Distriktssjef og markedsansvarlig Ida Marie Juliussen i Funky Frozen Yogurt

Vi har rett og slett fått sinnssykt mange medlemmer på kort tid. Vi kunne jo ikke få en bedre start. Vi har hatt interne vervekonkurranser mellom butikkene, og det får frem konkurranseinstinktet på en god måte.

“Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere”

Funky Frozen Yogurt er en landsomfattende is-kjede med 22 butikker i kjøpesentre over hele Norge. Den første butikken ble åpnet på Sandvika Storsenter i 2013. Vi i Diller intervjuet distriktssjef og markedsansvarlig Ida Marie Juliussen for å høre om deres erfaringer med Diller kundeklubb etter oppstarten i august 2021.

Hvorfor startet dere med kundeklubb?

Jeg hadde lenge tenkt på at vi burde ha en kundeklubb for å flere lojale kunder. Da vi skjønte at vi kunne få et lojalitetsprogram som var fullt integrert i kassesystemet vårt, ville vi gjerne prøve det ut. Det var også viktig at det var enkelt å ta i bruk, kun med mobilnummeret til kunden.

Vi ønsket å nå ut til flere folk på en enklere og bedre måte. Vi har en visjon om å være det lille ekstra for kundene – vi ønsker å gi dem en «funky» opplevelse.

Hos oss skal det være god stemning, og med en kundeklubb får man en fin dialog som forlenger og forsterker denne stemningen.

Hvordan kom dere i gang med Diller?

Vi startet først opp med 2 butikker i Skien og Porsgrunn. Dette var i august 2021. Vi testet ut en velkomstkupong med 50% rabatt på første kjøp for nye medlemmer. I tillegg tilbød vi digitale klippekort til medlemmer, hvor de får 50% rabatt på hvert tiende kjøp. Det fungerte kjempebra, så i november lanserte vi lojalitetsprogrammet for alle våre 22 butikker.

Hva har dere sett av resultater så langt?

Vi ser at velkomstkupongen og klippekortene våre fungerer helt strålende! Siden november har vi vervet over 11 000 medlemmer, og det er vi utrolig godt fornøyde med. Folk bruker klippekortene hver dag, og vi har fått mange nye, faste kunder. Mange som jobber på de ulike kjøpesentrene hvor vi har butikker, bruker klippekortene sine hver dag.

Hvordan verver dere nye medlemmer?

Vi har rett og slett fått sinnssykt mange medlemmer på kort tid. Vi kunne jo ikke få en bedre start. Vi har hatt interne vervekonkurranser mellom butikkene, og det får frem konkurranseinstinktet på en god måte. Over en 3-måneders periode får de tre butikkene som verver flest medlemmer premier. Det er både kulturbyggene og morsomt.

Vi verver i butikkene, enten ved at de oppgir mobilnummer eller skanner en QR-kode. Det er utrolig enkelt for oss og for kundene. Og ikke minst viktig, så går det fort. Hvis verving tar for lang tid, blir det ikke noe av. Det er flott at det er så raskt og enkelt.

Ser dere resultater på salg og omsetning?

Vi jobber mye med mersalg i butikkene våre, for eksempel ved at kundene blir spurt om de ønsker granola eller proteinpulver på drikkene.

Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med.

Hvordan lærte dere opp ansatte i å bruke Diller?

Det var veldig enkelt for butikksjefer og ansatte å lære seg lojalitetsprogrammet. Vi sendte ut manualen fra Diller til alle butikksjefene, og det var nesten ingen spørsmål – utrolig bra. Det tok omtrent ingen tid å komme i gang etter at vi hadde sendt ut informasjonen og satt i gang vervekonkurransene.

Hvordan fikk dere høre om Diller?

Stian Aaserud i Com2Gether, som er vår leverandør av PCK kassesystem, introduserte Diller for vår daglige leder. Han sendte det så videre til meg. Da ble jeg veldig glad, for jeg hadde ønsket kundeklubb lenge. Jeg ble introdusert for Charlotte Stallemo i Diller, og hun holdt en videoopplæring på 30 min. Så var vi i gang!

Hva synes du om samarbeidet med Diller?

Det er helt supert! Jeg vil trekke frem en fantastisk god service og oppfølging, som gjorde det så enkelt for oss å lansere programmet. Jeg må bare skryte av Charlotte, som er min kontakt hos Diller. Når jeg lurer på noe, får jeg respons i løpet av noen minutter. Jeg har fått utrolig god hjelp!

For eksempel nevnte jeg for Charlotte at det hadde vært nyttig med QR-kode for verving av nye medlemmer. Hun tok det opp med utviklingsavdelingen, og noen uker etterpå var det ordnet. Det er virkelig bra når det går an å ha en sånn dialog. Da kunne vi måle resultater per butikk med QR-funksjonaliteten.

Har du eksempler på vellykkede kampanjer?

Det som har funket superbra er digitale klippekort. Vi har ulike klippekort, og folk bruker dem hver dag. De bruker klippekortene og er også fornøyde med velkomststilbudet. Det er ikke mange som har meldt seg ut, bare rundt 40 personer. Det forteller oss at programmet fungerer.

Vi har også forsøkt å sende SMS på tilbudsdag og merket en tydelig effekt av det. Vi har kun gjort dette én gang foreløpig, men i markedsplanen ligger SMS-kampanjer nå inne med 1 SMS-utsending per måned. Vi kommer til å teste ut ulike kampanjer fremover, slik at vi måle resultatene.

Det er veldig lett å få medlemmer, og vi vet at det er mye kan bruke de medlemmene til for at de skal bli enda mer fornøyde og lojale. Jeg er utrolig fornøyd med at det bare er å skrive inn mobilnummeret.

Vi har ikke begynt med segmentering av medlemsbasen eller målrettede kampanjer ennå, men vi ser frem til å utforske og utvikle dette fremover.

Hva ser dere som de viktigste fordelene med kundeklubb?

Det er at vi får mer lojale kunder, og at vi får flere nye kunder. Vi kan kommunisere på en ny måte, ikke bare i butikken. Vi når frem til medlemmene våre når de er hjemme eller på farten. Med lojalitetsprogram er det også lettere å få kunden tilbake i butikken – de har ekstra god grunn til å komme tilbake. Vi ser at kunklubb gir oss mange muligheter for å ha målrettede kampanjer.

Hvor viktig er det at Diller er integrert i kassen?

Svært viktig, for det gjør alt så mye enklere for oss!

Skal kundeklubben på sikt integreres med nettbutikk?

Vi har ikke nettbutikk i dag, men vi jobber med å lage en bestillingsside som er fullt integrert i kassen, hvor man også kan betale med Vipps. Det tror vi blir en fin løsning for kundene våre og gleder oss til den er klar. Det blir også en god måte å verve nye medlemmer til kundeklubben på, og ikke minst bra for at kundene våre blir enda mer førnøyde og lojale.

Hva ser dere for dere fremover?

Målet vårt å bli verdens største is-kjede! Vi har planer om å åpne butikker i London i 2025, og vi leter stadig etter nye, gode lokasjoner i Norge. Vi åpner 2 nye butikker innenfor kort tid.

Med det nye konseptet vi har utviklet, skal vi skape det lille ekstra for kundene våre hver dag, slik at de får en opplevelse hos oss – ikke bare et produkt. Funky skal assosieres med positivitet og god stemning!

Hvordan er det å jobbe hos Funky Frozen Yogurt?

Vi har mange unge mennesker ansatt hos oss, og vi er ofte deres første arbeidsgiver. Det er viktig for oss å satse på unge mennesker og hjelpe dem videre til sin neste jobb.

Selv har jeg hatt mange stillinger, fra at jeg kom inn i selskapet som deltidsansatt da jeg studerte markedsføring til at jeg gikk over i en heltidsstilling, og ble senere butikksjef, distriktssjef, og nå markedsansvarlig.

Vi er svært opptatt av å ha et godt arbeidsmiljø. Det skal være en god opplevelse å være ansatt hos oss.

Diller® – kundeklubben som har alt, enkelt og rimelig.

Lojalitetsplattformen Diller® hjelper små og mellomstore bedrifter til å øke sin konkurransekraft ved å få kundene til å handle oftere og mer. Dette sparer kostnader og øker levetidsverdien.

Diller® er en smart løsning for bedrifter som ikke har et stort markedsføringsbudsjett, men som ønsker å øke salget. Markedsføring er dyrt, og en kundeklubb gir store besparelser fordi man ikke bruker dyrebare midler på hele tiden å få nye kunder inn i butikken og nettbutikken.

Med et godt lojalitetsprogram kan man konvertere enkeltsalg til repetisjonssalg og få bedre kundedialog.

Har du noen spørsmål? Vi vil gjerne høre fra deg.

Kontakt oss
"Alle mulige tredjepartskanaler blir mindre og mindre effektive, og vi ser at det er nødvendig fremover å eie dialogen med kunder. Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten vår skyldes økt lojalitet fra medlemmer."

Kai Gulbrandsen

Adm.dir. i Princess-kjeden

"Kundeklubb-knappen ligger på forsiden i kassen, så alt går automatisk. Medlemmer våre benytter klippekortene og kupongene, fordi det er så enkelt å bruke. Vi ser at vi har høy omsetning på medlemmer."

Evy Ingebrigtsen

Operations and HR Manager, Baker Brun

"Data er det nye gullet. Det er vesentlig at kjøpsinformasjon og kundedata er fundamentet for alle gode kundedialoger. Å ha kontroll på dette, er etter min mening helt avgjørende."

Pål Wibe

Norway's "Mr Retail" Pål Wibe

"A terrific app that really helps our business to grow together with our customers. Adds value for both us and the customer, a complete customer journey from the physical to the online store."

BMP Paleet

"Thank you very much for the fantastic follow-up when we launched our loyalty program from Diller. You guys made the whole process painless. Looking forward to seeing what we can achieve together. We really recommend Diller AS to anyone that need a loyalty program on the Shopify platform."

Bolina

"Annonsering må planlegges 2 uker i forkant, men da kan jo kampanjen være helt irrelevant. Med Diller kan vi derimot snu oss rundt på et blunk! Vi kan legge ut en kampanje over natten, for Diller hjelper oss med å få det ut med én gang. Dette er helt uvurderlig for oss."

Tone Tengesdal Stavnheim

Tengesdal Sport

"Great app, easy to customize and simple to use. Customer service is outstanding and helpful. The few times we have had any issues, customer support was very responsive and resolved the issues in minutes! Highly Recommend!"

MARK+BRANDY

"Jeg hadde aldri kjøpt et kassesystem uten mulighet for lojalitetsprogram. For meg var det helt vesentlig at det fulgte et godt lojalitetsprogram med i POS."

Maria Quarnström

Eier, Rilo Zoo

"We recently startet using Diller and are very pleased with the app. It is easy and understandable to use, and it has already generated more customers and sales. What is important to mention is that the customer service is outstanding, and we are getting all the help and support we need! Our contact has been patient and so happy to help and guide in out teams-meetings for the set up :)"

Shine

"Great app and customer service! The loyalty features combined with the SMS engine and mail integration towards MailChimp is a winner for me. Thanks to Erik for helping me set everything up!"

Henriks Herre

"Vi er veldig opptatt av kundereisen og har vært på jakt etter et verktøy som kan hjelpe oss med å gi best mulig service til våre kunder. Diller muliggjør dette og er et veldig bra verktøy som er meget godt integrert med Shopify. Vi er helt sikker på at Diller vil bidra til økt kundetilfredsstillelse og kan trygt anbefale Diller. I tillegg til et bra konsept, lever kundeservice opp til sitt eget konsept og gir en strålende veiledning og service."

frimina.com

"Very easy to set up the app. It’s perfect for creating a good-looking loyalty program widget, that is customized to my brand and webshop.   Super friendly and helpful support team! They answer very fast and do everything to help you out.  Great experience so far."

Corado Coffee Roasters

"Med en kundeklubb blir vi mye bedre kjent med kundene og kan lage godt materiell og relevant innhold for dem. Dette er veldig viktig. Vi slipper alle mid season-salg og kan heller belønne dem som velger oss over tid."

Tobias Tjørstad

General Manager, Linestore

"Det var både raskt og enkelt å sette opp lojalitetsprogrammet, og Dillers kundeservice-team er fantastisk. Vi ser frem til å få glede av programmet i tiden fremover, slik at vi kan få enda mer lojale og fornøyde kunder!"

Julia Dyblie

Daglig leder, Milla Web

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien