Siden kostnadene ved å skaffe en ny kunde er mye høyere enn kostnadene ved å beholde en eksisterende, er det avgjørende for bedrifter å implementere strategier for å få kundene til å komme tilbake til butikken sin igjen og igjen.

3 måter å øke kundelojalitet på

Å beholde kunder har blitt viktigere enn noen gang siden det er mer kostnadseffektivt enn å skaffe nye kunder. Ifølge inc.com koster det hele 5-10 ganger mer å skaffe en ny kunde enn å beholde en eksisterende kunde. Derfor er det viktig for bedrifter å implementere forretningsstrategier for å få kunder til å komme tilbake til butikken deres, enten det er i fysisk butikk eller online.

Her er tre effektive måter å hjelpe deg med å øke kundelojalitet:

1. Opprett et lojalitetsprogram

Det er mange grunner til at du bør starte et lojalitetsprogram. En av de viktigste grunnene er at det vil hjelpe deg å selge mer, til en mye lavere kostnad enn mange andre markedsføringsstrategier. Et kundelojalitetsprogram gjør det mye enklere å få kunder tilbake til butikken, slik at de handler igjen og igjen… og igjen. Å ha et godt lojalitetsprogram bidrar til å konvertere enkeltkjøp til gjentakende salg = økt levetidsverdi, som igjen vil skape mer merkelojalitet og inntekter for butikken din.

Visste du at… sannsynligheten for å selge til en eksisterende kunde er mellom 60-70%, mens den til en ny kunde bare er mellom 5-20%? (Marketing Metrics)

Et lojalitetsprogram vil også hjelpe deg med å få et avgjørende GDPR-samtykke, slik at du enkelt kan analysere dine kunders interesser og kjøpsmønstre. Dette vil hjelpe deg å kjøre mer målrettede, personlig tilpassede, og relevante SMS- og e-post kampanjer for igjen å skape mer lojale og fornøyde kunder.

Visste du at… hvis man beholder 5% flere kunder, øker fortjenesten med hele 25%-95%? (Harvard Business School)

Kundene setter pris på butikker som gjør sitt ytterste for å skape en god handleopplevelse. Gode fordeler, tilbud og kampanjer kan trekke nye og eksisterende kunder inn i butikken. Hvis du analyserer hva de kjøper og hva de er interessert i, kan du lage relevante kampanjer basert på kundeatferd og preferanser.

2. Personlig tilpasset og relevant SMS- og e-postkommunikasjon

Personlig og relevant kommunikasjon er avgjørende for å skape mer lojale og fornøyde kunder, og for å drive salg og gjentatte kjøp. Du kan bruke både SMS og e-postmarkedsføring, og den beste kommunikasjonsstrategien er ofte å bruke begge.

  • SMS markedsføring

SMS-markedsføring er svært effektivt. I følge Link Mobility blir 90% av alle SMS-er lest innen 3 minutter, 98% av alle SMS-er åpnes, og SMS har en 209% høyere svarprosent enn e-post eller Facebook-meldinger. Det er med andre ord nesten ingen som legger igjen en SMS ulest. Dette gjør SMS-markedsføring til det perfekte verktøyet for å få kunder tilbake til butikken din, for å handle oftere, og mer.

  • Epost markedsføring

E-post markedsføring er et mindre effektivt markedsføringsverktøy enn SMS, med en gjennomsnittlig åpningsrate på bare 20%. Imidlertid kan e-postmarkedsføring være mindre påtrengende enn en SMS. Mens den anbefalte frekvensen av SMS-markedsføring er 1-3 SMS per måned, kan e-postmarkedsføring sendes ut så ofte du finner egnet for dine kunder.

Samlet sett gjør dette en kommunikasjonsstrategi med både SMS og e-post – markedsføring til den mest effektive når det gjelder å hente kunder tilbake til butikken din.

3. Eksepsjonell kundeservice

Kunder som mottar god kundeservice er mer sannsynlig å forbli lojale og fortsette å velge butikken din fremfor konkurrentene dine. Derfor bør du fokusere på å møte deres behov og løse problemer raskt.

Har du noen spørsmål? Vi vil gjerne høre fra deg.

Kontakt oss
"Alle mulige tredjepartskanaler blir mindre og mindre effektive, og vi ser at det er nødvendig fremover å eie dialogen med kunder. Jeg er ikke i tvil om at mye av veksten vår skyldes økt lojalitet fra medlemmer."

Kai Gulbrandsen

Adm.dir. i Princess-kjeden