er også relevant for kundeklubber. Ikke bare ved at du bør sørge for å gi gode tilbud og rabatter på merkevarer gjennom å være medlem, men at kundeklubben også kan bli som en merkevare i seg selv. Får kundene først et godt forhold til et merke, holder de seg til det lenge. Og har kundene fått en favoritt, tar de gjerne en omvei for å få tak i den, heller enn å kjøpe det som er lettest tilgjengelig. Derfor bør du investere i en kundeklubb som gir kundene merverdi, og som føles som en merkevare i seg selv.
Vi kan hjelpe deg!
Konklusjonen er klar: Kundeklubber og andre fordelsprogrammer gjør det lettere å skape en lojal kundebase. Rabatter og kampanjer trekker nye kunder, men det er ikke nok til å få dem til å bli. Nøkkelen er derfor et medlemsprogram som gir kundene fordeler av å fortsette å handle hos deg.
En kundeklubb er en svært effektiv og rimelig måte å skape en lojal kundebase på.
Og ryktet går – lojale og fornøyde kunder forteller gjerne andre om den gode opplevelsen. Akkurat som misfornøyde kunder forteller om de dårlige. Løsningen du velger, bør derfor være enkel å bruke og lett å like. Dette er noe vi i Diller kan hjelpe deg med. Vi har utviklet en brukervennlig kundeklubb plattform som gjør det lettere å holde på kundene. Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat – vi står klare til å hjelpe deg!