Bruk god tid på å finne de rette segmentene for din bedrift og lag en markedsføringsstrategi ut ifra dette. Dette vil hjelpe deg med å nå målgruppen din raskere.
Jacob Bartoletti hos Nordboost.se

6 tips for e-handelsbedrifter om hvordan du skal segmentere brukere

Kundesegmentering er en viktig strategi som hjelper bedrifter å nå ut til riktig målgruppe med relevante budskap og tilbud. Dette er en prosess som innebærer å dele inn kundebasen i mindre grupper basert på ulike faktorer som alder, kjønn, interesser, kjøpshistorikk, geografisk beliggenhet og mer. 

Dette kan føre til økt engasjement, lojalitet og tilfredshet blant kundene. Men hvordan gjør du kundesegmentering på riktig måte, og hvor skal du begynne? Her får du 6 tips til hvordan du skal komme i gang med å kartlegge kundene dine. 

Velg en fleksibel løsning når du starter nettbutikk

Kundesegmentering gjøres på forskjellige måter avhengig av hvilke produkter du selger og hvilken målgruppe du har. Det viktigste er at du har en god løsning hvor du kan legge til segmenteringer etter hvert. Skal du selge først og fremst på nett og starte en nettbutikk, er det viktig å velge et kundesegmenteringsverktøy som fungerer uavhengig av nettbutikkløsning du velger. 

Årsaken er at du vet ikke om det vil være behov for å flytte nettbutikken over på en annen plattform i fremtiden. Dette er en pågående prosess som du bør implementere på følgende måte: 

1# Velg en skalerbar løsning: En av de største fordelene med Diller er at plattformen kan integreres med de fleste populære apper og beste nettbutikkløsninger på markedet. Årsaken er at du vet ikke om det vil være behov for å flytte nettbutikken over på en annen plattform i fremtiden. 

Produkter og brukere kan du flytte over med CSV-filer. Men det er ikke sikkert at segmenteringsløsningen du velger kan overføre viktige data om kundeporteføljen din som du trenger til markedsføringen. Fordelen med Diller er at du har alle kundedata du trenger samlet på ett sted uavhengig av nettbutikkløsningen du velger. 

2# Opprett markedssegmenter: Bruk god tid på å finne de rette segmentene for din bedrift og lag en markedsføringsstrategi ut ifra dette. Dette vil hjelpe deg med å nå målgruppen din raskere. Tradisjonelt har du fire hovedgrupper som demografi, geografi, oppførsel og psykografi.  

3# Velg riktig markedsføringskanal: Stort sett alle markedsføringskanaler gjennom sosiale medier og søkemotorer har mulighetene for å legge inn kundesegmentering. ‘

4# Oppdater jevnlig: Det viktig at du velger en løsning som kan legge til kundesegmenter etter hvert for å vite mer om kjøpsatferden til kunden. 

5# Analyser kundedata nøye: Ta med data fra ulike kilder som transaksjonshistorikk, nettatferd og sosiale medier. Dette vil hjelpe deg å oppfatte mer hva hver enkelt kunde er interessert i.

6# Sørg for bevaring av lojale kunder: Tilbakemeldinger, klager, ros eller forslag fra kundene dine er viktig å følge opp og ta til etterretning slik at du sørger for en optimal kundeopplevelse.

Kundesegmentering – Et verktøyet for korrespondanse med kundene

Kundesegmentering er en pågående prosess som krever oppfølging hele tiden.  Du kan ikke forvente å få inn all informasjon du trenger for å tilpasse kampanjer og nyhetsbrev på kun et kundebesøk. 

Kundedatabasen din trenger jevnlige oppdateringer ettersom du ikke vil få inn all denne informasjonen på en kunde som er førstegangskjøper. Derfor er det viktig at du velger en løsning som kan legge til kundesegmenter etter hvert for å vite mer om kjøpsatferden til kunden. 

For å segmentere brukere på en effektiv måte, må du først samle inn og analysere kundedata og brukeradferd på alle plattformer dere bruker. 

Brukeradferd på sosiale medier kan være gull verdt for å få nye kunder dersom du får mange reaksjoner på bilder av produkter eller tips/råd dere legger på feeden. Ved å bruke avanserte analyseverktøy som Diller, kan du få verdifull innsikt i kundenes behov og ønsker, og utvikle strategier for å kommunisere mer effektivt med dem.

Sørg for riktig segmentering av kundene dine

Som nevnt tidligere er det ikke slik at det er ett enkelt oppsett for alle e-handelsbedrifter. Du er nødt til å tenke over segmenteringen selv, og tradisjonelt har du fire hovedgrupper: 

Markedssegment
Demografi Alder, Kjønn, Yrke, Utdannelse, Inntekt, Etnisitet, Religion
Geografi Lokasjon, Klima, Værforhold, Befolkningstetthet
Oppførsel Lojalitetsnivå, Handels frekvens, Kjøpsanledning, Kundestatus
Psykografi Personlighet, Verdier, Tro, Interesser, Livsstil, Hobbier


Bruk god tid på å finne de rette segmentene for din bedrift og lag en markedsføringsstrategi ut ifra dette. Dette vil hjelpe deg med å nå målgruppen din raskere. 

Etter at du har kartlagt hvem som er mest interessert i dine produkter eller tjenester, er det viktig å velge markedsføringskanalene som er tilpasset denne målgruppen. Om du er ute etter en yngre målgruppe så er det viktig å være synlig på sosiale medier og søkemotorer.

Tilby skreddersydde tilbud for å øke lojaliteten blant de mest verdifulle kundene dine. Dette kan inkludere eksklusive tilbud, rabatter eller premier. Å tilpasse nyhetsbrev og tilbud via e-post eller sosiale medier er viktig, da dette kan bidra til å øke engasjementet og tilfredsheten blant kundene dine. 

I tillegg til dette er det viktig at du tar vare på korrespondanse fra lojale kunder. Ta gjerne kontakt med dem for å høre hva de synes om butikken og hva dere kan forbedre. 

Skrevet av Jacob Bartoletti hos Nordboost.se

Har du noen spørsmål? Vi vil gjerne høre fra deg.

Kontakt oss
"Alle mulige tredjepartskanaler blir mindre og mindre effektive, og vi ser at det er nødvendig fremover å eie dialogen med kunder. Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten vår skyldes økt lojalitet fra medlemmer."

Kai Gulbrandsen

Adm.dir. i Princess-kjeden

"Kundeklubb-knappen ligger på forsiden i kassen, så alt går automatisk. Medlemmer våre benytter klippekortene og kupongene, fordi det er så enkelt å bruke. Vi ser at vi har høy omsetning på medlemmer."

Evy Ingebrigtsen

Operations and HR Manager, Baker Brun

"Data er det nye gullet. Det er vesentlig at kjøpsinformasjon og kundedata er fundamentet for alle gode kundedialoger. Å ha kontroll på dette, er etter min mening helt avgjørende."

Pål Wibe

Norway's "Mr Retail" Pål Wibe

"A terrific app that really helps our business to grow together with our customers. Adds value for both us and the customer, a complete customer journey from the physical to the online store."

BMP Paleet

"Thank you very much for the fantastic follow-up when we launched our loyalty program from Diller. You guys made the whole process painless. Looking forward to seeing what we can achieve together. We really recommend Diller AS to anyone that need a loyalty program on the Shopify platform."

Bolina

"Annonsering må planlegges 2 uker i forkant, men da kan jo kampanjen være helt irrelevant. Med Diller kan vi derimot snu oss rundt på et blunk! Vi kan legge ut en kampanje over natten, for Diller hjelper oss med å få det ut med én gang. Dette er helt uvurderlig for oss."

Tone Tengesdal Stavnheim

Tengesdal Sport

"Great app, easy to customize and simple to use. Customer service is outstanding and helpful. The few times we have had any issues, customer support was very responsive and resolved the issues in minutes! Highly Recommend!"

MARK+BRANDY

"Jeg hadde aldri kjøpt et kassesystem uten mulighet for lojalitetsprogram. For meg var det helt vesentlig at det fulgte et godt lojalitetsprogram med i POS."

Maria Quarnström

Eier, Rilo Zoo

"We recently startet using Diller and are very pleased with the app. It is easy and understandable to use, and it has already generated more customers and sales. What is important to mention is that the customer service is outstanding, and we are getting all the help and support we need! Our contact has been patient and so happy to help and guide in out teams-meetings for the set up :)"

Shine

"Great app and customer service! The loyalty features combined with the SMS engine and mail integration towards MailChimp is a winner for me. Thanks to Erik for helping me set everything up!"

Henriks Herre

"Vi er veldig opptatt av kundereisen og har vært på jakt etter et verktøy som kan hjelpe oss med å gi best mulig service til våre kunder. Diller muliggjør dette og er et veldig bra verktøy som er meget godt integrert med Shopify. Vi er helt sikker på at Diller vil bidra til økt kundetilfredsstillelse og kan trygt anbefale Diller. I tillegg til et bra konsept, lever kundeservice opp til sitt eget konsept og gir en strålende veiledning og service."

frimina.com

"Very easy to set up the app. It’s perfect for creating a good-looking loyalty program widget, that is customized to my brand and webshop.   Super friendly and helpful support team! They answer very fast and do everything to help you out.  Great experience so far."

Corado Coffee Roasters

"Med en kundeklubb blir vi mye bedre kjent med kundene og kan lage godt materiell og relevant innhold for dem. Dette er veldig viktig. Vi slipper alle mid season-salg og kan heller belønne dem som velger oss over tid."

Tobias Tjørstad

General Manager, Linestore

"Det var både raskt og enkelt å sette opp lojalitetsprogrammet, og Dillers kundeservice-team er fantastisk. Vi ser frem til å få glede av programmet i tiden fremover, slik at vi kan få enda mer lojale og fornøyde kunder!"

Julia Dyblie

Daglig leder, Milla Web

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien