Linda Løkken Tegne Diller kundecase Linda Løkken, daglig leder for Tegne Bergen sentrum og butikk-koordinator for alle butikkene

Det er fantastisk å kunne gå ned på produktnivå for å kunne gi best mulig kundeservice. Vi har 30 000 varelinjer i vårt sortiment, så det er helt essensielt å kunne treffe med markedsføringen vår, og dette hjelper Diller-løsningen oss med.

«Kundeklubben gir mulighet til å kommunisere med kunden også etter at de har forlatt butikken»

Butikkjeden Tegne ble grunnlagt for 100 år siden, med butikken Christ. Engebretsen & Søn i Pilestredet 27 i Oslo. De startet som en fargehandel med en liten kunstneravdeling, men etter hvert ble de en institusjon for kunstnermateriell av høy kvalitet. I dag har Tegne 5 butikker i Oslo, Bergen og Ås, samt nettbutikken tegne.no.Vi i Diller intervjuet Linda Løkken, som er daglig leder for Tegne Bergen sentrum og butikk-koordinator for alle butikkene.

Først og fremst – gratulerer med 100 års-jubileum!

Tusen takk – det ble en veldig fin feiring!

Hvorfor startet dere med kundeklubb?

Vi så at det var behov for å organisere og systematisere rabatter og kundefordeler. Våre butikker har en lang historie med ulike rabattordninger, for eksempel fordelsprogram som bare virket i butikk og ikke i nettbutikken. Det var uoversiktlig både for kunder og ansatte. Kunder måtte ta vare på kvitteringer og summere for å få ut fordelene sine. Det var med andre ord svært tungvint.

Vi ønsket å forenkle og forbedre programmet vårt og gjøre det lettere å tilby fordeler. Vi snakket med vår leverandør av kassesystem, Extenda Retail, som tipset oss om Diller. Da skjønte vi at vi hadde tilgang til et integrert system som fungerer både i butikk og på nett.

Hva ser dere som de viktigste fordelene med et lojalitetsprogram?

Vi ønsker først og fremst å få nærmere relasjon til kundene, slik at de blir mer lojale. Et lojalitetsprogram gir oss ganske enkelt muligheten til å kommunisere, for det samtykker de til når de blir medlem. Da er det en tillitssak at vi sender ut informasjon som er relevant og fornuftig. Dette er viktig for oss.

Kundeklubben gir mulighet til å kommunisere med kunden også etter at de har forlatt butikken, og lojalitetsprogrammet knytter sammen fysisk butikk og nettbutikk.

Hva synes dere om funksjonaliteten til Diller?

Det er fantastisk å kunne gå ned på produktnivå for å kunne gi best mulig kundeservice. Vi har 30 000 varelinjer i vårt sortiment, så det er helt essensielt å kunne treffe med markedsføringen vår, og dette hjelper Diller-løsningen oss med.

Med produkter fra fingermaling for barn, til den beste oljemalingen for kunstnere og strikkepinner, så er det selvsagt en utfordring å kommunisere effektivt og spisst uten å støte noen vekk eller være irrelevante.

Kjøpshistorikken til kundene gjør det mulig å treffe med vår kommunikasjon, slik at alle opplever at de mottar relevant innhold, kampanjer og fordeler fra oss.

Hva har dere sett av resultater så langt?

Vi startet opp ved nyttår 2022 og verver i snitt 1000 nye medlemmer hver måned. Vi har rundt 15 000 medlemmer i dag, så det er vi veldig godt fornøyd med. Når vi sender ut kampanjer på epost og SMS, opplever vi økt trafikk i butikkene. Vi har kunder som sier at de kom på grunn av meldingen de mottok like før, så vi ser helt klar effekt på handelen i butikkene.

Et eksempel er da vi hadde nattåpent i Bergen og sendte ut en tekstmelding til medlemmer samme ettermiddag. Vi fikk veldig godt besøk i butikken pga. den ene SMS’en.

Vi har brukt ulike epost-systemer for utsending av informasjon til kunder, men har hatt noen utfordringer med dette. Nå har vi flyttet vi til MailChimp, som er fullintegrert med Diller, og da har vi helt andre muligheter. Vi har blant annet startet med segmentering, som er utrolig viktig for at vi skal kunne sende ut relevant informasjon.

De som kjøper et malingsprodukt, får en epost noen dager senere med informasjon om kurs, hvor en landingsside fra eposten presenterer lærere på de ulike malekursene våre.

Hvordan verver dere nye medlemmer?

Vi har tydelig markedsføring av kundeklubben på tegne.no. Det ligger informasjon flere steder på nettsiden og i chatten som en egen knapp – «spør oss om kundeklubb» – pluss i utsjekk i nettbutikken. Vi sprø også alle som handler i butikkene om de ønsker å bli medlem. En beskjed om mobiltelefon til kundene kommer i kassen, slik at de ansatte passer på å spørre ved kjøp. De aller fleste sier ja til å bli medlem og spare penger. Vi prøver å lokke dem inn med 10% rabatt på første kjøp.

Hvor viktig er det at Diller er integrert i kassen?

Det var helt avgjørende for valget vårt!

Hvor viktig er det at Diller er integrert i nettbutikken?

For oss var det dette som gjorde at vi endret på den kundeklubben vi hadde tidligere. Uten koblingen til nettbutikk hadde vi utsatt lanseringen, eller sett etter andre løsninger.

Hva synes du om samarbeidet med Diller?

Vi får veldig god hjelp fra Knut i Diller!

Et eksempel på god kundestøtte, er at vi har en ansatt i Tegne som reagerte på kjønns-segmenteringen i Diller-løsningen. Det var mulig å velge «Mann», «Kvinne» eller «Ønsker ikke å svare».  Min kollega pekte på at «ikke-binært» er det rette 3.valget, og Diller endret da dette etter vårt ønske. De som identifiserer seg som dette vil gjerne svare, og da ble det feil med «vil ikke svare». Vi opplever at Diller var både fleksible og villige til å bli med inn i fremtiden!

«I går fikk vi besøk av en kunde som var innom her første gang i 1946»

Her kan du lese mer om Tegnes jubileum og gode historier fra de siste 100 årene.

 

Diller® – kundeklubben som har alt, enkelt og rimelig.

Lojalitetsplattformen Diller® hjelper små og mellomstore bedrifter til å øke sin konkurransekraft ved å få kundene til å handle oftere og mer. Dette sparer kostnader og øker levetidsverdien.

Diller® er en smart løsning for bedrifter som ikke har et stort markedsføringsbudsjett, men som ønsker å øke salget. Markedsføring er dyrt, og en kundeklubb gir store besparelser fordi man ikke bruker dyrebare midler på hele tiden å få nye kunder inn i butikken og nettbutikken.

Med et godt lojalitetsprogram kan man konvertere enkeltsalg til repetisjonssalg og få bedre kundedialog.


Har du noen spørsmål? Vi vil gjerne høre fra deg.

Kontakt oss
"A terrific app that really helps our business to grow together with our customers. Adds value for both us and the customer, a complete customer journey from the physical to the online store."

BMP Paleet

"Thank you very much for the fantastic follow-up when we launched our loyalty program from Diller. You guys made the whole process painless. Looking forward to seeing what we can achieve together. We really recommend Diller AS to anyone that need a loyalty program on the Shopify platform."

Bolina

"Annonsering må planlegges 2 uker i forkant, men da kan jo kampanjen være helt irrelevant. Vi kan derimot snu oss rundt på et blunk! Vi kan legge ut en kampanje over natten, for Diller hjelper oss med å få det ut med én gang. Dette er helt uvurderlig for oss."

Tone Tengesdal Stavnheim

Tengesdal Sport

"Great app, easy to customize and simple to use. Customer service is outstanding and helpful. The few times we have had any issues, customer support was very responsive and resolved the issues in minutes! Highly Recommend!"

MARK+BRANDY

"Jeg hadde aldri kjøpt et kassesystem uten mulighet for lojalitetsprogram. For meg var det helt vesentlig at det fulgte et godt lojalitetsprogram med i POS."

Maria Quarnström

Eier, Rilo Zoo

"We recently startet using Diller and are very pleased with the app. It is easy and understandable to use, and it has already generated more customers and sales. What is important to mention is that the customer service is outstanding, and we are getting all the help and support we need! Our contact has been patient and so happy to help and guide in out teams-meetings for the set up :)"

Shine

"Great app and customer service! The loyalty features combined with the SMS engine and mail integration towards MailChimp is a winner for me. Thanks to Erik for helping me set everything up!"

Henriks Herre

"Vi er veldig opptatt av kundereisen og har vært på jakt etter et verktøy som kan hjelpe oss med å gi best mulig service til våre kunder. Diller muliggjør dette og er et veldig bra verktøy som er meget godt integrert med Shopify. Vi er helt sikker på at Diller vil bidra til økt kundetilfredsstillelse og kan trygt anbefale Diller. I tillegg til et bra konsept, lever kundeservice opp til sitt eget konsept og gir en strålende veiledning og service."

frimina.com

"Very easy to set up the app. It’s perfect for creating a good-looking loyalty program widget, that is customized to my brand and webshop.   Super friendly and helpful support team! They answer very fast and do everything to help you out.  Great experience so far."

Corado Coffee Roasters

"Med en kundeklubb blir vi mye bedre kjent med kundene og kan lage godt materiell og relevant innhold for dem. Dette er veldig viktig. Vi slipper alle mid season-salg og kan heller belønne dem som velger oss over tid."

Tobias Tjørstad

General Manager, Linestore

"Det var både raskt og enkelt å sette opp lojalitetsprogrammet, og Dillers kundeservice-team er fantastisk. Vi ser frem til å få glede av programmet i tiden fremover, slik at vi kan få enda mer lojale og fornøyde kunder!"

Julia Dyblie

Daglig leder, Milla Web

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien