Tobias Tjørstad Holzweiler linestore Diller Tobias Tjørstad, General Manager, Linestore

En viktig grunn til å starte opp med en kundeklubb, er at vi ikke ønsker å ha et salgsrelatert fokus utenom de store salgsperiodene juni/juli og januar. Lojalitetsprogrammet gir tilbake til dem vi har lyst til å gi noe tilbake til – gjennom hele året. 

«Vi vil være top of mind!»

Linestore er Holzweilers multi-brand flaggskip på Fornebu S utenfor Oslo. Snøhetta har stått for designet av den eksklusive, 450 m² store butikken, som tidligere var Holzweiler multi store. Linestore har også nettbutikken linestore.no. Holzweiler-konsernet har butikker i Oslo, Bærum, Stavanger, Bergen og København. 

Hvorfor startet dere med kundeklubb?

Hovedårsaken er at vi ønsker å gi noe tilbake til faste og lojale kunder, samtidig som at vi bedre skal forstå kjøpsvaner. Det er viktig for oss å kunne tilpasse kommunikasjonen vi sender ut til medlemmer mot kjøpshistorikk og preferanser.

Fra min tidligere erfaring med NET-A-PORTER, så vi at så mye som 90% omsetningen kom fra faste, private kunder. Vi så at gode relasjoner med faste, lojale kunder var utrolig viktig. Målet mitt er at vi skal få til noe tilsvarende med Linestore.

Lojalitetsprogrammer er veldig effektivt for kostbare merker, for da kan kunder som handler mye opparbeide seg en god bonus. Vi ønsker å gi medlemmene en sjanse til å belønnes godt når de handler mye og ofte hos oss.

Kundeklubben blir også et insentiv til å ta turen ut til Fornebu S, som ligger litt utenfor Oslo. Vi ser at vi har mange faste kunder i nærområdet her i Bærum, men ønsker å trekke til oss kunder fra større deler av Oslo-området. 

Hvordan fikk dere høre om Diller?

Vi var i snakk med flere tilbydere av lojalitetsprogrammer, men de var altfor omfattende og hadde ekstremt høye priser. Det hadde vært vanskelig å regne hjem en ROI på en slik investering.

Vi ble imidlertid tipset fra våre leverandør av kassesystemer, Front Systems, om at det skulle komme en integrert løsning som også fungerer på Shopify. Da ble vi introdusert til Diller.

Vi så raskt at Diller var en svært interessant løsning, siden vi enkelt kunne segmentere på kjønn og alder, som er en viktig funksjon for oss. Vi ser også at Diller er superenkel å bruke, rimelig i pris, og at systemet fungerer kjempebra i både kassen og nettbutikken.

Hvordan kom dere i gang med Diller?

Etter at vi hadde bestemt oss for Diller, satt vi opp et oppstartsmøte, og da var vi raskt i gang og fikk satt opp programmet. Det var en veldig smidig og grei prosess!  

Hva ser dere som de viktigste fordelene med kundeklubb?

Det er uten tvil å kunne å belønne faste kunder som kommer regelmessig, slik at de kommer hit til butikken i stedet for å handle hos andre.

Det er sterk konkurranse i motebransjen, og vi ønsker at de beste kundene skal få gode fordeler tilbake fra oss og bli motiverte til å komme tilbake.

Med en kundeklubb blir vi mye bedre kjent med kundene og kan lage godt materiell og relevant innhold for dem. Dette er veldig viktig. Vi slipper alle mid season-salg og kan heller belønne dem som velger oss over tid.

Hvordan verver dere nye medlemmer?

Først og fremst har vi overført våre GDPR-godkjente kunder fra databasen til Diller. Så har vi sendt en SMS for å verve dem som medlemmer, og vi har allerede over 200 som har samtykket, kun kort tid etter at vi har lansert programmet.

Den viktigste jobben starter nå med å verve nye medlemmer. Vi verver i kassen, og når vi spør kunder de ønsker å bli medlem, er det jo ingen som sier nei. Det er bare viktig å huske på å spørre! Vi skal også sette opp en plakat ved kassen for å minne kunder om at vi har en kundeklubb med gode fordeler.

Vi gir 15% rabatt på første kjøp til kunder som blir medlemmer av lojalitetsprogrammet vårt. Det som er morsomt, er jo at vi direkte ser at det fører til større handlekurv. Vi hadde en kunde som endte opp med å kjøpe en vare i to farger, fordi hun synes det var et så godt tilbud med en 15% rabattkupong.

Hva synes du om samarbeidet med Diller?

Veldig, veldig bra! Det har vært veldig enkelt å sette opp, og støtten fra Diller er kjempebra. Jeg har jobbet mye med nettbutikk før, og teamet i Diller gir gode innspill hele veien. Jeg opplever at de ikke er «ordremottakere», men heller rådgivere som jobber sammen med oss. De er løsningsorienterte og gir gode anbefalinger hele veien.

Hva synes du om samarbeidet med Front Systems?

Det er fantastisk. Vi får god hjelp fra både Lars og Haakon og alle på support!

Holzweiler har benyttet seg av Front Systems siden 2014, mens daglig leder og innkjøper har anvendt Front Systems helt fra starten i 2004. Vi har kasser fra dem i alle butikkene. Det er et veldig godt kassesystem, og portalen på nett med innlogging og kontroll er kjempebra. De har også RFID-tagger på produkter, slik at vi bare kan skanne koden i kassen. Webportalen gir rapporter, historikk og transaksjoner.

Hvor viktig er det at Diller er integrert i kassen?

Det er rett og slett alfa og omega, for det som skjer i kassen er svært viktig. Alt går av seg selv, og det er samme informasjon om man er i kassen eller på nett.

Hvor viktig er det at Diller er integrert i nettbutikken?

Det er superviktig. Integrasjonen mellom Diller og Shopify er sømløs og god. Dette er helt nødvendig for oss.

For eksempel, hvis vi har en kunde som har kjøpt gaver til familien, så kan man bare søke opp kunden og så kommer alle kjøpene opp. Størrelser og alt ligger klart. Det gjør det mulig for oss å gi god kundeservice. Det er også lett å gi kundene våre anbefalinger basert på tidligere kjøp, og dette fører helt klart til mersalg.

Hva ser dere for dere fremover?

Vi håper at vi fremover tar store steg mht omsetning, og at vi får mange aktive medlemmer. Det er viktig at vi nå bruker nok tid og ressurser på å få dette til fra starten av. Vi er veldig spente. Nå handler alt om verving!

Vi ser at det er smart å bruke kjøpsdata på en god måte over tid, og at det er helt nødvendig med god segmentering. Vi ønsker å sende SMS’er som er skreddersydde til segmenter i stedet for kampanje på herreklær til damer og vice versa. En SMS fra oss skal være relevant og interessant.

Folk er medlem overalt, men vi har noe som er unikt i vårt segment. Vi ønsker å tilby en spennende kundeklubb å være medlem av, som gir lojale kunder svært gode fordeler.

Vi planlegger å kjøre in-store events for å vise nye produkter og kolleksjoner, og for eksempel gi medlemmer 7-10 dagers «forskudd» på salget. Gode medlemmer skal få tilgang til etterspurte produkter tidligere enn andre.  

Hvordan har dere satt opp lojalitetsprogrammet?

Vi har bygget opp et bonusprogram med Gull/Sølv/Bronse-nivåer, slik at vi gir tilbake på best mulig måte for ulike nivåer av kjøp hos oss.

Vi ønsker å gjøre ting litt annerledes. På Black Friday gjør vi for eksempel vår egen greie – ingen tilbud eller prisras på alt, men kanskje heller en god rabattkupong til alle som har blitt medlem av lojalitetsprogrammet siden oppstarten.

Vi ønsker å kjøre konkurranser, som for eksempel at medlem X eller Y får et par gratis sko. For hvitevarer er det noen veldig få aktører, men i motebransjen er det svært mange aktører. Vi vil være top of mind!

Hva tenker du om kombinasjonen av fysisk butikk og nettbutikk?

Vi har nettbutikken linestore.no, og det er selvsagt veldig viktig å gjøre sortimentet vårt enkelt tilgjengelig på nett.

Samtidig har vi stor tro på den personlige opplevelsen i butikk, med god kommunikasjonen i kjøpsøyeblikket. Vi har hatt samme del- og fulltidsansatte i butikken vår i 6-7 år, og det betyr mye for oss at kundene våre opplever kontinuitet. Kundene kommer av og til bare for å si hei, og det er ikke alltid at det blir salg. Men over tid gir det både godt salg, høy konvertering og fornøyde, faste kunder.

Nettbutikken vår gikk live for bare 3 uker siden, og vi skal bruke nettsiden aktivt for å dra kunder til butikken. Nettbutikken er sånn sett en virtuell «look book». Vi investerer i markedsføring av både butikk, nettbutikk og kundeklubb fremover, slik at vi sikrer en god oppstart med mange nye medlemmer.

Diller® – kundeklubben som har alt, enkelt og rimelig.

Lojalitetsplattformen Diller® hjelper små og mellomstore bedrifter til å øke sin konkurransekraft ved å få kundene til å handle oftere og mer. Dette sparer kostnader og øker levetidsverdien.

Diller® er en smart løsning for bedrifter som ikke har et stort markedsføringsbudsjett, men som ønsker å øke salget. Markedsføring er dyrt, og en kundeklubb gir store besparelser fordi man ikke bruker dyrebare midler på hele tiden å få nye kunder inn i butikken og nettbutikken.

Med et godt lojalitetsprogram kan man konvertere enkeltsalg til repetisjonssalg og få bedre kundedialog.


Har du noen spørsmål? Vi vil gjerne høre fra deg.

Kontakt oss
"A terrific app that really helps our business to grow together with our customers. Adds value for both us and the customer, a complete customer journey from the physical to the online store."

BMP Paleet

"Thank you very much for the fantastic follow-up when we launched our loyalty program from Diller. You guys made the whole process painless. Looking forward to seeing what we can achieve together. We really recommend Diller AS to anyone that need a loyalty program on the Shopify platform."

Bolina

"Annonsering må planlegges 2 uker i forkant, men da kan jo kampanjen være helt irrelevant. Vi kan derimot snu oss rundt på et blunk! Vi kan legge ut en kampanje over natten, for Diller hjelper oss med å få det ut med én gang. Dette er helt uvurderlig for oss."

Tone Tengesdal Stavnheim

Tengesdal Sport

"Great app, easy to customize and simple to use. Customer service is outstanding and helpful. The few times we have had any issues, customer support was very responsive and resolved the issues in minutes! Highly Recommend!"

MARK+BRANDY

"Jeg hadde aldri kjøpt et kassesystem uten mulighet for lojalitetsprogram. For meg var det helt vesentlig at det fulgte et godt lojalitetsprogram med i POS."

Maria Quarnström

Eier, Rilo Zoo

"We recently startet using Diller and are very pleased with the app. It is easy and understandable to use, and it has already generated more customers and sales. What is important to mention is that the customer service is outstanding, and we are getting all the help and support we need! Our contact has been patient and so happy to help and guide in out teams-meetings for the set up :)"

Shine

"Great app and customer service! The loyalty features combined with the SMS engine and mail integration towards MailChimp is a winner for me. Thanks to Erik for helping me set everything up!"

Henriks Herre

"Vi er veldig opptatt av kundereisen og har vært på jakt etter et verktøy som kan hjelpe oss med å gi best mulig service til våre kunder. Diller muliggjør dette og er et veldig bra verktøy som er meget godt integrert med Shopify. Vi er helt sikker på at Diller vil bidra til økt kundetilfredsstillelse og kan trygt anbefale Diller. I tillegg til et bra konsept, lever kundeservice opp til sitt eget konsept og gir en strålende veiledning og service."

frimina.com

"Very easy to set up the app. It’s perfect for creating a good-looking loyalty program widget, that is customized to my brand and webshop.   Super friendly and helpful support team! They answer very fast and do everything to help you out.  Great experience so far."

Corado Coffee Roasters

"Med en kundeklubb blir vi mye bedre kjent med kundene og kan lage godt materiell og relevant innhold for dem. Dette er veldig viktig. Vi slipper alle mid season-salg og kan heller belønne dem som velger oss over tid."

Tobias Tjørstad

General Manager, Linestore

"Det var både raskt og enkelt å sette opp lojalitetsprogrammet, og Dillers kundeservice-team er fantastisk. Vi ser frem til å få glede av programmet i tiden fremover, slik at vi kan få enda mer lojale og fornøyde kunder!"

Julia Dyblie

Daglig leder, Milla Web

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien