Kundeklubb Konkurransen blir stadig tøffere innen varehandelen.

En kundeklubb gjør det lettere å skape en lojal kundebase. Rabatter og kampanjer trekker nye kunder, men det er ikke nok til å få dem til å bli. Nøkkelen er derfor en kundeklubb som gir kundene fordeler av å fortsette å handle hos deg.

Derfor bør du investere i en kundeklubb

Konkurransen blir stadig tøffere innen varehandelen. Derfor er det viktig for butikkene og kjedene å skape relasjoner med kundebasen, slik at kundene kommer tilbake igjen og igjen. Kundeklubber og fordelsprogrammer skaper engasjement og lojalitet og gjør det lettere for næringen både å holde på eksisterende kunder og skaffe seg nye. Her er noen av grunnene til at du bør investere i en kundeklubb:

1. Økt trafikk

Kundene setter pris på butikker som gjør sitt ytterste for å skape en god handleopplevelse. Handelsnæringen er preget av økt konkurranse, og netthandelen trekker stadig flere kunder fra de fysiske butikkene. For å lykkes er det derfor viktig å gi kundene det lille ekstra for å velge akkurat butikken din. Og en kundeklubb kan være nettopp dette. Bruk tilbud og kampanjer til å trekke nye og eksisterende kunder inn i butikken. Lag kreative kampanjer basert på kundenes atferd. Følg med på hva de kjøper, og hva de er interesserte i. Har du et godt bilde av dette, har du også et godt grunnlag for en super kampanje som kan bidra til økt trafikk og omsetning.

Handelsnæringen er preget av økt konkurranse, og netthandelen trekker stadig flere kunder fra de fysiske butikkene. For å lykkes er det derfor viktig å gi kundene det lille ekstra for å velge akkurat butikken din. Og en kundeklubb kan være nettopp dette.

2. Flere stamkunder

Nå som du har fått flere kunder inn i butikken, er neste steg å gi kundene en grunn til å komme tilbake. Og det er her effekten av å ha en kundeklubb virkelig viser seg. Rene tilbud og kampanjer er gode metoder for å øke trafikken, men det er ikke nok i seg selv for å skape kundelojalitet. Derfor bør du investere i en kundeklubb du tilbyr alle kunder å bli medlem i. Men husk at det ikke er nok med en kundeklubb i seg selv. Opplever kundene fordelene ved å være medlem som for dårlige og for vanskelige å oppnå, gir de fort opp. Sørg derfor for å lage en kundeklubb som gir fordeler som er realistiske og oppnåelige, slik at kundene hele tiden føler at de har noe igjen for å være medlem.

3. Bedre samhandling

Moderne teknologi gjør det stadig enklere å kommunisere med kundene og oppfordre dem til å bli med i en kundeklubb. En god programvare for kundeklubb gjør det lett å samhandle med kundene. Den gir deg mulighet til å sende ut nye og skreddersydde tilbud. Og den gir kundene full oversikt over tilbud, kampanjer og annen relevant informasjon. Et annet pluss er det at kundene slipper å gå rundt med fysiske medlemskort i lommeboka. I tillegg til promotering via kundeklubben bør du bruke sosiale medier og andre kanaler, som e-post, SMS osv. til å holde kundene oppdaterte og engasjerte.

Slik holder du på kundene

Trusselen om butikkdød virker skremmende. Men selv om det blir færre fysiske butikker, betyr ikke det at fremtiden er helsvart. Det vil fortsatt være behov for butikker, man kan bare ikke lenger forvente at kundene skal strømme til av seg selv. For å lykkes må man følge med på utviklingen, levere kvalitet samt skape gode opplevelser for kundene sine. De som ikke gjør dette, vil falle fra. For at din butikk skal være i førstnevnte kategori, vil det være en god start å opprette en kundeklubb.

Det vil fortsatt være behov for butikker, man kan bare ikke lenger forvente at kundene skal strømme til av seg selv. For å lykkes må man følge med på utviklingen, levere kvalitet samt skape gode opplevelser for kundene sine. De som ikke gjør dette, vil falle fra.

Kunder velger merke foran produkt

Dette er også relevant for kundeklubber. Ikke bare ved at du bør sørge for å gi gode tilbud og rabatter på merkevarer gjennom å være medlem, men at kundeklubben også kan bli som en merkevare i seg selv. Får kundene først et godt forhold til et merke, holder de seg til det lenge. Og har kundene fått en favoritt, tar de gjerne en omvei for å få tak i den, heller enn å kjøpe det som er lettest tilgjengelig. Derfor bør du investere i en kundeklubb som gir kundene merverdi, og som føles som en merkevare i seg selv.

Vi kan hjelpe deg!

Konklusjonen er klar: Kundeklubber og andre fordelsprogrammer gjør det lettere å skape en lojal kundebase. Rabatter og kampanjer trekker nye kunder, men det er ikke nok til å få dem til å bli. Nøkkelen er derfor et medlemsprogram som gir kundene fordeler av å fortsette å handle hos deg.

En kundeklubb gjør det lettere å skape en lojal kundebase.

Og ryktet går – lojale og fornøyde kunder forteller gjerne andre om den gode opplevelsen. Akkurat som misfornøyde kunder forteller om de dårlige. Løsningen du velger, bør derfor være enkelt å bruke og lett å like. Dette er noe vi i Diller kan hjelpe deg med. Vi har utviklet en brukervennlig kundeklubb plattform som gjør det lettere å holde på kundene. Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat – vi står klare til å hjelpe deg!

Sett opp din kundeklubb i dag!

Kontakt oss