Cookies Diller article

Hvis du allerede har opprettet en kundeklubb, har du innhentet samtykke fra medlemmene, så din kommunikasjon er uendret, hvilket betyr at du kan holde relevant dialog med kundene uansett om cookies er skrudd av eller ikke.

Hva betyr det at Google skrur av cookies?

Personvern-bekymringer har ført til at Google stenger av for såkalte tredjeparts-cookies, som er informasjonskapsler som sporer vår alles trafikk på internett. Google skal ikke lenger selge annonser basert på cookies fra 1. januar 2022, så for annonsører gjelder det å snu seg rundt for å finne en annen form for kommunikasjon mot kunder.

Hva betyr dette for deg og din bedrift?

Hvis du allerede har opprettet en kundeklubb, har du innhentet samtykke fra medlemmene, så din kommunikasjon er uendret, hvilket betyr at du kan holde relevant dialog med kundene uansett om cookies er skrudd av eller ikke. Du er godt forberedt! Da gjelder det bare å ha gode verveprogrammer, slik at alle nye kunder som besøker butikken eller nettbutikken får tilbud om å bli medlem.

Dersom du ikke har en kundeklubb, kan det bli mye vanskeligere å ha relevant og tilpasset kommunikasjon med markedet ditt, siden annonsemulighetene blir sterkt begrenset. Les mer om fordelene med lojalitetsprogrammer her.

Les mer om endringen:

Lojalitetsprogram blir mer og mer aktuelt som følge av begrensningene i GDPR og innstramningene for cookies.
– ANFO (Annonsørforeningen), 20/9 2021

Dessuten setter de aller fleste forbrukere pris på målrettet reklame:

 

Hva er cookies?

Cookies er små filer som lages på nettsider du besøker og som gjør din søkehistorikk lagres. Informasjonen brukes så videre for å tilpasse annonser og informasjon til din nettbruk. Cookies kan holde deg innlogget på nettsider, huske dine preferanser og gi deg tilpasset innhold.

Det finnes to typer cookies, hvor den ene typen lagrer informasjon på den aktuelle siden du besøker, mens tredjeparts-cookies skapes av andre nettsider. Disse eksterne sidene eier innholdet du ser på siden du besøker, som for eksempel annonser. Det er tredjeparts-cookies som skal stoppes, hovedsaklig pga. av personvernhensyn.

Sett opp din kundeklubb i dag!

Kontakt oss
"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Annen Etage på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien