Kundeklubb butikk Butikkeier av sykkelforretning.

Du må få kundene til å føle at de har fordeler av å handle hos deg istedenfor hos konkurrentene.

Tips og råd for deg som driver butikk

Stadig flere butikker og kjeder tar i bruk kundeklubber og andre fordelsprogrammer. Det er flere gode grunner til det. Slike løsninger bidrar blant annet til økt salg og mer engasjerte og lojale kunder. Men hovedgrunnen til å investere i en kundeklubb er at det fører til gjenkjøp. Med dette mener vi at kundene i større grad vender tilbake til butikken for å handle.

Et godt virkemiddel for å sikre gjenkjøp er å knytte fordeler til det å kjøpe ting. Forbinder vi kjøp med noe positivt, gjør vi det oftere. Belønner du lojale kunder, får du et konkurransefortrinn sammenlignet med butikker som ikke gjør det. Gode tilbud og fordeler gir kundene insentiver til å handle oftere.

Belønner du lojale kunder, får du et konkurransefortrinn sammenlignet med butikker som ikke gjør det.

Gode tips: Slik kommuniserer du med kundene

Du må få kundene til å føle at de har fordeler av å handle hos deg istedenfor hos konkurrentene. Slike fordeler kan være så mangt. Men det vanligste er fordeler i form av kuponger og tilbud. Kuponger er noe ganske nytt i Norge, men de blir stadig mer utbredt. Her til lands har butikkene tradisjonelt benyttet seg av rabatter og tilbud, men flere bruker nå en kombinasjon av dette og kuponger for å tiltrekke seg flere kunder. Men uansett hva du gjør, bør du huske at merkevarer er populært. Erfaring viser at gode rabatter på kjente merkevarer trekker flere kunder enn tilsvarende rabatter på mindre kjente merker. Så selv om kjedenes egne merker har fått et oppsving de siste årene, er merkevarer fortsatt en god måte å tiltrekke seg kunder på.

Butikker som tilbyr rabatterte merkevarer, får dermed automatisk mer lojale kunder. Derfor bør strategien bak en kundeklubb være å tilby solide rabatter på kjente merker. Dette appellerer både til kundens lommebok (gjennom rabatter) og følelser (gjennom merker de kjenner og liker).

Vi kan hjelpe deg!

Vi har utviklet en brukervennlig kundeklubb plattform som gjør det lettere å holde på kundene. Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat – vi står klare til å hjelpe deg!

Sett opp din kundeklubb i dag!

Kontakt oss
"Med kundeklubben har vi fått flere faste kunder som handler oftere. Det betyr godt potensial for mersalg av tilleggsprodukter, og dermed høyere omsetning og bedre marginer. Det er vi veldig godt fornøyde med."

Ida Marie Juliussen

Distriktssjef og markedsansvarlig, Funky Frozen Yogurt

"Vi ser at snittsalget og marginer er høyere til tross for at vi gir en 10% velkomstrabatt. Man tar jo gjerne med seg litt ekstra i handlevognen for å mest mulig ut av rabatten. Målet er at kundeklubben skal være prikken over i’en for kundene våre, slik at de ønsker å fortsette å handle hos oss."

Jon Grøteig Andersen

Markedssjef i PetXL

"Vi ser gode resultater av lojalitetsprogrammet. De umiddelbare tilbakemeldingene kommer fra ansatte i butikk, som merker at det kommer kunder inn i butikkene bare 5-10 minutter etter at vi sender ut en SMS."

Stine Handley

Administrasjonsleder i Fredrik & Louisa

"Man er jo alltid spent før lansering av et nytt system. Det som umiddelbart kom frem da vi gikk over til en digital kundeklubb, var at det ble svært godt mottatt av butikkene, fordi det er så enkelt i bruk."

Lene Sagenes

Markedsansvarlig, Olivenlunden

"Vi har sett at det ikke bare er rabatter som tiltrekker seg kunder. For eksempel fungerer det bra når vi sender ut SMS om at nye produkter har kommet fra et av merkene våre. Da øker trafikken til butikken, siden medlemmene gjerne får tidlig produktinformasjon."

Martine Remsøy Romøren

Butikksjef, Lively Home på Fornebu og Røa

"Den store fordelen med kundeklubben er at det blir enkelt å kommunisere med kundene. Vi ser uendelige muligheter med dette i fremtiden og ser frem til å bruke det mer."

Anders Johan Braaten

Daglig leder i butikkjeden Buster Hund og Katt

"Jeg søkte rundt på nettet etter leverandører og fant Diller på den måten. De har alt jeg trenger i et lojalitetsprogram, og for meg var det en ekstra fordel at det er et norsk selskap."

Hans Hvinden

Daglig leder, Hageglede.no

"Når kunder handler i butikken, spør vi dem om de vil bli medlemmer og fortelle dem at de får gavesjekker etter et visst forbruk, invitasjoner til arrangementer og andre fordeler. Ingen sier nei!"

Heidi Andersen

Butikksjef, Coco Skien