Hvis du allerede har opprettet en kundeklubb, har du innhentet samtykke fra medlemmene, så din kommunikasjon er uendret, hvilket betyr at du kan holde relevant dialog med kundene uansett om cookies er skrudd av eller ikke.
Hva betyr det at Google skrur av cookies?
Personvern-bekymringer har ført til at Google stenger av for såkalte tredjeparts-cookies, som er informasjonskapsler som sporer vår alles trafikk på internett. Google skal ikke lenger selge annonser basert på cookies fra 2022, så for annonsører gjelder det å snu seg rundt for å finne en annen form for kommunikasjon mot kunder.
Hva betyr det for deg som har behov for å holde på eller forbedre kunderelasjonene?
Hvis du allerede har opprettet en kundeklubb, har du innhentet samtykke fra medlemmene, så din kommunikasjon er uendret, hvilket betyr at du kan holde relevant dialog med kundene uansett om cookies er skrudd av eller ikke.
Dersom du ikke har en kundeklubb, kan det bli mye vanskeligere å ha relevant og tilpasset kommunikasjon med markedet ditt, siden annonsemulighetene blir sterkt begrenset. Les mer om fordelene med lojalitetsprogrammer her.
Les mer om endringen:
- Aftenposten 3/3 2021: «Google endrer sitt annonsesystem»
- Bloomberg 5/3 2021: «Google puts lid on cookie jar and ends an internet era«
- CNBC 3/3 2021: «Google says it won’t use new ways of tracking you as it phases out browser cookies for ads»
Hva er cookies?
Cookies er små filer som lages på nettsider du besøker og som gjør din søkehistorikk lagres. Informasjonen brukes så videre for å tilpasse annonser og informasjon til din nettbruk. Cookies kan holde deg innlogget på nettsider, huske dine preferanser og gi deg tilpasset innhold.
Det finnes to typer cookies, hvor den ene typen lagrer informasjon på den aktuelle siden du besøker, mens tredjeparts-cookies skapes av andre nettsider. Disse eksterne sidene eier innholdet du ser på siden du besøker, som for eksempel annonser. Det er tredjeparts-cookies som skal stoppes, hovedsaklig pga. av personvernhensyn.